Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/04/2015 | 23:06 uur
Het valt me nog mee dat ze geen vergelijking maken met een B1 of een B2....

De F35 is niet bedoeld om de B2 te vervangen, maar moet wel de A10 vervangen.

Een dergelijke uitspraak kan zeker opmaat zijn voor maatregelen in het programma, bijvoorbeeld minder kisten afnemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het valt me nog mee dat ze geen vergelijking maken met een B1 of een B2....

Elzenga

Kan er ook weinig mee. De A10 is erg goed in zijn taak..beter dan ook de F35 stellen betrokkenen...maar de F35 is op alle andere terreinen en taken beter dan de A10.

Ik denk dat dit onderdeel is van de pro-behoud-A10 lobby. Als dat behouden lukt..en lijkt me wijs... kan het wel gevolgen hebben voor het aantal F35s dat gekocht zal en kan worden...en dus stukprijs van de F35. Al is het maar de vraag of de VS zijn bezuinigingen op Defensie doorzet met een nieuwe Koude Oorlog met Rusland... en oplaaiende met China...en probleem IS in het Midden-Oosten. 

DvdW

Wat een schitterend stuk journalistiek. En die vergelijking. Wat ontzettend origineel en tegelijk zo raak.... Dsar is over vergaderd, dat proef je :crazy:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Het ultramoderne gevechtsvliegtuig van Lockheed Matin, de Joint Strike Fighter, valt tegen als het om luchtsteun aan troepen op de grond gaat.
De F35, zoals het toestel officieel heet, is dan niet beter dan de A10 Thunderbolt II uit de jaren zeventig, van de inmiddels niet meer bestaande fabrikant Fairchild.

De chef van de testoperaties, Michael Gilmore, heeft in een brief aan de defensiecommissie van het Amerikaanse parlement gezegd de F35 allerlei beperkingen heeft die de A10 Thunderbolt II, bijgenaamd Warthog (wrattenzwijn), niet heeft.

Het gaat om de types wapens die het toestel kan meevoeren, vliegen bij nacht, het kiezen van het doelwit en de tijd dat het toestel boven een doelwit kan blijven. Dit hebben mensen die de eerste inzetbare F-35's uittesten voor het Amerikaanse ministerie van Defensie geconcludeerd.

Het gevechtsvliegtuig is nog in ontwikkeling, maar in juli zouden de eerste exemplaren serieus inzetbaar zijn. Nederland heeft in 2013 besloten dat dit vliegtuig de opvolger van de F-16 wordt.

www.nu.nl

Lex

Kamerbrief Mindef

Reactie op het vervolgrapport van de Amerikaanse Inspector General 'Rapport F-35 Lightning II Program Quality Assurance and Corrective Action Evaluation'

Kamerbrief, 14-04-2014

Lex

Kamerbrief Mindef

Rapport en reactie op het F-35-rapport 'Selected Acquisition Report 2014'

Kamerbrief, 13-04-2015

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 12/04/2015 | 12:29 uur
Laten we het hopen. Dat zou meer in de buurt komen van de 0,1% BBP per jaar erbij die ik voorsta.

Een jaarlijkse structurele verhoging van 0,1% BNP van de begroting tot 2% is gerealiseerd is ook wat ik voorsta.

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2015 | 12:20 uur
Ik verwacht wel wat meer dan dat, ik denk +- 500 miljoen structureel erbij.
Laten we het hopen. Dat zou meer in de buurt komen van de 0,1% BBP per jaar erbij die ik voorsta.

Huzaar1

Citaat van: Kaaskop2 op 11/04/2015 | 21:33 uur
Ga er maar van uit dat dit jaar wordt besloten om het budget met 250 miljoen te verhogen, niet meer dan dat.

Ik verwacht wel wat meer dan dat, ik denk +- 500 miljoen structureel erbij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/04/2015 | 22:00 uur
Ik verwacht ook niet meer dan 250-350, maar dan wel structureel in 2015, 16 en 17 zodat we deze kabinetsperiode (als ze de rit uitzitten) uitkomen + 1 mjd structureel, waarmee we ongeveer terug zijn op het niveau voor Rutte1. (8,2 mjd per jaar, wellicht is het wishfull thinking)

Aan het volgende kabinet of er een plus komt t.o.v. de laatste Balkenende periode.
Dat denk ik ook. Maar ik wil blijven inzetten op wat denk ik nodig is...in stappen terug naar de 2%...ook om zo de ernst van de huidige situatie en ontwikkelingen in de wereld duidelijk te maken en duidelijk in beeld te houden. Dat zie ik als mijn taak. Dat er waarschijnlijk een lager bedrag haalbaar is zal dan blijken..dat is immers het werkterrein van de politiek.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#42
Citaat van: Kaaskop2 op 11/04/2015 | 21:33 uur
Ga er maar van uit dat dit jaar wordt besloten om het budget met 250 miljoen te verhogen, niet meer dan dat.

Ik verwacht ook niet meer dan 250-350, maar dan wel structureel in 2015, 16 en 17 zodat we deze kabinetsperiode (als ze de rit uitzitten) uitkomen + 1 mjd structureel, waarmee we ongeveer terug zijn op het niveau voor Rutte1. (8,2 mjd per jaar, wellicht is het wishfull thinking)

Aan het volgende kabinet of er een plus komt t.o.v. de laatste Balkenende periode.

Kaaskop2

Ga er maar van uit dat dit jaar wordt besloten om het budget met 250 miljoen te verhogen, niet meer dan dat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 11/04/2015 | 17:56 uur
Helaas alleen niet erg politiek realistisch, laten we wel wezen. Voor 2% is absoluut geen politiek draagvlak buiten de SGP en VNL.... twee splinterpartijen...


Dat realiseer ik mij, 2% is nu een utopie maar 1,5 á 1,6% om tot het Europese NAVO gemiddelde te behoren zie ik wel degelijk als mogelijkheid zeker als de spanningen aan de oost en zuidgrens nog enige periode aanhouden.

Met 1,5 á 1,6% zijn we nog steeds een onderpresteerder maar wellicht geaccepteerd omdat het gros van de lidstaten zich op dat niveau bevindt.

Bij een structurele verhoging van het jaarlijkse budget met 0,3 á 0,4% van het BNP praten we toch over een verhoging met  2 tot 2,5 miljard euro.

Ros

Citaat van: Mourning op 11/04/2015 | 17:56 uur
Helaas alleen niet erg politiek realistisch, laten we wel wezen. Voor 2% is absoluut geen politiek draagvlak buiten de SGP en VNL.... twee splinterpartijen...

+1

Wat velen (hier)  niet willen of willen zien is dat de politiek de beslissende factor is en niet de roependen vanaf de zijlijn.

Om weer terug te keren naar het oorspronkelijke topic. Alles en iedereen is er met  open ogen ingetuind dat de vervanger van de F-16 uiteindelijk een politieke keuze is geweest met verstrekkende gevolgen voor de Nederlandse krijgsmacht.