Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

#683
Citaat van: Strata op 28/12/2015 | 14:41 uur
Volgens mij is het wel gebruikelijk dat testvliegers op veel typen gezet worden. Heeft niets te maken met mogelijke aanschaf denk ik.
Het gaat inderdaad niet over de aanschaf van de Gripen. Het artikel in Onze Luchtmacht gaat wel over de Empire Test Pilots School (ETPS) in het Verenigd Koninkrijk en hoe mensen uit binnen- en buitenland daar tot Test Pilot (TP) of Flight Test Engineer (FTE) worden opgeleid.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 28/12/2015 | 14:41 uur
Volgens mij is het wel gebruikelijk dat testvliegers op veel typen gezet worden. Heeft niets te maken met mogelijke aanschaf denk ik.

Die M-346 gaan we waarschijnlijk poolen met andere landen cq inhuren. Ook hier denk ik geen aanschaf.

Misschien hebben ze wel een Boeing-Saab T-X stuurhut in een Gripen geplaatst... zou een interessante gedachtegang kunnen opleveren  :angel:

StrataNL

Volgens mij is het wel gebruikelijk dat testvliegers op veel typen gezet worden. Heeft niets te maken met mogelijke aanschaf denk ik.

Die M-346 gaan we waarschijnlijk poolen met andere landen cq inhuren. Ook hier denk ik geen aanschaf.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Micheltje op 28/12/2015 | 14:08 uur
http://www.onzeluchtmacht.nl/in-het-blad

Hier in dit blad lees ik dat er testvliegers met een Saab vliegen.
Zijn er mensen die hier iets meer over weten?

Zelfde geldt over de T-346 Master word er alleen gevlogen in het buitenland ermee of is de kans op aanschaf juist aanwezig?
Heb zelf dit blad en het is inderdaad interessant om te lezen dat Nederlandse testvliegers bij ETPS op de JAS 39D vliegen.

Wat betreft de T-346 zal mede afhangen van het advies van Commodore Kraak. Ook wat betreft de keuze voor de opleiding op Lecce, op Sheppard AFB of de combinatie van beide vliegbases. Er staat in ieder geval niet in het artikel dat de KLu ze mogelijk gaat aanschaffen voor gebruik in Nederland.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Micheltje

http://www.onzeluchtmacht.nl/in-het-blad

Hier in dit blad lees ik dat er testvliegers met een Saab vliegen.
Zijn er mensen die hier iets meer over weten?

Zelfde geldt over de T-346 Master word er alleen gevlogen in het buitenland ermee of is de kans op aanschaf juist aanwezig?

Poleme

Low Rate Initial Production (LRIP) lot 11 alweer.  Ohh wacht eens, maar de System Development & Demonstration (SDD) fase zou toch lopen van 2002 tot in 2012?  Dus kan men beter spreken over Low Rate PROTOTYPE Production.
Want de Operational Initial Test & Evaluation (OIT&E) fase begint pas misschien / waarschijnlijk in 2017 ?

De development / ontwikkeling, eindigend met de OIT&E fase, van de F-35 wordt volgens de huidige planning pas afgerond in april 2019.

Maar waar is de "Milestone C production decision" die aangeeft wanneer de ontwikkeling beëindigt en er dan aan de Full Rate Production begonnen kan worden ?
Lockheed Martin blijkt Project Milestones te haten en het Pentagon ontwijkt ook liever die discussie.

Oorspronkelijk waren er maar 6 / zes LRIP lot's gepland:  LRIP 1: 10,  LRIP 2: 22;  LRIP 3: 54;  LRIP 4: 91;  LRIP 5: 120 & LRIP 6 met 168 kisten.
In werkelijkheid werden geproduceerd:                          LRIP 1: 2;    LRIP 2: 12;  LRIP 3: 17;  LRIP 4: 32;  LRIP 5: 32;  LRIP 6: 36 kisten,
LRIP 7: 35;  LRIP 8: 43;  LRIP 9: 57;  LRIP 10: 92  & LRIP 11: 91 = totaal 449 LRIP F-35's.
Dat geeft een totale Low Rate Initial Production van oorspronkelijk 465 F-35's en tot nu toe 449 kisten.  Dat is wel erg veel voor een in het meest optimistische scenario een totale productie van 2.700 - 3.000 kisten.  Er is een Amerikaanse wet die zegt dat de totale LRIP maar 10% van de totale productie voor domestic customers mag zijn.  Dus 2.443 x 10% = slechts 244.

Acht jaar na de eerste vlucht van de AA-1.  En de Joint Stealth Fairy tale is nog niet veel opgeschoten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Quote uit bericht van U.S. DoD m.b.t. LRIP 11. De acht stuks voor de KLu staan erbij.

Lockheed Martin Corp., Lockheed Martin Aeronautics Co., Fort Worth, Texas, is being awarded a $1,171,206,489 advance acquisition contract for the advance procurement of long lead time materials, parts, components and effort to maintain the planned production schedule for F-35 low rate initial production lot 11 aircraft.  The advance acquisition effort includes 80 F-35A aircraft (28 for the U.S. Air Force; 6 for the government of Norway; 4 for the government of Turkey; 8 for the government of the Netherlands; 8 for the government of Australia; 10 for the government of Israel; 6 for the government of Japan; and 10 for the government of South Korea); 7 F-35B aircraft (6 for the U.S. Marine Corps; and 1 for the United Kingdom); and 4 F-35C aircraft for the U.S. Navy.  This contract also includes an undefinitized contract action for production of 2 F-35A aircraft for the U.S. Air Force and F-35C aircraft for the U.S. Navy.  Work will be performed in Fort Worth, Texas (55 percent); El Segundo, California (15 percent); Warton, United Kingdom (10 percent); Orlando, Florida (5 percent); Nashua, New Hampshire (5 percent); Baltimore, Maryland (5 percent); and Nagoya, Japan (5 percent), and is expected to be completed in December 2019.  Fiscal 2015 aircraft procurement (Air Force, Navy),  fiscal 2016 aircraft procurement (Air Force, Navy, Marine Corps), non-U.S. DoD partner and foreign military sales funds in the amount of $847,929,604 are being obligated at time of award, none of which will expire at the end of the current fiscal year.  This contract combines purchase for the U.S. Air Force ($401,509,516; 34.3 percent); U.S. Navy ($256,433,369; 21.9 percent); U.S. Marine Corps ($106,500,000; 9.1 percent); non-U.S. DoD partners ($207,069,044; 17.7 percent) and foreign military sales ($199,694,560; 17 percent) under the Foreign Military Sales program.  This contract was not competitively procured pursuant to FAR 6.302-1.  The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity (N00019-16-C-0033).

http://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/637649
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 09/12/2015 | 21:41 uur
Heeft de KLu dan nog een andere Bunker Buster naast de Amerikaanse BLU-109/B?

Niet dat ik weet. Maar dat we bepaalde capaciteiten niet hebben betekend niet dat we ze niet zouden moeten hebben. Maar het was eigenlijk een groot gemis in de Europese productie, en dat is nu dus ingevuld, in ieder geval gedeeltelijk.

Elzenga

#675
Citaat van: Sparkplug op 09/12/2015 | 22:08 uur
Als het om 52 stuks gaat, dan kan het net zo goed met 37 x F-35A + 15 x F-35B ;D Zowel de Italiaanse luchtmacht als marine krijgen straks elk 15 x F-35B.
Als dat een betere meer wenselijke mix is prima!...(ik ging uit van 1 F35A en 1 F35B squadron).

(nog beter ;-)...vind het een betere mix zelfs!! sluit ook goed aan bij de plannen tot nu toe!. Dus voor Nederland en België 37/15 19 mix! - van de B : 16 +2 training +1 test = 19..totaal dan 56!)

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 22:00 uur
Als we dit dure gevechtsvliegtuig nu dan toch hebben gekozen, laten we het dan goed en compleet doen. Dus in 2030 26xF35As en 26xF35Bs!! En hopelijk doen de Belgen hetzelfde...
Als het om 52 stuks gaat, dan kan het net zo goed met 37 x F-35A + 15 x F-35B ;D Zowel de Italiaanse luchtmacht als marine krijgen straks elk 15 x F-35B.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 22:00 uur
Gewoon aan beginnen!...samen met andere (directe) bondgenoten die de B versie in grotere aantallen gaan aanschaffen. En ook bij de KLu ebt de weerstand weg merk ik in de reacties elders. We kunnen zo gevechtsvliegtuigen vaker inzetten bij missies dan als we alleen de A hebben. En past bij een denk ik goed te verdedigen maritieme oriëntatie van de krijgsmacht. Als we dit dure gevechtsvliegtuig nu dan toch hebben gekozen, laten we het dan goed en compleet doen. Dus in 2030 26xF35As en 26xF35Bs!! En hopelijk doen de Belgen hetzelfde...

Als die schepen dan maar niet teveel diepgang hebben, met een duration van nog geen uur mag dat schip wel op het strand liggen wil je er wat mee kunnen.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 09/12/2015 | 21:43 uur
De F-35B STOVL is een Mythe !  Niet aan beginnen.

(gebruik de zoek functie in DF maar eens)
Gewoon aan beginnen!...samen met andere (directe) bondgenoten die de B versie in grotere aantallen gaan aanschaffen. En ook bij de KLu ebt de weerstand weg merk ik in de reacties elders. We kunnen zo gevechtsvliegtuigen vaker inzetten bij missies dan als we alleen de A hebben. En past bij een denk ik goed te verdedigen maritieme oriëntatie van de krijgsmacht. Als we dit dure gevechtsvliegtuig nu dan toch hebben gekozen, laten we het dan goed en compleet doen. Dus in 2030 26xF35As en 26xF35Bs!! En hopelijk doen de Belgen hetzelfde...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 09/12/2015 | 21:39 uur
Penny wise, pound foolish ?  Kijk eens in de spiegel.

De Braziliaanse luchtmacht leiding herinnert zich nog steeds verdomd goed de zeer magere jaren van de eighties en begin van de nineties.
En ze begrijpen donders goed wat er gebeurd als je voor een dure kist gaat zoals de Rafale, Typhoon of F-35A.  ;)
De Oostenrijkse luchtmacht wilde ook graag de Gripen, want de beste waar tegen niet al te hoge (gebruik) kosten.

Een handicap van de Gripen is dat het geen Amerikaans, Russisch, Frans of Anglo-Duits-Italo-Spaans product is.
Een jachtvliegtuig aanschaf is voor een belangrijk deel ook (geo) politiek en dan heeft een klein neutraal land niet zoveel te bieden.
Als de Brazilianen met de Gripen gaan werken en eventueel de productie lijn voortzetten.  Dan zou de toekomst van de Gripen er wel eens heel anders kunnen uitzien.

Dat zou kunnen, it's about the numbers too...

Laten ze nu net in Brazilië het totaal aantal te verwachten Gripen E/F drastisch naar beneden hebben bijgesteld... was er eerst sprake van 36 met een potentie van 100, zo lijkt dit nu getemperd tot 36 met een maximaal aantal van 40.

We gaan zien wat het gaat worden.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 17:19 uur

Met een keuze voor ook de F35B kunnen we ook gaan deelnemen aan missies met bondgenoten die over de schepen beschikken waar de B versie goed op kan opereren...VK, VS, Frankrijk, Italië...voordat (mogelijk!) een eigen LHD beschikbaar komt. Zo kunnen we actief deelnemen aan vaak maritieme missies elders in de wereld. Dat zet Defensie in deze steviger op de kaart.
De F-35B STOVL is een Mythe !  Niet aan beginnen.

(gebruik de zoek functie in DF maar eens)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 09/12/2015 | 19:36 uur
Volgens mij hebben we alles in Europa. Dankzij de Diehl inmiddels ook Bunker Busters.
Heeft de KLu dan nog een andere Bunker Buster naast de Amerikaanse BLU-109/B?

Citaat van: Oorlogsvis op 09/12/2015 | 21:19 uur
Begrijp ook niet waarom er in godsnaam niet een aantal grondaanvalstoestellen wordt aangeschaft..die dingen kosten weining in verhouding tot een F-35 en je kan er veel van aanschaffen en zijn vaak nuttiger ook .

Ik zou gaan voor de Super Tucano of de A-10...

De A-29 Super Tucano is goed voor COIN missies of situaties waarbij er al luchtoverwicht is. De A-10 wordt nog steeds niet geëxporteerd, omdat de VS hiervoor nog steeds geen toestemming geeft.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.