De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#2122
Citaat van: Ace1 op 29/10/2022 | 12:38 uur
De Canterbury van de Nieuw Zeelandse marine heeft ook geen dock. Maar wel 2 kranen die een LCM kunnen tillen en aan de achterkant zit een klep zoals een veerboot die heeft.







Dan kom je snel uit bij een simpelere variant daarvan die we al in gebruik hebben en dat is de steelbeach. Het werkt natuurlijk wel maar ik heb niet het idee dat het gigantisch goed aanslaat als idee.


De steelbeach van de Doorman

De crossovers kunnen de sternramp ook gebruiken voor het beladen / ontladen van LCVP's, dit moet met een breder schip of andere manier ook haalbaar zijn met LCU / LCM's. Bij LCM's zou je deze nog te water kunnen laten zoals de Canterbury dat doet met een grote kraan.

Ook Zuid-Korea doet dit haar Cheon Wang Bong klasse LST's, daar liggen de LCU/LCM's voorop het schip


Ace1

Citaat van: Harald op 28/10/2022 | 14:02 uur
Basis ontwerp Crossover van Damen heeft geen dok, maar slipway zie onderstaande foto's.
LCU's en dergelijke worden via davits te watergelaten uit de Multi Mission bay.
Als je een dock wilt met standaard daar een LCU e.d. erin, dan zul je denk ik een wat groter schip krijgen, Combi met een Damen Enforcer 8000

De Canterbury van de Nieuw Zeelandse marine heeft ook geen dock. Maar wel 2 kranen die een LCM kunnen tillen en aan de achterkant zit een klep zoals een veerboot die heeft.






Harald

Ik denk dat je niet moet kijken puur naar het type Crossover, maar meer naar het ontwerp en de mogelijkheden van de xcrossover.
Persoonlijk lijkt met juist een combi van de Enforcer 8000 met zijn dock en de multi mission bay van de Crossover plus zijn fregat bewapening, een goed ontwerpmix in de vervanging van de LPD's en de OPV's.

Parera

Citaat van: Master Mack op 28/10/2022 | 17:40 uur
Dan krijgen we de BARV het strand niet meer op. Dus 4 Crossover combatant  en twee Drone, heli, LCU, carriers. Misschien samen met de Duitsers maakt 4.

Nou ja dat is wel een puntje van aandacht wat mij betreft. Of er moet gekozen worden voor het afstoten van die zware landings capaciteit, het Korps gaat al voor licht en veelal licht of niet gepantserde voertuigen.

We zullen zien wat men van plan is bij de geplande vervanging van de LCU?s.


Master Mack

Dan krijgen we de BARV het strand niet meer op. Dus 4 Crossover combatant  en twee Drone, heli, LCU, carriers. Misschien samen met de Duitsers maakt 4.

Parera

#2117
Citaat van: Master Mack op 28/10/2022 | 13:31 uur
Is het eigenlijk mogelijk om op een andere manier een LCU in en uit bijvoorbeeld een crossover te laten varen als een dok alla Rotterdam. Of is het LCU te groot voor Multi Mission bay of slipway

Zoals al aangegeven door Harald gaat een LCU lastig worden op een Crossover maar wat wel mogelijk is zijn LCVP's en CB90 achtige vaaruitgen. De oplossing van Damen is heel handig naar mijn idee (2 LCVP's + 2 FRISC's).

De Deense Absalon's hebben een iets andere opzet met een overhead kraan die LCP vaartuigen en/of Rhib's kan lanceren/recoveren via een luik in het achterschip met daarnaast een RoRo klep.







Het moeilijk kunnen huisvesten van LCU's is ook wel iets waardoor ik twijfel over het concept van een Crossover voor het vervangen van de OPV/LPD's. Daarmee verdwijnt toch een (belangrijke) capaciteit om zwaar materieel aan land te kunnen brengen. Een alternatief zou zijn (terug) overstappen naar LCM's, dat zijn kleinere landingsvaartuigen met een gewicht tot 35 ton (t.o.v. 70 ton van de LCU's) maar ''slechts'' 25 m lang.

Palfinger Marine heeft meerdere oplossingen met slipways waarvan de ''grooste'' een SWL heeft van maximaal 30 ton. Hier de Brochure van de verschillende opties van deze leverancier (levert ook de kranen en davits voor onze KM). Brochure (.pdf)

Hier zie je goed dat het voornamelijk gaat tot aan LCVP/ assault craft formaat bootjes, alles wat groter is zal wel mogelijk zijn maar dan krijg je wel hele grote logge systemen en dan is een dok goedkoper /practischer.

Factsheet Damen FLCM (.pdf)

Een tweede oplossing is het volledig overtstappen op LCVP/Assault Crafts en Rhibs en voor zwaar materiaal afhankelijk zijn van een nieuwe LST achtige klasse en/of bondgenoten.


Harald

Citaat van: Master Mack op 28/10/2022 | 13:31 uur
Is het eigenlijk mogelijk om op een andere manier een LCU in en uit bijvoorbeeld een crossover te laten varen als een dok alla Rotterdam. Of is het LCU te groot voor Multi Mission bay of slipway

Basis ontwerp Crossover van Damen heeft geen dok, maar slipway zie onderstaande foto's.
LCU's en dergelijke worden via davits te watergelaten uit de Multi Mission bay.
Als je een dock wilt met standaard daar een LCU e.d. erin, dan zul je denk ik een wat groter schip krijgen, Combi met een Damen Enforcer 8000






Damen Enforcer 8000
https://products.damen.com/-/media/products/images/clusters-groups/naval/enforcer/enforcer-lpd-8000/product_sheet_enforcer_8000_lpd_series.pdf?rev=a3e8ddc938c24373990ba9226804c6ad

Master Mack

Is het eigenlijk mogelijk om op een andere manier een LCU in en uit bijvoorbeeld een crossover te laten varen als een dok alla Rotterdam. Of is het LCU te groot voor Multi Mission bay of slipway

Master Mack

Als je om de OPV's en de LHD's door 1 klasse schepen te laten vervangen er voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld 6x Damen crossover te bouwen en 2x crossover uit te rusten met een hoekje of zelfs een VDek zoals het BAE ontwerp  uit 2007. Dus 1 basis maar twee uitvoeringen.

Harald

Ultra Maritime and UMS SKELDAR receive a contract to evaluate UAS based anti-submarine warfare solution
(interessant voor de KM en vooral voor de nieuwe ASWF fregatten)

Ultra Maritime (Ultra) and UMS SKELDAR announce that they have been awarded a 2nd Phase contract under the Department of National Defence's (DND) Innovation for Defence Excellence and Security (IDEaS) program, which will explore the development of a Rotary Wing UAS to provide an Anti-Submarine Warfare (ASW) sonobuoy dispensing capability, based on the SKELDAR V-200 Uncrewed Aircraft System (UAS).


The scope of this program is to evaluate the technical and operational feasibility of deploying sonobuoys from a Class II Rotary Wing UAS, to provide the warfighter with another tool in the ASW toolbox

This innovative program will review how a medium-sized UAS can be used to deploy sonobuoys for the purpose of tracking potentially hostile submarines operating in the open ocean or close to coastal areas that could pose a threat to the Royal Canadian Navy (RCN) or other forces. Andrew Anderson, Chief Technology Officer, Ultra Sonar Systems, explains: "We are constantly reviewing new technologies to determine how they can be used to tackle the threat from hostile submarines. The scope of this program is to evaluate the technical and operational feasibility of deploying sonobuoys from a Class II Rotary Wing UAS, to provide the warfighter with another tool in the ASW toolbox."

Richard Hjelmberg, Vice President Business Development for UMS SKELDAR, adds: "We are delighted to be a part of this contract with Ultra. Using Rotary Unmanned Aircraft Systems to help conduct ASW will provide many benefits, not least enabling rapid deployment capabilities, a smaller logistical footprint on Canadian Armed Forces (CAF) ships and a cost-effective alternative to current methods. At UMS we are proud of our innovation leadership when it comes to advances in rotary-wing UAS platforms. Our SKELDAR V-200 platform is a prime example of this, with a capability of completing remote automatic flights, exceeding six-hour flight times thanks to the robust heavy fuel engine and the ability to provide a high degree of maintainability and minimum turn-around times. These credentials we believe are the perfect fit for this program."

The SKELDAR V-200 has advanced intelligence-gathering capabilities when equipped with multiple sensors. Flight times can exceed six hours, and the heavy-fuel engine combined with efficient maintenance procedures and ease of access to the engine compartment allow for highly efficient routine service processes.



https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/october/12363-ultra-maritime-and-ums-skeldar-receive-a-contract-to-evaluate-uas-based-anti-submarine-warfare-solution.html

Master Mack


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 21/09/2022 | 22:38 uur
Zijn er al ergens nieuwe ontwerpen voor de ASWF en de Crossover of hoe het vervanging OPV LPD ook gaat heten.?

Nee, al verwacht ik het publiekelijke definitieve ontwerp van het ASWF nog voor het einde van dit jaar. LPX zal nog wel even op zich laten wachten, dat concept bevindt zich nog in een studie fase, wat niet weg neemt dat ik me kan voorstellen dat een deze dagen een schets ontwerp opduikt.

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 21/09/2022 | 22:38 uur
Zijn er al ergens nieuwe ontwerpen voor de ASWF en de Crossover of hoe het vervanging OPV LPD ook gaat heten.?
Die gaat als het goed is  LPX carrier heten zoals al eerder gemeld is en vermeld is als ik mij herinner in Alle Hens maandblad van de KM!

Master Mack

Zijn er al ergens nieuwe ontwerpen voor de ASWF en de Crossover of hoe het vervanging OPV LPD ook gaat heten.?

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 21/09/2022 | 22:04 uur
Nou toevallig wel ja.

Je hebt niet het overzicht, je weet niet welke consessies er zijn gedaan of moeten worden gedaan. Ik vind het heel arrogant.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"