Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Huzaar1

Yes, dat klopt. Maar ik denk dat het orderboek vol zal blijven stromen met met name buitenlandse orders. De oorlog die eraan komt moet nog gaan beginnen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2024 | 14:08 uurDaar zie ik ook veel meer in. Zou ook veel toegevoegde waarde bieden voor Belgie. Het zou zonde zijn om die vier schepen te slopen.

Achter de schermen kan men dan werken aan de opvolging van deze schepen, ook van levensbelang voor de NL marinebouw. Het is immers leuk dat ze nu een emmer aan opdrachten over zich uitgestort krijgen, maar al dit zal zijn afgeleverd in de jaren '40 waarna ze, zonder export of aanvullende orders, in een diep gat zullen donderen waarvan het nog maar de vraag is of ze dat zullen overleven...

Huzaar1

Daar zie ik ook veel meer in. Zou ook veel toegevoegde waarde bieden voor Belgie. Het zou zonde zijn om die vier schepen te slopen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2024 | 11:06 uurNee, dat lynnen en willen ze niet betalen. De belgen geven geen geld uit aan defensie.

Ik heb ook niet het idee dat België op dit moment bereidt is om €1,5 miljard+ voor één FuAD uit te geven.

Wel zie ik mogelijkheden om 2 LCF in de eerste helft van de jaren '30 voor een occasion prijs over te doen aan onze Zuiderburen waarna deze schepen 10 jaar later door één (of twee) FuAD worden vervangen (nr. 5 en 6 in de productierij).

Vervangingstrajecten zijn immers politie gemakkelijker te realiseren dan een nieuwe capaciteit toevoegen.

Het zou invulling geven aan de Belgische wens voor BMD capaciteit en een 3e (of zelfs 4e) fregat.

Uitgangspunt hierbij is dat 2 occasions LCF in aanschaf aanzienlijk minder zullen kosten dan de aanschaf van een 3e ASWF.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/04/2024 | 11:12 uurToch wel jammer, want dit is de uitgelezen kans voor de Belgen om beide capaciteiten in te vullen.  En kunnen ze niet betalen is natuurlijk onzin, maar ze willen het gewoonweg niet.

Zie het Belgische algemene nieuwstopic.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2024 | 11:06 uurNee, dat lynnen en willen ze niet betalen. De belgen geven geen geld uit aan defensie.
Toch wel jammer, want dit is de uitgelezen kans voor de Belgen om beide capaciteiten in te vullen.  En kunnen ze niet betalen is natuurlijk onzin, maar ze willen het gewoonweg niet.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2024 | 11:06 uurNee, dat lynnen en willen ze niet betalen. De belgen geven geen geld uit aan defensie.
+1 dat denk ik ook
Belgen kunnen en willen dat niet betalen.

Kijk alleen maar hoe zo doen over die 2%

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/04/2024 | 09:45 uurDit is even hardop denken:

We zien in het concept een doorontwikkeling van het ASWF qua romp. Dit betekend dus dat er veel overeenkomsten gaan zijn qua systemen en componenten.

Met de Belgische wens voor een 3e fregat en ook de (oude) Belgische wens voor BMD /kwalitatieve luchtverdedigings capaciteit in gedachte. Zou het een optie kunnen zijn dat de Belgen 1 FUAD aanschaffen als 3e fregat? Dit zou voor hen meteen het stafschip kunnen vormen en een klein taakverband (1 ASWF, 1 FUAD & 2 MCMV's) kunnen aansturen. Met nog een CSS erbij hebben de Belgen dan een prima vloot wat mij betreft en een die ook goed aansluit op de NL capaciteiten.

Nee, dat lynnen en willen ze niet betalen. De belgen geven geen geld uit aan defensie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Dit is even hardop denken:

We zien in het concept een doorontwikkeling van het ASWF qua romp. Dit betekend dus dat er veel overeenkomsten gaan zijn qua systemen en componenten.

Met de Belgische wens voor een 3e fregat en ook de (oude) Belgische wens voor BMD /kwalitatieve luchtverdedigings capaciteit in gedachte. Zou het een optie kunnen zijn dat de Belgen 1 FUAD aanschaffen als 3e fregat? Dit zou voor hen meteen het stafschip kunnen vormen en een klein taakverband (1 ASWF, 1 FUAD & 2 MCMV's) kunnen aansturen. Met nog een CSS erbij hebben de Belgen dan een prima vloot wat mij betreft en een die ook goed aansluit op de NL capaciteiten.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 11/04/2024 | 22:23 uurWordt allemaal anders.

Ik ga er toch vanuit dat er een standaardisatie is met de ASWF bijvoorbeeld indeling van de brug, dezelfde kombuis, zelfde hangaar.  Wellicht ook dezelfde machinekamer?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 11/04/2024 | 22:23 uurWordt allemaal anders.
Dat denk ik ook wel, nu nog een blokkenstudie met alle wensen erop geplaatst.

Maar ben met Master Mack eens, ik hoop ook op Omega invloed op het daadwerkelijke ontwerp.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 20:18 uurIk vind de brug van het FUAD wel een tikkeltje M fregat ouderwets aan doen. Ik zou aan 1 kant tegen de brug nog een RAM plaatsen contra aan de RAM  op de Hangaar. En dan op de Hangaar nog een tweede 76mm Sovraponte

De voorkant van de brug gedeelte klopt maar de bovenkant van de brug komt van de OPV's vandaan.

Master Mack

Ik had gehoopt op een meer Omega achtige opbouw al in het concept maar de eerste concepten van schip en bewapening zijn super positief. En met een proven design romp kan er misschien sneller gebouwd worden. Het bedrijf begint weer te vibreren van positive vibes. Oddball

Parera

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 20:18 uurIk vind de brug van het FUAD wel een tikkeltje M fregat ouderwets aan doen. Ik zou aan 1 kant tegen de brug nog een RAM plaatsen contra aan de RAM  op de Hangaar. En dan op de Hangaar nog een tweede 76mm Sovraponte

Het ASWF zag er in 2018 ook behoorlijk ouderwet uit en dat is ook goed gekomen ;) En het LCF 2.0 is tot op heden slechts een concept. En de vraag is van wanneer deze impressie is, het zou zomaar kunnen dat deze al 1 jaar of ouder is.


ASWF 2018