De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Uit de Alle Hens 08/2023

Wat brengt 2024?

Miljoenennota in vogelvlucht

Demissionair kabinet of niet: op Prinsjesdag werd de Miljoenennota weer gepresenteerd. Defensie bouwt komend jaar flink door aan de versterking van de krijgsmacht, samen met haar bondgenoten. Alle Hens beschouwt de stand van zaken en biedt een – maritiem-militaire – blik op 2024.

....

Veel op stapel voor KM
What's in there for us? Concreet worden komend jaar de antischeepsraketten voor de Luchtverdedigings- en Commando Fregatten (LCF'en) geleverd. Deze Naval Strike Missiles gaan de Harpoons vervangen. De uitlevering van DOKS interim-gevechtskleding gaat ondertussen onverminderd door. Tegelijkertijd krijgen de Netherlands Maritime Special Operations Forces komend jaar de beschikking over verbeterde communicatiemiddelen en meer medische ondersteuning. Kers op de taart voor de Koninklijke Marine is natuurlijk het nieuwe Combat Support Ship 'Den Helder' dat komend jaar wordt opgeleverd.

Qua materieel staat er nog meer op stapel. 13 snelle boten van het type FRISC zullen vanaf 2024 worden vervangen door Future Fast Interceptors. Ook wordt volgend jaar al het eerste van 8 nieuwe hulpvaartuigen verwacht. De bedoeling is dat een jaar later de toekomstige Zr.Ms. Vlissingen gaat varen: het eerste van 6 mijnenbestrijdingsvaartuigen die Nederland aankocht, samen met de Belgische marine die er evenveel krijgt. Ook gaat CZSK door met het vervangen van de 2 Multipurpose-fregatten door de nieuwe Anti-Submarine Warfare (ASW)-fregatten. Ook dit is het resultaat van een samenwerking met de zuiderburen. Het eerste ASW-fregat moet in 2029 inzetbaar zijn.

....

https://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/02_wat-brengt-2024

Ik vraag me toch af of het deel van de hulpschepen klopt, dit project is volgens mij nog niet eens onder contract?

Benji87

Citaat van: Parera op 01/10/2023 | 17:29 uurIk heb ook zomaar het idee dat we deze taak niet zelfstandig (moeten) willen uitvoeren. Een soort EU-missie in die regio zie ik meer zitten dan een NL only inzet. Het geeft niet alleen onze KM de ruimte voor andere nodige inzetten maar ook met meer landen samen bereik je naar mijn idee meer. 

Dan krijg je dus een EU NAVFOR Azie / Oost met een 4 a 8 tal schepen die er voor zorgen dat onze handelsbelangen als EU beschermd blijven en ook de vrijheid van navigatie handhaven. Het voordeel van dit via de EU uitvoeren is ook dat we gebruik kunnen maken van o.a. de Franse overzeese marine havens.

Als we daar dan jaarlijks 1 schip voor een x aantal maanden voor kunnen vrijspelen doen we het naar mijn idee heel erg goed.

Heb je ook gelijk in. In ons eentje een fregat sturen zou weinig impact hebben. Je moet dit soort klussen in vloot verband aan pakken. Momenteel is de HMS queen Elizabeth ook in de pacific bezig om in samenwerking met de Amerikanen een signaal af te geven richting China. Dan vaart er tot stiekem wel een aardige vloot waar China rekening mee moet houden. Het maakt ook deel uit van een afspraak die de Britten hebben gemaakt met de Amerikanen om de komende 5 jaar sowieso 2 schepen richting de pacific te sturen.




Parera

#2713
Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 16:25 uurBeschermen handelsbelangen en vrijheid van navigatie. Burden en risk sharing met bondgenoten.

Ik heb ook zomaar het idee dat we deze taak niet zelfstandig (moeten) willen uitvoeren. Een soort EU-missie in die regio zie ik meer zitten dan een NL only inzet. Het geeft niet alleen onze KM de ruimte voor andere nodige inzetten maar ook met meer landen samen bereik je naar mijn idee meer. 

Dan krijg je dus een EU NAVFOR Azie / Oost met een 4 a 8 tal schepen die er voor zorgen dat onze handelsbelangen als EU beschermd blijven en ook de vrijheid van navigatie handhaven. Het voordeel van dit via de EU uitvoeren is ook dat we gebruik kunnen maken van o.a. de Franse overzeese marine havens.

Als we daar dan jaarlijks 1 schip voor een x aantal maanden voor kunnen vrijspelen doen we het naar mijn idee heel erg goed.

Benji87

Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 16:25 uurBeschermen handelsbelangen en vrijheid van navigatie. Burden en risk sharing met bondgenoten.

Maar is dus nog geen sprake van een verplichting die we zijn aangegaan?

Master Mack

Beschermen handelsbelangen en vrijheid van navigatie. Burden en risk sharing met bondgenoten.

Benji87

Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 12:07 uurOm versneld niet 2 jaarlijks maar jaarlijks een marineschip in de Oost te krijgen dienen alle huidige grote eenheden van de KM versneld een volledige MLU te krijgen. En dient er te worden ingezet op een vast steunpunt in Indonesië.

Van uit waar komt de behoefte om jaarlijks of 2 jaarlijks een schip in de oost te krijgen als ik vragen mag?

Parera

#2709
Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 12:07 uurOm versneld niet 2 jaarlijks maar jaarlijks een marineschip in de Oost te krijgen dienen alle huidige grote eenheden van de KM versneld een volledige MLU te krijgen. En dient er te worden ingezet op een vast steunpunt in Indonesië.

Ik kan me herinneren dat we een steunpunt / samenwerking hebben in de haven van Singapore. Dit was zo uit mijn hoofd voornamelijk gericht op de VPD's die schepen bewaken maar dat kan natuurlijk uitgebreid worden.

Ik heb zo mijn twijfels over de bereidheid van Indonesië om de Nederlandse marine / defensie een vaste aanwezigheid te geven op haar grond, dit kan nogal gevoelig liggen. Dan zou ik eerder kijken naar Singapore en/of Australië.

Master Mack

Om versneld niet 2 jaarlijks maar jaarlijks een marineschip in de Oost te krijgen dienen alle huidige grote eenheden van de KM versneld een volledige MLU te krijgen. En dient er te worden ingezet op een vast steunpunt in Indonesië.

Parera

Overzicht toekomstige Nederlandse marineschepen

Tussen 2025 en eind jaren '30 krijgt de Nederlandse marine zo'n 31 nieuwe schepen, ter vervanging van de huidige schepen. Op Marineschepen.nl gaan we vaak diep in op die projecten. Maar het is soms lastig om het overzicht te bewaren. Welke schepen zijn in aanbouw en welke nog niet? Daarom een overzicht.

https://marineschepen.nl/dossiers/nieuwe-marineschepen-Nederland.html

Parera

Citaat van: Harald op 22/09/2023 | 16:50 uurVoor mijn gevoel is dit een stuk groter dan een Skeldar V-200, maar is meer te vergelijken met een Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout met een Max takeoff weight van 2,721 kg.
Of de wat kleinere RQ-8B met een Max takeoff weight van 1,430 kg

Dat klopt, maar de Skeldar is natuurlijk ook nog maar de eerste stap voor de KM in de ''drone wereld''. Ik ga er gewoon vanuit dat er op termijn een grotere VTOL UAV aan boord komt. Ik weet niet precies hoe groot de hangaar op het ASWF gaat worden maar ik ga er vanuit dat er wel ruimte inzit voor groei van de UAV capaciteit.

Dit Brits-Italiaanse project is ooit begonnen op basis van de Poolse PZL SW-4, deze heli heeft een MTOW van 1800 kg. Maar als het gewicht nu is toegenomen tot 2 tot 3 ton dan is dit ontwerp mogelijk (deels) losgelaten en/of vergroot. Het is wel een eenmotorige UAV net als de SW-4.

Daarnaast is mij ook nog niet bekend of het ASWF net als de Type 26 fregatten haar hangaar gekoppeld heeft aan de mission bay. Ik dacht dat dit niet het geval was bij de ASWF, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zowel dan is er ruimte zat voor een grotere UAV.

Harald

Citaat van: Parera op 22/09/2023 | 16:28 uurEen project om in de gaten te houden o.a. voor de ASWF's: Mogelijk een interessante opvolger voor de Skeldar V-200, ASW specifieke UAV met missionbay voor sonobuoys of dipping sonar (of vracht transport capaciteit) met een gewicht van 2 a 3 ton. De Skeldar heeft een MTOW slechts een 245 kg.

Voor mijn gevoel is dit een stuk groter dan een Skeldar V-200, maar is meer te vergelijken met een Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout met een Max takeoff weight van 2,721 kg.
Of de wat kleinere RQ-8B met een Max takeoff weight van 1,430 kg

Foto's van RQ-8B



Parera

#2704
Een project om in de gaten te houden o.a. voor de ASWF's: Mogelijk een interessante opvolger voor de Skeldar V-200, ASW specifieke UAV met missionbay voor sonobuoys of dipping sonar (of vracht transport capaciteit) met een gewicht van 2 a 3 ton. De Skeldar heeft een MTOW slechts een 245 kg.

Leonardo And UK MoD Unveil Proteus VTOL UAV
https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/leonardo-and-uk-mod-unveil-proteus-vtol-uav/



Proteus VTOL UAV scale model unveiled by Leonardo during DSEI 2023. Picture by Luca Peruzzi.


Three modular payloads for Proteus showcased at DSEI 2023 (from left to right): Sonobuoy dispenser, lightweight dipping sonar, cargo/logistic transfer. Picture by Luca Peruzzi.

Reinier


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 15/09/2023 | 08:51 uur3e land ter wereld met Toma's, mag gezegd worden. Knappe capaciteit, eentje die telt.
Zeg dat! Dat had ik mij ook niet gerealiseerd.
Maar ja, de tomahawk heeft ook concurrentie gekregen van o.a. SCALP/Storm Shadow die naar veel meer landen is gegaan, waar onder ook landen waar de VS, denk ik, niet graag hun state of the art wapens aan verkoopt.

Gaat de KLu ook nog de JASSM krijgen?