Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Master Mack

Ga naar de inhoud
Defensie Platform

Nieuws, opinie en achtergronden over de krijgsmacht

Menu

Politieke beschouwing van het instituut CDS
Geplaatst op 12 februari 2024
Er gaat 21,4 miljard euro naar defensie en het is in de Krijgsmacht algemeen bekend dat de Commandant Der Strijdkrachten (CDS) een strak geregisseerde, zeer eenzijdige Krijgsmachtdeelverstrengeling heeft met een fixatie op hightech zodat je een oorlog op afstand zou kunnen winnen. Alsof hightech alleen iets is voor één krijgsmachtdeel. Het is een historisch klassieke denkfout want bij een defensieve of offensieve operatie in een oorlog werken alle Krijgsmachtdelen samen, waarbij luchtsteun de grond-of zee operatie ondersteunt (enabling force in NAVO termen).

Het onwankelbare geloof van de CDS in technologie is misleidend en doet de krijgsmacht tekort. Juist de beide oorlogen (Oekraïne, Midden-Oosten) laten zien dat een conflict wordt gewonnen door degene met de sterkste wil, en niet met de beste spullen.

Transparantie naar het Parlement
De centrale Haagse staven en Dosco worden groter en groter. In 2018 bedroegen de personele kosten 3,3 miljard euro, terwijl die voor de operationeel commando's, de Krijgsmachtdelen, 2,8 miljard euro bedroegen. De Haagse defensie entiteiten zijn dus in feite heel grote "witte brigades" zonder gevechts- of slagkracht. Als voorbeeld: DOSCO zou nu maar één van de grondeenheden van de landmacht (brigades) of marine (Korps Mariniers), logistiek zelfstandig kunnen maken, een harde NAVO-eis. Dit wordt niet gemeld en verdient politieke aandacht.

De positie van de CDS is ernstig verzwakt door formeel geen enkele beleidsrol meer te hebben en dat zo te accepteren. En dat op een uitvoerend ministerie, waarbij het beleid heel dicht bij de werkvloer van de operationele commando's zou moeten staan.

De Tweede kamer wordt regelmatig onvoldoende geïnformeerd:

Een goed voorbeeld is het traineren van de Kamerbreed aangenomen motie voor oprichting van een tankbataljon. Dat er geen geld voor zou zijn, is niet waar, maar daaruit blijkt dat er kennelijk onwil is om die motie uit te voeren. Duitsland heeft al in 2023 Nederland gevraagd als preferred partner aan te sluiten bij de gezamenlijke productie van de batch Leopard 2 A8. Dit aanbod missen zou jaren vertraging opleveren en die tijd is er niet volgens de NAVO en hoge functionarissen in grote landen gezien de oostelijke dreiging. Er is politieke actie benodigd.   
Ook antwoorden op scherpe Kamervragen over de juiste prioriteiten van de defensiebudgetten worden "gedempt" naar het parlement. Zelfs informele druk van 'buiten' op parlementariërs wordt niet geschuwd. Er zijn bevestigde berichten dat er vanuit Defensie contact wordt gezocht met Kamerleden, die dat in sommige gevallen als vreemd ervaren, of zeggen daardoor enige druk te voelen.
Het ontbreken van een plan voor de Krijgsmacht is ook geen transparant signaal naar het Parlement terwijl in de afgelopen twee jaar een Europese oorlog en een oorlog in het Midden-Oosten woeden, die fundamenteel de zwakheden in Europa blootleggen. Alle signalen zijn dat de Europese NAVO lidstaten drie tot maximaal 4 jaar hebben om hun verwaarloosde strijdkrachten operationeel inzetbaar te krijgen tegen een oostelijke dreiging en dat kost veel meer dan 2% BNP.
Daarnaast wordt het Parlement nalatig of niet geïnformeerd over de eisen die de NAVO stelt aan onze Krijgsmacht en over het feit dat we kennelijk ander doelen hebben. Echter, de doelen die de NAVO stelt voor de lidstaten gaan over van gebaseerd op scenario's naar gebaseerd op collectieve verdediging met risksharing, een fundamentele wijziging. Die zullen in 2024/2025 leiden tot eisen voor meer gevechtskracht in bondgenootschappelijk verband. Dit vereist politiek en militair initiatief.
Het parlement is wel wakker en heeft een wet klaarliggen waarin de minimale 2%-norm in de wet wordt opgenomen. Blijft over of die extra financiële middelen goed worden ingezet. Daar kunnen vraagtekens bij worden gezet.

Gevechtskracht (NAVO: Combat Force)
Gevechtskracht is een belangrijk thema waarin Nederland veel te weinig heeft geïnvesteerd, volgens de analyses van de NAVO. Er staan nog veel rekeningen open bij de grondstrijdkrachten en ook marine die veel verder gaan dan een tankbataljon. Logistieke zelfstandigheid, gelaagde communicatie, gelaagde luchtverdediging, elektronische defensieve en offensieve capaciteit, gelaagde vuursteun, offensieve en defensieve genie capaciteit en de koppeling met gelaagde goedkope drones, op elk niveau. Dit gaat over het in orde brengen van de basis. Dit alles in nauwe samenwerking met de partnerlanden waar die eenheden in bi c.q. multinationaal verband zijn ingebed.

Een belangrijke taak voor deze CDS om dat voor elkaar te krijgen, zou je denken. Het gerucht gonste in februari 2022 rond, dat de CDS de beste gevulde brigade van de Landmacht, de 13e Lichte brigade, op 24 februari 2022 wilde opheffen, op de dag van de illegale inval van Rusland in de Oekraïne. Dit verhinderde dat besluit, want in zulke situaties een brigade opheffen die deel uitmaakt van de 10e Duitse Divisie, zou als een boemerang kunnen werken.

CDS Onno Eichelsheim
Ondertussen werd de vereiste gevechtskracht sinds 24 februari 2022 bewust niet verder opgebouwd door het meermaals aanpassen van de illusoire grabbeltonvisie, in strijd met de Grondwettelijk vastgelegde taken, terwijl de uitvoering van deze visie tot op heden niet heeft geleid tot een gebalanceerd Krijgsmacht plan. Inmiddels woedt ook een tweede oorlog in het Midden-Oosten.

In deze crisis met twee oorlogen zou de CDS het podium moeten grijpen om de professionaliteit van militairen ook publiekelijk te presenteren. Dat doet hij niet. Je ziet hem sporadisch op TV of bijvoorbeeld in een podcast en vaker in relatie met  deelgebieden, zoals training Oekraïense piloten F16, en de levering van F-16's aan Oekraïne.

Uiteindelijk drijft de Oekraïne en Midden-Oosten oorlog een wig in de visie (of het gebrek eraan) van deze Defensietop. Het blijkt moeilijker te verkopen om een van afstand bestuurbare hightech oorlog te voeren. De dure Reapers (kosten 400 miljoen) die zijn aangeschaft, zijn in Oekraïne uiterst kwetsbaar gebleken en kunnen met een beetje kerosine onklaar worden gemaakt, zoals het Reaper-incident met een Russische jet boven de Zwarte Zee aantoonde terwijl ook neerschieten eenvoudig had gekund. En dit terwijl in de Oekraïne een variëteit aan relatief goedkope bewapende drones in grote hoeveelheden worden ingezet en veel schade toebrengen aan materieel en infrastructuur in zowel de Oekraïne als in Rusland. Aan de frontlijnen in Oekraïne woedt een artillerie oorlog waarin er continu behoefte is aan meer granaten. Soldaten staan aan het front in de loopgraven en vechten daar hun strijd. Van de schone oorlog zoals de CDS die zich voorstelde is niets over. Het datastofzuigen waar de F-35's en Reapers zo goed in zouden zijn is meer een hype dan een realiteit in een oorlog. Wat altijd gebeurde, blijkt weer zo te zijn: nieuwe middelen en technische innovatie zorgen niet voor een verschuiving van de strijd, maar zorgen voor meer manieren om de strijd te voeren. Je hebt alle krijgsmachtdelen hard nodig om de wil van een vijand te breken.

De CDS mist professionele kennis, hij heeft volstrekt onvoldoende inzicht in de principes van oorlogvoeren, heeft geen ervaring in de planning en uitvoering van operaties en geen inzicht in het functioneren van de krijgsmachtdelen. Dat is niet alleen een tekort, maar maakt hem ook kwetsbaar voor beïnvloeders binnen en buiten het ministerie.

Afsluitend
Resumerend bewijst het Haagse ministerie, gesteund door de CDS, telkens haar onvermogen om behoorlijk te besturen. Tussen de infographics, kaartjes en plaatjes wemelt het van buzzwords als 'transparantie', 'vertrouwen', 'robuust en wendbaar'. In praktijk is de transparantie en de verantwoording dermate onvoldoende dat er grenzen zijn overschreden naar het parlement, de belastingbetaler, en het allerbelangrijkste is misschien nog wel de constatering dat militairen straks niet de juiste middelen hebben om oorlog te voeren, waardoor hun leven nodeloos gevaar loopt, en de veiligheid van dat wat ons dierbaar is wordt bedreigd.

Het is geen CDS voor de hele krijgsmacht, want hij laat zich leiden door zijn achtergrond.

Zo doorgaan kan niet langer want de Krijgsmacht kan nog steeds niet aan de grondwettelijke taken voldoen. De Krijgsmacht voldoet bewust niet aan de eisen die de NAVO stelt en binnenkort nog scherper zal stellen qua slag- en gevechtskracht. We voldoen nog niet aan de nieuwe eisen van de financiering. De Tweede Kamer wordt niet afdoende geïnformeerd. Het is aan de politiek te oordelen en te handelen in een beperkte tijd van twee mogelijk nog verder escalerende oorlogen die snelle fundamentele besluiten in Europees-en NAVO- verband noodzakelijk maken.

NASCHRIFT HOOFDREDACTIE
Rectificatie op artikel 'Een politieke beschouwing van het instituut CDS'
Op dit Defensie Platform werd gisteren het artikel 'Een politieke beschouwing op het instituut CDS' geplaatst. Daarin zaten een aantal scherpe zinsneden over intimidatie vanuit Defensie naar het Parlement. Het gaat daarbij om deze zinssneden:  'De Tweede kamer wordt regelmatig onvoldoende geïnformeerd en soms zelfs gemanipuleerd, en zelfs geïntimideerd:' en deze: 'Zelfs informele druk van 'buiten' op parlementariërs wordt niet geschuwd. Het betreft C-CLSK, die kennelijk buiten het ministerie om lobbyt. Een kwalijke zaak.' Dat verhaal werd volgens de auteur gestaafd door bronnen.  Bij verdere navraag bij de bronnen, bleek dit verhaal genuanceerder te liggen. Enerzijds werd aangeven dat de druk vanuit de hele Krijgsmacht kwam, en anderzijds werd de rol van de C-CLSK afgezwakt.  Dat er sprake is van intimidatie is dus niet aangetoond en dat had dan ook nooit zo geplaatst mogen worden. Ook is geen wederhoor toegepast bij C-CLSK. Dat is een journalistieke doodzonde. En dat had niet mogen gebeuren.

Ondanks dat de artikelen die op het Defensie Platform verschijnen geregeld scherp van toon zijn, dienen ze feitelijk correct te zijn. En dient gehandeld te worden volgens journalistieke principes, die naast feitelijke juistheid, ook hoor- en wederhoor omvatten, zeker als bronnen niet helemaal unaniem zijn over wat wordt gesteld. 1 bron is geen bron. En die principes zijn hier – ondanks dat het betreffende artikel een opinie-artikel is – niet goed toegepast. Het artikel is dan ook aangepast.

Ik wil benadrukken dat er geen berichten vanuit Defensie aan mij zijn verstuurd om te rectificeren, maar journalistieke eerlijkheid, en feitelijkheid zijn de kernwaarden waar het Defensie Platform op drijft. En aan je kernwaarden moet je altijd trouw blijven.

Eduard van Brakel

Oprichter en hoofdredacteur Defensie Platform

Door: Matthäus Passion

Foto's: Defensie

Waardeer dit artikel

Master Mack

#7697
According to the latest information, the planned new Leopard 2A8 type is seen by the German Ministry of Defence as a transition to a significantly modified version of the Leopard 2AX, which is expected to be introduced towards the end of this decade. The Leopard 2A8 is likely to have much in common with the demonstrator unveiled at Eurosatory in June 2022 and during NATO Days in Ostrava in autumn 2022. Neither the basic concept of the tank nor the size and deployment of the crew will change. The driver will have his place in the front right of the hull, while the commander, gunner and loader will operate in the battle turret. The 2A8 version will also reportedly stick with the Rheinmetall Rh 120 L55A1 gun, but will once again receive improved protection based on third-generation composite multi-layer armour, as well as enhanced mine-resistance of the hull and protection against cluster munitions attacking from above.

The tank driver will have a combined day and night vision system that integrates a thermal imaging camera and a low-light amplifier for forward and rearward vision. This advanced system will greatly improve situational awareness and allow better orientation in low-light conditions. The optoelectronic equipment, fire control system and communications systems will also be improved. The engine will have a higher power output of 1,193 kW and the tank will also receive a more powerful auxiliary unit with a power output of 20 kW. The Leopard 2A8 will also be equipped with the EuroTrophy active protection system, which is derived from the proven Israeli Trophy system. This will change the shape of the turret to some extent compared to earlier versions. It is not yet certain whether a remote-controlled weapon station will be installed on the tower.

Leopard 2AX interessant.

Master Mack

Norway's Leopard 2 tanks will be new 2A8 variant with active protection system

13th June 2023 - 16:00 GMT | by The Shephard News Team in London

RSS

Norway has ordered 54 Leopard 2s with an option for 18 more. (Photo: Norwegian Armed Forces)

Krauss-Maffei Wegmann (KMW) has announced that Norway's tanks will be of the 2A8 standard, as will any planned German procurement of new-build Leopard 2s.
Aflevering tussen 2026 en 2031 dat duurt best lang. Bewuste keuze?


Master Mack

Ben benieuwd of de voorjaarsnota nog iets aan positief nieuws brengt op dit dossier.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 11/03/2024 | 18:56 uurAangehouden motie in januari 2024
 van Dhr. Boswijk
CDA
Behoeftestelling tankbataljon
 werd ontraden door Min Def maar werd wel aangenomen. Volgensmij zou er nu toch wel ergens iemand druk moeten zetten.

Mindef en cds teamen hierin. Walgelijk
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Aangehouden motie in januari 2024
 van Dhr. Boswijk
CDA
Behoeftestelling tankbataljon
 werd ontraden door Min Def maar werd wel aangenomen. Volgensmij zou er nu toch wel ergens iemand druk moeten zetten.

Master Mack

Ik had stiekem nog hoop dat de Stas toch een A Brief voor het NLD Tankbataljon uit zijn hoge hoed zou toveren bij de commando overdracht. Maar helaas het blijft weer angstvallig stil. Laten we hopen dat de nieuwe CLAS er weer beweging in krijgt.

Master Mack

Wat is er in godsnaam aan de hand in ons land. Een demissionair kabinet stuurt een shitload aan A brieven in waar ook nog geen budget achter zit maar een A brief voor een tankbataljon homaar. Schijnheilige bende.

Huzaar1

Mensen gaan daar wat van vinden. Dit kan niet. Eigen eenheden moeten veel makkelijker kunnen trainen en dat moet in NL. Hoop dat het gewoon bij 43 wordt geplaatst. Doet ook enorm veel voor de eenheid, samenwerking en binding. Als het in DLD komt is de eenheid even vreemd straks als elke andere van Fra of DLD.  Want er komen gegarandeeeerd duitse radio's in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16260903/eigen-tankbataljon-voor-nederland-lijkt-niet-in-havelte-te-komen

Eigen tankbataljon voor Nederland lijkt niet in Havelte te komen

Mocht Nederland een eigen tankbataljon krijgen, dan is de kans erg klein dat dat in Havelte gestationeerd gaat worden. Dat blijkt uit antwoorden op Tweede Kamervragen. Vandaag praat de Tweede Kamer over de begroting van Defensie.
Nederland heeft momenteel geen eigen tanks. Onze militairen worden bij de oosterburen getraind op Duitse tanks, met wie het samen een tankbataljon heeft. Dit bataljon is onderdeel van de 43 Gemechaniseerde Brigade in Havelte. Onder het Duits-Nederlandse tankbataljon vallen 18 tanks, 350 Duitse militairen en 100 Nederlandse militairen.

Extra slagkracht
Defensie vindt het van 'wezenlijk belang' dat de krijgsmacht wordt versterkt, door de Russische invasie in Oekraïne, zo schrijven demissionair minister Kajsa Ollongren en demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat. Ook heeft Nederland tanks nodig om aan de NAVO-eisen te voldoen. Dus wordt in Den Haag gekeken naar de oprichting van een eigen tankbataljon.
"Een nieuw tankbataljon zou betekenen dat Nederland extra slagkracht toevoegt aan de gezamenlijke gevechtskracht van NAVO." De minister zegt dat het een 'versterking in slagkracht, bescherming en genetwerkte sensoren' biedt.
Waar nu alle zware gevechtsvoertuigen in Nederland in Havelte gestationeerd zijn, is het niet vanzelfsprekend dat een nieuw tankbataljon in Havelte komt. Defensie geeft de voorkeur aan een tankbataljon in Duitsland. "De oefen- en schietterreinen bij de Nederlandse kazernes bieden onvoldoende ruimte om realistisch met een tankbataljon te kunnen trainen of schieten."
Bovendien wijst de minister erop dat het stationeren in Duitsland geen beslag legt op 'schaarse bouw-, stikstof- en geluidsruimte in Nederland' en het voordelen oplevert voor opleiden en trainen. "Daarnaast is in Duitsland de meeste infrastructuur, zoals legering, les- en kantoorgebouwen, logistieke magazijnen en technische ruimtes al beschikbaar."

Tweede Kamer praat vandaag over Defensie
Wil het ministerie van Defensie een tankbataljon oprichten, dan zal er wel eerst geld voor moeten vrijkomen. De huidige begroting schiet nu nog tekort. Er worden dan op dit moment volgens de minister geen verdere vervolgstappen gezet. Een tankbataljon kost jaarlijks tussen de 260 en 315 miljoen euro. Het demissionaire kabinet laat een besluit over een tankbataljon aan een volgend kabinet over.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 07/02/2024 | 21:19 uurDe ironie tav de aankoop van T-72's... :'(

Iets kopen en doneren is niet hetzelfde als het kopen, gebruiken en instandhouden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 07/02/2024 | 18:27 uurJe draait het een beetje om zo. Het groene licht is er wel, de wil voor budget is er ook, er is alleen geen regering om dat af te tikken.

De ironie tav de aankoop van T-72's... :'(

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 07/02/2024 | 12:43 uurEn dit is dus exact de reden waarom dat hele "vredesdividend" of "van de plank kopen" onzin is. Er zijn inmiddels 1,5 jaar verstreken sinds de behoefte aan een tank bataljon weer moest worden ingevuld en we hebben nog niet eens groen licht voor een budget laat staan een aankoop. Het zou maar oorlog wezen, dan had je nu een uitdaging gehad

Je draait het een beetje om zo. Het groene licht is er wel, de wil voor budget is er ook, er is alleen geen regering om dat af te tikken.

Is een begrijpelijk probleem. Het is daarnaast niet zo dat Defensie geen geld heeft gebruikt dat het heeft gekregen, de CDLSK heeft alleen andere keuzes gemaakt.

Daarbij kostte de formatie van een tankbataljon in 2017 800 miljoen euro. Nu 1.5 miljard.

 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Benji87 op 07/02/2024 | 12:43 uurEn dit is dus exact de reden waarom dat hele "vredesdividend" of "van de plank kopen" onzin is. Er zijn inmiddels 1,5 jaar verstreken sinds de behoefte aan een tank bataljon weer moest worden ingevuld en we hebben nog niet eens groen licht voor een budget laat staan een aankoop. Het zou maar oorlog wezen, dan had je nu een uitdaging gehad
alleen al deze 1.5 jaar heeft de prijs al weer minimaal 10% laten stijgen.

Benji87

En dit is dus exact de reden waarom dat hele "vredesdividend" of "van de plank kopen" onzin is. Er zijn inmiddels 1,5 jaar verstreken sinds de behoefte aan een tank bataljon weer moest worden ingevuld en we hebben nog niet eens groen licht voor een budget laat staan een aankoop. Het zou maar oorlog wezen, dan had je nu een uitdaging gehad