Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

StrataNL

Citaat van: Kapitein Rob op 16/05/2012 | 19:56 uur

Als ze ooit op het JSS komen, is dat alleen maar om van haven A naar haven B vervoerd te worden. Vanaf een varend schip kan/mag de Nederlandse Chinook niet opereren. Die leuke tekeningetjes zijn derhalve misleidend.

Aah hoezo dat nou weer niet. Nu de gehele loot vernieuwt word lijkt me het niet zo'n heel groot probleem om inklapbare rotors en andere benodigdheden voor maritiem optreden aan te schaffen.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

irma

Defensie wil 11 nieuwe Chinooks kopen
DEN HAAG -  Het ministerie van Defensie wil 11 nieuwe CH-47F Chinook-transporthelikopters kopen. Dat maakte minister Hans Hillen woensdag in een brief aan de Tweede Kamer bekend.

Defensie moest kiezen tussen modernisering van 11 oude Chinooks of aanschaf van nieuwe toestellen. Volgens Hillen is de aankoop van nieuwe Chinooks weliswaar duurder dan modificatie van de oude helikopters, maar wordt het verschil ,,meer dan gecompenseerd door doelmatigheids- en kostenvoordelen''.

De huidige vloot Chinooks dateert uit 1974 en 1994. De transporthelikopters raken verouderd. Ze hebben volgens het ministerie last van scheurvorming en veroudering van onderdelen.

Al eerder had Defensie 6 nieuwe Chinooks besteld. Die worden binnenkort afgeleverd. De 11 nieuw te bestellen helikopters moeten tussen 2015 en 2019 worden afgeleverd door fabrikant Boeing. Ze kunnen dan zeker tot 2045 blijven vliegen.

Met dit project is een bedrag van meer dan een kwart miljard euro gemoeid, aldus minister Hillen. De oude helikopters kunnen nog worden verkocht.

Bron: De Telegraaf
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 16/05/2012 | 20:51 uur
Maar het gevoel van noodzaak groeit en ik vind het een goed initiatief dat men stappen zet zo binnen de Benelux.
Ik vind het geen noodzaak (maar een budgetaire keuze) en al helemaal geen goed initiatief. Wat verder niet in dit topic thuishoort....

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 16/05/2012 | 20:44 uurZal best, maar ik sprak onlangs wat collega's van NLMARFOR en die lieten zich toch wat minder lovend over de zo geroemde "innige samenwerking" uit.
Alle begin is moeilijk en gaat moeizaam. Maar het gevoel van noodzaak groeit en ik vind het een goed initiatief dat men stappen zet zo binnen de Benelux. Ook de EU kwam voort uit initiatieven van kleinere groepjes landen. Stap voor stap, met vallen en opstaan. In 1x van A naar B is een illusie en leidt alleen maar tot decepties en negativisme. Laten we realistisch blijven.

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 16/05/2012 | 20:26 uur
We doen wel ietsjes meer dan dat hoor. M-ff en AMBV's van beide landen volgen precies dezelfde opleidingen (NLSEATRAIN, NOST, MOST), hebben exact dezelfde bedrijfsvoering en een geintegreerd onderhoudsprogramma (M-ff: rijkswerf en de mijnenjagers in Belgie). Alleen daadwerkelijke inzet is nationaal. Een dergelijke mate van integratie vind je nergens anders in de wereld en is volgens mij echt een voorbeeld van hoe het zou moeten

Zal best, maar ik sprak onlangs wat collega's van NLMARFOR en die lieten zich toch wat minder lovend over de zo geroemde "innige samenwerking" uit.

Elzenga

Ben benieuwd of ze al kopers hebben voor de 11 "oudjes"....want zonder zouden ze deze keuze niet zo hebben gemaakt schat ik zo in...

yelloow

We doen wel ietsjes meer dan dat hoor. M-ff en AMBV's van beide landen volgen precies dezelfde opleidingen (NLSEATRAIN, NOST, MOST), hebben exact dezelfde bedrijfsvoering en een geintegreerd onderhoudsprogramma (M-ff: rijkswerf en de mijnenjagers in Belgie). Alleen daadwerkelijke inzet is nationaal. Een dergelijke mate van integratie vind je nergens anders in de wereld en is volgens mij echt een voorbeeld van hoe het zou moeten

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 16/05/2012 | 20:05 uur
en we steeds meer met hen gaan samenwerken

V.w.b. het maritieme gedeelte van die samenwerking vind ik het uiteindelijk veel blabla voor de buhne. Er lopen een paar Belgen op de OPSCHOOL (herstel, de BNLOPSCHOOL, duhuh) en we doen in Belgie iets "gezamenlijks" op de commissariaatschool en met de mijnendienst. We hebben zogenaamd een B/NL-eskader wat zelden in die hoedanigheid uitvaart en er loopt in Den Helder een Belgische admiraal voor spek en bonen mee in de admiraliteitsraad. Nounou, poepoe, wat een innige samenwerking.

Anyhow, om bij het topic te blijven, ik vind het prima dat er nieuwe Chinooks komen. Maar als ze toendertijd nieuwe hadden aangeschaft, hadden we dat nu niet hoeven doen. "Goedkoop" is duurkoop gebleken? Goedkoop tussen aanhalingstekens want die tweedehandsjes moesten natuurijk weer wel nieuwe snufjes....

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 16/05/2012 | 20:03 uur
Omdat ook hier een behoorlijk gat in de capaciteit is geslagen, maar goed dat geldt voor vrijwel alles bij defensie.

En? Het waarom van het aanblijven van (uiteindelijk) 8 Cougars is duidelijk. Dat het dom etc. is, is ook duidelijk. Maar het is wel zo beslist.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 16/05/2012 | 19:58 uurWaarom blijven zovelen toch maar doorgaan over vervangingsopties voor de Cougars? Die worden helemaal niet vervangen. Dat er nu nog 8 operationeel zijn, heeft louter te maken met het feit dat de NH90 veel te laat wordt ingevoerd en de Lynxen op een paar na op de grond staan.
Nee, dat komt door ingrijpen van de Tweede Kamer...anders waren het er geloof ik 4 geweest. En ik vind het helemaal niet verkeerd door te gaan met te pleiten voor de vervanging cq invoering van meer NH90s maar dan in (N)TTH uitvoering. Zeker omdat de Belgen die ook bestellen en we steeds meer met hen gaan samenwerken. Die gaan voor 4 NFHs en 4 TTHs (plus 2 TTHs als optie). Ik kan me voorstellen dat we in samenwerking komen tot 22 NH90s NFH en dan de 4+2 Belgische NH90s TTH aan gaan vullen tot ook ongeveer 17 a 22 stuks. Misschien wil Luxemburg ook nog financieel bijdragen. Met de Belgische A109s krijgen we dan ook een verkenningselement terug binnen het beoogde Benelux-leger. CH-130s inruilen voor A400Ms...ook mooie samenwerking met de Belgen. Ook bij de Marines is veel mogelijk als ook bij de Luchtmachten (samen Gripen E/Fs aanschaffen) en Landmachten. Ik ben in mijn Alternatieve opzet dit al enigszins aan het "integreren"....ik kijk immers naar de situatie in 2025. Daarover echter meer in mijn blog en op http://www.defensieforum.nl/Forum/alternatief_defensiebeleid_by_elzenga-t17514.0.html om hier niet verder offtopic te gaan ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 16/05/2012 | 19:58 uur
Waarom blijven zovelen toch maar doorgaan over vervangingsopties voor de Cougars? Die worden helemaal niet vervangen. Dat er nu nog 8 operationeel zijn, heeft louter te maken met het feit dat de NH90 veel te laat wordt ingevoerd en de Lynxen op een paar na op de grond staan.

Omdat ook hier een behoorlijk gat in de capaciteit is geslagen, maar goed dat geldt voor vrijwel alles bij defensie.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 16/05/2012 | 19:26 uur
Handig is dan natuurlijk om een aantal extra in optie te nemen, om te bestellen voordat de resterende cougars uit de operationele capaciteit worden gehaald.

Waarom blijven zovelen toch maar doorgaan over vervangingsopties voor de Cougars? Die worden helemaal niet vervangen. Dat er nu nog 8 operationeel zijn, heeft louter te maken met het feit dat de NH90 veel te laat wordt ingevoerd en de Lynxen op een paar na op de grond staan.

KapiteinRob

Citaat van: Strata op 16/05/2012 | 18:54 uur
Hoe weet je dat zo zeker? op elke tekening van het JSS staat een Chinook op het dek, zou wel krom zijn als ze er dan niet opkomen...

Als ze ooit op het JSS komen, is dat alleen maar om van haven A naar haven B vervoerd te worden. Vanaf een varend schip kan/mag de Nederlandse Chinook niet opereren. Die leuke tekeningetjes zijn derhalve misleidend.

Elzenga

Citaat van: yelloow op 16/05/2012 | 19:34 uur
Omdat hij Frans/Duits is ?
Ook omdat het via Eurocopter een Europees toestel wordt....mogelijk ook opvolger voor de Duitse CH-53s...die rond 2030 vervangen dienen te worden. Mooie kandidaat voor. De nieuwe CH-47Fs moeten mee tot 2045 lees ik...dus dan kan ook Nederland overstappen op deze Eurocopter/Boeing opvolger.

yelloow