De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 01/06/2019 | 14:14 uur
Prachtig dat ze er nu achter zijn gekomen (door een tik op de vingers vanuit de NAVO) dat de bezuinigingen veel te ver zijn doorgezet en dat het anders moet maar er word met geen woord gesproken over wat er nu concreet veranderd gaat worden de komende tijd.

Geen Boxer IFV, geen DFP binnen 13e licht.... daar gaan ze natuurlijk nog een paar jaar over nadenken hoe dat ingevuld moet gaan worden terwijl de KL de plannen al lang en breed klaar heeft liggen.
Hoe gaat de 13de Brigade er dan uitzien ?...ik zie nu door de bomen het bos niet meer

Huzaar1

Citaat van: Ros op 01/06/2019 | 14:57 uur
Ze waren er al jaren achter maar moeten nu voor de bühne wat roepen. En roepen wil nog niet zeggen ook doen.  Met dit soort uitlatingen meteen in een feeststemming losbarsten zou ik niet doen.

Uhu..


Nee. Dit sluit aan bij wat ik al zei. Ik denk dat Thomas vast met je uitspraak op tafel kan komen waar je mijn uitleg over de navo eis waar de KL niet aan voldoet weerlegt als 'bogus'. En de NAVO een club vindt zonder enige afdwingende macht.

Wel. Ik kan geen documenten gaan plaatsen, maar nu is het dus gewoon zichtbaar.

13 motbrig gaat om wel te voldoen naar een medium inf. Brig. En 43 naar een HIB.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Parera op 01/06/2019 | 14:14 uur
Prachtig dat ze er nu achter zijn gekomen (door een tik op de vingers vanuit de NAVO) dat de bezuinigingen veel te ver zijn doorgezet .

Ze waren er al jaren achter maar moeten nu voor de bühne wat roepen. En roepen wil nog niet zeggen ook doen.  Met dit soort uitlatingen meteen in een feeststemming losbarsten zou ik niet doen.

Huzaar1

Het zijn uitingen die beleidsbepalend zijn. Geuit door de NAVO. Is zeldzaam dat je zoiets ziet. Maar bewijs voor hun bestuur.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Lex op 31/05/2019 | 16:45 uur
Kamerbrief: Beleidsdoorlichting omvorming 13e Gemechaniseerde Brigade tot een lichtere gemotoriseerde brigade

De brief.

Het eindrapport beleidsdoorlichting.

Kamerstuk, 31-05-2019

Prachtig dat ze er nu achter zijn gekomen (door een tik op de vingers vanuit de NAVO) dat de bezuinigingen veel te ver zijn doorgezet en dat het anders moet maar er word met geen woord gesproken over wat er nu concreet veranderd gaat worden de komende tijd.

Geen Boxer IFV, geen DFP binnen 13e licht.... daar gaan ze natuurlijk nog een paar jaar over nadenken hoe dat ingevuld moet gaan worden terwijl de KL de plannen al lang en breed klaar heeft liggen.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 31/05/2019 | 23:20 uur
Komt wel.
Net als met de drones, waar we ook best actief mee bezig zijn. Punt is, je moet ook leren hoe je zo'n ding inzet, wat handig is, wat niet, en daar gaat gewoon tijd overheen. Het eindproduct is er nog niet, daar gaan nog wel een paar iteraties over heen.

Dit dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1056
BAE Systems heeft een video gepost van de nieuwe CV90 Mjölner ''the Hammer of Thor'' zoals ze het zelf noemen.

https://twitter.com/BAESystemsInc/status/1134524849139920899

De Video laat iets zien van de werking van het systeem, ziet er niet verkeerd uit maar die laad armen zien er in mijn ogen uit als een zwak punt in het systeem.

Master Mack

Nou dan maar 52 CV90 120T aanschaffen als DFP Bat en van de 44 overgebleven CV90's 36 stuks opnieuw indelen na modernisering over de bestaande 2 bats. Misschien toch een x aantal extra boxer modules aanschaffen met 35mm kanon.
En met 18 eigen PZH's en CV90 120mm mortier. Heb je een volwaardige middelzware brigade. 43mechbrig weer een eigen 101 TBat + raket art  en we hebben weer armen en benen. Extra JSF's hoeven we pas te betalen als de laatste van de eerste 37 stuks binnen is zeg 2023 dus kan de landmacht als eerste aan bod komen en wel nu. Versterking van slagkracht op zee kan al met alleen de vervanging van de boordkanons 127mm voor de LCFs nu en de SM 3 raketten verspreid over meerdere jaren laten instromen. Dus KL eerst

StrataNL

Citaat van: Lex op 31/05/2019 | 16:45 uur
Kamerbrief: Beleidsdoorlichting omvorming 13e Gemechaniseerde Brigade tot een lichtere gemotoriseerde brigade

De brief.

Het eindrapport beleidsdoorlichting.

Kamerstuk, 31-05-2019

De aanbevelingen:
Citaat1. Voltooi de nu in uitvoering zijnde maatregelen van de omvorming en beschouw de omvorming daarmee als afgedaan.
Met andere woorden rondt af waar je mee bezig bent en kap er verder mee.

Citaat2. Betrek de gevonden mogelijkheden om de doeltreffendheid te verbeteren bij de Defensiebrede afwegingen voor de toekomst.
Tja...

Citaat3. Houd bij toekomstige besluiten over de transformatie van eenheden en de verwerving, vervanging en/of afstoting van wapensystemen zoveel mogelijk rekening met de fundamentele onzekerheid van de internationale veiligheidssituatie.
Zou dit niet standaard moeten gebeuren??

Citaat4. Houd bij het opstellen van nieuw beleid rekening met de evalueerbaarheid ervan door de effectiviteit en doelmatigheid voldoende concreet te benoemen.
;D ;D ;D

Kleuter niveau dit.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 31/05/2019 | 15:00 uur
Handig ding maar uit het artikel blijkt dat de operator in ''zicht bereik'' moet zijn om het voertuig te besturen. Het is misschien een goede vervanger voor in het veld als pakezel maar deze is niet geschikt voor grotere operaties en zelfstandig bij een eenheid uit te komen daarvoor gebruiken ze in de testen de Rheinmetall Mission Master die kan wel op grotere afstand bestuurd worden.
Het zou mooi zijn als die dingen bijvoorbeeld zelfstandig vanuit een positie bijvoorbeeld 5 km achter de vuurlinie naar voren konden gaan als een Peleton bijvoorbeeld
zonder munitie zit...maar nu moet de bestuurder er nog naastlopen en die bestuurder is zo met zijn afstandbediening bezig dat hij makkelijk kan worden neergeschoten...dat werkt
dus ook niet.

Maar misschien kan zo'n apparaat van boven met een drone bestuurd worden en zo naar zijn bestemming worden gereden......

Lex

Kamerbrief: Beleidsdoorlichting omvorming 13e Gemechaniseerde Brigade tot een lichtere gemotoriseerde brigade

De brief.

Het eindrapport beleidsdoorlichting.

Kamerstuk, 31-05-2019

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 31/05/2019 | 14:54 uur
haha...mooi voor die Mortier en Javelin/ Gill . Mag schutters....dat ding kan heel wat ammo meenemen. Lijkt
me ook  handig om er een op peletons niveau vlakbij te hebben voor de ammo.

Ik vindt zelf de SUPACAT ATMP die de Engelsen gebruiken ook een mooi voertuig daarvoor maar die moet wel door
iemand bestuurd worden.

Handig ding maar uit het artikel blijkt dat de operator in ''zicht bereik'' moet zijn om het voertuig te besturen. Het is misschien een goede vervanger voor in het veld als pakezel maar deze is niet geschikt voor grotere operaties en zelfstandig bij een eenheid uit te komen daarvoor gebruiken ze in de testen de Rheinmetall Mission Master die kan wel op grotere afstand bestuurd worden.

Oorlogsvis

haha...mooi voor die Mortier en Javelin/ Gill . Mag schutters....dat ding kan heel wat ammo meenemen. Lijkt
me ook  handig om er een op peletons niveau vlakbij te hebben voor de ammo.

Ik vindt zelf de SUPACAT ATMP die de Engelsen gebruiken ook een mooi voertuig daarvoor maar die moet wel door
iemand bestuurd worden.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/05/2019 | 12:56 uur
Dutch army receives two THeMIS UGVs

Milrem Robotics has delivered two THeMIS UGVs to the Robot and Autonomous Systems (RAS) Unit of the 13th Light Brigade of the Royal Netherlands Army, the company announced on 28 May.
The UGVs were delivered as part of the army's Concept Development and Experimentation Project that looks into how to exploit unmanned platforms to increase combat power and decrease risk to personnel.

The THeMIS UGVs were delivered in transport configuration together with initial spare parts and accessories. The company will also provide operator and maintenance training, tactical deployment know-how and life cycle support and upgrades during a two-year period. THeMIS' capabilities were put to the test after delivery in Scotland during an exercise where the RAS used UGVs for the first time.

[Source: Shepardmedia ]



https://milremrobotics.com/themis/

Ik zag ze al getest worden, NL loopt hierin echt goed op maat met de grote jongens, zelfs voorop als het gaat om implementatie.
Zijn mooie karretjes.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"