Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

bergd

Citaat van: Thomasen op 04/09/2014 | 18:20 uur
Bij een Boxer is dat ding er zo op en af.
Wist ik niet , weer wat geleerd

dudge

Citaat van: bergd op 04/09/2014 | 16:09 uur
Misschien een gekke vraag, maar past de boxer met lance turret nog wel in een C-130 Hercules?

Bij een Boxer is dat ding er zo op en af.
Zolang we er geen airassaults mee uitvoeren maakt dat niet uit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 04/09/2014 | 17:51 uur
Goh, CV90's inruilen voor Boxers om te besparen maar wel C-17's kunnen aanschaffen. Zozo.

Bekijk eens wat we in de afgelopen jaren hebben uitgegeven aan inhuur, eigen kisten zouden geld opleveren.

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 04/09/2014 | 16:59 uur
Tijd voor een paar eigen C-17 (bij over capaciteit verhuren aan de NAVO partners)

Goh, CV90's inruilen voor Boxers om te besparen maar wel C-17's kunnen aanschaffen. Zozo.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

DvdW

Citaat van: bergd op 04/09/2014 | 16:09 uur
Misschien een gekke vraag, maar past de boxer met lance turret nog wel in een C-130 Hercules?
Is volgens mij ook al ergens in dit topic besproken dacht ik....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 04/09/2014 | 16:33 uur
Volgens mij net niet. Hoogte laadruim C-130 = 312cm.
Hoogte Boxer = 324cm.

Tijd voor een paar eigen C-17 (bij over capaciteit verhuren aan de NAVO partners)

Lex

Citaat van: bergd op 04/09/2014 | 16:09 uur
Misschien een gekke vraag, maar past de boxer met lance turret nog wel in een C-130 Hercules?
Volgens mij net niet. Hoogte laadruim C-130 = 312cm.
Hoogte Boxer = 324cm.

bergd

Misschien een gekke vraag, maar past de boxer met lance turret nog wel in een C-130 Hercules?

HermanB

Citaat van: DvdW op 03/09/2014 | 14:39 uur
totdat de rekening betaald moet worden...... Uitbreiding van de  capaciteit is welkom, maar wat gaat er dan sneuvelen? Dit kan niet betaald worden met die kleine fooi neem ik aan..... en een simpele  rekensom leert dat je niet meer kunt hebben met hetzelfde budget.... Of meer geld erbij, of verder bezuinigingen/stilzetten van andere onderdelen.
CV9035 eruit. Zijn tenslotte net tanks in de ogen van de media en 90% van de politici.

Mourning

#126
Citaat van: jurrien visser op 03/09/2014 | 15:22 uur
Niche is het toverwoord in Den Haag dus zet maar op een rijtje waar we deze vervullen, daar is schaalvergroting mogelijk met bijbehorende investering(en). Capaciteiten die we niet (meer) hebben zullen met weinig tot geen enthousiasme worden ontvangen en boots on the ground vindt men een heel vies woord en in potentie uitermate slecht voor hun carriere!

De niche, naast de reguliere Gemechaniseerde ( :lol: :lol: :lol:) Brigade en de Luchtmobiele Brigade zou dan voor de KL kunnen zijn verkenning op een grootscala aan geweldsniveaus en met een grote verscheidenheid aan middelen (van SOF eenheden, tot licht gepantserde wielvoertuigen met minimale bewapening tot wielvoertuigen met serieuze vuurkracht, tot eenheden die verkenningen verrichten en na het maken van contact niet alleen observeren maar ook daadwerkelijk de middelen, vuurkracht en aantallen hebben om assertief en agressief (bepaalde tegenstanders dat dan weer wel) het gevecht met de aangetroffen tegenstander te kunnen aangaan.

Het is maar een hersenspinsel, maar ik zie daar meer in dan de zoveelste standaard Gemotoriseerde-infanterie Brigade waar er m.i. binnen de NATO al ruim voldoende van zijn. Het mengen van twee verkenningseskadrons met Fenneks, een eskadron gepantserde wielvoertuigen met een 105mm/120mm schietbuis (en zeer goede waarnemingsmiddelen) en een gemotoriseerde infanterie compagnie en een E-compagnie met een beperkte hoeveelheid ondersteunende middelen (o.a. wat SHORAD, een peloton gemotoriseerde 120mm mortieren, extra comms e.a.) in een bataljon, zou in theorie een behoorlijke hoeveelheid aan missies moeten kunnen uitvoeren en meer vuur- en stootkracht hebben dan verreweg de meeste verkenningseenheden van andere landen en door de aanwezigheid van 105mm/120mm schietbuizen ook zeer gevaarlijk voor andere gemotoriseerde en bepaalde gemechaniseerde eenheden.

Of als een dergelijke bataljons samenstelling niet (effectief) werkt dan kies je voor een meer traditionele Brigade omvang zoals die van 41 Lichte Brigade destijds vertaald naar deze tijd met 2 verkenningsbataljons, 1 bataljon gepantserde wielvoertuigen met 105mm/120mm schietbuizen en goede waarnemingsmiddelen, 1 bataljon gemotoriseerde infanterie (kun je altijd nog een missie op compagniegrootte uitzenden naar bijv. Afrika) en vervolgens een aantal ondersteunende eenheden.

Het zou een beperkte uitbreiding en inwisseling betekenen binnen de KL. van 2 naar 1 gemotoriseerd-infanterie bataljon, maar ook van 4 naar 6 (of mogelijk 8 verkenningseskadrons) en de creatie van 3-4 "verkenningseskadrons" (die term kan handig door Defensie in haar voordeel gebruikt worden om deze middelen die een zwaardere uitstraling hebben dan de term weergeeft, hetgeen het voor de politieke voorstanders makkelijker maakt om het er door te krijgen) uitgerust met 105mm/120mm schietbuizen. Wat gemotoriseerde 120mm mortier eenheden (max. 1 versterkte compagnie).

Het is een heel beperkte en betaalbare uitbreiding, en we leggen ons iets meer toe.

Verder kan er van enige uitbreiding geen sprake zijn zolang we met het huidige geplande budget al (flink) tekort komen en het personeel flink genaaid wordt door een aantal maatregelen van de laatste jaren en er grootschalig achterstallig onderhoud en grote tekorten op bijv. munitie is. Dat zijn de zaken welke voor welke uitbreiding dan ook dienen te worden aangepakt en dat alleen zal al veel geld kosten (wat er momenteel in ieder geval niet is in de Defensie begroting)...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 03/09/2014 | 15:05 uur
Vandaar ook mijn idee voor een mogelijke lichte brigade i.p.v. de gemotoriseerde brigade waar de KL nu mee bezig is. Haalbaar met beperkte investeringen en het versterkt denk ik onze positie binnen de NATO omdat we een focus leggen op en investeren in een niche met het weinig beschikbare budget c.q. de beperkte uitbreiding daarvan en zonder dat we direct niet meer kunnen bijdragen aan internationale operaties of aan onze NATO-verdragsverplichtingen en zonder miljarden uitbreiding van het Defensiebudget te bereiken.


Niche is het toverwoord in Den Haag dus zet maar op een rijtje waar we deze vervullen, daar is schaalvergroting mogelijk met bijbehorende investering(en). Capaciteiten die we niet (meer) hebben zullen met weinig tot geen enthousiasme worden ontvangen en boots on the ground vindt men een heel vies woord en in potentie uitermate slecht voor hun carriere!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 03/09/2014 | 14:55 uur
Half vol, half leeg, het maakt been drol uit, in beide gevallen mist de helft. En met een NL defensiebudget van 0,87% bnp, zou ik  zelfs zeggen meer dan de helft.

Helemaal mee eens.... we hebben nog wat te doen!

Elzenga

#123
Citaat van: A.J. op 03/09/2014 | 14:46 uur
Ik zie liever een ander kaliber om mee te beginnen.
ik ga op dit moment uit van 40mm. Lijkt me een goed kaliber om op te standaardiseren. Maar goed...toch even opvallend dat dit voertuig op de kazerne in Utrecht verschijnt..en een hoge militair dit op twitter plaatst.

Mourning

#122
Citaat van: DvdW op 03/09/2014 | 14:39 uur
totdat de rekening betaald moet worden...... Uitbreiding van de  capaciteit is welkom, maar wat gaat er dan sneuvelen? Dit kan niet betaald worden met die kleine fooi neem ik aan..... en een simpele  rekensom leert dat je niet meer kunt hebben met hetzelfde budget.... Of meer geld erbij, of verder bezuinigingen/stilzetten van andere onderdelen.

Sterker nog normaliter heb je elk jaar minder voor hetzelfde budget. Er zal dus jaarlijks geld bij moeten, gelijk aan de prijsinflatie, loonstijging, etc.om wat we nu hebben in stand te kunnen houden.

Willen we capaciteiten, mensen, middelen, etc. uitbreiden dan zal er daarbovenop nog eens (FORS) extra geld bij moeten. En dan zul je de politici en de burgerij in crisistijd (met een nieuwe dreigende recessie in aantocht) moeten overtuigen dat die forse hoeveelheid extra geld naar Defensie moet en niet bijv. naar het Onderwijs, de Zorg (hoewel m.i. daar een grondige slag op verspilling en malafide handelingen kan worden gemaakt), lastenverlichting en versterking van de concurrentiepositie voor bedrijven, etc. Ik zeg: VEEL SUCCES!

Ik denk ook niet dat de kans op een miljardenverhoging ook maar enigszins reel is tenzij Wereld Oorlog numero trois op het programma staat. Wat ik mogelijkerwijs wel verwacht c.q. reel vind is een verhoging van het budget met zeg 400-500 miljoen Euro (opgebouwd in een paar jaar tijd (behalve als er een linkse regering op ons wacht een paar jaar) en een vergelijkbare regeling zoals die voor OSW bestaat, waardoor het budget in Euro's als onderdeel van het BNP gelijk blijft en met de economie mee stijgt (.... of daalt).

En op basis van een dergelijke redelijk reele verwachting zou je je ambitie kunnen maken en die proberen in te vullen. Ja, verkeerde volgorde, ik weet het. Les 1: eerst ambitie e.d. vaststellen en dan het budget wat nodig is er bij betrekken, maar iedereen weet net als ik dat dat een ideale en theoretische situatie is die in de praktijk eigenlijk nooit tot uiting komt (voor Nederland in ieder geval... voor het geval iemand met een of ander vaag land komt, de Maldiven bijv. waar wel de ideale volgorde wordt aangehouden) en welke volgorde zeker niet aangepast gaat worden in het voordeel van Defensie.

Vandaar ook mijn idee voor een mogelijke lichte brigade i.p.v. de gemotoriseerde brigade waar de KL nu mee bezig is. Haalbaar met beperkte investeringen en het versterkt denk ik onze positie binnen de NATO omdat we een focus leggen op en investeren in een niche met het weinig beschikbare budget c.q. de beperkte uitbreiding daarvan en zonder dat we direct niet meer kunnen bijdragen aan internationale operaties of aan onze NATO-verdragsverplichtingen en zonder miljarden uitbreiding van het Defensiebudget te bereiken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: jurrien visser op 03/09/2014 | 13:37 uur
Het glas is half vol  :angel:

Half vol, half leeg, het maakt been drol uit, in beide gevallen mist de helft. En met een NL defensiebudget van 0,87% bnp, zou ik  zelfs zeggen meer dan de helft.