Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 18/12/2014 | 18:55 uur
Airbus dus... geen hele grote verassing ;)

Her was idd verrassender geweest als het de Boeing zou worden...

StrataNL

Airbus dus... geen hele grote verassing ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Kamerbrief Keuze kandidaat MRTT-project

Met deze brief informeert de minister van Defensie de Tweede Kamer over actuele ontwikkelingen rondom het Multi Role Tanker Transport (MRTT) project. Dit multinationale project onder Nederlandse leiding behelst de gezamenlijke verwerving en instandhouding en het operationele gebruik van tank/transportvliegtuigen.

Kamerbrief 18-12-2014

Lex

Airbus kandidaat voor tanktoestellen

Nieuwsbericht | 18-12-2014 | 17:23

Het internationale samenwerkingsproject Multi Role Tanker Transport begint met de firma Airbus een verwervingsprocedure voor 4 nieuwe militaire tank- en transportvliegtuigen. Door toestellen gezamenlijk aan te schaffen en te gebruiken zijn ze efficiënter en goedkoper in te zetten. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert licht vandaag in een brief aan de Kamer de aanschafprocedure toe.

Europese landen hebben een tekort aan transportvliegtuigen die in de lucht kunnen bijtanken. In Europa zijn er nu 40 van 9 verschillende typen. Het multinationale project is erop gericht dat tekort te verminderen door gezamenlijke aanschaf, gebruik en onderhoud van deze vliegtuigen. Nederland leidt het Multi Role Tanker Transport-project.

Hennis: "Het project is een voorbeeld van vernieuwende, toekomstgerichte samenwerking van gelijkgezinde Europese landen. Het betekent dat de gezamenlijke slagkracht kan worden vergroot."

De deelnemende landen streven naar een contract in 2016, zo schrijft de minister. In dat geval vliegen de eerste toestellen naar verwachting vanaf 2020. Nederlandse defensiebedrijven worden zoveel mogelijk betrokken bij het project.

Thuisbasis van de nieuwe tankvliegtuigen is mogelijk Vliegbasis Eindhoven. Daar staan nu de 2 KDC-10-tankvliegtuigen van de luchtmacht. Deze worden vanaf 2020 afgestoten. De NAVO schaft de 4 nieuwe toestellen voor de deelnemende landen aan. Het bondgenootschap zorgt ook voor het onderhoud.

Mindef

Harald

Citaat van: Thomasen op 25/11/2014 | 16:03 uur
Waar is de rest? We begonnen met 10 landen?

Aan het project doen 10 landen mee, namelijk Belgie, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal en Spanje.

Frankrijk heeft dus al een keuze gemaakt ; A330 MRTT

Nederland en Noorwegen zijn als participating nations binnen het project een Support Partnership within NSPO aangegaan en ondertekend, welke  will oversee the acquisition and operational sustainment of the MMF aircraft.   (een controle functie hebben, binnen het offerteaanvraag en vergelijkingsonderzoek inclusief bekijken ze de onderhoudskosten. 

Volgens mij moet je geen langdurende studie's en onderzoeken meer doen en gewoon beslissen voor de A330 MRTT, gezien Frankrijk en de UK hiermee vliegen en gaan vliegen, hierdoor heb je eenheid kwa type binnen je project.
Duitsland vliegt met de A310, ook van airbus. eventueel met een regeling deze toestellen uitrusten met dezelfde motoren als de A330 MRTT.
De Brtten vliegen met de Rolls-Royce Trent 772B-60 engines en de Fransen hebben ook de RR motoren gekozen

dudge

CitaatThe current participating nations, the Netherlands and Norway have established a Support Partnership within NSPO which will oversee the acquisition and operational sustainment of the MMF aircraft.

Waar is de rest? We begonnen met 10 landen?

Lex

Cooperation Agreement Signed to Initiate MMF Project
 
(Source: OCCAR; issued Nov 21, 2014)
   
On 21 November 2014 at the NATO Support Agency (NSPA) in Capellen, Luxembourg, a Cooperation Agreement was signed between the NATO Support Organisation and the Organisation for Joint Armament Cooperation (OCCAR) to launch the acquisition phase of the Multinational Multi Role Tanker Transport (MRTT) Fleet (MMF) under the lead of the Netherlands.

Participating in the signing ceremony was the NSPA General Manager Mr. Mike Lyden and Mr. Tim Rowntree, OCCAR Director, along with Mr. Rini Goos, Deputy Chief Executive, European Defence Agency (EDA).

This ceremony marks a significant milestone in the European initiative to increase the air-to-air refueling capability for European Nations. "This project, months in the planning, is now beginning to take tangible form to realize an additional air-to-air-refueling capability for Europe," said Lyden. "The agreement between NATO and OCCAR exemplifies the collaborative spirit of our two organisations for the benefit of all."

The Cooperation Agreement, signed between the NATO Support Organisation (NSPO) and OCCAR covers the management of the Acquisition Phase of the MMF project and sets the framework and conditions under which OCCAR will manage the Acquisition Phase of the aircraft on behalf of NATO.

"Combining the capabilities of both OCCAR and NSPA in a single programme facilitated by the EDA demonstrates the power of partnerships in delivering key European Defence capability," observed Mr. Rowntree.

The current participating nations, the Netherlands and Norway have established a Support Partnership within NSPO which will oversee the acquisition and operational sustainment of the MMF aircraft.

dudge

Citaat van: Ace1 op 12/10/2014 | 20:35 uur
Als ik de link goed bekijk die Harald geplaatst heeft zie ik een soort Roro systeem waarmee geladen en gelost wordt.
Daarnaast bestaat er ook een Boeing On Board Loader

http://www.combatreform.org/APA-2005-02.pdf

http://www.ausairpower.net/loaders.html


Citaat van: 27The 747-400 provides C-5B Galaxy class payload lift, yet is faster and
longer ranging than the C-5B and C-17A. It lacks their intratheatre
short field, outsize payload and RORO capabilities.
Het blijft een beperking. Dat aparaat komt ook tot 14 ton. Een Boxer krijg je dus niet van boord. 

Citaat van: Ace1 op 12/10/2014 | 20:35 uur
Heb je ook goed gekeken naar de naam van een van de Auteurs?
Dr Carlo Kopp. ik heb deze man nog nooit op een leugen betrapt.

Ik ook niet, maar die naam zegt me dan ook niets.

Ace1

#94
Citaat van: Thomasen op 12/10/2014 | 20:09 uur
Ja, vervoermogelijkheden zijn er. Echter, je bent wel beperkter in laden en ontladen van je toestel. Je hebt meer vliegveldinfrastructuur nodig. Maar voor een land als de US heb ik me wel eerder afgevraagd of een dergelijk toestel niet goedkoper zou zijn dan alles in een C17 op en neer vliegen. Al zat ik dan zelfs nog meer te denken aan een dreamlifter/Beluga achtig toestel. Maar schijnbaar is het niet kosteneffectief of operationeel nuttig.

Als ik de link goed bekijk die Harald geplaatst heeft zie ik een soort Roro systeem waarmee geladen en gelost wordt.
Daarnaast bestaat er ook een Boeing On Board Loader

http://www.combatreform.org/APA-2005-02.pdf

http://www.ausairpower.net/loaders.html



Citaat van: Thomasen op 12/10/2014 | 20:09 uur
Zo opmerkelijk dat ik sterke twijfels heb of het uberhaupt wel klopt.

Heb je ook goed gekeken naar de naam van een van de Auteurs?
Dr Carlo Kopp. ik heb deze man nog nooit op een leugen betrapt.

dudge

Citaat van: Ace1 op 12/10/2014 | 14:45 uur
Interessant, om te zien dat een KC-33  een mix van 6 M113's pantserwagens en 14 pallets kan vervoeren, een andere mix 10 U1700L (Unimog) en 4 pallets kan vervoeren, een andere mix is een mix van LR 110 (Land Rover Defender 110) en 4 pallets kan vervoeren. een andere mix is 3 M198 houwitsers, 3 U1700L en 12 pallets kan vervoeren.
Ja, vervoermogelijkheden zijn er. Echter, je bent wel beperkter in laden en ontladen van je toestel. Je hebt meer vliegveldinfrastructuur nodig. Maar voor een land als de US heb ik me wel eerder afgevraagd of een dergelijk toestel niet goedkoper zou zijn dan alles in een C17 op en neer vliegen. Al zat ik dan zelfs nog meer te denken aan een dreamlifter/Beluga achtig toestel. Maar schijnbaar is het niet kosteneffectief of operationeel nuttig.

Citaat van: Ace1 op 12/10/2014 | 14:45 uur
Opmerkelijk dat bij een KC-33 de operationale kosten lager zijn dan bij een Airbus A330 MRTT?
Zo opmerkelijk dat ik sterke twijfels heb of het uberhaupt wel klopt.

Harald

Bedenk dat een Boxer een hoogte heeft van 2,37 meter en een CV90-35 een hoogte van 2,5 meter. Deze zouden inprincipe door de neus naar binnen gebracht kunnen worden, even het NL materieel bekijkend/gebruikend.

KLM vliegt met de 747-400ERF Extended Range versie




De PH-CKC van KLM vliegt nog steeds dagelijks


Ace1

Interessant, om te zien dat een KC-33  een mix van 6 M113's pantserwagens en 14 pallets kan vervoeren, een andere mix 10 U1700L (Unimog) en 4 pallets kan vervoeren, een andere mix is een mix van LR 110 (Land Rover Defender 110) en 4 pallets kan vervoeren. een andere mix is 3 M198 houwitsers, 3 U1700L en 12 pallets kan vervoeren. Opmerkelijk dat bij een KC-33 de operationale kosten lager zijn dan bij een Airbus A330 MRTT?

Harald

http://www.combatreform.org/APA-2005-02.pdf

Interessant stuk uit Australie omtrent de keuze voor Air to Air Refueling toestel uit 2005.

In dit stuk gaan ze de vergelijking aan met een Boeing 747-400SF (benoemd als KC-33A Strategic Tanker Transport  ) welke geschikt gemaakt is voor AAR.

Extra info KC-33A :
http://www.boeing-747.com/special_boeing_747s/boeing_kc-33a.php









Harald

Citaat van: Ace1 op 29/09/2014 | 14:21 uur
Volgens de foto´s heeft de KDC-10 van Omega Aerial Refueling Services een boom.

http://www.omegaairrefueling.com/vms/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=54

Die foto's had ik gemist, er was wel sprake van dat ze de KDC-10 wilden uitrusten met een boom, dit hebben ze dus blijkbaar wel gedaan.

Ace1

Citaat van: Harald op 29/09/2014 | 14:15 uur
Omega Aerial Refueling Services heeft alleen toestellen met Probe-and-drogue Air to Air Refueling, dus geen boom

Volgens de foto´s heeft de KDC-10 van Omega Aerial Refueling Services een boom.

http://www.omegaairrefueling.com/vms/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=54