Defensie samenwerking BeNeLux

Gestart door Sabke, 10/03/2010 | 22:06 uur

Belgje

Citaat van: Thomasen op 23/11/2015 | 11:15 uur
Worden ze ook uit vliegtuigen gegooid?

De 15de Wing heeft de traditie om alles wat in een C-130 past er mid flight uit te sodemieteren, ja.

dudge

Citaat van: Belgje op 23/11/2015 | 10:59 uur
Kunnen we hier eens 5 minuten geen wenslijstjes zetten? Die 105mm stukken zijn handig tijdens paracommando-optreden.

Worden ze ook uit vliegtuigen gegooid?

Belgje

Kunnen we hier eens 5 minuten geen wenslijstjes zetten? Die 105mm stukken zijn handig tijdens paracommando-optreden.

Zander

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2015 | 10:50 uur
Met luchtmobiel bedoel ik vervoer per helikopter.

Dus moet duidelijk zijn wat men wil. Een houwitser kun je ergens plaatsen dat niet bereikbaar is met een transportvliegtuig. Een self-propelled howitzer heeft weer andere sterke punten.

Even als the  :devil: advocate, wat men wil in Den Haag is op het pluche zitten. Als dat ten koste van defensie en alle capaciteiten gaat is dat prima en als we moeten investeren(minder bezuinigen) dan doen we dat toch. Men waait met alle winden mee zonder duidelijke visie. Eigenlijk wil men niets op defensie gebied.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Zander op 23/11/2015 | 10:40 uur
Definieer luchtmobiel.
Met luchtmobiel bedoel ik vervoer per helikopter.

Citaat van: Elzenga op 23/11/2015 | 10:44 uur
En hoe...onder heli? of met een transportvliegtuig?. Ik kies voor het laatste...met dan grote(re) mobiliteit van zichzelf. Kunnen ze goed meekomen met de Belgische pantserwieleenheden als ook steun geven aan de lichtere eenheden. De beschikbare (zware) mortieren kunnen dan wel onder een helikopter verplaatst worden...al dan niet met een klein trekkend voertuig dat mogelijk zelfs in een Chinook past (Vector?).

Dus moet duidelijk zijn wat men wil. Een houwitser kun je ergens plaatsen dat niet bereikbaar is met een transportvliegtuig. Een self-propelled howitzer heeft weer andere sterke punten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2015 | 10:27 uur
Het ligt er natuurlijk ook aan of de artillerie (105 mm of 155 mm) wel of niet luchtmobiel moet zijn.
En hoe...onder heli? of met een transportvliegtuig?. Ik kies voor het laatste...met dan grote(re) mobiliteit van zichzelf. Kunnen ze goed meekomen met de Belgische pantserwieleenheden als ook steun geven aan de lichtere eenheden. De beschikbare (zware) mortieren kunnen dan wel onder een helikopter verplaatst worden...al dan niet met een klein trekkend voertuig dat mogelijk zelfs in een Chinook past (Vector?).

Zander

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2015 | 10:27 uur
Het ligt er natuurlijk ook aan of de artillerie (105 mm of 155 mm) wel of niet luchtmobiel moet zijn.

Definieer luchtmobiel.

Een Leopard 2 kan ook op transport via de lucht.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 23/11/2015 | 10:22 uur
of zoiets als de Caesar 155mm self-propelled howitzer aanschaffen...naast een MRL Himars. Kunnen dan qua mobiliteit prima meekomen met hun (gepantserde) eenheden en dan heb je echt vuurkracht beschikbaar.
Het ligt er natuurlijk ook aan of de artillerie (105 mm of 155 mm) wel of niet luchtmobiel moet zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Mourning op 23/11/2015 | 09:42 uur
Ik zou die 105mm, helaas, ondertussen zeker geen goud meer willen noemen. Willen de Belgen op dit vlak ''belangrijk'' zijn dan zouden ze er m.i. verstandig aan doen om (rap) over te stappen op air-transportable/licht-gewicht 155mm stukken.
of zoiets als de Caesar 155mm self-propelled howitzer aanschaffen...naast een MRL Himars. Kunnen dan qua mobiliteit prima meekomen met hun (gepantserde) eenheden en dan heb je echt vuurkracht beschikbaar.

Mourning

Ik zou die 105mm, helaas, ondertussen zeker geen goud meer willen noemen. Willen de Belgen op dit vlak ''belangrijk'' zijn dan zouden ze er m.i. verstandig aan doen om (rap) over te stappen op air-transportable/licht-gewicht 155mm stukken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 22/11/2015 | 22:42 uur
De Belgen hebben nog iets waarmee ze goud in handen hebben voor een samenwerking.

http://www.army-guide.com/eng/product573.html

https://en.wikipedia.org/wiki/GIAT_LG1





Hmmhmm, zo wordt het verkocht ja.
2015 denkt daar anders over.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Thomasen op 22/11/2015 | 11:13 uur
Met de Paracommando's hebben ze goud in handen, is een gewaardeerde eenheid.
Wat er met de rest moet is natuurlijk erg afhankelijk van je positie. Nu weet ik niet zoveel van het huidige Belgische plan, maar m.i. zou de mediane brigade sterk aan de paco's gekoppeld moeten worden, voor zover het dat nog niet is. Zal misschien eea aan procedures gedaan moeten worden en mogelijk wat aan het zware materieel. Vooral luchttransport zal uitgebreid moeten worden, maar dan heb je als Belgiƫ, niet ver van je huidige positie een eenheid die snel inzetbaar is, ook in het Afrikaanse heartland, en die een unieke capaciteit bied.

De belgen hebben een dure landmacht, net als Nederland, en dus, binnen het geheel van een bondgenootschap moet je ook inzetten op unieke capaciteiten.


De Belgen hebben nog iets waarmee ze goud in handen hebben voor een samenwerking.

http://www.army-guide.com/eng/product573.html

https://en.wikipedia.org/wiki/GIAT_LG1




Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 22/11/2015 | 20:24 uur
Iets met huid verkopen en een beer.
Wacht nu maar..waait zo over en de poen gaat naar justitie. Niet naar defensie, zo wel enkel inlichtingen.

Dat is voorlopig ook mijn verwachting.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 22/11/2015 | 11:08 uur
Met alle respect voor die tragedie: dat was een crisismoment van voorbijgaande aard. Duizenden potentiƫle terroristen in je hoofdstad: not so much.

Iets met huid verkopen en een beer.
Wacht nu maar..waait zo over en de poen gaat naar justitie. Niet naar defensie, zo wel enkel inlichtingen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Micheltje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/11/2015 | 10:12 uur
In Nederland is het helaas niet veel anders.

Moet ik me helaas idd bij aansluiten