Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 13:36 uur
Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.
+1
Al is het wel zo dat de beschikbaarheid van de systemen snel zal dalen zodra wij onze support terugtrekken
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 13:36 uur
Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.
Zie oa: http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_60021.htm?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 01/01/2016 | 12:33 uur
Weet niet of je je zorgen moet maken specifiek vanwege de Su-32 aanschaf. Volgens het World Air Forces 2015 overzicht van Flightglobal.com heeft Algarije al 44 stuks van de Su-30.

Hoe zijn de diplomatieke betrekkingen met Algarije?

Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.

Ace1

#103
Citaat van: Sparkplug op 01/01/2016 | 12:33 uur
Hoe zijn de diplomatieke betrekkingen met Algarije?

Sinds 1992 kondigde Algerije de noodtoestand af; een situatie die nog steeds van kracht is. Acht jaar lang kwamen er bijna geen buitenlandse reizigers meer naar het land; nu komt het toerisme aarzelend weer op gang.

Algerije heeft weinig samenwerkingsverbanden met de Europese Unie omdat ze nog steeds mensenrechten schenden

http://www.klap.net/vogelvlucht/algerije/algerije.html

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 12:09 uur
Gelukkig wordt het gehele Midden Oosten en de Noordelijke rand van Afrika met "minderwaardig" materieel voorzien in kleine aantallen, het geeft ons een reden om rustig achterover te hangen... of...
Weet niet of je je zorgen moet maken specifiek vanwege de Su-32 aanschaf. Volgens het World Air Forces 2015 overzicht van Flightglobal.com heeft Algarije al 44 stuks van de Su-30.

Hoe zijn de diplomatieke betrekkingen met Algarije?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 10:54 uur
Algeria to buy Su-32 (export designation for Su-34)


Gelukkig wordt het gehele Midden Oosten en de Noordelijke rand van Afrika met "minderwaardig" materieel voorzien in kleine aantallen, het geeft ons een reden om rustig achterover te hangen... of...


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Algeria to buy Su-32 (export designation for Su-34)

In an interview with Vedomosti, the director of Novosibirsk Aircraft Production Association revealed that Rosoboronexport has received an order from Algeria to buy the Su-32 – export designation for the Su-34 fighter-bomber.

http://alert5.com/2016/01/01/algeria-to-buy-su-32-export-designation-for-su-34/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 31/12/2015 | 09:51 uur
Russian PAK FA to be Equipped With Futuristic Photonic Radar
Weer een stapje dichterbij de Photon Torpedos...  ;)

Sparkplug

Russian PAK FA to be Equipped With Futuristic Photonic Radar

Sputnik Military & Intelligence | 30 December 2015

Russia's fifth-generation fighter PAK FA (T-50) may be equipped with an advanced radar which is currently being developed by a Russian corporation.

The radar will be based on Radio-Optical Phased Arrays (ROFAR), explained the adviser of the first deputy general director of concern Radio-Electronic Technology (KRET) Vladimir Mikheev.

KRET is a part of Russia's Rostec corporation, it developed the electronic systems for the aircraft.

The future radar will be based on the photonic technology that greatly expands the possibilities of communication and radar as their weight will be decreased by more than half and the resolution will increase tenfold.

The ultra-wideband ROFAR signal allows one to virtually get a TV picture on a radar range. Radio photonic technology, in particular, will enhance the capabilities of the latest generation of Russian airplanes and helicopters.

"After our work on ROFAR, a list of aircrafts both manned and unmanned will be presented with an offer to be equipped with the radar based on radio-optical phased arrays. I think that the PAK FA will also be on this list and there will be specific proposals given to it," Mikheyev told reporters, adding that the final decision will be taken by the Department of Defense.

The developer of ROFAR, KRET has established a laboratory on radio photonics. The concern has already started to perform laboratory tests to create ROFAR. Designed to be finished in 4.5 years, the project remains on schedule, which was agreed on with the Foundation for Advanced Studies.

As was earlier reported by the Deputy CEO of KRET, Igor Nasenkov, the company intends to establish a full-scale sample of the future radar by 2018.

"The PAK FA is a fifth-generation aircraft, with a number of brand-new technologies used in its development. It is a 100 percent digital aircraft. It can provide full information support to the pilot. The aircraft is equipped with versatile antenna systems built in its covering," Nasenkov said during the Dubai Airshow 2015.

Read more: http://sputniknews.com/military/20151230/1032493933/russia-aviation-pak-fa-radar.html#ixzz3vt1BeuWr

Tech at Its Best: PAK FA Named 'Game-Changing' Aircraft of the 21st Century

Sputnik Military & Intelligence | 30 December 2015

The Sukhoi T-50 (PAK FA), Russia's stealthy fifth-generation fighter, has been named as one of the best warplanes the world has ever seen in a list of "the most game-changing" aircraft compiled by Business Insider.

"Though still in prototype, Moscow thinks the Su-50 will ultimately be able to outperform the F-35 on key metrics including speed and maneuverability. The stealth capabilities of the Su-50, however, are believed to be below those of the F-22 and the F-35," the media outlet observed.

Earlier this year, defense analyst Dave Majumdar expressed the same idea when he compared the T-50 and the Lockheed Martin F-22 Raptor, the first fifth-generation jet in Washington's arsenal. Both planes have a lot in common and could come out victorious in an aerial battle. The F-22 is indeed superior when it comes to stealth.

The T-50, Russia's response to America's most advanced aircraft Lockheed Martin F-35 Lightning II, is a single-seat, twin-engine multirole fighter designed for air superiority and attack roles. The aircraft is expected to replace the aging Mikoyan MiG-29 and Sukhoi Su-27.

Reports suggest that the T-50 will enter service in late 2016 or early 2017.

"Once the plane is combat-ready, it will serve as a base model for the construction of further variants intended for export. India is already co-designing a Su-50 variant with Russia, and Iran and South Korea are possible candidates to buy future models of the plane," the media outlet noted.

The Lockheed Martin F-35 Lightning II and the F-22 top the Business Insider's list. The F-35 was meant to be the best aircraft ever built but things have not gone exactly as planned.

"Problems with everything from the plane's software system to its engines has both delayed its deployment and contributed to its astronomical price tag. And it isn't nearly as effective in some of its roles as existing aircraft," the media outlet noted.

Read more: http://sputniknews.com/military/20151230/1032507588/t50-pak-fa-f35.html#ixzz3vt1sKxSx
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/12/2015 | 11:50 uur
Het zal een lastig verhaal worden, aan de andere kant er is wel ruimte voor een lichte carrier variant, er zijn immers een aantal landen die iets "moeten" en de westerse keuze is enig sinds beperkt of een brug te ver.

De Braziliaanse out look voor de Gripen E is recent bijgesteld van 100 naar maximaal 40, is hier nog ruimte is voor een carrier variant?

Misschien zou een SG een interessante aanvulling kunnen zijn op de Britse Elizabeth class carrier of een alternatief voor de Italianen op hun Cavour?

Ik vraag me af of de outlook van 100 ooit iet anders dan een best case is geweest, en als zodanig niet nog steeds gewoon staat. Modernisering van de AMX en A4 stonden toen al op het programma, en een dergelijk grote groei van de luchtmacht is niet waarschijnlijk. Maar groei potentieel boven de huidige order is er m.i. zeker. De vraag is hoe de Braziliaanse dreigingsperceptie zich ontwikkeld. Ze zullen hoe dan ook de komende paar jaar geen stappen zetten, ze kunnen het toestel nu uitgebreid testen voor ze beslissen hoe ze verder gaan.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/12/2015 | 12:12 uur
"The Sea Gripen is intended for both CATOBAR as well as STOBAR operations"

http://www.gripenblogs.com/Lists/Tags/Tag.aspx?TagId=25&Name=Sea+Gripen
Ook voor STOBAR operaties heeft de Cavour een hoekdek nodig. Het zou handig zijn om weten wat er aan de Cavour kan worden verbouwd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 27/12/2015 | 12:01 uur

Een CATOBAR uitvoering van de Cavour klinkt interessant. Wie weet zou het na verbouwing (als dit al mogelijk is) een soort moderne HMS Victorious kunnen zijn.


"The Sea Gripen is intended for both CATOBAR as well as STOBAR operations"

http://www.gripenblogs.com/Lists/Tags/Tag.aspx?TagId=25&Name=Sea+Gripen

Sparkplug

#94
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/12/2015 | 11:50 uur
De Braziliaanse out look voor de Gripen E is recent bijgesteld van 100 naar maximaal 40, is hier nog ruimte is voor een carrier variant?

Misschien zou een SG een interessante aanvulling kunnen zijn op de Britse Elizabeth class carrier of een alternatief voor de Italianen op hun Cavour?
Is Brazilië financieel wel in staat om de São Paulo te vervangen? De Braziliaanse Skyhawks worden gemoderniseerd en blijven zeer mogelijk tot en met 2028 in dienst.

http://www.janes.com/article/51744/first-upgraded-skyhawk-jet-handed-over-to-brazil

Een CATOBAR uitvoering van de Cavour klinkt interessant. Wie weet zou het na verbouwing (als dit al mogelijk is) een soort moderne HMS Victorious kunnen zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#93
Citaat van: ARM-WAP op 27/12/2015 | 11:17 uur
Als het met de Indiers moet gebeuren zie ik niet veel gebeuren...
Alles dat zij doen is een traject waarvoor je een lange adem nodig hebt, en dan nog.
Kijk naar de "Rafale deal"...
SAAB heeft pech dat het de Brazilianen nu niet meer zo goed gaat op economisch vlak en dat dat zo zijn gevolgen heeft voor defensie daar.

Het zal een lastig verhaal worden, aan de andere kant er is wel ruimte voor een lichte carrier variant, er zijn immers een aantal landen die iets "moeten" en de westerse keuze is enig sinds beperkt of een brug te ver.

De Braziliaanse out look voor de Gripen E is recent bijgesteld van 100 naar maximaal 40, is hier nog ruimte is voor een carrier variant?

Misschien zou een SG een interessante aanvulling kunnen zijn op de Britse Elizabeth class carrier of een alternatief voor de Italianen op hun Cavour?


ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/12/2015 | 10:06 uur
Saab pitches for joint development of Sea Gripen fighter jets

By PTI | 27 Dec, 2015

Read more at:
http://economictimes.indiatimes.com/articleshow/50340519.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst
Als het met de Indiers moet gebeuren zie ik niet veel gebeuren...
Alles dat zij doen is een traject waarvoor je een lange adem nodig hebt, en dan nog.
Kijk naar de "Rafale deal"...
SAAB heeft pech dat het de Brazilianen nu niet meer zo goed gaat op economisch vlak en dat dat zo zijn gevolgen heeft voor defensie daar.