Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Citaat van: jurrien visser op 07/07/2011 | 18:17 uur
Proefballonetje.. of begint er bij HH een zekere mate van realiteitszin te ontstaan?
MINDEF had een drukke dag.  :angel:
In de ochtend in Den Helder (bemanning HLEM), daarna Eindhoven (uitzwaaien militaiten op weg naar tussenstop in Uzbekistan) en vervolgens de media.
Over de  timing kan je verschillend denken. Zomerreces (morgen nog wel ministerraad).
Proefballonnetje? Hij moet tijdens het reces wel proberen met de bonden te komen tot nieuwe arbeidsvoorwaarden. Lukt dat niet, dan heeft de minister een uitdaging bij het opstellen van de aankomende begroting.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Proefballonetje.. of begint er bij HH een zekere mate van realiteitszin te ontstaan?

Lex

'Bezuinigingen Defensie opnieuw bezien'

AMSTERDAM - Minister Hans Hillen van Defensie wil dat de bezuinigingen op zijn ministerie opnieuw worden bezien. De minister maakt zich zorgen over de veiligheid die door de bezuinigingen in het geding komt.
"In dit kabinet moeten we achttien miljard euro bezuinigen, terwijl er in dezelfde periode vijftien miljard euro in de zorg bijkomt. De zorg is de rest eruit aan het drukken", aldus Hillen in EenVandaag.
"Natuurlijk is goede zorg belangrijk. Maar als wij morgen de veiligheid in de waagschaal stellen omdat wij vandaag alleen maar goede zorg willen hebben, moeten wij die afweging nog een keertje extra maken."

Telegraaf,
do 07 jul 2011, 18:01

Lex

Militairen willen leven niet geven

AMSTERDAM - Eén op de drie militairen is niet bereid te sneuvelen voor volk en vaderland.
Deze uitkomst hangt samen met de harde bezuinigingen die het defensieapparaat treffen.
Dat blijkt uit een reportage van EenVandaag, die zich baseert op een onderzoek van de militaire vakbonden Algemene Federatie van Militair Personeel (AFMP) en ACOM en de Vrije Universiteit Amsterdam.
"Je ziet dat er een relatie is tussen de manier waarop de politiek de bezuinigingen doorvoert, de manier waarop de militair dat ervaart en de manier waarop militairen in missiegebieden hun werk doen. Wij merken dat militairen er erg cynisch van worden", aldus Ed Lugthart van de AFMP.
De Tweede Kamer en de regering wantrouwen de vakbondsleden, zo blijkt uit het onderzoek. Veel soldaten vinden dat de regering de gevolgen van de bezuinigingen niet goed overzien. "Ik hoop niet dat militairen door deze bezuinigingen met een loyaliteitsvraag in het hoofd de poort uitgaan in een gevaarlijk gebied, dat maakt het alleen maar gevaarlijker", zegt Lugthart. "Mensen die nu op missie gaan krijgen misschien na thuiskomst te horen dat ze hun baan kwijt zijn. Wij willen dat ze de garantie krijgen dat hun inkomen gegarandeerd blijft. Desnoods bij een andere werkgever."

Telegraaf,
do 07 jul 2011, 17:53

onderofficier

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

Ik heb gehoord dat 1 categorie Fase 3 de dans ontspringt.
Er schijnen rij-instructeurs te zijn die BOT zijn en die niet van functie af kunnen omdat zij nooit de KMS hebben gedaan.
Dat zijn de oude-beroeps-korperaals die zo sergeant (en uiteindelijk sergeant1) zijn geworden.   
Zij kunnen schijnbaar niet naar een andere functie en hoeven niet te solliciteren.

Het lijkt mij een vorm van rechtsongelijkheid als het waar is.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Enforcer

Dan is het ook niet echt nodig om het SBK voortijdig te veranderen.

A.J.

Net in de mailbox...

Citaat
Conclusie van dit document is:  Afhankelijk van voortgang CAO overleg en besluitvorming  numerus fixus, functionele blauwdrukken, en infraplannen kunnen vanaf aug/sep beleidsvoornemens worden opgesteld en vastgesteld.  Gezien de complexiteit van de reorganisaties zal eerst geleidelijk duidelijkheid voor de individuele werknemer ontstaan. Duidelijkheid voor eenieder is niet te verwachten voor medio 2012.

Voorlopig nog geen duidelijkheid dus.


mikemans

Citaat van: A.J. op 06/07/2011 | 12:48 uur
Citaat van: mikemans op 06/07/2011 | 11:49 uur

Een periodiek is voor altijd.

Weet ik, echter ben ik nooit kpl1 geweest. Die periodiek is dan aan mijn neus voorbij gegaan als het zo is zoals jij uitlegt.

Citaat
Een smjr van clas krijgt in vergelijking met een czsk collega van dezelfde leeftijd uitbetaald alsof hij een jaar ouder is. Dat, opgeteld bij het feit dat de clas loopbaan sneller is qua rangsverloop en het feit dat clas standaard een functie hoger inschaalt dan czsk maakt dat de clas collega van dezelfde leeftijd in de praktijk meer geld krijgt gedurende zijn loopbaan en niet minder.

Een loopbaan bij czsk is de slechtst betalende van defensie.

Clas militairen hoger ingeschaald of KM militairen te laag ingeschaald.

In de vergelijking zie je alleen maar dat er verschil is. Daar de mensen die wij sturen het werk aankunnen zou ik vanuit werkgevers perspectief zeggen dat clas in relatie tot functie (som score) te duur is. Vanuit werknemers perspectief zou je kunnen zeggen dat de mensen van czsk hun diensten en talenten te goedkoop verlenen. De uiteindelijke waarheid zal wel in het midden liggen.

Ik hoop alleen dat czsk niet lineair mee hoeft te doen met het naar beneden bijstellen van de functiewaarderingen als gevolg van de numerus fixus. We zitten qua waardering al aan de ondergrens en nmm zou nog verder neerwaards bijstellen geen recht meer doen aan het geleverde.

A.J.

Citaat van: mikemans op 06/07/2011 | 11:49 uur

Een periodiek is voor altijd.

Weet ik, echter ben ik nooit kpl1 geweest. Die periodiek is dan aan mijn neus voorbij gegaan als het zo is zoals jij uitlegt.

Citaat
Een smjr van clas krijgt in vergelijking met een czsk collega van dezelfde leeftijd uitbetaald alsof hij een jaar ouder is. Dat, opgeteld bij het feit dat de clas loopbaan sneller is qua rangsverloop en het feit dat clas standaard een functie hoger inschaalt dan czsk maakt dat de clas collega van dezelfde leeftijd in de praktijk meer geld krijgt gedurende zijn loopbaan en niet minder.

Een loopbaan bij czsk is de slechtst betalende van defensie.

Clas militairen hoger ingeschaald of KM militairen te laag ingeschaald.

mikemans

Citaat van: A.J. op 05/07/2011 | 17:30 uur
Citaat van: mikemans op 05/07/2011 | 13:56 uur
Als jullie even oud zijn in dezelfde rang krijgen jullie nagenoeg hetzelfde want clas geeft een periodiek erbij als je van kpl naar kpl1 bevorderd word

De tijd van kpl(1) ligt al een tijdje achter ons...

Een periodiek is voor altijd.
Een smjr van clas krijgt in vergelijking met een czsk collega van dezelfde leeftijd uitbetaald alsof hij een jaar ouder is. Dat, opgeteld bij het feit dat de clas loopbaan sneller is qua rangsverloop en het feit dat clas standaard een functie hoger inschaalt dan czsk maakt dat de clas collega van dezelfde leeftijd in de praktijk meer geld krijgt gedurende zijn loopbaan en niet minder.

Een loopbaan bij czsk is de slechtst betalende van defensie.

Lex

Hillen biedt loonontwikkeling tijdens gesprek bonden

Een vernieuwd Sociaal Beleidskader (SBK) en perspectief op loonontwikkeling. Dat zijn de kernpunten uit de inzetbrief waarmee minister Hans Hillen vanmiddag het arbeidsvoorwaardenoverleg met de vakbonden voor Defensiepersoneel heeft hervat. "Met een akkoord moeten we samen het personeel meer duidelijkheid bieden in deze onzekere periode."

"Ik maak me grote zorgen over de ongerustheid en het cynisme onder het Defensiepersoneel. De huidige onzekerheid trekt een zware wissel", trapte minister Hillen de bijeenkomst af. "In meerdere acties en demonstraties heeft het personeel haar stem laten horen. Ik neem het geluid vanaf het Malieveld zeer serieus, vandaar het initiatief om met een nieuwe inzetbrief te komen."

Het arbeidsvoorwaardenoverleg lag lange tijd stil. Al bijna twee jaar is er geen loonontwikkeling geweest. Met de uitgestoken hand hoopt Hillen de gesprekken met de centrales voor Defensiepersoneel weer vlot te trekken. "Defensie staat aan de vooravond van ingrijpende bezuinigingsoperaties. Het is daarom van groot belang samen met de bonden snel tot een akkoord te komen, om het personeel snel duidelijkheid te geven en toekomstperspectief."

In 2016 telt de krijgsmacht 12.000 arbeidsplaatsen minder. Dit leidt er toe dat ongeveer 6000 mensen de organisatie moeten verlaten en dat vraagt om een passend sociaal beleid. Om de komende jaren de personele reducties verantwoord en zorgvuldig te laten verlopen is het van belang dat Defensie voor de gehele reductieperiode beschikt over één uniform en activerend SBK. Onderwerpen die met de bonden worden besproken zijn de criteria op basis waarvan overtolligheid wordt bepaald, de herplaatsingstermijn, maatregelen die extra kunnen bijdragen aan een succesvolle begeleiding en reactivering naar ander werk en de financiële voorzieningen bij overtolligheidsontslag.
Als het aan minister Hillen ligt wordt het stelsel van toelagen en toeslagen daar waar nodig herzien en geactualiseerd. Bespreekpunten in dit kader zijn harmonisatie van verplaatsingskosten, het buitenlandstelsel en de vaar- en oefentoelage.

Hillen wil ondanks de beperkte financiële ruimte blijven investeren in de toekomst. De minster pleit daarom voor een grotere aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, flexibiliteit en maatwerk en defensiebrede harmonisering. Om dit te bereiken moet het huidige loopbaanbeleid voor zowel militair- als burgerpersoneel worden herzien. "Defensiepersoneel werkt onverminderd onder moeilijke en gevaarlijke omstandigheden met grote inzet en loyaliteit, ondanks de reorganisaties, de opgelopen achterstanden in oefenmogelijkheden, onderdelen en voorraden en de onzekere loopbaanperspectieven. Alleen daarom is mijn stellige inzet de krijgsmacht zo spoedig mogelijk weer geheel op orde te brengen. De afspraken die volgen uit dit overleg dragen bij aan een kleinere krijgsmacht in een goede conditie, gereed voor inzet binnen haar mogelijkheden."

MINDEF,
5 juli 2011, 17.03 uur

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 06/07/2011 | 10:21 uur
Het overleg tussen MINDEF en de bonden wordt op 12 juli 2011 vervolgd.

Ben benieuwd naar het aanbod van MINDEF dat het overleg vervolgd gaat worden.......

Lex

Het overleg tussen MINDEF en de bonden wordt op 12 juli 2011 vervolgd.

Lex

Minister Donner naar Raad van State

AMSTERDAM -  Minister Donner van Binnenlandse Zaken vertrekt waarschijnlijk naar de Raad van State (RvS).

Dat melden bronnen aan De Telegraaf. Vrijdag komt de opvolging van de huidige vicevoorzitter Tjeenk Willink aan de orde in de ministerraad. De voorzitter van de RvS is de koningin, de vicevoorzitter ervan wordt vaak 'de onderkoning van Nederland' genoemd.

Telegraaf,
wo 06 jul 2011, 06:31

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 05/07/2011 | 18:53 uur
Minister Hans Hillen (Defensie) wil militairen perspectief bieden op loonontwikkeling.

Daar koop ik wat voor: perspectief. Dat is echt holle praat, want perspectief = kans op = gebakken lucht.