De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

StrataNL

#837
Citaat van: Huzaar1 op 12/11/2018 | 18:59 uur
De 35mm van de Bozer wordt door Rheinmetall ontwikkeld, zal niet hetzelfde kanon zijn maar 1 op 1 uitwisselbaar.
Laat me raden, omdat het een Rheinmetall toren is moet er ook een Rheinmetall kanon in i.p.v gewoon de Bushmaster III te gebruiken?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/11/2018 | 19:01 uur
Ik ga uit van een eigen radar omdat dit wel het makkelijkste werkt en elk voertuig daarmee ook zelfstandig doelen kan uitschakelen.
Als je op een netwerk zit ben je toch afhankelijk van wat die radar positie waarneemt en als je pech hebt ziet die net niet wat jij wel kan zien.

Ik zou denken per voertuig een eigen radar + e/o sensor pakket en daarnaast de mogelijkheid om gekoppeld te worden aan een groter netwerk met bijvoorbeeld radars die nog wat verder kunnen zien. De Zweedse met 40 mm is bruikbaar tot 4000 m en heeft een detectie bereik van 14 km. Maar het kan straks zomaar zijn dat we kiezen voor 35 mm kanon + korte afstands raketten waarmee het bereik een stuk groter word.

Dan moet Thales maar aan de slag en iets moois ontwikkelen, misschien kunnen ze iets met de NS serie en/of de Pharos?
Inderdaad we gaan zien wat de ATGM markt gaat brengen, ook de Israelisch zitten gelukkig niet stil en komen waarschijnlijk wel met een opvolger van de SPIKE.
Jammer van de 50 mm dat het niets word maar als het niet nuttig is moet je het ook niet verbouwen en aankopen er zijn genoeg andere dingen die budget nodig hebben en wel nuttig zijn.

We wachten wel af tot je iets mag zeggen over de plannen met de boxer. Ik ga er op dit moment maar vanuit dat we gewoon de Lance toren (lance 2.0) met Duits 35 mm kanon zullen aankopen.
Ontwikkeld voor o.a. de Lynx voertuigen maar misschien passen ze ook wel op de boxer. De tijd zal het leren.

2020 komt er al snel aan en daarom moet er ook op kantoor binnen de krijgsmacht onderdelen veel al bedacht/ontwikkeld worden zodat dit mee kan in de herijking en het niet allemaal last-minute erbij moet. Goed dat de KL in elk geval een goede hoeveelheid vuurkracht erbij krijgt, het is belangrijker dat men aangeeft dat het er komt dan dat we nu al exact weten welk voertuig het word.

Nee, en je moet willen/hopen en denken niet door elkaar gaan halen.
GEEN helemaal aangepaste CV90, het wordt een tijdelijke oplossing waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van bestaande en te gebruiken technieken, dus gekoppeld, met kabels, zoals ik al eerder zei aan bv een MMS radar van Thales.
Dit wordt nu al veel te veel uitvergroot, vergeet hier even enige verassingen.

Lance toren wordt dan w.s de 1.0 versie, in ieder geval beproefd. De transport beperkingen worden voor lief genomen, concessies zijn nu eenmaal nodig. Er wordt max 6 jaar voor uitgetrokken, dus dat is niet al te ver weg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 12/11/2018 | 18:59 uur
De Boxer is een speciaaltje, me niet helemaal duidelijk wat we daar nu mee moeten. Ga ik ook niets over zeggen, wat ik zeg nu daarvan weet ik dat ik het mag delen. De 35mm van de Bozer wordt door Rheinmetall ontwikkeld, zal niet hetzelfde kanon zijn maar 1 op 1 uitwisselbaar. Het wordt echter helemaal onderkend dat het nooit een cv90 zal worden, die is namelijk veel wendbaarder, de KL blijft zich focussen op rups. Maar simple put, er komt heel veel vuurkracht bij.

Rheinmetall heeft voor hun eigen Lance toren maar 1 type 35mm kanon, namelijk de WOTAN35. Of ze moeten ineens een tweede type ernaast gaan ontwikkelen.



https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/weapons_and_ammunition/direct_fire/medium_calibre/index.php#
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: DvdW op 12/11/2018 | 18:48 uur
Huzaar, reuze Bedankt!!!! Is er een zinnig woord over de kansen van de Merkava te zeggen? Moet ik uit je verhaal opmaken dat een cv90 met 120 mm niet (meer) kans maakt? Dus de Merkava overblijft?

Nee, deze behoort samen met de Merkava IV als 1 van de 2 kanshebbers. De rest is afgevallen. Het wordt als een tussenoplossing gezien totdat de Leopard3 er komt. We willen deelnemen aan dit project van Frankrijk en Duitsland.
De CV90120 wordt continue doorontwikkeld. Ik heb geen idee welke er komt. Ik vind het interessant dat de Merkava IV het heeft overleeft, zegt veel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#833
Citaat van: StrataNL op 12/11/2018 | 18:48 uur
Dank voor het delen, interessante info wederom.
Ben benieuwd hoe de C-RPAS CV90 eruit komt te zien... eigen radar of gekoppeld aan netwerk?

Ik ga uit van een eigen radar omdat dit wel het makkelijkste werkt en elk voertuig daarmee ook zelfstandig doelen kan uitschakelen.
Als je op een netwerk zit ben je toch afhankelijk van wat die radar positie waarneemt en als je pech hebt ziet die net niet wat jij wel kan zien.

Ik zou denken per voertuig een eigen radar + e/o sensor pakket en daarnaast de mogelijkheid om gekoppeld te worden aan een groter netwerk met bijvoorbeeld radars die nog wat verder kunnen zien. De Zweedse met 40 mm is bruikbaar tot 4000 m en heeft een detectie bereik van 14 km. Maar het kan straks zomaar zijn dat we kiezen voor 35 mm kanon + korte afstands raketten waarmee het bereik een stuk groter word.

Dan moet Thales maar aan de slag en iets moois ontwikkelen, misschien kunnen ze iets met de NS serie en/of de Pharos?

Citaat van: Huzaar1 op 12/11/2018 | 18:59 uur
Er lopen studies naar welke raket dit precies zal zijn en hoe. Mits er niets vreemd gebeurt moet dit binnen 5 jaar er zijn. De 50mm is het hem niet geworden omdat de passieve bescherming van vij. vtgn steeds hoger is geworden. Ook met 50mm kom je er niet doorheen, en dat is dure munitie en nog minder.

De Boxer is een speciaaltje, me niet helemaal duidelijk wat we daar nu mee moeten. Ga ik ook niets over zeggen, wat ik zeg nu daarvan weet ik dat ik het mag delen. De 35mm van de Bozer wordt door Rheinmetall ontwikkeld, zal niet hetzelfde kanon zijn maar 1 op 1 uitwisselbaar. Het wordt echter helemaal onderkend dat het nooit een cv90 zal worden, die is namelijk veel wendbaarder, de KL blijft zich focussen op rups. Maar simple put, er komt heel veel vuurkracht bij.

AT integratie en meer kanonnen, een DFP en integratie van hybride motoren, lasers, ERA, APS, comm systemen, Drones, batterijcapaciteit, robots. Die herijking zal er leuk uit komen te zien.
Inderdaad we gaan zien wat de ATGM markt gaat brengen, ook de Israelisch zitten gelukkig niet stil en komen waarschijnlijk wel met een opvolger van de SPIKE.
Jammer van de 50 mm dat het niets word maar als het niet nuttig is moet je het ook niet verbouwen en aankopen er zijn genoeg andere dingen die budget nodig hebben en wel nuttig zijn.

We wachten wel af tot je iets mag zeggen over de plannen met de boxer. Ik ga er op dit moment maar vanuit dat we gewoon de Lance toren (lance 2.0) met Duits 35 mm kanon zullen aankopen.
Ontwikkeld voor o.a. de Lynx voertuigen maar misschien passen ze ook wel op de boxer. De tijd zal het leren.

2020 komt er al snel aan en daarom moet er ook op kantoor binnen de krijgsmacht onderdelen veel al bedacht/ontwikkeld worden zodat dit mee kan in de herijking en het niet allemaal last-minute erbij moet. Goed dat de KL in elk geval een goede hoeveelheid vuurkracht erbij krijgt, het is belangrijker dat men aangeeft dat het er komt dan dat we nu al exact weten welk voertuig het word.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/11/2018 | 18:37 uur
Bedankt voor de update  :big-smile:
Ik was heel even bang dat er een streep door het hele DFP plan gezet was door je vorige post.

Merkava 4 en Cv90120, mijn voorkeur is hier op het forum bekend en zal ik niet nu weer herhalen maar goed we gaan het zien.

Jammer dat die ATGM voor de CV90 uitloopt, als ik de nota zo bekijk spreken we over 2024 - 2027 voor de vervanging van de SPIKE (Vervanging Medium en Short Range Anti-Tank).
Tegen die tijd is de Franse MMP wel in gebruik bij zowel de Fransen als Belgen, maar ook de Oosterburen gaan hun SPIKE's moeten vervangen dus dat kan nog alle kanten op. Ook de VS is een vervanger aan het ontwikkelen voor de Javelin's maar dit gaat zich vooral richten op BMP-3 achtige voertuigen.

Het C-RPAS verhaal klinkt voor mij zo met deze info als de Zweedse Luftvärnskanonvagn (lvkv) 9040.  Daar is wat mij betreft niks mis mee alleen gaat dit niet aansluiten bij de Duitse plannen die met de Boxer en 35 mm iets willen op dit gebied.


Er lopen studies naar welke raket dit precies zal zijn en hoe. Mits er niets vreemd gebeurt moet dit binnen 5 jaar er zijn. De 50mm is het hem niet geworden omdat de passieve bescherming van vij. vtgn steeds hoger is geworden. Ook met 50mm kom je er niet doorheen, en dat is dure munitie en nog minder.

De Boxer is een speciaaltje, me niet helemaal duidelijk wat we daar nu mee moeten. Ga ik ook niets over zeggen, wat ik zeg nu daarvan weet ik dat ik het mag delen. De 35mm van de Bozer wordt door Rheinmetall ontwikkeld, zal niet hetzelfde kanon zijn maar 1 op 1 uitwisselbaar. Het wordt echter helemaal onderkend dat het nooit een cv90 zal worden, die is namelijk veel wendbaarder, de KL blijft zich focussen op rups. Maar simple put, er komt heel veel vuurkracht bij.

AT integratie en meer kanonnen, een DFP en integratie van hybride motoren, lasers, ERA, APS, comm systemen, Drones, batterijcapaciteit, robots. Die herijking zal er leuk uit komen te zien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Nou ja, ik heb geen idee hoe die CV90 eruit komt te zien en of daar iets op wordt gebaco'd. Het kan wellicht bestaan uit een draad(loze) koppeling waarbij bijvoorbeeld de MMS gekoppelt wordt. Het zal 2 jaar duren en is een geimproviseerde tijdelijke oplossing. Maar er wordt bij gemeld: Je moet ergens beginnen. We weten het gewoon niet goed hoe tegen Drones te strijden, niemand precies. CV90 met KETF munitie is prima, oogbal MK1 was het probleem. Het is nog niet het dedicated wapensysteem waar ik eerder over sprak.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Dank voor het delen, interessante info wederom.
Ben benieuwd hoe de C-RPAS CV90 eruit komt te zien... eigen radar of gekoppeld aan netwerk?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

#829
Huzaar, reuze Bedankt!!!! Is er een zinnig woord over de kansen van de Merkava te zeggen? Moet ik uit je verhaal opmaken dat een cv90 met 120 mm niet (meer) kans maakt? Dus de Merkava overblijft?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

#828
Bedankt voor de update  :big-smile:
Ik was heel even bang dat er een streep door het hele DFP plan gezet was door je vorige post.

Merkava 4 en Cv90120, mijn voorkeur is hier op het forum bekend en zal ik niet nu weer herhalen maar goed we gaan het zien.

Jammer dat die ATGM voor de CV90 uitloopt, als ik de nota zo bekijk spreken we over 2024 - 2027 voor de vervanging van de SPIKE (Vervanging Medium en Short Range Anti-Tank).
Tegen die tijd is de Franse MMP wel in gebruik bij zowel de Fransen als Belgen, maar ook de Oosterburen gaan hun SPIKE's moeten vervangen dus dat kan nog alle kanten op. Ook de VS is een vervanger aan het ontwikkelen voor de Javelin's maar dit gaat zich vooral richten op BMP-3 achtige voertuigen.

Het C-RPAS verhaal klinkt voor mij zo met deze info als de Zweedse Luftvärnskanonvagn (lvkv) 9040.  Daar is wat mij betreft niks mis mee alleen gaat dit niet aansluiten bij de Duitse plannen die met de Boxer en 35 mm iets willen op dit gebied.

Huzaar1

#827
De boxer studie 35mm heeft veel opgeleverd. Kortom, het is mogelijk en goed te integreren. Zoals ik al zei, wij gaat never voor 30mm indien dit gaat gebeuren, kaliber ligt op 35mm. (lance toren)
Gaan er komen, duurt 4 a 5 jaar.

Boxer 120mm = dood want het is  kansloos en geen tank, kort verhaal. Iedereen weet dat dit nooit een leopard2a6 kan worden o.i.d.

cv9035
50mm supershot komt er niet, niet zinnig.
Toren commandant wordt aangepast met gestab. optiek ( wat de leopard2a5-6) ook heeft, ziets als peri-12 systeem wellicht.
ATGM komt er, studie loopt nog hoe te integreren, ik weet dat de MLU datum en vervaging van Spike in elkaar loopt, daarom zal dit vertraging kennen vrees ik, maar komt er wel. Puur doordat het op te volgen systeem nog niet klaar is.

DFP

Studie is afgerond. Beoordeling van marktalternatieven is uitgeplozen. Operationele eisen en technologisch acceptabel niveau laten de volgende kanshebbers overblijven.

-de Merkava IV
-CV90120


Besluitvormingsproces binnen Staf Clas en def. staf is in volle gang, net als project CV90 en Boxer 35mm.

Gaat 4 a 5 jaar duren als de politiek zich er niet mee bemoeit, onduidelijk welke nu wordt gekozen.



Hieruit voortkomend is vanuit en door de studie naar het Direct Firing Platform (DFP) de verwachting uit overleg dat Nederland zich aansluit bij de Frans-Duitse ontwikkeling van het MGCS ( Main Ground Combat System). Het toekomstige vurende platform wat de tank opvolgt.(2037 moet dit gereed zijn)

Uit de studie ( die wij uitgevoerd hebben, afdeling GWS) voor CLAS is dit als een van de belangrijkste speerpunten gaan ormen. Het DFP wordt als middentermijn oplossing gezien en het MGCS als lange termijn.

C-RPAS
Hier is ook een plan voor. Het omhelst een CV90 aan een radar koppeling. Hier wil ik niet te veel over kwijt.

ook over Laserwapens wordt veel vermeld, en investeringen in bv Supercapacitors, batterijen, micro jets en brandstofcellen.
Dit zijn technologien die we binnen 10 jaar op voertuigen gaan terugzien, die staan al in de roadmap.

Tevens worden binnen 6 jaar zowel ADS als PDS suites geinstalleerd.
Nederland zal dus gebruik vaan maken van Active protection systemen op de DFP, CV90 en de boxer wordt onderzocht.
En ERA. De bekende ERA blokken die de Russen en Israeliers gebruiken krijgt Nederland ook. Integratie binnen 4-6 jaar.  Tevens Rubberen tracks, deze zijn voor de CV9035NL al aangeschaft, nog 1 a 2 jaar geduld en komen er nieuwe bandn en actieve veer en dempingssystemen voor meerdere voertuigen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/11/2018 | 17:47 uur
Er is veel nieuws te melden over waar de KL naar toe gaat en wil met name materieelprojecten. De Boxer 120mm is in ieder geval afgeschoten.
Afgeschoten als in ; afgeblazen of het startschot gegeven?

Ik vermoed het eerste  :'(

Huzaar1

Er is veel nieuws te melden over waar de KL naar toe gaat en wil met name materieelprojecten. De Boxer 120mm is in ieder geval afgeschoten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Die budgettoewijzing gebeurt door een klerk denk je?  Daar gaan maandenlange en soms jarenlange vergaderingen overheen. Geld komt namelijk niet uit de kraan. Hier zitten hele teams op die niets anders doen dan alles uitvogelen over drones. Maak je geen zorgen via defensieforum.nl
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Ros op 06/11/2018 | 12:09 uur
Mag toch aan nemen dat de VS hier al (lang) rekening mee aan het houden is ? De controle overnemen van een UAV en het iets anders te laten doen dan de bedoeling was kan een lastig probleem worden. Zeker als het een bewapende UAV is.
Met hoe pril de drone-ontwikkelingen werkelijk zijn heb ik hier een hard hoofd in. Ik denk dat ze hier simpelweg nog niet over hebben nagedacht. Nouja, de ontwerpers wel, maar niet de militaire planners die de budgetten bepalen.