Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2018 | 14:34 uur
En dan vergeten we nog dat onze MLD een nuclaire taak had en de KL was uitgerust met het MGM-52 Lance systeem.

Wij hadden 5 verschillende nucleaire taken met 5 verschillende systemen (1 resteert)

2 voor tbv de KL, 2 tbv de KLu en 1 voor de KM
1. De Lance Ballistische raketten, ja.
2. Daarnaast beschikte de KL over zogenaamde "dual-capabel" artillerie. Kon zowel conventionele als atomaire granaten verschieten.
3. De KL had ook de beschikking over nuke-leaire landmijnen, ik weet niet helemaal zeker, maar deze wogen 26 kg per stuk.

4. De MLD had de beschikking over nuke-leaire dieptebommen.  Die werden gebruikt tegen zeer diep varende onderzeeboten, waar torpedo's niet meer effectief waren.
Er is een gerucht dat een Noors vissersschip per ongeluk door een (Britse) nucleaire dieptebom gekelderd is.
5. De KLu had uiteraard naast de bekende B61, ook de B43 bom, deze laatste werd in 1991 uitgefaseerd.
De HAWK is nooit nuke-leair geweest, dat was de Nike Hercules.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Lynxian op 22/03/2018 | 16:50 uur
Ik leer een hele lading aan nieuwe dingen! Ik wist van de B-61 bommen voor de F-16's en van de kruisraketten/ICBM's (ik wist niet welke van de twee het was) vanwege een oud RTL journaal van halverwege jaren '90 toen die informatie was gedeclassificeerd, maar dat we nog 3 andere systemen hadden is me geheel nieuw. Is dit alles al publieke informatie? Want ik had eerlijk gezegd dan wel wat meer weerstand verwacht van de bomenknuffelbrigade.

Ik hoop dat al die nucleare munitie ook wat beter ligt opgeslagen dan die glocks die een jaartje of tien uit een munitiedepot zijn gestolen? (Gelieve geen details, alleen ja of nee. ;))

Dit alles is publiekelijke info maar goed je kan natuurlijk niet alles weten. ICBM's hebben we nooit gehad wel is er ooit (jaren 60) een plan geweest van de Italianen om hun kruiser (Giuseppe Garibaldi) uit te rusten met Polaris SLBM's. Er zijn toen wel studies gedaan volgens mij om ook onze Zeven Provinciën klasse kruiers uit te rusten met diezelfde raketten maar dit is nooit door gegaan. Ook bij de Italianen is het plan niet uitgevoerd, de launchers werden ingebouwd maar de raketten werden nooit geleverd door de amerikanen omdat ze de regering van Italie zo vlak na de oorlog niet vertrouwde met dat soort wapens. Men heeft wel een eigen versie ontwikkeld maar dat was geen succes.

Helemaal zeker ben ik ook niet van hoever dit plan bekeken is of dat het ooit eens langs gewaaid is en dus niet klopt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 22/03/2018 | 16:50 uur
Ik leer een hele lading aan nieuwe dingen! Ik wist van de B-61 bommen voor de F-16's en van de kruisraketten/ICBM's (ik wist niet welke van de twee het was) vanwege een oud RTL journaal van halverwege jaren '90 toen die informatie was gedeclassificeerd, maar dat we nog 3 andere systemen hadden is me geheel nieuw. Is dit alles al publieke informatie? Want ik had eerlijk gezegd dan wel wat meer weerstand verwacht van de bomenknuffelbrigade.

Ik hoop dat al die nucleare munitie ook wat beter ligt opgeslagen dan die glocks die een jaartje of tien uit een munitiedepot zijn gestolen? (Gelieve geen details, alleen ja of nee. ;))

Aangezien 4 van de 5 taken al jaren geleden zijn afgestoten neem ik aan dat het oude Amerikaanse vuurwerk zich niet meer in Nederlandse depots bevind.

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2018 | 14:34 uur
En dan vergeten we nog dat onze MLD een nuclaire taak had en de KL was uitgerust met het MGM-52 Lance systeem.

Wij hadden 5 verschillende nucleaire taken met 5 verschillende systemen (1 resteert)

2 voor tbv de KL, 2 tbv de KLu en 1 voor de KM
Ik leer een hele lading aan nieuwe dingen! Ik wist van de B-61 bommen voor de F-16's en van de kruisraketten/ICBM's (ik wist niet welke van de twee het was) vanwege een oud RTL journaal van halverwege jaren '90 toen die informatie was gedeclassificeerd, maar dat we nog 3 andere systemen hadden is me geheel nieuw. Is dit alles al publieke informatie? Want ik had eerlijk gezegd dan wel wat meer weerstand verwacht van de bomenknuffelbrigade.

Ik hoop dat al die nucleare munitie ook wat beter ligt opgeslagen dan die glocks die een jaartje of tien uit een munitiedepot zijn gestolen? (Gelieve geen details, alleen ja of nee. ;))

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2018 | 14:01 uur
? De Nederlandse Hawk of Nike was ook nucleair uitgerust en daarmee kon je ook instellen dat dat apparaat in plaats van in de lucht 300 km verderop ook op land zou knallen. Daarnaast heeft de Nederlandse artillerie nucleaire munitie gehad, en ook genie beschikte over zogenaamde nucleaire ladingen om ehm.. complete bergpassen weg te vagen e.d.

Maar dat waren andere tijden, ik zie niet snel een implementatie van nucleaire zooi in de KMD's tenzij daar vanuit Navo breed druk op wordt uitgeoefend.

Die Hawk/Nike is nog niet gelijk een nucleaire kruisraket, ik doelde op de BGM-109G's die op Woensdrecht hadden moeten komen. We hebben zeker nucleaire raketten gehad maar geen kruisraketten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#136
Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2018 | 14:01 uur
? De Nederlandse Hawk of Nike was ook nucleair uitgerust en daarmee kon je ook instellen dat dat apparaat in plaats van in de lucht 300 km verderop ook op land zou knallen. Daarnaast heeft de Nederlandse artillerie nucleaire munitie gehad, en ook genie beschikte over zogenaamde nucleaire ladingen om ehm.. complete bergpassen weg te vagen e.d.

Maar dat waren andere tijden, ik zie niet snel een implementatie van nucleaire zooi in de KMD's tenzij daar vanuit Navo breed druk op wordt uitgeoefend.

En dan vergeten we nog dat onze MLD een nuclaire taak had en de KL was uitgerust met het MGM-52 Lance systeem.

Wij hadden 5 verschillende nucleaire taken met 5 verschillende systemen (1 resteert)

2 voor tbv de KL, 2 tbv de KLu en 1 voor de KM

Huzaar1

Citaat van: Parera op 22/03/2018 | 12:55 uur
#1 Check
#2 Zouden we krijgen maar zijn toen niet doorgegaan

Zeker een goed idee voor toekomst indien we het ooit nodig gaan hebben kunnen we wel ''provisions for'' in de nieuwe boten plaatsen.

? De Nederlandse Hawk of Nike was ook nucleair uitgerust en daarmee kon je ook instellen dat dat apparaat in plaats van in de lucht 300 km verderop ook op land zou knallen. Daarnaast heeft de Nederlandse artillerie nucleaire munitie gehad, en ook genie beschikte over zogenaamde nucleaire ladingen om ehm.. complete bergpassen weg te vagen e.d.

Maar dat waren andere tijden, ik zie niet snel een implementatie van nucleaire zooi in de KMD's tenzij daar vanuit Navo breed druk op wordt uitgeoefend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#134
Citaat van: Thomasen op 22/03/2018 | 12:42 uur
We hebben eerder toch ook al nucleaire artillerie en kruisraketten gehad?
Als koude oorlog tijden herleven, zou een sub-launched optie niet geheel uitgesloten kunnen worden. Waarschijnlijk dan wel wenselijk  lijkt het me voorlopig niet.

#1 Check
#2 Zouden we krijgen maar zijn toen niet doorgegaan

Zeker een goed idee voor toekomst indien we het ooit nodig gaan hebben kunnen we wel ''provisions for'' in de nieuwe boten plaatsen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/03/2018 | 13:53 uur
Het nucleaire gedeelte slaan we maar over.... maar... aangezien het Tomahawk concept ook een keer vernieuwd wordt is een conventionele variant voor de hand liggen en dan is de vraag opeens niet meer onrealistisch.

Op zich zou ook nucleair niet onrealistisch zijn, als we besluiten om de B-61's weg te halen vanaf Volkel en dus ''stoppen'' met nuclear sharing binnen NATO en we de onderzeeboten gaan inzetten met deze mogelijkheid zijn onze nieuwe boten in eens een stuk dreigender. En het gaat om low-yield missiles dus vergelijkbaar met de B-61.

Al zou dit wel een hele omslag betekenen in NAVO samenwerkingen en ik het niet snel zie gebeuren zou het zeker een mogelijkheid kunnen zijn om voor het publiek toch een stap terug te doen.
We kunnen beginnen met de non-nucleair versie van de nieuwe raket aankopen voor de nieuwe boten dan is de stap sowieso al kleiner.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 21/03/2018 | 13:15 uur
Iets voor shared use op de walrus vervangers?  :angel: :silent: waarschijnlijk niet dus neem die vraag vooral niet te serieus  ;D

Het nucleaire gedeelte slaan we maar over.... maar... aangezien het Tomahawk concept ook een keer vernieuwd wordt is een conventionele variant voor de hand liggen en dan is de vraag opeens niet meer onrealistisch.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/03/2018 | 12:11 uur
Helaas niet te lezen voor niet leden van shepard media maar een opvallende keuze van de Duitsers om de nieuwe boten in Noorwegen te laten onderhouden. Zou het iets te maken hebben met de problemen van de huidige generatie boten?

Geografische positie Duitsland en AOI en AOO gok ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

CitaatPentagon mulling new submarine- or surface-based nuclear cruise missile

The Pentagon is mulling either a new submarine- or surface ship-based nuclear cruise missile and low-yield nuclear ballistic missiles in response to Russian and Chinese capabilities, according to the top US nuclear officer.

The US Navy formerly had a nuclear-armed submarine-launched cruise missile (SLCM), the nuclear Tomahawk land-attack cruise missile, but this was retired by the 2010 Nuclear Posture Review. In the latest 2018 review, the Pentagon said it will "immediately begin efforts to restore this capability by initiating a capability study leading to an Analysis of Alternatives" to rapidly develop a modern SLCM.

"The threat is from both Russia and China that drives the need for the sea-launched cruise missile," General John Hyten, head of US Strategic Command (STRATCOM), told the Senate Armed Services Committee on 20 March.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options at ihs.com/contact

[Source: http://www.janes.com @ Article ]

Iets voor shared use op de walrus vervangers?  :angel: :silent: waarschijnlijk niet dus neem die vraag vooral niet te serieus  ;D

Parera

Citaat van: Harald op 21/03/2018 | 12:22 uur
Ik vond het ook een opvallend bericht, maar denk dat het bij de onderhandeling bedongen is, maar misschien dat het straks in de praktijk wel zo is dat de Noorse boten gewoon voor onderhoud in Noorwegen liggen. En alleen bij een MLU ze naar een Duitse werf gaan ?

Dat zal want Noorwegen heeft niet echt veel scheepswerven die kennis hebben van onderzeeboten of überhaupt marinebouw. We zullen zien wat het gaat brengen, wel kon ik lezen dat het integreren van de NSM in de 212CD's is opgenomen.

Harald

Citaat van: Parera op 21/03/2018 | 12:11 uur
Helaas niet te lezen voor niet leden van shepard media maar een opvallende keuze van de Duitsers om de nieuwe boten in Noorwegen te laten onderhouden. Zou het iets te maken hebben met de problemen van de huidige generatie boten?

Ik vond het ook een opvallend bericht, maar denk dat het bij de onderhandeling bedongen is, maar misschien dat het straks in de praktijk wel zo is dat de Noorse boten gewoon voor onderhoud in Noorwegen liggen. En alleen bij een MLU ze naar een Duitse werf gaan ?

Parera

Citaat van: Harald op 21/03/2018 | 09:20 uur
German Navy's future 212CD submarines to be maintained in Norway

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/german-navys-future-212cd-submarines-be-maintained/

Helaas niet te lezen voor niet leden van shepard media maar een opvallende keuze van de Duitsers om de nieuwe boten in Noorwegen te laten onderhouden. Zou het iets te maken hebben met de problemen van de huidige generatie boten?