Recente berichten

#1
Citaat van: Parera op Vandaag om 19:44Dat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).
Zal wel weer een boel tegenstand geven maar zie het ook gebeuren, zelfde als ik Twente wel weer open zie gaan, en voor de civiele markt er zijn in Noord/Oost en Zuid Nederland genoeg (semi)burger velden die uitbreiding aankunnen, moet misschien de mens uit het westen wel eens hier naar toe maar wat is probleem omgekeerd lukt het ook, en die weg is even lang.
#2
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Kornet43 - Vandaag om 22:21
Citaat van: StrataNL op Vandaag om 09:42Nee, wel op de FLATM-BV (Bandvagn). De Polaris-achtige is de andere FLATM variant.
Oké, dat klinkt logisch
#3
KM / Re: Zr. Ms. Tromp gaat in 2024...
Last post by Lex - Vandaag om 22:03
Van kruitvat naar kruitvat: marineschip Tromp op weg naar Zuid-Chinese Zee

door Sjoerd den Daas correspondent China

De trossen zijn los. Sleepboten trekken de Tromp los van de kade in de militaire haven van Singapore. Van het ene kruitvat naar het andere: na de Rode Zee zet de bemanning van het marinefregat koers naar de Zuid-Chinese Zee. Een doorvaart door de Straat van Taiwan wordt niet bij voorbaat uitgesloten. "Daar waar het internationaal recht zegt dat er vrije doorvaart mogelijk is, kan het zijn dat de Tromp daar gaat varen."

De ruim 200-koppige bemanning van commandant Yvonne van Beusekom heeft in Singapore even op adem kunnen komen na de inzet in de Rode Zee. "De scheepvaart wordt daar bedreigd", zegt ze, refererend aan de drones en raketten van de Houthi's. "We hebben er geopereerd met de hoogste dreiging. Dat betekent dat we op elk moment gereed waren om eventuele dreiging weg te nemen en de scheepvaart te beschermen."

Kaarten aan de wand laten zien waar het schip vandaan komt, met een ingetekende stippellijn die Den Helder, via de Rode Zee, met de Indonesische hoofdstad verbindt. Vaak laat de Nederlandse marine zich niet meer zien in dit deel van de wereld. De Tromp was er voor het laatst in 2007.

Internationaal recht
Den Haag heeft de ambitie elke twee jaar een schip naar 'de Oost' te sturen. En dus is, na de Evertsen in 2021, nu ook de Tromp terug. "De marine vertegenwoordigt de handelsbelangen van ons land", vertelt ze. "Dit is een belangrijk gebied voor Nederland, omdat die handel daar plaatsvindt. Daarom zullen we ook door de Zuid-Chinese Zee varen."

De Spratly's, de Paracel-eilanden: de lijst met betwiste gebieden is lang. "Niet alle eilanden zijn voor Nederland betwist", zegt Van Beusekom daarover. "We kijken naar het internationaal recht. Waar mogen we wel en niet varen? Wij zullen dat proberen op een normale manier gewoon doorgang te vinden naar daar waar we naartoe willen. Dat doen we in de Noordzee, de Oostzee en dus ook in de Zuid-Chinese Zee."

Vrijheid van doorvaart
"Een grote uitdaging voor China", noemt Wu Shicun van het Huayang Research Center for Maritime Cooperation doorvaarten als deze. "Niet alleen omdat er geen wet is waar alle partijen zich aan willen houden, ook vanwege de geopolitieke aard ervan."

Wetten zijn er wel. In 2016 nog toetste het Arbitragehof in Den Haag dat China geen aanspraak kan maken op grote delen van de Zuid-Chinese Zee. "Voor China is het onmogelijk deze uitspraak te respecteren omdat het de Chinese soevereiniteit volledig ontkent", zegt Wu.

In Japan zal de Tromp in elk geval een warm welkom genieten. "Zowel voor Japan, als voor landen in Europa geldt dat hun economie en levensstandaard afhangt van transport over zee", zegt oud-minister van Defensie van het land Itsunori Onodera desgevraagd.

"De havenbezoeken van Europese marineschepen aan Japan zijn belangrijk. Dat NAVO-landen sterke interesse tonen in de regio geeft een sterk signaal af in de regio waar het gaat om afschrikking," aldus de voormalig defensie-chef. Afschrikking richting China, lijkt hij te willen zeggen.

Termen die ook vanuit Taiwan klinken. "Europese landen, ook Nederland, moeten zich realiseren dat hun economische en technologische belangen direct verweven zijn met een potentieel conflict in de Straat van Taiwan", stelde Roy Chun Lee eerder in gesprek met Nieuwsuur.

Geen directe dreiging
Bij de Evertsen werd een doorvaart door de Straat van Taiwan vooraf goeddeels uitgesloten, ook om China niet onnodig te provoceren. Tijden zijn veranderd, zo lijkt het. "Dat kan een mogelijkheid zijn", zegt Van Beusekom. "We zijn nog bezig met de planning, het is nog niet bekend waar we exact gaan varen."

Dat zal ook afhangen van de spanningen in de Straat. Maandag vindt in Taipei de inauguratie plaats van de nieuwe Taiwanese president William Lai Tsing-te, de derde presidentstermijn op rij voor de China-kritische DPP .

In aanloop daarnaartoe spotte Taiwan in de afgelopen dagen wederom vele tientallen Chinese gevechtsvliegtuigen in en rond de Straat van Taiwan. Oorlogsschepen van het Volksbevrijdingsleger varen in de wateren rond het eiland.

"We kijken natuurlijk wat er om ons heen daar gebeurt: wat vaart daar, wat vliegt daar, wat zit er eventueel onder water?", zegt van Beusekom. "We zijn op de hoogte van alles wat China onderneemt. Er is geen directe dreiging voor de Tromp."

NOS, 17-05-2024, 21:51
#4
Citaat van: Stoonbrace op Vandaag om 19:29De kostprijs voor het op peil brengen van de munitievoorraden van de landmacht is 30 miljard. Momenteel zijn de stocks voor 7% gevuld.
:omg:  :omg:  wattttt...  :neutral:  :dead:
#5
KL / Re: Groene baretten verhuizen ...
Last post by Flyguy - Vandaag om 21:09
Kazerne =/= oefengebied  :dead:

Wanneer begrijpt het klootjesvolk dat nou eens. Had ik maar een kazerne als buren; meestal open en bebosd terrein met 0730 file bij de poort naar binnen, 1530 operatie stofwolk naar huis. Oh en lekker handig gratis gym.
#6
Citaat van: bergd op Vandaag om 19:35Het nieuw regeerakkoord zegt niks over de toekomst van Lelystad airport

Dat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).
#7
KL / Re: De landmacht van morgen
Last post by Master Mack - Vandaag om 19:38
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 19:19Heel begrijpelijk. Trekt nu aandacht die je niet wil, en doorrr.
Vooral als je nog meer spulletjes wil bestellen.
#8
Het nieuw regeerakkoord zegt niks over de toekomst van Lelystad airport
#9
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 10:11Ik durf wel te stellen dat de genoemde bedragen voor herstel en groei niet kloppen, en veel en veel hoger gaan zijn. Alleen al de munitie behoefte om hun huidige eenheden te voorzien voor zeg, een maand opereren in het hoogste geweldsspectrum zal miljarden kosten. Dan hebben we de eenheden die er nog bij moeten komen en waar dan ook KLV voor moet worden aangeschaft, en eventuele bijzonderheden in munitie zoals onze laatste aankopen (HARM/MLRS/comventioneel GPS geleid, etc) waar we voor een half miljard aan F-35 alleen al SEAD/DEAD munitie hebben geinvesteerd.

En elke dag wordt munitie duurder. Een prijsopgave van een dag oud is al niet meer actueel. Daarnaast moet er ook zoveel aan infra en vastgoed worden verbeterd en gebouwd om dat op te slaan, dat is al een gigantische kostenpost op zichzelf.

Overigens hoop ik echt bij gods gratie dat Belgische defensie amigo's niet zo dom zijn om echt tanks te gaan vragen, om die effectief te opereren missen ze de hele ganse gereedschapskist. En zonder additionele ondersteuning is een tank geen fluit waard, ze hebben een paar euro's uit te geven daar, chopse wisely.

Gelaagde Luchtverdediging, C-RAM, uitbreiding en verzwaring van luchtmobiele component, hou de Belgische landmacht bij lichte infanterie want daar iets van willen maken is onbetaalbaar geworden, en schaf een extra M-fregat aan, met een stuk of 10 extra F-35's, een 20 tal Apaches zou helpen met 4 a 6 Chinooks. Dit clubje de jaren die we nog hebben trainen en verder vormgeven met bv volwassen en echte genie, wat nieuwere anti-tank wapensystemen en veel drones.  Dat lijkt me een weg waar je er het beste van maakt zonder veel geld kwijt te zijn aan dingen die enkel kunnen bestaan in groter verband, zoals tanks.

De kostprijs voor het op peil brengen van de munitievoorraden van de landmacht is 30 miljard. Momenteel zijn de stocks voor 7% gevuld.
#10
KL / Re: De landmacht van morgen
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 19:19
Citaat van: Lynxian op Vandaag om 18:59Wat een onzin; alsof we nu nooit meer iets mogen vieren als er een jood bij betrokken is. Hou wel t feestje en iedereen in de mindef die er moeilijk iver doet kan je er meteen uitgooien als Hamas sympatisant.

Heel begrijpelijk. Trekt nu aandacht die je niet wil, en doorrr.