Apaches vanaf Marine Schepen

Gestart door andré herc, 05/02/2012 | 15:45 uur

Wel of geen Apaches vanaf Marine Schepen

ja
13 (61.9%)
nee
8 (38.1%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 20/02/2012 | 17:11 uur

A.J.


A.J.

Citaat van: Nikehercules op 26/01/2022 | 20:43 uur
Klopt, maar de Luchtmacht is daar eerder mee gestopt dan de Marine. Ik begreep dat het eind 60, begin 70 up or out was voor de onderofficier vliegers bij de F-104 squadrons. Van de vliegers die niet wilde studeren om "volwaardig" officier te worden zijn er een aantal als vakbaas bij de F-27 terechtgekomen.

Zou kunnen, op de heli's heeft het volgens mij wat langer geduurd.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 26/01/2022 | 18:31 uur
We hebben sowieso onderofficier-vliegers gehad

Klopt, maar de Luchtmacht is daar eerder mee gestopt dan de Marine. Ik begreep dat het eind 60, begin 70 up or out was voor de onderofficier vliegers bij de F-104 squadrons. Van de vliegers die niet wilde studeren om "volwaardig" officier te worden zijn er een aantal als vakbaas bij de F-27 terechtgekomen.

Lex

Citaat van: A.J. op 26/01/2022 | 18:31 uur
We hebben sowieso onderofficier-vliegers gehad op de Hawker Hunter en volgens mij ook nog op de NF5.
En bij de KM op diverse type heli's .

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2022 | 20:27 uur
Volgens mij best goed idee. Maargoed MBO vissen andere opco's al voornamelijk uit denk ik.

Het hele Nederlandse bedrijfsleven ondertussen...  ;D

Huzaar1

Volgens mij best goed idee. Maargoed MBO vissen andere opco's al voornamelijk uit denk ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2022 | 20:13 uur
Natuurlijk kan dat, maar in het Nederlandse schoolsysteem zijn de exacte vakken van MBO met als kern wiskunde niet op vereiste niveau van NLDA en die functies als vlieger.

Waarom zou het een officier moeten zijn? Je bent gewoon chauffeur van iets, iedere aap is een kunstje te leren. Als het in een hoop andere landen mogelijk is om onderofficieren die kisten te laten vliegen moet dat hier ook gewoon kunnen lijkt me.

En vwb verantwoordelijkheid bij wapeninzet, tsja. Bij de KL beslissen onderofficieren op de verschillende wapensystemen ook gewoon dat er geschoten wordt.

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2022 | 20:13 uur
Natuurlijk kan dat, maar in het Nederlandse schoolsysteem zijn de exacte vakken van MBO met als kern wiskunde niet op vereiste niveau van NLDA en die functies als vlieger.
Misschien kun je dat ook weer ondervangen door een kennistoets bij je selectieprocedure te betrekken? Ik noem maar wat hoor. Ik zoek liever naar mogelijkheden dan naar onmogelijkheden.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 26/01/2022 | 19:54 uur
Dus kun je, bij de selectie, prima geschikte MBO 'ers er uit filteren. Er zijn genoeg MBO 'ers die serieus genoeg zijn voor een dergelijke functie. Zou een hoop schelen als we de vijver waarin we vissen verruimen.

Natuurlijk kan dat, maar in het Nederlandse schoolsysteem zijn de exacte vakken van MBO met als kern wiskunde niet op vereiste niveau van NLDA en die functies als vlieger.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2022 | 14:44 uur
Dat zeg ik niet.
Gemiddelde mbo'er is nu eenmaal niet wat wij in apaches zetten. Heb zelf ook MBO gedaan, naast hbo en wo. Heb wel een goed beeld hoe de gemiddelde MBO'er is ingesteld. dat heeft meer te maken met ons schoolsysteem dan de capaciteit van de persoon.
Dus kun je, bij de selectie, prima geschikte MBO 'ers er uit filteren. Er zijn genoeg MBO 'ers die serieus genoeg zijn voor een dergelijke functie. Zou een hoop schelen als we de vijver waarin we vissen verruimen.
People are sheep

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 26/01/2022 | 12:04 uur
In de VS vallen de Chief Warrant Officer rangen (CW(O)-2 t/m CW(O)-5) tussen de onderofficieren (E-5 t/m E-9) en officieren (O-1 t/m O-10). Zij krijgen een verkorte officiersopleiding en worden niet gezien als onderofficieren.

De oorlog in Vietnam zorgde voor heel veel U.S. Army helikoptervliegers met de rang CW-2/CW-5.

Als aanvulling, bij de USAF kennen ze die rangen niet. Alleen bij de de Army en Navy.

A.J.

#135
Citaat van: Nikehercules op 26/01/2022 | 13:53 uur
Bij de Britten (zie link) zijn er wel degelijk onderofficieren die Apache vliegen. Overigens kende Nederland, tot geloof ik midden jaren 90, sergeant-vliegers op de Orion.

https://mobile.twitter.com/armyaircorps/status/1240213667062452225

We hebben sowieso onderofficier-vliegers gehad op de Hawker Hunter en volgens mij ook nog op de NF5.

En idd, de Britten hebben daar gewoon onderofficieren op vliegen en volgens mij begin je in de VS ook als onderofficier bij de Apache. Lui doen ook alles zelf daar dit itt Nederland, hier komt de vlieger in een gespreid bedje en heeft de crew alles geregeld, de Britse vlieger doet gewoon zelf zijn IWK opmaken etc.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 26/01/2022 | 10:03 uur
.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom MBO/onderofficieren minder capabel zouden zijn als hoog opgeleide bobo's.

Dat zeg ik niet.
Gemiddelde mbo'er is nu eenmaal niet wat wij in apaches zetten. Heb zelf ook MBO gedaan, naast hbo en wo. Heb wel een goed beeld hoe de gemiddelde MBO'er is ingesteld. dat heeft meer te maken met ons schoolsysteem dan de capaciteit van de persoon.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

#133
Bij de Britten (zie link) zijn er wel degelijk onderofficieren die Apache vliegen. Overigens kende Nederland, tot geloof ik midden jaren 90, sergeant-vliegers op de Orion.

https://mobile.twitter.com/armyaircorps/status/1240213667062452225

Sparkplug

#132
Citaat van: Huzaar1 op 25/01/2022 | 23:26 uur
Onderofficieren vliegen in de US de AH64. Bizar om te denken dat gemiddelde MBO student daar voor in aanmerking komt.

Citaat van: Zander op 26/01/2022 | 10:03 uur
Daardoor hebben zij wel iets minder last van wervingsproblemen. Hoog opgeleide piloten verdienen vele malen meer in de burgerij.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom MBO/onderofficieren minder capabel zouden zijn als hoog opgeleide bobo's.

In de VS vallen de Chief Warrant Officer rangen (CW(O)-2 t/m CW(O)-5) tussen de onderofficieren (E-5 t/m E-9) en officieren (O-1 t/m O-10). Zij krijgen een verkorte officiersopleiding en worden niet gezien als onderofficieren.

De oorlog in Vietnam zorgde voor heel veel U.S. Army helikoptervliegers met de rang CW-2/CW-5.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.