Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Oorlogsvis

Als zoiets er komt als de Abslon of FC65 als vervanger voor de M-fregatten dan mag dat niet tenkoste gaan van de LPD's. Dat kan alleen als de LPD's zouden worden vervangen door een HPD (een grote dan). Anders leveren we amphibisch gewoon teveel in.

MasterChief1971

CitaatJa, deze FC65 borduurt ook op zo'n flexdeck-concept voort...en vind ik dus ook interessant. Hoe groot zo'n flexdeck moet worden dan (40x12 meter van FC65 of 84x11 van de Absalon) is iets voor nader onderzoek dan. Over de noodzaak van een hoge snelheid (30+)...in een verder conventioneel rompontwerp....heb ik nog zo mijn twijfels (voor de jacht op onderzeeboten lijkt hij mij niet meer noodzakelijk). De tijdwinst op het overbruggen van korte afstanden is niet zo groot vind ik...over lange afstand zal je bij zulke hoge snelheden en een conventionele romp snel een tanker nodig hebben....wat weer extra operationele belasting voor je organisatie creëert. Wil je die strategische hoge mobiliteit dan zou ik naar een efficiëntere rompvorm uitkijken. Maar heeft Nederland die capaciteit nodig?.

Waar een hoge snelheid wel makkelijk voor is:
-Snel in je inzetgebied komen
-Een torpedo voor blijven zodat-ie zonder sap komt te zitten
-Patrouillegebied makkelijker en sneller (dus vaker) bestrijken

Overigens:
Citaatthe vessel is powered by twin MT30 gas turbines, with four large waterjets that allow it to reach its speed capability of 35 knots while being sufficiently efficient to provide the over 7,000 nautical miles endurance

De ZPRV. M's, L's, en S'en hadden allemaal een vaarbereikvan +/- 4000nm, met een behoud van 18kts.
Me dunkt dan dat dit er nog gusntig uitkomt.

Then again: Alfa Romeo zegt ook met 1.4 MultiAir-motor gemiddeld 1 op 17 te rijden en maakt dat in de praktijk ook niet waar. Niet één autofabrikant, trouwens.... Laat staan wat wapen-/scheepsbouwers zeggen. Maken ze ook vaak niet waar.

Al met al toch interessant genoeg, trouwens.

Heb overigens in 2002 een mailtje naar de staf gestuurd met een soortgelijk voorstel:
Zoiets als de ZPRV maar groter zodat er één, twee of drie extra helo's mee konden, een sleepsonar en een compagnie Marns met lichte vooertuigen.
Heb je alles: AAW, ASW, ASV(ASuW) en een forced-entry mogelijkheid (amfib. raid, NEO of, met meerdere van dit soort schepen: een grotscheepse landing in golven, waarbij ze elkaar om de beurt beschermen). Ook anti-piratenpatrouilles met CB90's, FRISC's en/of RHIBS en/of LCVP's.

Kreeg een mailtje terug met dank vor het meedenken en als alle KM-lui nou zo actief meedachten en visionair waren, etc., etc....

Volgens mij meenden ze het niet helemaal.... Men denkt nog veel teveel in het eigen straatje. De OPV's, door de TK door de strot geduwd was een kans geweest om zoiets voor elkaar te krijgen.
De crisis die nieuwe kansen biedt is al voorbij en er komt een nieuwe aan die geen ruimte biedt voor innovatie of renovatie.
Enkel anihilatie. Van de organisatie. Tot mijn irritatie en consternatie....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Harald

De Denen zijn nu 3 stuks fregatten aan het bouwen, de "Iver Huitfeldt-klasse fregaten.

De romp van dit type is hetzelfde als de romp van de Absalon-klasse, hierdoor zijn ze veel goedkoper uit, zie onderstaande Link met info over de klasse en de prijs vergelijkingen met andere klassen, zoals F-125, FREMM, 7 provincien

http://www.casr.ca/id-danish-naval-projects-frigate.htm



Elzenga

Citaat van: bergd op 09/03/2011 | 21:22 uur
Je kan de LPD toch niet verkopen?? Met ZRPV+ kun je immers geen materiaal aan land zetten, als er geen haven is. En ben je vervolgens afhankelijk van wat andere landen sturen, en ik dacht dat je juist minder afhankelijk wil zijn.
Als er al wat aan land gezet moet worden zonder havens... en dat zie ik dus niet zo vaak gebeuren...dan heb ik in mijn Alternatieve Opzet altijd nog twee JLOS'en...(aangepast met ieder 1 LCU naast 2 LCVPs))..die vaak toch al als bevoorrader in de buurt zijn of meevaren. Die kunnen dan ook eventueel materiaal aan boord van de ZP+ ontladen (als het mogelijk was geweest en betaalbaar hadden ze de LPDs mogen ombouwen tot ook bevoorrader...en dan geen JLOS...maar uit discussies hier bleek dat dit lastig te realiseren was...om te komen tot volwaardige bevoorrader). Door slechts een vloot van de huidige ZRPV's en nieuwe ZP+'en naast dan 2 JLOS'en ontstaat er ook een grote mate van standaardisatie en interoperabiliteit.

De FC65 is interessant ja, maar wel goeddeels op de Britse marine gefocust. Het zou natuurlijk mooi zijn als er met meer Europese landen een project gestart kan worden...maar omdat ik dat niet snel verwacht nog (helaas)...focus ik voorlopig op een doorontwikkeling van de LCF ZP. Om de kosten laag te houden ook. In feiten de omgekeerde route die de Denen volgen. Want een volledig nieuw ontwerp zal verwacht ik meer kosten.  

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 09/03/2011 | 23:20 uur
Ik doe een gok.... RR in combinatie met Wartsila

Geen idee welk fabricaat spullen er nu in de LCF's, JWIT en voor zover van toepassing OPV's ligt; als ze die fabrikant(en) maar overslaan.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 09/03/2011 | 23:19 uur
Citaat van: jurrienvisser op 09/03/2011 | 23:16 uur
Yep... en dan weet je nu al wie er als (hofleverancier) winnaar uit de bus komt....

Zolang ze "de voortstuwing" maar elders kopen.......  :P

Ik doe een gok.... RR in combinatie met Wartsila

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 09/03/2011 | 23:16 uur
Yep... en dan weet je nu al wie er als (hofleverancier) winnaar uit de bus komt....

Zolang ze "de voortstuwing" maar elders kopen.......  :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 09/03/2011 | 23:09 uur
Citaat van: jurrienvisser op 09/03/2011 | 23:00 uur
Al zullen de boys van Damen/Schelde hier vast ook nog wel een paar ideën over hebben....

We moeten toch Europees aanbesteden?  :P

Yep... en dan weet je nu al wie er als (hofleverancier) winnaar uit de bus komt....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 09/03/2011 | 21:27 uur
Citaat van: bergd op 09/03/2011 | 21:22 uur
Je kan de LPD toch niet verkopen??
Hoezo? Vrijdag 18 maart worden de "Grillen van Hillen" gepubliceerd in het openbaar en het zou dus zeer goed mogelijk zijn.

Ik heb geen idee... maar gevoelsmatig denk ik dat de LM er het slechtst vanaf gaat komen en dat de Klu 20% van haar (toekomstige) gevechtsvliegtuigen moet inleveren (65 to 68 toestellen ipv plangetal 85)

Er wordt juist meer ingezet op expeditionaire en flexible capaciteiten, iets wat toch gezien wordt als een KM speerpunt...

Maar we zullen het op de 18e weten... en dan hoop ik naast de ellende ook te lezen waarin men in de komende jaren wenst te investeren...

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 09/03/2011 | 23:00 uur
Al zullen de boys van Damen/Schelde hier vast ook nog wel een paar ideën over hebben....

We moeten toch Europees aanbesteden?  :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#170
Het FC 65 ontwerp biedt wat mij betreft potentie, als basis voor de M opvolger. Het past in het beeld van 6000 ton+ klasse en het heeft de mogelijkheden van flexibiliteit voor multirole missies.

Daarnaast lijkt het een prima bais ontwerp om, als afgeleide, te dienen voor de LCF opvolger, dan aangevuld met comando en additionele luchtverdedigingcapaciteiten.

Al zullen de boys van Damen/Schelde hier vast ook nog wel een paar ideën over hebben....

Harald

Citaat van: Elzenga op 09/03/2011 | 21:18 uur
Ja, deze FC65 borduurt ook op zo'n flexdeck-concept voort...en vind ik dus ook interessant. Hoe groot zo'n flexdeck moet worden dan (40x12 meter van FC65 of 84x11 van de Absalon) is iets voor nader onderzoek dan. Over de noodzaak van een hoge snelheid (30+)...in een verder conventioneel rompontwerp....heb ik nog zo mijn twijfels (voor de jacht op onderzeeboten lijkt hij mij niet meer noodzakelijk). De tijdwinst op het overbruggen van korte afstanden is niet zo groot vind ik...over lange afstand zal je bij zulke hoge snelheden en een conventionele romp snel een tanker nodig hebben....wat weer extra operationele belasting voor je organisatie creëert. Wil je die strategische hoge mobiliteit dan zou ik naar een efficiëntere rompvorm uitkijken. Maar heeft Nederland die capaciteit nodig?.

Persoonlijk vind ik 23 knopen veel te weinig,.... ok 30+ hoeft ook niet, maar 28-30 knopen is goed.
misschien nog een idee : een combi van het flex-deck en het te water kunnen laten van bijvoorbeeld CB90's

Lex

Citaat van: bergd op 09/03/2011 | 21:22 uur
Je kan de LPD toch niet verkopen??
Hoezo? Vrijdag 18 maart worden de "Grillen van Hillen" gepubliceerd in het openbaar en het zou dus zeer goed mogelijk zijn.

bergd

Je kan de LPD toch niet verkopen?? Met ZRPV+ kun je immers geen materiaal aan land zetten, als er geen haven is. En ben je vervolgens afhankelijk van wat andere landen sturen, en ik dacht dat je juist minder afhankelijk wil zijn.

Elzenga

Citaat van: Harald op 09/03/2011 | 20:37 uur
Het idee achter de Absalon klasse fregatten van de Denen, is nog niet zo raar.
kijk maar eens in de vergelijking in onderstaande Link met o.a. F-125 klasse van de Oosterburen.
De Absolon komt er niet zo slecht uit de vergelijking. Het grootste nadeel van deze klasse is zijn lage snelheid, deze zou rond de 28 tot 30 moeten zijn

http://noticiarionaval.blogspot.com/2008/07/lcs-so-why-doesnt-usa-clone-absalon.html

of iets zoals het ontwerp uit Engeland : FC65
Ja, deze FC65 borduurt ook op zo'n flexdeck-concept voort...en vind ik dus ook interessant. Hoe groot zo'n flexdeck moet worden dan (40x12 meter van FC65 of 84x11 van de Absalon) is iets voor nader onderzoek dan. Over de noodzaak van een hoge snelheid (30+)...in een verder conventioneel rompontwerp....heb ik nog zo mijn twijfels (voor de jacht op onderzeeboten lijkt hij mij niet meer noodzakelijk). De tijdwinst op het overbruggen van korte afstanden is niet zo groot vind ik...over lange afstand zal je bij zulke hoge snelheden en een conventionele romp snel een tanker nodig hebben....wat weer extra operationele belasting voor je organisatie creëert. Wil je die strategische hoge mobiliteit dan zou ik naar een efficiëntere rompvorm uitkijken. Maar heeft Nederland die capaciteit nodig?.