Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/04/2019 | 22:43 uur
3D impressie van de Italiaanse Trieste LHD die in aanbouw is.





Een dergelijk model zou wat mij betreft de KM niet misstaan als LPD opvolger, een "paar" extra (gevechts)helies zijn dan wel noodzaak.

Parera

3D impressie van de Italiaanse Trieste LHD die in aanbouw is.




Harald

Citaat van: StrataNL op 05/04/2019 | 17:09 uur
Dat klinkt theoretisch helemaal perfect natuurlijk, alleen vergeet je hier het financiële plaatje. Als je vantevoren al één werf kiest loop je het risico dat die niet zo fanatiek gaat zijn om met een scherpe prijs te komen. Terwijl dat bij een aanbesteding wel het geval is, al lever je daarmee dan wellicht wel weer in op kwaliteit (dit hoeft niet altijd zo te zijn).
Ben ik niet geheel met je eens,
Als je in bouwteam werkt moet je begroting welke als onderlegger dient voor je offerte wel markt conform zijn. Ja het mag wel iets duurder zijn, maar dat komt ook omdat er in het voortraject veel meer input gegeven wordt, waardoor er veel dieper op bepaalde zaken, details, uitvoeringen in wordt gegaan en er oplossingen gedaan worden.
Tevens is het gebruikelijk dat de begroting getoetst wordt, dus met een dikke stift begroten is er niet bij.
Bouwteam werkt alleen als er onderling vertrouwen is in elkaar en met elkaar. Dat is de ook grote winst.

Ja, een Tender, aanbesteding kan financieel een voordeel geven van de laagste prijs. Maar ...... dan moeten de aanbestedingsstukken, tekeningen, gegevens , wensen en eisen ... eenduidig zijn, dus dat er geen appel en peren met elkaar vergeleken worden.
En om die stukken allemaal goed te hebben en later te toetsen of de aanbieding conform de aanbestedingstukken gedaan is kost veel tijd en geld en daarbij in tijd loopt je verder uit met een Tender dan in een bouwteam traject. Omdat na de Tender de gelukkige aanbieder pas gaat tekenen, berekenen, ontwerpen en denken over details, daar begin je in bouwteam verband al eerder mee.

StrataNL

Citaat van: Parera op 05/04/2019 | 11:40 uur
Ik ben het met Harald eens, een project gunnen aan 1 partner en vanuit DMO daarna 1 op 1 het ontwerp maken is veel makkelijker. DMO kan aankomen met ''het concept'' waarna de werf het kan gaan uitwerken tot een te bouwen schip.
Dat klinkt theoretisch helemaal perfect natuurlijk, alleen vergeet je hier het financiële plaatje. Als je vantevoren al één werf kiest loop je het risico dat die niet zo fanatiek gaat zijn om met een scherpe prijs te komen. Terwijl dat bij een aanbesteding wel het geval is, al lever je daarmee dan wellicht wel weer in op kwaliteit (dit hoeft niet altijd zo te zijn).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Met de vervanger van Mijnenjagers zijn we er gewoon ingesukkeld, daar is geen wet of protocol tegen bestand. Als iemand je beet wil nemen en je laat dat gebeuren gebeurt dat toch wel. Vaste afspraak had moeten zijn, 1 van onze landen gaan deze dingen bouwen, of samen. Er was geen enkele reden om dit Europees uit te besteden als je zelf alle kennis in huis hebt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Ik ben het met Harald eens, een project gunnen aan 1 partner en vanuit DMO daarna 1 op 1 het ontwerp maken is veel makkelijker. DMO kan aankomen met ''het concept'' waarna de werf het kan gaan uitwerken tot een te bouwen schip.

En bij het vMCMV project had natuurlijk makkelijk gezegd kunnen worden er moet een ''x%'' aan Belgische toeleveranciers / partners in gevonden worden. Dat Belgische partners op marinebouw gebied lastig zijn dat is bekend (er is niet zoveel beschikbaar) maar het had makkelijk moeten lukken om voor zowel vMCMV als vMFF een 10 a 15% Belgische industrie toe toevoegen. Drone onderhoud kon ook goed standaard naar Zeebrugge en het klein onderhoud van de schepen ook. Dan konden ze voor groot onderhoud naar Vlissingen.



Harald

Citaat van: Thomasen op 05/04/2019 | 10:58 uur
Hoezo? Die MCM tender hebben wij niet bedacht, dat hebben de Belgen als methode gekozen om de beste oplossing te vinden. En zo'n slechte oplossing is het echt niet.
Voor de NL scheepsbouwerij, NL onderaannemers is het (denk ik) niet zo'n goede oplossingen. Er komt 0,0 werk naar NL
en daarbij MCM kennis, doorontwikkelingen, onderhoud gaat verloren binnen NL.

en voor de KM zelf ook geen goede oplossing, vind ik   

Citaat van: Thomasen op 05/04/2019 | 10:58 uur
Want zo'n gunning is echt een complex traject.
Natuurlijk, ik vind zelfs dat een Tender complexer is dan in "bouwteam" dus 1 op 1 werken. In een bouwteam kun je veel sneller schakelen en de voordelen van de partners benutten, doordat je vroegtijdig al inhoudelijk bezig bent en oplossing gericht aan het werken bent. En uiteindelijk ook meer klantgericht.
En ik denk ook dat je met grote projecten in bouwteam goedkoper uit bent aan het eind van de streep/ bij oplevering.     

Citaat van: Thomasen op 05/04/2019 | 10:58 uur
En de vMFF worden gewoon gegund aan Damen. Dus wij doen dit al, al een tijdje.
Ja, dat is juist ook goed.
Frankrijk is een heel duidelijk voorbeeld in deze. Al gaat Frankrijk nog verder omdat ze een belang (mede eigenaar zijn) hebben in de Maritieme scheepsbouw.
Duitsland had dat ook, heeft dat losgelaten met het MKS180 project en komt daar duidelijk op terug en wil dus ontwerp en bouw geheel Duits laten zijn om Duitse arbeidsplaatsen te waarborgen, maar ook de kennis en ontwikkelingen in eigen huis te houden en te versterken.
   

Parera

Citaat van: Thomasen op 05/04/2019 | 10:51 uur
Denk dat dat Zuid-Afrika en Algerije zou moeten zijn.
Het zijn best mooie schepen. En kunnen flink bewapend worden. Ben benieuwd naar de uitrusting.
Egypte is flink aan het moderniseren. Mistral, FREMM, Gowind, A200, x? Best mooi setje. Benieuwd of ze ook wat oude meuk uit dienst durven stellen.

Waarschijnlijk word de uitrusting iets compleet anders dan we zien op de FREMM / Gowinds want ; logica.
Egypte heeft al bekend gemaakt dat ze naast de order van deze 4 MEKO's nog een andere klasse fregatten wil aankopen in de toekomst. De slimste zet in mijn ogen is om bij het indienstneming van de MEKO's de 2 Type 053HE's  ('84 - '85) + de 2 Knox klasse ('73 - '74) uit dienst te nemen. En als ze dan een vervolg bestelling plaatsen van een 3e fregat klasse kunnen ze de 4 Perry klasse fregatten ('81 - '82) uit dienst nemen.

De bewapening verwacht ik geen spektakel van, Egypte is een van die landen die geen standaardisatie kent binnen haar defensie apparaat. En ze kunnen er dus gewoon voor kiezen om naast de FREMM / Gowind (Franse) bewapening nu te kiezen voor een MEKO met daarin ESSM (knox hebben NSSM's). Maar als ik het zo bekijk en dit soort landen ken kiezen ze voor een bewapening vergelijkbaar met hun buurman omdat ze dan ''net zo goed zijn'' dus het Algerijnse MEKO fregat kan wel eens de basis worden maar met wat andere systemen.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/04/2019 | 09:09 uur
Marine-Überwasserschiffbau wird Schlüsseltechnologie 

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Marine-Ueberwasserschiffbau-wird-Schluesseltechnologie,schiffbau220.html

Norbert Brackmann. Der maritime Koordinator der Bundesregierung erklärte: "Der Überwasserschiffbau ist wichtig für Deutschland, wichtig für die maritime Wirtschaft, vor allem damit Know-How im Land bleibt."
Auswirkungen auf das laufende Vergabeverfahren um den MKS-180-Auftrag wird die jetzt erzielte Einigung aber nicht haben.
Ende des Jahres soll verkündet werden, ob das milliardenschwere Rüstungs-Projekt in den Niederlanden oder in Kiel realisiert wird.


Er wordt in Duitsland flink druk uitgeoefend op de lokale en ook landelijke politiek !
Al zeggen ze van niet en dat de Tender niet beïnvloed wordt door het huidige genomen standpunt om de Marine Bouw algemeen door Duitse werven en in Duitsland te laten ontwikkelen en bouwen. Ik denk dat Damen de Tender MKS180 niet wint..

Misschien moet NL zich ook maar eens bedenken met onze MCM Tender en toekomstige aanschaf projecten ?   


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 21:59 uur
Glipt het MKS-180 project (nog net) door de mazen of zijn de kansen voor Damen gereduceerd tot nihil?
Volgens mij is het niet zo makkelijk om een lopende aanbesteding te cancelen en op eens te gaan voor 1 partij. Dit kan wel maar dat kost dan wel geld voor de Duitse staat omdat alle partijen die verliezen op dat moment gecompenseerd moeten worden voor het werk dat gedaan is. Zie het antwoord van de minister rondom de aanbesteding voor de Marinierskazerne Vlissingen.

De partijen kunnen dan (een deel van) de gedane werkzaamheden in de aanbestedingsprocedure claimen. Het is een keuze die de Duitsers kunnen maken, maar dan gaan de MKS-180's nog duurder worden dan nu al begroot en ik verwacht bij een directe gunning aan TKMS of een andere Duitse werf dat de prijs nog wel eens kan oplopen.  :silent:

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 22:12 uur
MKS-180 zou er nog net buiten de nieuwe regelgeving kunnen vallen.

Alle daaropvolgende projecten zullen dus zeer vermoedelijk wel onder de nieuw "schlüsseltechnologie" regeling/wetgeving vallen, een onderwerp welke al in de zomer van 2018 werd gecommuniceerd.
Affirmative.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#584
Citaat van: Lex op 04/04/2019 | 22:03 uur
Dat is volgens het bericht een vraag die nog alle kanten op kan gaan.

MKS-180 zou er nog net buiten de nieuwe regelgeving kunnen vallen.

Alle daaropvolgende projecten zullen dus zeer vermoedelijk wel onder de nieuw "schlüsseltechnologie" regeling/wetgeving vallen, een onderwerp welke al in de zomer van 2018 werd gecommuniceerd.

Wat dat betekend voor een eventueel toekomstig bilateraal project is mij nu nog onduidelijk.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 21:59 uur
Glipt het MKS-180 project (nog net) door de mazen of zijn de kansen voor Damen gereduceerd tot nihil?
Dat is volgens het bericht een vraag die nog alle kanten op kan gaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 04/04/2019 | 21:36 uur
Überwasserschiffbau soll Schlüsseltechnologie werden

einkaufen.[/i]

Hieruit valt dus te concluderen dat het stelsel van Europees aanbesteden door Duitsland wordt verlaten.

Glipt het MKS-180 project (nog net) door de mazen of zijn de kansen voor Damen gereduceerd tot nihil?