Plan voor hightech testcentrum voor drones op oude vliegkamp Valkenburg

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/12/2014 | 06:35 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Gemeenteraad neemt historisch besluit vliegkamp: stop sloop

Gepubliceerd: 13 Feb 2015

Op 12 februari stond weer een volgende mijlpaal op de agenda van de Katwijkse gemeenteraad: de route die door de Stuurgroep Locatie Valkenburg is uitgezet om haar plannen op vliegkamp Valkenburg te realiseren. Nadat eerder een Masterplan werd goedgekeurd kwamen nu de "ontwikkelingsstrategie" en een "kwaliteitsatlas" aan de orde.

Onwettig
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) communiceert steeds de grote lijnen, zonder een haalbare financiële onderbouwing, vinden verschillende Katwijkse politici. Daarbij valt de drang op om zo snel als mogelijk te slopen, of anders opgevat: bouwklaar te maken. Is het om de plannen (grootschalige woningbouw) - onderbouwt of niet - hoe dan ook uit te kunnen voeren? Recent is bekend geworden dat men de hele gebiedsontwikkeling in een zogenaamde CV/BV constructie wilde onderbrengen. Het Ministerie van Financiën heeft echter een stokje voor de financiële engineering van het RVB gestoken, omdat deze onwettig is. Het RVB geeft hiermee in ieder geval niet echt een betrouwbaar signaal naar de gemeente en Katwijkse samenleving af.

Werkgelegenheid in plaats van woningbouw
De lokale bevolking is tegenstander van de nieuwbouwplannen. Het laatste groen wordt opgeofferd en er komt een enorme druk op de beperkte ruimte voor recreatie. Ook de infrastructuur is bij lange na niet ingericht voor 5000 nieuwbouwwoningen (lees 8.000 tot 15.000 bewoners) op deze plek. Om nog maar niet te spreken over het feit dat Leiden, wat veel Katwijkers betreft, niet 'op de deur' hoeft te zitten. Hoe het ook is, de complete gemeenteraad gaat zich nu bezien op andere, alternatieve gebruiksmogelijkheden op het vliegveld. De directe aanleiding is een kans die er ligt om in te gaan op het verzoek van een initiatiefgroep van bedrijven die een "Drone Valley" of "Unmanned Valley" wil realiseren, omdat het voormalige vliegveld met startbanen daarvoor een unieke locatie is. Onder deze vlag vallen veel hightech bedrijven op het gebied van luchtvaartechniek, ICT, sensoren, optronica, etc. Die vertegenwoordigen een enorm toekomstpotentieel.

Argusogen
De RVB zou deze ontwikkeling willen ontmoedigen, omdat dit de bouwplannen bedreigt. Zij wordt daarin gesteund door sommige bestuurders in de regio die zich persoonlijk met dit doel hebben verbonden. Het RVB wil de startbanen zo snel mogelijk slopen om alternatieven onmogelijk te maken, volgens KiesKatwijk en meerdere politici. De Katwijkse gemeenteraad heeft nu echter een duidelijk signaal afgegeven. In het laatste overleg is unaniem een motie aangenomen die de wethouder de opdracht geeft om te bewerkstelligen dat de sloop van het vliegveld direct wordt gestopt en dat er nader onderzoek komt naar de kansen voor de optie om hier hoogwaardige werkgelegenheid te realiseren. Een historisch moment dat van grote betekenis is. Het is een omslag die raadsbreed wordt gesteund. Dat gebeurt niet vaak. De stand van zaken is nu dat de gemeente met belanghebbenden in gesprek gaat om duidelijkheid te krijgen over de kansen van het concept "Unmanned Valley" en over de haalbaarheid hiervan. Daarnaast is de inzet: harde afspraken maken met het RVB om verdere onomkeerbare stappen in de sloop van de landingsbanen te voorkomen. De ontwikkelingen worden gevolgd met argusogen, want de betrokkenheid bij de besluitvorming rond vliegkamp Valkenburg is binnen de Katwijkse samenleving erg groot. Hier gaat wellicht niets gebeuren zonder dat het wordt opgemerkt.

Noot: Op dezelfde dag dat de Katwijkse gemeenteraad over dit onderwerp vergaderde, is er in eensgezinde samenwerking tussen de provincie Overijssel en de Twentse gemeenten een zwaargewicht benoemd als voorzitter van een taskforce die dezelfde hightech industrie naar de voormalige luchthaven Twente wil halen. De positie van Provinciale Staten van Zuid Holland is nog onzeker op dit dossier. De komende statenverkiezingen in maart zijn dus belangrijk. Door te kiezen kunnen Katwijkers nogmaals aangeven of ze wel of geen voorstander zijn van grootschalige woningbouw op vliegkamp Valkenburg.

http://www.allesoverkatwijk.nl/index.php?p=nieuws&id=2555&utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Master Mack

Wat voor lengte aan baan heeft de MQ 9 nodig als start/ landingsbaan want dan kan zelfs de taxibaan misschien aangepast worden. En omdat je voor drones maar een klein deel van het oude veld gebruikt kunnen de 5000 woningen er evengoed komen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Testcenter voor UAS in Valkenburg stap dichter bij

02/04/2015

De kans dat oud-vliegveld Valkenbur een testlocatie wordt voor onbemande systemen, lijkt met de dag toe te nemen. Unmanned Valley is de naam.

Eerder deze week brak Lucas van Oostrum van dronebouwer Aerialtronics een lans brak voor de aanleg van een testvlakte op het oude vliegveld Valkenburg. Vandaag deden de Haagse wethouder Ingid van Engelshoven en Prins Pieter Christiaan van Vollenhoven daar bij de opening van het congres over onbemande systemen, de TUSExpo 2015, nog een schepje bovenop.

Noodzakelijk
Volgens Van Vollenhoven, vanuit zijn werk betrokken bij The Hague Security Delta (HSD), is de komst van een Europese testlocatie noodzakelijk. "Wil Nederland vooroplopen in Europa op het gebied van innovatie en ontwikkeling van UAS (unmanned aircraft systems) dan mag het de kans om van oud-vliegveld Valkenburg een testlocatie te maken, niet laten lopen."

Nieuwbouw
De huidige plannen met het terrein bij Katwijk omvatten de bouw van zo'n 5000 woningen. Die plannen van Rijksvastgoed, liggen er al een tijd en het is de vraag of die nu wijken voor een testcenter.

Van Engelshoven: "Ik ben niet tegen woningbouw maar vóór innovatie. Den Haag is de hotspot op het gebied van veiligheid met de aanwezigheid van het landelijke veiligheidscluster The Hague Security Delta. Dat samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid, onderwijs en kennisinstellingen kansen biedt weten wij als geen ander. Een Unmanned Valley garandeert ruimte voor oefening en innovatie. Het Space Centre Noordwijk, TNO, TU Delft, de Universiteit Leiden en de partners van The Hague Security Delta hebben er allemaal baat bij. We versterken het kenniscluster en creëren banen."

Met de presentatie van het rapport Blessing in the Skies, van de The Hague Security Delta werd vandaag in het Wold Forum officieel het startsein gegeven voor de TUSExpo, een driedaagse conferentie over het belang van onbemande systemen, in de volksmond drones genoemd. In het rapport staan concrete aanbevelingen voor het gebruik van drones.

Onontkoombaar
Van Vollenhoven noemt de ontwikkeling van UAS (unmanned aircraft systems) onontkoombaar. "Het is er en we kunnen er niet meer omheen. Het is een opkomende industrie waar ontzettend veel geld mee gemoeid gaat." Volgens hem wordt het belang van UAS met de diverse toepassingen alsmaar groter. Om ons heen liggende landen zijn ook nog bezig met wetgeving en de manier waarop het is toe te passen. Als we dit nu realiseren, nemen we een flinke voorsprong."

Rob van Nieuwland, voorzitter van branchevereniging DARPAS, is blij met Unmanned Valley, maar pleit voor meer locaties. "Vaak gaat het om kleine bedrijfjes met twee of drie man. Die willen kunnen oefenen en testen. Als iemand dan uit Groningen moet komen of Limburg, dan is dat een heel eind."

http://www.dronemagazine.nl/testcenter-voor-uas-in-valkenburg-stap-dichter-bij/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Persbericht

Den Haag, 2 februari 2015 

RijksVastgoedBedrijf loopt veel te hard van stapel 

CDA: geen onnodige sloop vliegveld Valkenburg

Tweede-Kamerleden van het CDA hebben de ministers van Infrastructuur en Milieu en Economische zaken om opheldering gevraagd over de sloop van de landingsbanen van vliegveld Valkenburg. "Nu slopen heeft geen zin, er is niet eens een bestemmingsplan voor het gebied vastgesteld" aldus Meindert Stolk, kandidaat-Statenlid voor het CDA Zuid-Holland.

CDA Tweede Kamerleden Martijn van Helvert en Agnes Mulder stelden de vragen aan de ministers. Zij werden getipt over de sloop omdat de vliegshow in het kader van de internationale vakbeurs en conferentie TUSExpo 2015 niet langer mag gaan van het RijksVastgoedBedrijf (RVB). Meindert Stolk hekelt dit besluit: "De conferentie TUSExpo 2015 was tot stand gekomen uit een samenwerking tussen het bedrijfsleven, universiteiten, onderzoeksinstituten en de gemeente Den Haag. Dit soort innovatieve activiteiten moeten juist gekoesterd worden".

Meindert Stolk volgt het dossier al langer en verbaast zich over het beleid van de eigenaar van het vliegveld, het RijksVastgoedBedrijf. "Er is nu geen enkele noodzaak om te slopen. Op deze manier leidt sloop niet alleen tot kapitaalvernietiging, ook de werkgelegenheid staat op het spel. Eerder handelde de RVB ook al voorbarig door zweefvliegers niet langer toe te laten. Ze lopen veel te hard van stapel en verspelen op deze manier draagvalk voor toekomstige ontwikkelingen" aldus de CDA'er.

https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=B8F67E0353DEB80E!3960&ithint=file%2cdoc&app=Word&authkey=!APrZywaw7T96IDw

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 03/12/2014 | 08:18 uur
En waar gaat de MQ-9 heen? Misschien handig om de robotica op 1 plek te zetten.

Aangezien de start-en landingsbaan op Valkenburg wordt opgedoekt zal het MQ-9 systeem vermoedelijk zoals gepland naar Leeuwarden gaan.

Enforcer

En waar gaat de MQ-9 heen? Misschien handig om de robotica op 1 plek te zetten.

Master Mack

En ook de CLAS met de Scan eagle en Raven zou hier een eenheid kunnen stationeren. De zuid kant van de Hangaars en platforms voor civiele bedrijven en de noord kant met 1 grote hangaar en de oude VIP room weer voor Defensie. De Oost kant van het veld voor Woningbouw en aan de westkant waar de oude legeringsgebouwtjes staan ook vrij voor woningbouw en klaar voor ieder wat wils.

Master Mack

Vanaf Valkenburg zo boven zee en veel High tech bedrijven in de nabije omgeving. En let op het zijn civiele bedrijven die hier zouden gaan zitten dus is het misschien wel slim dat de KLU aanhaakt  met haar nog te verkrijgen Drones. En dit hoeft gedeeltelijke woningbouw niet in de weg te staan nee dit zou het zelfs kunnen bevorderen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Dit is ons leger. Jarenlange bezuinigingen zijn voorbij, maar wat is er nog van over?

02-12-2014  |  17:20

DEN HAAG - Kazernes gaan dicht, vliegvelden worden gesloten. Al jarenlang wordt er hard bezuinigd op defensie. Maar na 20 jaar beknibbelen lijkt de politiek er klaar voor om weer te gaan investeren in het leger. En dat kan ook dichtbij huis veel gevolgen hebben.

Vliegkamp Valkenburg is tegenwoordig het terrein van nepsoldaten, acteurs voeren er al 4 jaar de musical Soldaat van Oranje op. En de Alexanderkazerne in Den Haag huisvest binnenkort het Internationaal Strafhof. Op de startbaan van vliegveld Ypenburg taxiën nu geen vliegtuigen maar rijden auto's.

Nu roept de NAVO Nederland op om meer te gaan investeren in het leger en dus is de vraag hoe het leger opnieuw om ons heen te zien zal zijn. Maar bij Defensie is al heel veel verdwenen. Het defensiebudget is sinds het einde van de Koude Oorlog gehalveerd, het leger grotendeels ontmanteld. De moderne oorlog zal niet meer worden voorbereid in kazernes, maar bij de TU Delft en in hightechbedrijven als TNO, vlakbij voormalig vliegveld Ypenburg.

Heel dom

Volgens defensieanalist Rob de Wijk van het The Hague Centre voor Strategic Studies (HCSS) is de afbraak van het leger 'heel dom' geweest. 'Er zijn ook wel mensen die dat gezegd hebben. Veiligheid is nu eenmaal niet gratis. En daar betalen we nu de prijs voor.'

De laatste jaren sloot het ministerie van Defensie veel gebouwen. De militaire vliegvelden Valkenburg en Ypenburg zijn al dicht. In Den Haag verdwijnen 4 van de 7 kazernes en de Prins Willem Alexander Kazerne in Gouda heeft plaatsgemaakt voor een moskee.

Unieke situatie rond Europa

'De situatie rond Europa is op dit moment uniek. In het oosten hebben we het conflict in Oekraïne en de Krim, als je dan naar het zuiden gaat kom je in Syrië uit. In heel Noord-Afrika is het onrustig. Pas als je bij Marokko aankomt, daar is niks aan de hand. Nog nooit was Europa zo omsingeld door conflicten', zegt De Wijk. Toch blijft in de Europese Unie defensie een sluitpost, en dat terwijl de aanwijzingen voor een conflict heel tastbaar zijn. Vlucht MH17, de boycot van groente en fruit en de vele incidenten met Russische vliegtuigen in het Europese luchtruim.

De vraag rijst of Nederland wel door moet gaan met het sluiten van al die militaire instellingen. De eerste tekenen dat daar een einde aan komt zijn er al. Vliegkamp Valkenburg zou een woonwijk worden, maar dat staat al op de helling: het wordt nu mogelijk een testcentrum voor drones.

Zie link voor een video incl. commentaar van Rob de Wijk

http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-12-2014/dit-ons-leger-jarenlange-bezuinigingen-zijn-voorbij-maar-wat-er-nog-van-over

Reinier

Goed idee!

En dan de RDAM afstoten en daarvoor in de plaats een Mistral-achtige carrier waar heli's en drones op komen.
Kan Valkenburg weer gebruikt worden, zoals in de tijd van de Karel Doorman; heli's en drones stationeren op Valkenburg.

Maar goed, dat zal wel bij dromen blijven. Ik zie het nog niet gebeuren dat de defensie een afgestoten basis weer terug in dienst mag nemen.
Leuk idee, goede locatie, maar weinig realiteitszin; toplocatie voor huizen, gebied is te dicht bevolkt om daar te experimenteren met drones.
Leeuwarden op Twente zouden betere locaties zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 01/12/2014 | 21:26 uur
en als ik het goed begrepen heb wordt Leeuwarden de thuisbasis van de U(C)AVs van de KLu. Twee vliegen in 1 klap..

Correct samen met een handje vol F35 (het gros van deze laatste zal gestationeerd worden op Volkel)

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 01/12/2014 | 19:28 uur
Dat kan ook van de Kooy of Leeuwarden.
en als ik het goed begrepen heb wordt Leeuwarden de thuisbasis van de U(C)AVs van de KLu. Twee vliegen in 1 klap..


Ace1


Master Mack


Ace1

Citaat van: Thomasen op 01/12/2014 | 11:35 uur
Dat hele vastgoedplan van Defensie staat me sowieso niet aan. Als we wat nuttigs kunnen met Valkenburg maar doen.
maar naast wat het kost, levert het nu ook echt wat op?

Want hoewel de infrastructuur vast op orde te brengen is, is het luchtruim dat ook? Redelijk dichtbevolkt en bevlogen gebied om met onbemande toestellen allerhande (risicovolle) tests uit te gaan voeren.

Waarom niet vliegbasis Twente als alternatief? deze wordt ook niet gebruikt en er zijn wel plannen voor een doorstart van Twente Airport.
Daarnaast heb je bedrijven als Thales Nederland en de TU Twente.

http://www.vliegenoptwente.nl/

https://www.facebook.com/DoorstartVliegveldTwente?fref=ts

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 01/12/2014 | 11:35 uur
Dat hele vastgoedplan van Defensie staat me sowieso niet aan. Als we wat nuttigs kunnen met Valkenburg maar doen.
maar naast wat het kost, levert het nu ook echt wat op?

Want hoewel de infrastructuur vast op orde te brengen is, is het luchtruim dat ook? Redelijk dichtbevolkt en bevlogen gebied om met onbemande toestellen allerhande (risicovolle) tests uit te gaan voeren.
+1

dudge

Dat hele vastgoedplan van Defensie staat me sowieso niet aan. Als we wat nuttigs kunnen met Valkenburg maar doen.
maar naast wat het kost, levert het nu ook echt wat op?

Want hoewel de infrastructuur vast op orde te brengen is, is het luchtruim dat ook? Redelijk dichtbevolkt en bevlogen gebied om met onbemande toestellen allerhande (risicovolle) tests uit te gaan voeren.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Plan voor hightech testcentrum voor drones op oude vliegkamp Valkenburg; gaat Soldaat van Oranje plaatsmaken voor soldaat 2.0?

01-12-2014 

DEN HAAG - Komen er weer échte soldaten waar nu alleen de 'Soldaat van Oranje' speelt? Die kans bestaat. Volgens directeur Rob de Wijk van The Hague Security Delta (HSD) zijn er plannen voor een hightech testcentrum voor drones, op het vroegere marinevliegkamp Valkenburg. Woensdag besluiten betrokken organisaties of er voldoende draagvlak is om het plan uit te werken.

In The Hague Security Delta (HSD) werken meerdere overheden, bedrijven en organisaties samen. Initiatiefnemers zijn ondermeer het onderzoeksbureau TNO, Siemens en het ministerie van Veiligheid en Justitie. Rob de Wijk is betrokken als directeur van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). 

Volgens De Wijk zou het vestigen van zo'n testcentrum op Valkenburg 2 vliegen in 1 klap slaan: innovatie ten behoeve van de (defensie)industrie en scheppen van werkgelegenheid in Zuid-Holland. 'Het zou toch prachtig zijn om zo'n hightech centrum daar te vestigen?', zegt hij. Ware het niet dat er op het Vliegkamp, waar nu in 1 van de hangars al 4 jaar de musical Soldaat van Oranje wordt opgevoerd, een klein 5.000 huizen staan gepland. 'Maar wie wil er nou in deze tijd zoveel huizen?', zegt De Wijk.

Dronebouwer

Het plan voor het testcentrum lijkt ontsproten aan het brein van Lucas van Oostrum. Zijn bedrijf Aerialtronics aan de Scheveningse haven maakt en ontwikkelt drones. Een maand geleden kwam hij voor het eerst naar buiten met zijn plannen voor een - zoals hij het noemt - 'Unmanned Valley', een verwijzing naar Silicon Valley, het walhalla voor hightech bedrijven in de Amerikaanse staat Californië. Valkenburg zou dat kunnen worden voor bedrijven die zich met onbemande systemen bezighouden.

Wegens verblijf in het buitenland was Van Oostrum dit weekend niet bereikbaar voor commentaar. 'De infrastructuur ligt er en het hele vliegveld is eigenlijk volledig klaar', zei hij eerder op BNR-Nieuwsradio. 'Met grote hangars, dus we denken dat we de mogelijkheid hebben om het uit te rollen', vult hij aan. Van Oostrum droomt van tienduizenden banen.

Provincie en Rijk

Inmiddels heeft Van Oostrum voor zijn plan steun gevonden bij de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, Innovation Quarter. 'Wij zijn enthousiast, meerdere initiatieven komen erin samen,' zegt Rinke Zonneveld, directeur van Innovation Quarter, dat probeert vernieuwende bedrijven en overheden met elkaar in contact te brengen.

Eigenaar van de grond van het voormalig marineterrein is het Rijksvastgoedbedrijf dat valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Volgens een woordvoerder is het testcentrum 1 van de initiatieven om een bedrijf te vestigen op het terrein. Onder voorwaarden is het welkom.

Landingsbanen

De gemeente Katwijk  en het Rijksvastgoedbedrijf werken samen aan het realiseren van een 'aantrekkelijk woon-, werk- en recreatiegebied met 5.000 woningen. In 15 tot 20 jaar zal de wijk geleidelijk aan groeien', aldus de website van het Project Locatie Valkenburg.

Er moet nog blijken of al die 5.000 woningen zullen worden gebouwd. 'Dat hangt ook af van de ontwikkelingen op de woningmarkt', zegt een betrokkene. Tot die tijd kunnen er nog allerlei bedrijven op het terrein voor kortere of langere tijd aan de slag. 'Maar als ze een landingsbaan nodig hebben, hebben ze pech', zegt de woordvoerder van het Rijksvastgoedbedrijf. Begin volgend jaar wordt het terrein bouwrijp gemaakt, en het 1rste dat wordt gesloopt zijn de start- en landingsbanen.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-12-2014/plan-voor-hightech-testcentrum-voor-drones-op-oude-vliegkamp-valkenburg-gaat-solda