Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 14/02/2023 | 17:00 uur
Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden.
De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.
Echt jammer dat het niets geworden is. Het schip ging zeker wat vaardagen hebben... en ging een meer dan waardige vervanger voor (Zinnia en) Godetia zijn.
Net zoals zoveel andere zaken: gepasseerd station.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2023 | 12:12 uur
Jaren geleden had men in BEL gewoon moeten doorduwen en voor dat BLTS-project gaan.
Ik weet niet hoever men daarin geraakt was met ontwerpen... maar een combo van "iets van alles" ware echt niet slecht geweest:
- heli-dek en hangar,
- medische antenne (OP en dentistry),
- "logement" voor opstappers,
- COMMS-middelen voor COMDO
- RO-RO voor transit van b.v. alle types LM-materieel (incl. "zwaar"),
- BeVo-voorzieningen
- RHIBs
- en eventueel zelfs LCVP
...
Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden. De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2023 | 12:12 uur


Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

Vandaar de gedachtegang om een eventuele verkleinde JSS voor Ierland in de gaten te houden, ik begrijp dat men daar erg gecharmeerd is van een dergelijke capaciteit.

Of ze hiervoor kiezen en of Damen dan de opdracht krijgt s weer een ander verhaal.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2023 | 18:18 uur
Zeker, daarbij is een Ierse versie van het JSS alles behalve een zekerheid.

Maar goed we zijn aan het dagdromen, ja een CSS en/of een 3e ASWF is/zijn eigenlijk een no-brainer, maar of dit voorstel in Brussel met gejuich wordt ontvangen?
Daar krijg je gewoon een oorverdovende stilte te horen. net als over een hele rist andere capaciteiten die jaren geleden afgestoten werden (en vooral de LM treffen.  Al bij al viel het voor LuM en Marine nog (relatief) mee. Relatief omdat we in BEL i..v.m. andere NAVO-lidstaten er echt slecht en belachelijk voor staan).

Natuurlijk zouden een CSS ?n een 3de ASWF goed zijn voor BEL. Vooral wanneer dat CSS ook meer brengt dan alleen maar "fuel, oils and stores", m.n. "de medische antenne" is een grote plus. Minpuntje is dat er geen vehicle lanes zijn. Daarvoor zou een Doorman dan weer goed zijn.

Jaren geleden had men in BEL gewoon moeten doorduwen en voor dat BLTS-project gaan.
Ik weet niet hoever men daarin geraakt was met ontwerpen... maar een combo van "iets van alles" ware echt niet slecht geweest:
- heli-dek en hangar,
- medische antenne (OP en dentistry),
- "logement" voor opstappers,
- COMMS-middelen voor COMDO
- RO-RO voor transit van b.v. alle types LM-materieel (incl. "zwaar"),
- BeVo-voorzieningen
- RHIBs
- en eventueel zelfs LCVP
...
Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#964
Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 17:51 uur
Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

Zeker, daarbij is een Ierse versie van het JSS alles behalve een zekerheid.

Maar goed we zijn aan het dagdromen, ja een CSS en/of een 3e ASWF is/zijn eigenlijk een no-brainer, maar of dit voorstel in Brussel met gejuich wordt ontvangen?



Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2023 | 17:31 uur
1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 16:52 uur
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.

1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Parera

Citaat van: Harald op 13/02/2023 | 08:39 uur
Geen geld, geen budget...  ik denk niet de Belgi? zijn vloot gaat uitbreiden

NAVO-norm van 2% nog lang niet in zicht: ?Komende jaren dalen beloofde defensie-uitgaven procentueel?
https://www.peterbuysrogge.be/nieuws/navo-norm-van-2-nog-lang-niet-in-zicht-komende-jaren-dalen-beloofde-defensie-uitgaven
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.


Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 13/02/2023 | 09:00 uur
Het zal er er wel op uit draaien dat onze Zuiderburen ook gebruik kunnen maken van RoRo lease schip van onze Defensie die is beschikbaar ook voor andere Navo Landen !

Handig, en net op het moment dat jij er gebruik wil van maken boekt dat andere land net een ritje.

Nee, ik denk niet dat we die boot gaan delen met de stand by status.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 06:06 uur
Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.
Het zal er er wel op uit draaien dat onze Zuiderburen ook gebruik kunnen maken van RoRo lease schip van onze Defensie die is beschikbaar ook voor andere Navo Landen !

Harald

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 06:06 uur
Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.

Geen geld, geen budget...  ik denk niet de Belgi? zijn vloot gaat uitbreiden

NAVO-norm van 2% nog lang niet in zicht: ?Komende jaren dalen beloofde defensie-uitgaven procentueel?
https://www.peterbuysrogge.be/nieuws/navo-norm-van-2-nog-lang-niet-in-zicht-komende-jaren-dalen-beloofde-defensie-uitgaven

Parera

Citaat van: silvester herc op 12/02/2023 | 19:48 uur
Volgens mij beschouwd de Marine onze JSS als een soort zuster schip omdat de onderbouw  veel weg heeft van de CSS!

Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.

silvester herc

Citaat van: Parera op 12/02/2023 | 18:23 uur
Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:
Volgens mij beschouwd de Marine onze JSS als een soort zuster schip omdat de onderbouw  veel weg heeft van de CSS!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#955
Citaat van: Parera op 12/02/2023 | 18:23 uur
Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:

Met een 3e ASWF voor BE zou een CSS voor onze zuiderburen niet misstaan.

Met 6 LPX'en en 6 (of 8 ) fregatten zou ik ruimte zien voor een 2e JSS (een 2.0 + drones en wellicht vuursteun mogelijkheden).

Wordt het toch iets met de marines van BeNeSam,

Parera

Citaat van: silvester herc op 12/02/2023 | 14:56 uur
Mooi Combat Support Ship vind vooral  bovenbouw nog aardig groter als ik dacht !!

Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile: