Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#149
Citaat van: Huzaar1 op 30/04/2015 | 22:03 uur
Goed nieuws, nu nog de grote boten.

Wat mij weer nieuwsgierig maakt naar de status van gesprekken met Indonesië, een land wat belangstelling heeft getoond voor (nieuwe) LCF fregatten (volgens openbare  bronnen)

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/04/2015 | 20:38 uur
Grote order voor scheepsbouwer Damen

30 april 2015

De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards heeft een order ter waarde van tientallen miljoenen euro's binnengesleept. Het bedrijf gaat twaalf schepen maken voor Trinidad en Tobago.

Damen bouwt voor de Caribische eilandenstaat vier patrouilleboten en twee bevoorradingsschepen. Ook worden zes interceptors gebouwd, snelle boten die worden ingezet bij het onderscheppen van drugstransporten.

De eerste schepen worden nog dit jaar opgeleverd. Ze worden gebouwd op de werf van Damen in Gorinchem.

Bron: NOS

Goed nieuws, nu nog de grote boten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Grote order voor scheepsbouwer Damen

30 april 2015

De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards heeft een order ter waarde van tientallen miljoenen euro's binnengesleept. Het bedrijf gaat twaalf schepen maken voor Trinidad en Tobago.

Damen bouwt voor de Caribische eilandenstaat vier patrouilleboten en twee bevoorradingsschepen. Ook worden zes interceptors gebouwd, snelle boten die worden ingezet bij het onderscheppen van drugstransporten.

De eerste schepen worden nog dit jaar opgeleverd. Ze worden gebouwd op de werf van Damen in Gorinchem.

Bron: NOS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Damen introduces the new "2nd Generation OPV" to meet demand for multi-mission platforms

Thursday, 30 April 2015

On 20 April, Damen gave a sneak preview of their newly designed 2nd generation Offshore Patrol Vessels (OPVs) during the annual OPVs&Corvettes Asia Pacific conference in Singapore. Damen's Design & Proposal Manager Piet van Rooij explained how this new OPV has been configured for various missions.

This new generation of re-configurable Damen OPVs is highly efficient and incredibly versatile. Damen's famous Sea Axe hull shape is used for these 2nd generation OPVs. Due to this hulldesign, these vessels demonstrate superior seakeeping including exceptional low heave accelerations. This makes the vessel very comfortable, even in stormy sea states. Since the hull is designed to reduce water resistance, the new OPV is also very fuel efficient and capable of speeds up to 25/26 knots.

Versatility has been reinvented by three newly developed multi-mission locations–namely the bridge, hangar and bay. The Multi-Mission Bay (MM Bay) can be equipped with dedicated mission modules (e.g. mission containers) for missions such as counterpiracy, counter-drug operations, anti-mining warfare (AMW), search-and-rescue (SAR) etc. The MM Bay is also equipped with a nine metre RHIB (rigid-hulled inflatable boat), which can be launched over a dedicated slipway through the rear of the vessel while the OPV is sailing. In the Damen-built Holland Class Ocean Patrol vessels for the Royal Netherlands Navy this system has already proven to be safe in operationsup to SS 5 conditions.

Unlike other OPVs, the command-and-control centre (C2 Centre) is located directly behind the bridge. Damen calls this development their Multi-Mission Bridge (MM Bridge). Both spaces can be separated by means of a blinded sliding wall. OPVs are less likely to take part in combat situations such as those faced by a frigate. During a mission,when lowering the sliding wall, situation awareness in the C2 Centre is improved, allowing C2 Centre officers to observe the situation immediatelywith their own eyes.

Mr Van Rooijcomments: "Today OPVs don't engagein combatsituationsas often as frigates do, however, fast and effective coordination during a 'chase' is essential for an OPV."

The Multi-Mission Hangar (MM Hangar) is capable of storing an 11-tonne NH-90 helicopter and aUAV (unmanned aerial vehicle) such as the Boeing ScanEagle®. The MM Hangar has been designed so that the OPV crew can deploy either the helicopter or the UAV without having to move either one.Furthermore,there is space for a spare parts store and workshop for both the helicopter and UAV.

The Damen OPV 2nd generation is available as a standard in four series [sizes]:
• 75 meter – 1400 tonnes
• 85 meter– 1800 tonnes
• 95 meter– 2400 tonnes
• 103 meter – 2600 tonnes

The Bridge directly adjoins the Command & Control Centre (C&C Centre), ensuring easy and fast communication. Depending on the mission and the situation, the C&C Centre can be separated from the Bridge by means of a blinded sliding door. This will ensure that the C&C crew can fully focus on their tasks without being distracted, for instance during the tasking and planning phases of a mission.
When creating the recognized service picture, the C&C Centre will be in charge of collecting all necessary data. When targets on the radar cannot be identified, the C&C Centre officers
can directly deploy an RHIB to visually identify the unknown target.
The actual engagement phase or 'chase', requires a lot of coordination and thus the number of activities per minute on the bridge normally is very high. On the new Damen OPV, the C&C officers will be able to see the situation with their own eyes directly from the C&C Centre, after the blinded sliding door has been lowered, taking away communication moments. This reduces the workload on the crew involved, which is beneficial for the operation.

"Take what you need and leave the unnecessary."
This approach makes the OPV-2 versatile and mission focused. Missions can be related to such like humanitarian aid, counter-piracy, -terrorism and -drugs, anti-mining warfare (AMW), oil spill recovery, fishery inspection, search & rescue (SAR) and also everyday border security. For these missions different types of equipment is necessary.
The Multi-Mission Bay makes it possible to store dedicated equipment for the mentioned multifarious missions and even more. Mission modules (dedicated containers) can be lifted into the Multi-Mission Bay, through the helicopter deck.
If necessary, equipment stored in the mission modules (ROV, sonar, etc.), can be lowered into the water through the two PS and SB stern hatches.
Also one of the two 9 meter RHIBs is stored in the Multi-Mission Bay. A small slipway makes ultrafast RHIB deployment possible, while sailing.
Also quick recovery of the RHIB in sea states up to 6 BF is possible. A quick connecting hook takes in the RHIB quick and efficiently. A painter line is superfluous.

Today's high-tech and pioneering OPVs have "eyes in the sky".
Surveillance from the sky is essential for taking situation awareness to a higher level. Apart from a large helicopter, the Multi-Mission Hangar can store an Unmanned Aerial Vehicle (UAV) like the Boeing ScanEagle. Inside the Multi-Mission Hangar, the UAV can also be maintained in a dedicated UAV-workshop. Launching and recovery of the UAV is carried out from the helicopter deck. Constant communication between the UAV and the Multi-Mission Bridge assures that all details in the area are spotted. The new OPV can handle helicopters up to 11 tons, like the NH-90. The hangar is large enough to store large helicopters and also to execute maintenance. Also the hangar is equipped with a helicopter spare parts store and workshop.

VOOR DE FOTO'S: ZIE LINK

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2667

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 21/04/2015 | 19:16 uur
ja lees het..gaat dus naar hoger tonnage..


Het lijkt mij sterk dat MKS-180 groter wordt dan de F125/Meka A-400, immers het schip wordt gepositioneerd onder de F125 (7.276 ton), een groei richting 6.000 ton zou ik als mogelijkheid zien waarmee de MKS-180 vermoedelijk in de zelfde categorie zal vallen als de MFF vervanger.

Meeting the Future: the German Experience
https://www.aspi.org.au/__data/assets/pdf_file/0016/26503/Kamerman-The-German-experience-slides.pdf

Elzenga

Citaat van: Harald op 21/04/2015 | 17:56 uur
Wat ik het laatst gelezen heb is dat hij, mks180, groter wordt dan de huidige F125 klasse.

Zie ook
http://marineschepen.nl/nieuws/Veel-nieuws-op-en-rond-nieuwe-fregatten-130215.html
ja lees het..gaat dus naar hoger tonnage..

Harald

Wat ik het laatst gelezen heb is dat hij, mks180, groter wordt dan de huidige F125 klasse.

Zie ook
http://marineschepen.nl/nieuws/Veel-nieuws-op-en-rond-nieuwe-fregatten-130215.html

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/04/2015 | 17:32 uur
8000 ton? Ik dacht meer rond de 5000 (maar kan me natuurlijk vergissen), vwb de samenwerking (als dit doorgaat) dan zal het blijven bij jouw laatste zin.
volgens deze gegevens inderdaad 5000....http://de.wikipedia.org/wiki/Mehrzweckkampfschiff_180

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/04/2015 | 17:09 uur
Duitsland houdt vast aan hun MKS180 met 8000 ton, waarvan het ontwerp eigenlijk al definitief is. Dus een aansluiting van Duitsland zal er niet komen. Waarschijnlijker is dat we modules, wapen-, radarsystemen samen ontwikkelen/kiezen om de ontwikkelings- en onderhoudskosten te verlagen en enige standaardisatie te krijgen. 

8000 ton? Ik dacht meer rond de 5000 (maar kan me natuurlijk vergissen), vwb de samenwerking (als dit doorgaat) dan zal het blijven bij jouw laatste zin.

Harald

Ben ook zeer benieuwd, de MFF-vervanger zal zeker de M-fregatten van NL vervangen en hopelijk ook die van Belgie.
Hopelijk zullen de aantal meer worden dan een 1 op 1 vervanging, vooral omdat de nadruk ligt op ASW.

Eigenlijk hoop ik op een ASW-CROSSOVER met RVS randje, in de range van 5.500 ton.

Duitsland houdt vast aan hun MKS180 met 8000 ton, waarvan het ontwerp eigenlijk al definitief is. Dus een aansluiting van Duitsland zal er niet komen. Waarschijnlijker is dat we modules, wapen-, radarsystemen samen ontwikkelen/kiezen om de ontwikkelings- en onderhoudskosten te verlagen en enige standaardisatie te krijgen. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 21/04/2015 | 15:52 uur
Dit voldoet meer aan een M-fregat: http://products.damen.com/en/ranges/crossover
Alleen 139 Fast Combatant en 131 Combatant hebben voldoende snelheid (voortstuwingsinrichting) om als M-fregat te dienen. Van alle zijtakken bezitten alleen deze twee de ASW capaciteit.

Die gaan het hoogstwaarschijnlijk ook niet worden, het wachten is op het definitieve ontwerp van DMO en het besluit om nu eindelijk eens officieel te gaan starten met een internationale technische samenwerking of de behoeftestelling te publiceren (de tijd begint te dringen)

Zeewier

#138
Citaat van: DvdW op 21/04/2015 | 15:30 uur
Zie daar, de M-opvolger  :silent:
Nee nee nee. Zoals ik het zie is deze nieuw gepresenteerde 'crossover' Stan Patrol OPV bedoelt als makkelijk te bouwen concept voor overzeese werven. Wie al thuis is met de bijlboeg Stan Patrol, kan dit ook aan. De command-and-control centre waar in het artikel van Janes over gesproken wordt zal de Nederlandse inbreng zijn.

Dit voldoet meer aan een M-fregat: http://products.damen.com/en/ranges/crossover
Alleen 139 Fast Combatant en 131 Combatant hebben voldoende snelheid (voortstuwingsinrichting) om als M-fregat te dienen. Van alle zijtakken bezitten alleen deze twee de ASW capaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 21/04/2015 | 15:30 uur
Zie daar, de M-opvolger  :silent:

Geen ASW capaciteiten dus.... wel een interessant ontwerp.

DvdW

Citaat van: Harald op 21/04/2015 | 15:07 uur
Damen introduces new OPV to meet demand for multimission platforms    ( Laat Den Haag dit niet horen of zien  ;), OPV's hebben we nu genoeg )

Key Points
•Damen has unveiled a new OPV variant that aims to meet demand for re-configurable platforms
•The vessel may appeal to maritime forces taking on increasingly varied tasks

Netherlands-based Damen Shipyards Group has unveiled a new offshore patrol vessel (OPV) product line, one designed to be configured for a variety of missions.

The platform, which the company refers to as the OPV-2, features Damen's distinctive Sea Axe bow form, which is designed to reduce water resistance and improve fuel efficiency.

Speaking to IHS Jane's at the annual OPVs & Corvettes Asia Pacific conference in Singapore on 20 April, Piet van Rooij, Damen's design and proposal manager, said that besides the bow, the vessel's other main development is the re-configurable nature of its bridge, hangar, and mission bay spaces.

http://www.janes.com/article/50825/damen-introduces-new-opv-to-meet-demand-for-multimission-platforms

Zie daar, de M-opvolger  :silent:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Damen introduces new OPV to meet demand for multimission platforms    ( Laat Den Haag dit niet horen of zien  ;), OPV's hebben we nu genoeg )

Key Points
•Damen has unveiled a new OPV variant that aims to meet demand for re-configurable platforms
•The vessel may appeal to maritime forces taking on increasingly varied tasks

Netherlands-based Damen Shipyards Group has unveiled a new offshore patrol vessel (OPV) product line, one designed to be configured for a variety of missions.

The platform, which the company refers to as the OPV-2, features Damen's distinctive Sea Axe bow form, which is designed to reduce water resistance and improve fuel efficiency.

Speaking to IHS Jane's at the annual OPVs & Corvettes Asia Pacific conference in Singapore on 20 April, Piet van Rooij, Damen's design and proposal manager, said that besides the bow, the vessel's other main development is the re-configurable nature of its bridge, hangar, and mission bay spaces.

http://www.janes.com/article/50825/damen-introduces-new-opv-to-meet-demand-for-multimission-platforms