Beau van Erven Dorens maakt programma met veteranen

Gestart door bergd, 24/07/2018 | 18:00 uur

Ros

Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 12:29 uur
Zoals Ton al zegt, een volk van zachtgekookte eieren. En die eitjes die gaan geplet worden door import die wel nog gehard in het leven staat en andere mogendheden die wel nog aan machtspolitiek doen.

Heeft met machtspolitiek niets van doen. Het gaat om de mensen die deze 'machtspolitiek' uit moeten voeren en die dan mogelijk getroffen worden door bijvoorbeeld PTSS. En voor dit import gelden er ook Nederlandse wetten die wij als het nodig is zonder problemen kunnen handhaven.

Robert2

Citaat van: Ros op 31/07/2018 | 20:56 uur
Is het dan niet aan de werkgever die er met gestrekt been in moet gaan ? Lijkt mij toch de verantwoordelijkheid van Defensie om er alles aan te doen dat het wel bespreekbaar gemaakt moet worden en dat met name leidinggevenden de begeleiding krijgen om te herkennen en te handelen ?
Jij hebt het over 0 lijns ondersteuning, dat is alleen maar goed. Maar vanaf de 1e lijn valt het toch echt buiten de eenheid, denk bijvoorbeeld aan de gevo of bmw'er. En het wordt ook bespreekbaar gemaakt, tot aan IK's aan toe.

bergd

Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 12:29 uur
Het zou beter zijn om te gaan werken aan sterker worden, dat is wat er straks nodig zal zijn als de poep straks tegen de ventilator gaat. Dan hebben we geen tijd voor iedereen zijn trauma over een gestoten teen of een naarling die iets lelijks tegen je heeft gezegd vijftien jaar geleden.
Iedereen verwerkt een trauma anders. Praten en contact met collega's of buddy is belangrijk mocht dit langdurig worden dan kan altijd doorverwezen worden naar profesioneel hulp. Dit vermindert "langdurig"ziekte verzuim. Wat mij betreft is dat een onderdeel van sterker worden, niet lichaamlijk maar geestelijk.
Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 12:29 uur
Daar komen we nu al achter, want we halen allerlei lui binnen die een politie/militair gewend zijn met een iets strengere aanpak en die denken nu al door het zachte gedrag dat ze alles kunnen uithalen. Dat is de verklaring dat jongetjes van 12 er toe over gaan om buschauffeurs overvallen voor 2 euro 50. EN de zwakte van de Nederlander is er de oorzaak van dat het nog lukt ook .
Eens, er mag best strenger aangepakt of gestraft worden maar dat wil niet zeggen dat het dan minder wordt. Kijk maar naar de USA daar zijn de straffen sinds de jaren 70 veel hoger maar dat heeft niet geresulteerd in minder delicten.
Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 12:29 uur
Er is een soort cultus ontstaan in nederland waarin je aanzien stijgt naar ratio van hoe zielig je bent.
Volgens mij denkt de gemiddelde Nederlander over het algemeen dat het normaal is en eenmaal bij je werk hoort
Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 12:29 uur
Als er een oproer is uitgebroken ergens en hij wordt neergesabeld door de politie, dan wil ik in de krant lezen dat je de volgende keer nog maar eens moet nadenken voorsta je je tegen de politie keert. Dan wil ik niet een in dept interview met een van de agenten die een klap heeft gehad en nu met ptss thuis zit te boehoeen. Want dan denkt die crowd de volgende keer, hup twee keer zo hard en dan zit heel de politie thuis, GAAF!
je zet hem wel erg simpel neer
Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 12:29 uur
Zoals Ton al zegt, een volk van zachtgekookte eieren. En die eitjes die gaan geplet worden door import die wel nog gehard in het leven staat en andere mogendheden die wel nog aan machtspolitiek doen.
Komt mij een beetje over als PTSS is voor mietjes of heb ik het mis?

A.J.

Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 20:09 uur
Ja. ik kreeg het plaatje niet voor elkaar.

En je raakt de spijker precies. Het punt is dat 'de nederlander' inmiddels zo VER van de rest van de wereld af staan qua referentiekader dat het totaal bizar is waar wij al de woorden 'wetteloze jungle' voor gebruiken. Bij het minste of geringste is heel het land van het padje af. Weerbaarheid 0 en dat wordt nog eens tot status verheven ook op TV.

Dat SJW geneuzel je weet waar dat vandaan komt he? Vanuit de USA naar het VK om vervolgens bij ons te landen. Het is een marginaal clubje wat heel hard roeptoetert over van alles en nog wat en wat voor onrecht er allemaal wel niet uitgehaald wordt door witte privilege en dat soort ongein... Ook de VS en het VK hebben daar flink last van, hell de BBC heeft zelfs "It ain't half hot mum" gebanned... Maar dat verdwijnt vanzelf weer in de marge, hoef je niet bang voor te zijn.

mikemans

Ja. ik kreeg het plaatje niet voor elkaar.

En je raakt de spijker precies. Het punt is dat 'de nederlander' inmiddels zo VER van de rest van de wereld af staan qua referentiekader dat het totaal bizar is waar wij al de woorden 'wetteloze jungle' voor gebruiken. Bij het minste of geringste is heel het land van het padje af. Weerbaarheid 0 en dat wordt nog eens tot status verheven ook op TV.

A.J.

Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 14:11 uur
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/bas-van-der-schot~b7c4f62f/#&gid=1&pid=1

Deze bedoel je?



Nou, wat hebben we het slecht hier als dat ons grootste probleem is... Je weet waar dat plaatje op slaat? Dat gaat over dit artikel: 'Het centrum van Amsterdam is 's nachts een wetteloze jungle'

Even wat highlights daaruit:

Citaat
er 's avonds te veel mensen zijn

vuil dat in ongekende hoeveelheden gewoon op straat wordt gegooid

veel dronken mensen

groepen toeristen die staan te zingen en schreeuwen

die vuilnis op straat zetten om 05.00 uur 's nachts

veel illegale taxi's en bootjes zijn

een man zo'n 3000 euro aan kostuums contant afrekende

Nou, het is me toch wat... Komt meneer pastoor straks ook nog even vertellen dat sex vies is of wat?

A.J.

Citaat van: mikemans op 01/08/2018 | 12:29 uur
Allemaal wel en goed. Maar naar mijn mening niet op TV of in de krant.
Net zo goed als dat het stom is om de abominabele staat van je defensieapparaat op tv te etaleren en dat het stom is om de onkunde en teloorgang van je inlichtingendiensten te etaleren. En dat het stom is om gevoelige info uit commissie stiekem te lekken of die helemaal af te schaffen. Nederlanders denken tegenwoordig dat de gehele wereld net zo'n fluffy knuffelige bedoening is als wat je hier in Nederland kon veroorloven. Ik zeg kon want het is voorbij, alleen heeft het merendeel dat nog niet door. In de huidige wereldsituatie is het stom om de zwakte van je land te tonen. Het zou beter zijn om te gaan werken aan sterker worden, dat is wat er straks nodig zal zijn als de poep straks tegen de ventilator gaat. Dan hebben we geen tijd voor iedereen zijn trauma over een gestoten teen of een naarling die iets lelijks tegen je heeft gezegd vijftien jaar geleden.

Defensie is voornamelijk een afschrikingswapen, de dreiging er van moet voorkomen dat anderen denken dat ze gemakkelijk iets kunnen uitvreten zonder consequenties. Dat geldt evengoed voor politie en justitie. Zodra die illusie wegvalt zul je heel veel meer mankracht nodig hebben om de dan onstane problemen het hoofd te gaan bieden. Daar komen we nu al achter, want we halen allerlei lui binnen die een politie/militair gewend zijn met een iets strengere aanpak en die denken nu al door het zachte gedrag dat ze alles kunnen uithalen. Dat is de verklaring dat jongetjes van 12 er toe over gaan om buschauffeurs overvallen voor 2 euro 50. EN de zwakte van de Nederlander is er de oorzaak van dat het nog lukt ook.

Er is een soort cultus ontstaan in nederland waarin je aanzien stijgt naar ratio van hoe zielig je bent. Als er een oproer is uitgebroken ergens en hij wordt neergesabeld door de politie, dan wil ik in de krant lezen dat je de volgende keer nog maar eens moet nadenken voorsta je je tegen de politie keert. Dan wil ik niet een in dept interview met een van de agenten die een klap heeft gehad en nu met ptss thuis zit te boehoeen. Want dan denkt die crowd de volgende keer, hup twee keer zo hard en dan zit heel de politie thuis, GAAF!

Zoals Ton al zegt, een volk van zachtgekookte eieren. En die eitjes die gaan geplet worden door import die wel nog gehard in het leven staat en andere mogendheden die wel nog aan machtspolitiek doen.

En daarvoor moet je bij de politiek aankloppen niet bij defensie, politie, buschauffeurs, conducteurs, ambulancebroeders of wat voor lui dan ook. Wij verzinnen de geweldsinstructie niet...

Daarbij hoeft de "vijand" echt geen TV te kijken of krant te lezen om te weten hoe belabberd de krijgsmacht er voor staat...


mikemans

#69
Allemaal wel en goed. Maar naar mijn mening niet op TV of in de krant. Net zo goed als dat het stom is om de abominabele staat van je defensieapparaat op tv te etaleren en dat het stom is om de onkunde en teloorgang van je inlichtingendiensten te etaleren. En dat het stom is om gevoelige info uit commissie stiekem te lekken of die helemaal af te schaffen. Nederlanders denken tegenwoordig dat de gehele wereld net zo'n fluffy knuffelige bedoening is als wat je hier in Nederland kon veroorloven. Ik zeg kon want het is voorbij, alleen heeft het merendeel dat nog niet door. In de huidige wereldsituatie is het stom om de zwakte van je land te tonen. Het zou beter zijn om te gaan werken aan sterker worden, dat is wat er straks nodig zal zijn als de poep straks tegen de ventilator gaat. Dan hebben we geen tijd voor iedereen zijn trauma over een gestoten teen of een naarling die iets lelijks tegen je heeft gezegd vijftien jaar geleden.

Defensie is voornamelijk een afschrikingswapen, de dreiging er van moet voorkomen dat anderen denken dat ze gemakkelijk iets kunnen uitvreten zonder consequenties. Dat geldt evengoed voor politie en justitie. Zodra die illusie wegvalt zul je heel veel meer mankracht nodig hebben om de dan onstane problemen het hoofd te gaan bieden. Daar komen we nu al achter, want we halen allerlei lui binnen die een politie/militair gewend zijn met een iets strengere aanpak en die denken nu al door het zachte gedrag dat ze alles kunnen uithalen. Dat is de verklaring dat jongetjes van 12 er toe over gaan om buschauffeurs overvallen voor 2 euro 50. EN de zwakte van de Nederlander is er de oorzaak van dat het nog lukt ook.

Er is een soort cultus ontstaan in nederland waarin je aanzien stijgt naar ratio van hoe zielig je bent. Als er een oproer is uitgebroken ergens en hij wordt neergesabeld door de politie, dan wil ik in de krant lezen dat je de volgende keer nog maar eens moet nadenken voorsta je je tegen de politie keert. Dan wil ik niet een in dept interview met een van de agenten die een klap heeft gehad en nu met ptss thuis zit te boehoeen. Want dan denkt die crowd de volgende keer, hup twee keer zo hard en dan zit heel de politie thuis, GAAF!

Zoals Ton al zegt, een volk van zachtgekookte eieren. En die eitjes die gaan geplet worden door import die wel nog gehard in het leven staat en andere mogendheden die wel nog aan machtspolitiek doen.


A.J.

Citaat van: Ton de Zwart op 31/07/2018 | 21:34 uur
Defensie bestaat niet uitsluitend uit watjes, dat weet ik ook wel. Maar wat er uitgedragen wordt, dus wat er via pers en internet terecht komt in het buitenland en daarmee bij onze potentiƫle, en waarschijnlijk toekomstige vijanden, is, dat we een volk van halve zolen zijn en dus zullen de strijdkrachten dat ook wel zijn.
PTST is een "nieuwe" ziekte die tegenwoordig heerst bij zowel militairen als bij politie. Maar ook bij leerkrachten, hulpverleners etc. Vroeger hoorden we daar nooit van.  In Korea bv is heel hard gevochten, echt conventioneel met veel gesneuvelden aan beide zijden, maar vooral aan Chineese/Noordkoreaanse kant. De teruggekeerde militairen waren gehard in de strijd en gingen weer gewoon dienst doen of met ontslag en het burgerleven in. PTST? Nooit van gehoord. Bijbehorende schadevergoedingen? Geen sprake van.  Het zal allemaal wel wetenschappelijk uitgedokterd zijn en het is erkend als een echte aandoening, maar het is wel iets van deze tijd.

Er is door Tentara, Ros en Spark al de nodige uitleg gegeven. Maar wat dacht je van Cambo en Unifil. Zeker onder de Cambo veteranen is het aandeel zelfmoorden schrikbarend hoog.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 31/07/2018 | 21:49 uur
Of gingen gewoon aan de drank, pleegde zelfmoord of geraakte op een andere manier aan lager wal. Ook toen bestond PTSS al, alleen zonder naam.

Komt nog bij dat de samenleving totaal geen interesse had voor hetgeen de uitgezonden militairen hadden meegemaakt. Het maakte niet uit of ze terug kwamen uit Korea of Libanon.

Er is naar mijn idee teveel onbegrip. De tijd zal het leren of dit programma iets kan bijdragen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Ton de Zwart op 31/07/2018 | 21:34 uur
De teruggekeerde militairen waren gehard in de strijd en gingen weer gewoon dienst doen of met ontslag en het burgerleven in.

Of gingen gewoon aan de drank, pleegde zelfmoord of geraakte op een andere manier aan lager wal. Ook toen bestond PTSS al, alleen zonder naam.

Een man mag niet huilen en zeker de militair niet........niet meer van deze tijd.

MasterChief1971

Dat het zo heet, wel ja.
Shell shock, combat fatigue, 1000yd stare. Ring a bell?
En degenen die dan ontspoorden waren dan lui die teveel hadden gezien en onaangepaste asocialen waren.
Denken we nu gelukkig anders over. Is ook een generatieverschil, he. Vroeger was er gewoon geen begrip. Gewoon totaal niet.
En empathie en kwetsbaar mogen zijn zijn dan van die dingen waar we babyboomers dan.wel dankbaar voor mogen zijn want dat is er nu en dat kan nu.

Het feit dat tuig en tango"s en ze russians nu gelijk hun kans schoon zien omdat agenten en militairen vertellen wat ze hebben meegemaakt en daarom "doordraaiden " vind ik errug ver gezocht.
En.puntje bij paaltje vechten we echt wel en.met de juiste spullen zullen ze dat weten.
En dat weten ze nu ook wel.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Ton de Zwart

Defensie bestaat niet uitsluitend uit watjes, dat weet ik ook wel. Maar wat er uitgedragen wordt, dus wat er via pers en internet terecht komt in het buitenland en daarmee bij onze potentiƫle, en waarschijnlijk toekomstige vijanden, is, dat we een volk van halve zolen zijn en dus zullen de strijdkrachten dat ook wel zijn.
PTST is een "nieuwe" ziekte die tegenwoordig heerst bij zowel militairen als bij politie. Maar ook bij leerkrachten, hulpverleners etc. Vroeger hoorden we daar nooit van.  In Korea bv is heel hard gevochten, echt conventioneel met veel gesneuvelden aan beide zijden, maar vooral aan Chineese/Noordkoreaanse kant. De teruggekeerde militairen waren gehard in de strijd en gingen weer gewoon dienst doen of met ontslag en het burgerleven in. PTST? Nooit van gehoord. Bijbehorende schadevergoedingen? Geen sprake van.  Het zal allemaal wel wetenschappelijk uitgedokterd zijn en het is erkend als een echte aandoening, maar het is wel iets van deze tijd.

A.J.

Citaat van: Ton de Zwart op 31/07/2018 | 20:49 uur
Helaas wordt hetgeen mikemans in het omstreden stukje afgebrand, maar ik vind het niet terecht. In mijn ogen heeft hij helemaal gelijk. Nederland is een land van watjes geworden, We maken onszelf belachelijk en zwak. Zeker in de ogen van de ons zo vijandig gezinde islam, die alleen maar ongekende wreedheid kent en geharde strijders heeft gekweekt in de vele burgeroorlogen.  Kijk bv maar eens naar de canalpride in Amsterdam en tegenwoordig ook in andere steden. Boten met hossende militairen en politie in uniform nog wel. Schaamteloze vertoning. Een toonbeeld van decadentie en zwakte.  Sodom en Gomorra. Het gaat helemaal de verkeerde kant op met ons land.

Als je een beetje gaat zoeken hier denk ik dat we vwb de Canalpride icm geuniformeerde beroepen allemaal wel op 1 lijn zitten... Dat is vaker langsgekomen hier.

Maar goed, dat staat natuurlijk volkomen los van iets als PTSD. En als een handjevol lui zich er goed bij voelen om met zoiets in een TV programma te verschijnen helemaal prima.  De rest van defensie weet prima wat vechten is. Het is niet voor niks dat er sinds Afghanistan weer een shitload aan onderscheidingen zijn uitgedeeld...