First Boeing team finishes its work on the last C-17

Gestart door andré herc, 01/08/2014 | 20:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 25/12/2015 | 23:54 uur
Ook omdat een specifieke strategische transportvloot voor ons niet te betalen is.

Slechts een keuze, de Europese economie is groter dan die van de VS.

Nikehercules

#23
Citaat van: Thomasen op 25/12/2015 | 23:57 uur
Klopt, maar wij produceren nu wel de grootste airlifter van het westen, het wegvallen van de C17 optie zou verkopen voor ons best kunnen helpen, en dat is in ons voordeel.

Inderdaad, goed punt. Echter ontstaat er militair-strategisch een gat wat NAVO/EU afhankelijk maakt van derden. En dat lijkt mij niet in ons voordeel.

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 25/12/2015 | 16:24 uur
Voorlopig is er nog geen serieus Europees alternatief alternatief voor de C-17 dus deze ontgaat me een beetje.

Ik sluit niet uit dat er in de toekomst een A380 Cargo komt en daaruit kan vast wel een A380 Military ontwikkeld worden.

Hier bv een studie van Airbus van een A380 Combi waarmen met klanten over gesproken heeft.
Ze hebben gekeken naar twee modellen, een met de passagier capaciteit van een 744 met een extra  lading van 11 pallets op het hoofddek en de andere met de passagierscapaciteit van een 748 met extra  lading pallets van 7 pallets op het hoofddek


dudge

Citaat van: Nikehercules op 25/12/2015 | 16:24 uur

Voorlopig is er nog geen serieus Europees alternatief alternatief voor de C-17 dus deze ontgaat me een beetje.

Klopt, maar wij produceren nu wel de grootste airlifter van het westen, het wegvallen van de C17 optie zou verkopen voor ons best kunnen helpen, en dat is in ons voordeel.

dudge

Citaat van: Poleme op 25/12/2015 | 20:21 uur
In 2013 koste de A400M EUR 152,4 miljoen, terwijl een C-17A toen circa USD 220 miljoen deed.  Ik vraag mij voor hoeveel Westerse, maar ook niet-Westerse landen die dure A400M wel een optie zal zijn?

De Amerikanen ontwikkelden in de jaren 70 de YC-15 en YC-14 en die voldeden of ook waren beter dan de gestelde specificaties.  Hoewel de Boeing YC-14 superieur was, zo was deze in staat om een 49,5 ton zware M60 tank te vervoeren.
Beide kisten moesten kunnen opstijgen van een (ongeplaveide) 610 meter lange startbaan met 12.247 kg vracht.  De C-130 hercules moest met dezelfde vracht een 2x zolang startbaan lengte gebruiken.
De YC-14 en YC-15 moesten ca. 37 ton of 150 pax maximaal kunnen vervoeren.
Toch besloten de Amerikanen niet om de 'Herk' te vervangen door een van deze types.
Een reden was het aantal muntjes.  Maar de US Air Force wilde niet de ervaringen met de C-141 Skylifter herbeleven.
De C-141, met dezelfde romp doorsnede als de C-130, diende in het markt segment tussen de Herk en C-5 Galaxy in.
Te groot en te zwaar om te dienen als tactische transporter en te klein en te licht om te dienen in de strategische transport taak.
Nader onderzoek leerde dat de YC-14 en YC-15 een te kleine nuttige lading - bereik verhouding hadden voor een eventuele strategische inzet.
En dat er juist behoefte was aan een strategisch transport vliegtuig a la Galaxy.  Maar dan eentje die qua start-, en landings prestaties in de buurt kwam van de YC-14 en YC-15.  De 'Herk' bleef uiteraard gewoon in dienst als tactisch "intra theater" transport kist.

De A400M blijkt door een 12 ton overgewicht slechts 29 - 30 maximaal te kunnen vervoeren.  De Braziliaanse KC-390, bedoeld als directe vervanger voor de 'Herk', kan maximaal 23 ton vervoeren.
IK blijf maar het gevoel houden dat de A400M 'vlees nog vis' is a la C-141 Starlifter.

En dat Europa beter had kunnen gaan voor een groter type met de 'form factor' van een C-17A.


Het door jou genoemde bedrag is meen ik gebaseerd op wat de deelnemers betalen, dus incl ontw kosten. De prijs van een nieuwe order zou redelijk concurerend zijn met een Herc (C130J-30, of wat de lange versie ook heet).

Ik deel wel je angst dat de form factor niet goed is. Aan de andere kant, de Ami's moeten eigenlijk altijd een flink stuk vliegen, behalve voor een invasie van Cuba dan, een belangrijk deel van onze interessegebied ligt in vergelijking dicht bij, Afrika, arctic, Midden-oosten. 

De grootte blijft altijd lastig, maar over het algeheel is veel miliair materieel gegroeid in omvang en gewicht, en is de vraag of een C130 hier wel voldoende in kan voorzien, zeker met het oog op de toekomst.

Het liefst hebben we allemaal de capaciteit van een C17 in een C27, en helaas is dit een lastig segment, en zit je aan het eind met een typisch militaire 'one size fits no one'. Maar ik denk dat het voor de Europeanen wel eens de precies goede keuze kan zijn. Ook omdat een specifieke strategische transportvloot voor ons niet te betalen is.

Poleme

Citaat van: Nikehercules op 25/12/2015 | 16:24 uur
Welke voor veel Westerse landen simpelweg geen optie zijn.

Voorlopig is er nog geen serieus Europees alternatief alternatief voor de C-17 dus deze ontgaat me een beetje.
In 2013 koste de A400M EUR 152,4 miljoen, terwijl een C-17A toen circa USD 220 miljoen deed.  Ik vraag mij voor hoeveel Westerse, maar ook niet-Westerse landen die dure A400M wel een optie zal zijn?

De Amerikanen ontwikkelden in de jaren 70 de YC-15 en YC-14 en die voldeden of ook waren beter dan de gestelde specificaties.  Hoewel de Boeing YC-14 superieur was, zo was deze in staat om een 49,5 ton zware M60 tank te vervoeren.
Beide kisten moesten kunnen opstijgen van een (ongeplaveide) 610 meter lange startbaan met 12.247 kg vracht.  De C-130 hercules moest met dezelfde vracht een 2x zolang startbaan lengte gebruiken.
De YC-14 en YC-15 moesten ca. 37 ton of 150 pax maximaal kunnen vervoeren.
Toch besloten de Amerikanen niet om de 'Herk' te vervangen door een van deze types.
Een reden was het aantal muntjes.  Maar de US Air Force wilde niet de ervaringen met de C-141 Skylifter herbeleven.
De C-141, met dezelfde romp doorsnede als de C-130, diende in het markt segment tussen de Herk en C-5 Galaxy in.
Te groot en te zwaar om te dienen als tactische transporter en te klein en te licht om te dienen in de strategische transport taak.
Nader onderzoek leerde dat de YC-14 en YC-15 een te kleine nuttige lading - bereik verhouding hadden voor een eventuele strategische inzet.
En dat er juist behoefte was aan een strategisch transport vliegtuig a la Galaxy.  Maar dan eentje die qua start-, en landings prestaties in de buurt kwam van de YC-14 en YC-15.  De 'Herk' bleef uiteraard gewoon in dienst als tactisch "intra theater" transport kist.

De A400M blijkt door een 12 ton overgewicht slechts 29 - 30 maximaal te kunnen vervoeren.  De Braziliaanse KC-390, bedoeld als directe vervanger voor de 'Herk', kan maximaal 23 ton vervoeren.
IK blijf maar het gevoel houden dat de A400M 'vlees nog vis' is a la C-141 Starlifter.

En dat Europa beter had kunnen gaan voor een groter type met de 'form factor' van een C-17A.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

andré herc

Ik ga voor tweede hands C-17''s van de USAF voor de NL Defensie en alsnog de laatste niet verkochte C-17 de A400M is in verhouding veel te duur daardoor hebben de meeste landen die de A400M aangeschaft hebben er spijt van hun keus maar die discussie hebben we al meer gevoerd op dit forum!
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 25/12/2015 | 11:15 uur
precies!..dus er is nog wel wat meer op de markt dan het artikel suggereert.

Welke voor veel Westerse landen simpelweg geen optie zijn.

Citaat van: Thomasen op 25/12/2015 | 14:28 uur
Voor ons als Europeanen lijkt het nog steeds een goede ontwikkeling.

Voorlopig is er nog geen serieus Europees alternatief alternatief voor de C-17 dus deze ontgaat me een beetje.

dudge

Die laatste kist is natuurlijk niet heel relevant, maar de post stelt wel iets anders, namelijk dat zowel de komst van de C17 als het einde vd productie een behoorlijk significante verschuiving van het internationale speelveld betekenen.

Voor ons als Europeanen lijkt het nog steeds een goede ontwikkeling.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/12/2015 | 12:47 uur
Ok, ik was in de veronderstelling die inmiddels zijn weg naar het MO had gevonden.... dat ene weeskind zou dan een prima huis kunnen krijgen bij de NAVO.
Precies
Met 4 kisten heb je er als het goed is altijd 2 beschikbaar en kunnen landen die te weinig vlieguren bezitten uitbreiden
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#14
Citaat van: Sparkplug op 25/12/2015 | 12:30 uur
Nee, Boeing heeft nog één exemplaar vrij (14-003, 50273/F272, N272ZD) en wordt op Kelly Field geparkeerd. In de AirForces Montly January 2016 staat alles over de tien C-17 White Tails en welke naar wie zijn gegaan.

Ok, ik was in de veronderstelling die inmiddels zijn weg naar het MO had gevonden.... dat ene weeskind zou dan een prima huis kunnen krijgen bij de NAVO.

Sparkplug

#13
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/12/2015 | 12:08 uur
Helaas, die gaat in 2016 naar Qatar

Nee, Boeing heeft nog één exemplaar vrij (14-003, 50273/F272, N272ZD) en wordt op Kelly Field geparkeerd. In de AirForces Montly January 2016 staat alles over de tien C-17 White Tails en welke naar wie zijn gegaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 25/12/2015 | 12:05 uur
Nu hopen dat de NAVO de laatste C-17 bij haar vloot voegt
want 3 is echt te weinig


Helaas, die gaat in 2016 naar Qatar

JdL

Nu hopen dat de NAVO de laatste C-17 bij haar vloot voegt
want 3 is echt te weinig
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/12/2015 | 11:15 uur
Los van welke alternatieven dan ook, het biedt goede kansen voor een zeer succesvol A400M bestaan.

Ik was uitermate voorstander voor 2-3 C-17's voor de KLu naast de oude Hercules werkpaarden. Dit hoofdstuk is nu helaas gesloten dus wat mij betreft gaan we nu voor 6-8 A400M's welke wellicht tegen een gereduceerd tarief gekocht kunnen worden uit het "sur-plus" van landen als Duitsland.

Als we hier te lang mee wachten is het sur-plus uitverkocht en kunnen we aansluiten achter aan de productielijn tegen het volle pond.

Inderdaad, met geruchten dat Egypte er al 12 van Spanje wil overnemen.