Wie komt wanneer op bij de KMA?

Gestart door adlouter, 28/11/2007 | 23:02 uur

Lies

Citaat van: LAGMK op 19/05/2015 | 17:47 uur
Dank voor alle info!

Kenneth haalde het al aan: mocht je nog vragen hebben, schroom niet om ze te stellen!

Veel succes tijdens je AAC gesprek!

bert601

Veiligheidsonderzoek is inmiddels afgerond en heb nu de bevestiging dat ik 10 augustus kan beginnen!
Wat betreft AAC zou ik ook nog even gebruik maken van de zoekfunctie op het forum. Er is al een hoop over gevraagd en geantwoord. En de mods zullen het ook vast kunnen waarderen als we hier on-topic blijven. Maar Kenneth heeft al een goede voorzet gegeven en probeer inderdaad iemand te spreken die al bij de verkenning werkt, daar heb je waarschijnlijk het meest aan. Succes!

LAGMK

Dank voor alle info!

'ik koos het Wapen' en die visie op leiderschap heb ik inderdaad al gelezen  8)
Goeie tip van die sketch, ben ik iets voorbereid.

Ik ben nu ongeveer drie jaar afgestudeerd, werkzaam op het gebied van zakelijk bankieren. Ik heb altijd wat gehad met defensie, ook eerder gesolliciteerd (zelfde functie) maar toen besloten te gaan studeren. Geen slechte keuze denk ik trouwens, maar ik heb nu het gevoel dat ik in mn leaseauto zo op weg ben naar mn kist. Als je begrijpt wat ik bedoel :p

Lijkt me erg gaaf om de oren en ogen van een commandant te mogen zijn in het veld. Leiding geven in moeilijke situaties, jezelf uitdagen en de complexiteit van samenwerken in een breder verband, supermooi. Nu nog een beetje extra oefenen met lopen en dan komt t helemaal goed :p

55Kenneth

Citaat van: LAGMK op 19/05/2015 | 13:42 uur
Thanks :-)
Mijn eerste contact was begin januari, dus het valt me allemaal nog redelijk mee met de traagheid...

Heb me al redelijk voorbereid op de AAC, al heb ik misschien nog niet een heel goed beeld van de functie na de opleiding. Het zijn van peletonscommandant betekent natuurlijk het paraat en inzetbaar houden van je mensen, en dagelijkse zaken als verlof, administratie. Moet ik me dus nog een beetje in verdiepen. Plaatsing (cavalerie verkenning) is in 't harde, Oirschot of havelte. Maar ik begreep ook dat er misschien een reorganisatie is waardoor een compagnie bij het luchtmobiel In schaarsbergen wordt getrokken?

Keuring is uiteraard een boel over te vinden overal, ben ik ook niet héél erg bang voor. Enig nadeel is wel dat ik met 29 lentes een ouwe l*l ben.

In het kort: zin an! :-)

Valt inderdaad mee dan! Weet je al wanneer je voor de AAC mag verschijnen?

Dat is de basis inderdaad. Verder zullen ze daar ook niet heel erg op doorvragen. Het is wel handig om wat informatie te verzamelen over de dynamiek binnen een peloton. Bijvoorbeeld dat de sergeant 1 een van de belangrijkste aanspreekpunten is voor een PC. Ik heb ter voorbereiding op het gesprek met de AAC gesproken met een majoor van de infanterie. Dit heeft me enorm geholpen. Ik raad je aan je persoonlijke kringen af te zoeken naar mensen die bij Defensie werken of die je in contact kunnen brengen met (oud)militairen. Ook Lies, die actief is in dit topic, is werkzaam bij Defensie. Zij kan je waarschijnlijk van veel tips en info voorzien.

Terugkomen op het gesprek met de AAC. Je krijgt gegarandeerd vragen over het cadettenkorps en wie dit korps aanstuurt. Er wordt ook uitgebreid gesproken over leiderschap. Wat houdt dit in voor jou? Hoe ziet Defensie leiderschap? Welke leiderschapsstijlen ken je en welke worden bij Defensie geprefereerd? Lees hiervoor de visie op leiderschap van oud CDS Berlijn. Die kun je gewoon online downloaden. Ook het boek "Ik koos het wapen" door Peter van Uhm is een eye opener wat betreft leiderschap binnen Defensie. Verder dien je de actualiteiten bij te houden. Weet waar zich momenteel Nederlandse militairen bevinden en wat ze daar doen. Probeer deze actualiteiten te 'linken' aan veranderingen binnen de krijgsmacht. Ze zullen een strategisch antwoord uitlokken. Denk hierbij aan een vraag als: "Waarom is het 13e van gemechaniseerd naar licht gegaan?". Door hier een strategisch argument aan te verbinden ipv alleen te antwoorden "bezuinigingen" scoor je punten. Een mogelijk antwoord is dat er minder behoefte is aan zware slagkracht omdat bijvoorbeeld dreiging van een natie met zware wapens (zoals Rusland) minder reëel is dan vroeger. Er is nu meer vraag naar flexibiliteit en manoeuvreerbaarheid om bijvoorbeeld in te zetten tegen terroristische organisaties.

Ook is de kans groot dat je een sketch moet doen. Een toneelstukje als het ware waarin jij een oplossing moet zoeken voor een probleem door je mannen op een bepaalde manier aan te spreken. Als je dit niet weet kan het je aardig van je stuk brengen (de kandidaat voor mij had zich hier niet op voorbereid en schoot hierdoor aardig in de stress), vandaar dat ik het maar even noem.

Ach, leeftijd is maar een getal. Ik ben weer redelijk jong (20), dus dan compenseren we elkaar een beetje  :P. Ik ben benieuwd waarom je voor een baan bij Defensie hebt gekozen. Waarom de cavalerie en waarom nu pas?

Succes in ieder geval bij de AAC!

Met vriendelijke groet,

Kenneth


LAGMK

Thanks :-)
Mijn eerste contact was begin januari, dus het valt me allemaal nog redelijk mee met de traagheid...

Heb me al redelijk voorbereid op de AAC, al heb ik misschien nog niet een heel goed beeld van de functie na de opleiding. Het zijn van peletonscommandant betekent natuurlijk het paraat en inzetbaar houden van je mensen, en dagelijkse zaken als verlof, administratie. Moet ik me dus nog een beetje in verdiepen. Plaatsing (cavalerie verkenning) is in 't harde, Oirschot of havelte. Maar ik begreep ook dat er misschien een reorganisatie is waardoor een compagnie bij het luchtmobiel In schaarsbergen wordt getrokken?

Keuring is uiteraard een boel over te vinden overal, ben ik ook niet héél erg bang voor. Enig nadeel is wel dat ik met 29 lentes een ouwe l*l ben.

In het kort: zin an! :-)

Lies

Citaat van: LAGMK op 18/05/2015 | 22:36 uur
Zo, eerste post (op zoek naar info voor het AAC gesprek), maar hier ook 10 augustus opkomst KOO Cavalerie Verkenning!
Zoals gezegd nog wel ff de AAC, Fysieke keuring en Veiligheidsonderzoek doorlopen.

Als ik weet dat ik ben aangenomen lijkt het me zeker leuk om alvast met wat lui uit de lichting kennis te maken. Maar first things first ;-)

Groet, Lowieke

Zoals Kenneth al zei: De meeste die hebben gereageerd op dit topic hebben volgens mij het AAC en de fysieke keuring al doorlopen, dus ik denk dat we je prima van dienst kunnen zijn.
Voel je vrij om vragen te stellen (mag uiteraard eventueel via mail etc).

Heel veel succes alvast!

55Kenneth

Citaat van: LAGMK op 18/05/2015 | 22:36 uur
Zo, eerste post (op zoek naar info voor het AAC gesprek), maar hier ook 10 augustus opkomst KOO Cavalerie Verkenning!
Zoals gezegd nog wel ff de AAC, Fysieke keuring en Veiligheidsonderzoek doorlopen.

Als ik weet dat ik ben aangenomen lijkt het me zeker leuk om alvast met wat lui uit de lichting kennis te maken. Maar first things first ;-)

Groet, Lowieke

Hoi Lowieke,

Welkom op het forum!

De meeste die hebben gereageerd op dit topic hebben volgens mij het AAC en de fysieke keuring al doorlopen, dus ik denk dat we je prima van dienst kunnen zijn. Wat wil je precies weten?

Hoe komt het trouwens dat je zo laat pas begint met de keuring?

Groet,

Kenneth

LAGMK

Zo, eerste post (op zoek naar info voor het AAC gesprek), maar hier ook 10 augustus opkomst KOO Cavalerie Verkenning!
Zoals gezegd nog wel ff de AAC, Fysieke keuring en Veiligheidsonderzoek doorlopen.

Als ik weet dat ik ben aangenomen lijkt het me zeker leuk om alvast met wat lui uit de lichting kennis te maken. Maar first things first ;-)

Groet, Lowieke

Lies

#290
Hoe staan de zaken er bij jullie voor wat betreft het veiligheidsonderzoek?

Mochten jullie het leuk vinden om alvast een beetje kennis met elkaar te maken en/of dingen te delen/bespreken: voel je vrij om even een PM te sturen.



bmv

Ik begin ook 10 augustus voor officier p&o bij de klu.

We zullen elkaar zien!

Lies

#288
Ook ik mag 10aug beginnen aan de KMA (KOO logistiek B&T KL).
We gaan elkaar daar ongetwijfeld zien ;)!

55Kenneth

Ook ik ben nog in afwachting van het veiligheidsonderzoek. Ik ga er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Aanstellingspapieren wel al getekend en 10 augustus opkomst op de KMA. Voor KOO Infanterie bij de KL.

Zie je dan waarschijnlijk daar wel Bert!

bert601

Citaat van: Harmony op 23/04/2015 | 11:39 uur
Succes met je laatste onderzoek en als die slaagt gefeliciteerd!
Voor welk krijgsmachtsdeel ga je de KOO volgen?
Bij de Landmacht.

Harmony

Citaat van: bert601 op 23/04/2015 | 10:30 uur
Geen idee hoe intensief dit forum nog gebruikt wordt, maar zijn er al mensen die weten dat ze in augustus 2015 gaan beginnen aan de KMA?
Zelf ben ik alleen nog in afwachting van het veiligheidsonderzoek.
Als dat ook in orde is, begin ik in augustus aan de KOO voor de Militaire Administratie.


Succes met je laatste onderzoek en als die slaagt gefeliciteerd!
Voor welk krijgsmachtsdeel ga je de KOO volgen?

bert601

#284
Geen idee hoe intensief dit forum nog gebruikt wordt, maar zijn er al mensen die weten dat ze in augustus 2015 gaan beginnen aan de KMA?
Zelf ben ik alleen nog in afwachting van het veiligheidsonderzoek.
Als dat ook in orde is, begin ik in augustus aan de KOO voor de Militaire Administratie bij de Landmacht.