Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Harald op 17/05/2019 | 13:24 uur
Dat Lightweight Torpedo (SLWT) programma van Saab is best interessant. Zo wordt het een verlengde van de onderzeeboot, sensoren van je torpedo welke zoeken in een bijvoorbeeld "vijandelijk" gevaarlijk gebied en de onderzeeboot zelf blijft "stil" wachten buiten het gebied.

in onderstaande posting te zien vanaf 4:44 tot 6:58
Finland koopt hem ook, want specifiek voor de Baltische Zee ontworpen.  Bron: Finse marine.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 26/05/2019 | 14:58 uur
Ja, make my day. Helaas, verder van de realiteit kunnen we ook niet zitten.

I know... ik ben al blij met uiteindelijk 2+2 extra vMFF en een 1 op 1 vervanging van de LCF's.


Master Mack

Misschien de BEL M's verkopen aan chilli. Dan is er daar in iedergeval meer geld om te borgen dat ze de vervangers kunnen betalen. Nemen wij hun taken zolang waar en schaffen gelijk 4 nieuwe M vervangers aan.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/05/2019 | 13:23 uur
Voorwaarde voor verkoop lijkt mij dat het eerste nieuwe M fregat operationeel inzetbaar is, dan spreek je al snel over 2027 of later.
Precies, als ik Chili was is 2027 te laat. Krijg je hetzelfde gedonder als met het JSS. Amsterdam werd verkocht voordat JSS operationeel was en vervolgens zaten we een paar jaar zonder bevoorrader. Ik zie het al voor me, typisch Nederlands ook
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#708
Citaat van: StrataNL op 26/05/2019 | 13:16 uur
Leuk dat ze zo goed als zeker verkocht zijn, maar als wij niet even op gaan schieten met vMFF kan dat nog weleens een probleem gaan worden... Chili die hun schepen wil en onze vMFF's die nog niet operationeel zijn.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/05/2019 | 13:23 uur
Voorwaarde voor verkoop lijkt mij dat het eerste nieuwe M fregat operationeel inzetbaar is, dan spreek je al snel over 2027 of later.

Klopt dit is ook een van de problemen waar de Chilenen tegen aan lopen. Ook bij de Britten en Canadezen word levering pas voorzien vanaf 2025 of later, afhankelijk van de vervangingen.
Daarom schreef ik al dat het te hopen is dat de MFF's niet verkocht worden voordat de vMFF's in Vlissingen-Oost liggen voor afbouw.

Het kan voor Nederland heel interessant zijn om de 2 MFF's tegen een hele lage prijs door te verkopen aan de Chilenen met de deal er aanvast dat ze aansluiten bij het vMFF en vLCF (2x 4 stuks) inclusief tranfer of technology en lokale (af)bouw.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 26/05/2019 | 13:16 uur
Leuk dat ze zo goed als zeker verkocht zijn, maar als wij niet even op gaan schieten met vMFF kan dat nog weleens een probleem gaan worden... Chili die hun schepen wil en onze vMFF's die nog niet operationeel zijn.

Voorwaarde voor verkoop lijkt mij dat het eerste nieuwe M fregat operationeel inzetbaar is, dan spreek je al snel over 2027 of later.

StrataNL

Leuk dat ze zo goed als zeker verkocht zijn, maar als wij niet even op gaan schieten met vMFF kan dat nog weleens een probleem gaan worden... Chili die hun schepen wil en onze vMFF's die nog niet operationeel zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/05/2019 | 11:23 uur
De badkuipkromme slaat genadeloos toe bij MFF in het volgende decennium en dan denk jij dat de armslastigste gebruikers van dit type een 3e schip aan hun vloot kunnen/willen toevoegen als spare box?

Als je geen geld hebt of wilt uitgeven heb je weinig keuze en dan is een 3e schip geen slechte optie. Het is iets wat je eigenlijk niet wilt maar er zijn meer landen die rondvaren met schepen die eigenlijk al lang afgeschreven zouden moeten zijn. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij een van de extreemste wel is de filipijnen die varen rond met schepen uit de jaren '40.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#704
Citaat van: Parera op 26/05/2019 | 11:03 uur

Of de verkoop van 1 naar Belgie + 1 naar Portugal dan hebben beide landen er 3 in dienst.

De badkuipkromme slaat genadeloos toe bij MFF in het volgende decennium en dan denk jij dat de armslastigste gebruikers van dit type een 3e schip aan hun vloot kunnen/willen toevoegen als spare box?

Dan zie ik echt meer mogelijkheden om de OPV vervroegd uit te faseren, zo tussen 2025 en 2030, vervolgens deze verkopen aan de Belgen. Kunnen zij hiermee vooruit tot 2040, kunnen ze daarna, als de financiële middelen het toelaten gaan voor 2 x vLCF.

(nog duurder ik weet het, maar ze willen immers graag BMD capaciteit en het geeft ze de gelegenheid hun budget op orde te brengen).

Parera

#703
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/05/2019 | 10:51 uur
In dat kader... verpats de Belgen z.s.m. alle 4 de OPV's zodat Nederland 8 vMFF kan bestellen, gevolgd door een vLCF order van 4 zodat we eindelijk weer op 12 fregatten uitkomen... make my day.  ;D

De Belgen zullen nog een agendapuntje hebben, zij hebben immers slechts 1 miljard gebudgetteerd voor de nieuwe M's en we weten dan de teller in de ontwerpfase nu al ruim boven de €600 mjn per schip staat en dat onze zuiderburen het geld eigenlijk niet hebben en/of beschikbaar willen stellen.

De optie om 2 MFF's van ons extra over te nemen is misschien nog niet zo heel slecht voor de Belgen ze kunnen blijven samenwerken met de Portugezen nadat die schepen ook zijn geupgrade naar de gemoderniseerde variant. Een klein puntje zal blijven de NSSM aan de zijkant van de hangaar, die zal geupgrade moeten worden naar ESSM block 2 capable in de komende jaren.

Mogelijk dat de belgen op die manier nog wel een kleine 10 a 15 jaar door kunnen met de MFF's en misschien willen ze dan aansluiten bij ons vOPV project of met de Fransen werken aan nieuwe fregatten (de Floreals worden tussen 2025 - 2030 vervangen maar door goedkope OPV's, Gowinds zijn te duur voor de Fransen).

Het zou jammer zijn als de Belgen niet kunnen / willen aansluiten bij het vMFF maar dan zou de overname van onze 2 MFF's nog geen verkeerde keuze zijn als interim oplossing, het is beter dan geen fregatten. Die 2 MFF's die ze nu hebben zullen ook steeds lastiger worden om operationeel te houden en ook het onderhoud zal duurder worden, als je dan 4 schepen beschikbaar hebt dan ben je al flexibeler dan met 2 stuks.

Of de verkoop van 1 naar Belgie + 1 naar Portugal dan hebben beide landen er 3 in dienst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/05/2019 | 10:24 uur
We kunnen ze ook verkopen aan de Belgen als die geen budget kunnen vinden voor 2 vMFF's  :angel: Dan bouwen wij er alsnog zelf 4 stuks.

In dat kader... verpats de Belgen z.s.m. alle 4 de OPV's zodat Nederland 8 vMFF kan bestellen, gevolgd door een vLCF order van 4 zodat we eindelijk weer op 12 fregatten uitkomen... make my day.  ;D

De Belgen zullen nog een agendapuntje hebben, zij hebben immers slechts 1 miljard gebudgetteerd voor de nieuwe M's en we weten dan de teller in de ontwerpfase nu al ruim boven de €600 mjn per schip staat en dat onze zuiderburen het geld eigenlijk niet hebben en/of beschikbaar willen stellen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/05/2019 | 10:22 uur
Geen idee of de Chilenen uiteindelijk aan boord blijven voor de resteren MFF's, mocht dat het gaval zijn, dan zijn beide dames na 2025 ruim dertig jaar oud.

Hoelang kunnen ze dan nog mee in Zuid Amerikaanse wateren? 10-15 jaar?

Het zou fijn zijn als de oude dames een prima nieuwe thuishaven zouden vinden, wellicht als interim voorafgaande aan vMFF of zelfs vLCF?

We kunnen ze ook verkopen aan de Belgen als die geen budget kunnen vinden voor 2 vMFF's  :angel: Dan bouwen wij er alsnog zelf 4 stuks.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/05/2019 | 10:12 uur
Ook nog nu ze de 2 Australische fregatten gaan aankopen ? Chili wil ook graag op de middellange termijn 8 fregatten bouwen van 132 m lengte en 5200 ton aan gewicht.
De 2 Australische fregatten zouden een interim oplossing zijn om 2 van de 3 te vervangen fregatten te vervangen, maar in een later stadium zoeken ze dan wel 8 nieuw te bouwen fregatten, schijnbaar kijken ze ook nog naar de MFF's, Type 23's en Halifax klasse fregatten.


Geen idee of de Chilenen uiteindelijk aan boord blijven voor de resteren MFF's, mocht dat het gaval zijn, dan zijn beide dames na 2025 ruim dertig jaar oud.

Hoelang kunnen ze dan nog mee in Zuid Amerikaanse wateren? 10-15 jaar?

Het zou fijn zijn als de oude dames een prima nieuwe thuishaven zouden vinden, wellicht als interim voorafgaande aan vMFF of zelfs vLCF?

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 26/05/2019 | 10:17 uur
ik zei, al.. de M's worden sowieso verkocht :P

Duidelijk, rustig afwachten op ''het grote nieuws''. Nu maar hopen dat ze niet verkocht worden voordat de vervangers in Vlissingen-Oost aan de afbouwkade liggen.