Plan invasie MH17-gebied last-minute afgeblazen

Gestart door Parera, 03/03/2020 | 08:01 uur

A.J.

Citaat van: Ros op 15/11/2020 | 13:28 uur
Er is m.i. te snel en in een opwelling, emotie geroepen dat er troepen naar toe gestuurd moesten worden.

Dat is helemaal geen "opwelling" of "emotie" geweest. Dat heet gewoon "what if" planning.

Ros

Er is m.i. te snel en in een opwelling, emotie geroepen dat er troepen naar toe gestuurd moesten worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 15/11/2020 | 12:27 uur
Door de ontwikkelingen na het einde van de koude oorlog en alle problemen hierna is de NL krijgsmacht nooit meer instaat gebleken om zoiets als dit op te zetten, simpelweg er is teveel ingegrepen in de sterkte van onze krijgsmacht. eigenlijk is het altijd een probleem geweest van onze krijgsmacht we miste altijd al strategisch transport, terwijl wij juist gezien de opbouw van ons grondgebied wel over dit zouden moeten beschikken.

Ooit stond op het wensenlijstje van de VVD: 2 á 3 C-17's, dit naast de bestaande Herculessen. Zo jammer dat dit slecht bij een gedachte is gebleven.

Voor de aankomende jaren hadden 5 á 6 (nieuwe) Herculessen en 2 ä 3 C-17's niet misstaan en in een daadwerkelijke behoeft kunnen voorzien.

Helaas!

Umbert

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2020 | 11:35 uur
Wellicht meer, vergeet niet dat er ook nog een aantal in de VS staan die ongetwijfeld ingezet hadden kunnen worden.

Maar goed, het is nooit gebeurt dus we dreigen te verzanden in een what if discussie die geen enkele waarde toevoegt, al maakt het wederom duidelijk dat we (Nederland) ons zelf in de voet hebben geschoten als het gaat om onze krijgsmacht.

Door de ontwikkelingen na het einde van de koude oorlog en alle problemen hierna is de NL krijgsmacht nooit meer instaat gebleken om zoiets als dit op te zetten, simpelweg er is teveel ingegrepen in de sterkte van onze krijgsmacht. eigenlijk is het altijd een probleem geweest van onze krijgsmacht we miste altijd al strategisch transport, terwijl wij juist gezien de opbouw van ons grondgebied wel over dit zouden moeten beschikken. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/11/2020 | 11:28 uur
En een inzet van de KLU ? Ja die had er geweest maar de vraag in welke vorm is nog maar de vraag. In 2014 vloog de KLU vanaf begin Oktober tegen IS dus waren in Juli minimaal 6 F-16's beschikbaar voor ''directe inzet''.

Wellicht meer, vergeet niet dat er ook nog een aantal in de VS staan die ongetwijfeld ingezet hadden kunnen worden.

Maar goed, het is nooit gebeurt dus we dreigen te verzanden in een what if discussie die geen enkele waarde toevoegt, al maakt het wederom duidelijk dat we (Nederland) ons zelf in de voet hebben geschoten als het gaat om onze krijgsmacht.


Parera

Het hele plan is (misschien maar beter ook) nooit uitgevoerd maar ik heb echt mijn twijfels over of Nederland en Australië zo een operatie zelfstandig hadden opgezet.

Als je kijkt naar het aantal doden dat er aan onze kant vielen (193 personen) en bij Australië (27) zitten er nog wel een aantal landen bij die ook grote verliezen hebben geleden waaronder Maleisië en de Britten. Nu verwacht ik van die eerste geen militaire inzet maar van de Britten heb ik wel het vermoede dat die zich zouden aansluiten bij deze plannen. De Britten hebben een sterke band met zowel Australië als Nederland op verschillende vlakken waaronder ook militair.

En een inzet van de KLU ? Ja die had er geweest maar de vraag in welke vorm is nog maar de vraag. In 2014 vloog de KLU vanaf begin Oktober tegen IS dus waren in Juli minimaal 6 F-16's beschikbaar voor ''directe inzet''.

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 15/11/2020 | 09:46 uur
Dat is dan zo en zo meer dan die 1 of 2 F16's die de Klu toentertijd in kon zetten.

En waar basseer je die aantallen op?

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 15/11/2020 | 09:46 uur
Dat is dan zo en zo meer dan die 1 of 2 F16's die de Klu toentertijd in kon zetten.

De RAAF zet in ieder geval niet zomaar twee Hornet squadrons in voor buitenlandse inzet. Voor Operation Okra werd ook telkens maximaal 1 squadron met Hornets of Super Hornets ingezet. En nu al helemaal niet met de F-35A transitie.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 14/11/2020 | 22:30 uur
Dat zou dan 1/3 tot 2/3 van RAAF Hornet squadrons zijn. Er waren in 2014 maar drie operationele RAAF squadrons met de Hornet (No. 3, No. 75 en No. 77 Squadron). Ook was er in 2014 het begin van de Australische Operation Okra tegen IS.

Dat is dan zo en zo meer dan die 1 of 2 F16's die de Klu toentertijd in kon zetten.

A.J.

Citaat van: Kornet43 op 14/11/2020 | 23:52 uur
Of ik hier serieus wordt genomen of niet, doet niet ter zake. Ik kom met een bron, wat iedereen er mee doet of van vind is voor zijn rekening!

Ik heb anders nog veen enkele bron gezien dat die knakker die uitspraak heeft gedaan.

En ik kan je verklappen dat ik zeker iets vind van fake news/  onbetrouwbare bronnen en wat ik er mee doe kon je nog wel eens achter gaan komen.

Kornet43

Citaat van: A.J. op 14/11/2020 | 22:23 uur
Beste kerel, als jij wil dat je hier serieus genomen gaat worden moet je toch echt met wat beters komen dan al die alu-hoedje fake news schimmige websites...
Kom gewoon met fatsoenlijke bronnen.
Of ik hier serieus wordt genomen of niet, doet niet ter zake. Ik kom met een bron, wat iedereen er mee doet of van vind is voor zijn rekening!

Het bloed stroomt... de aarde draait
en staat nooit stil.
En het bloed zoekt zich een weg,
waar blijft al het vergoten bloed?   
                                                     Prevert, Lied van het Bloed

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 14/11/2020 | 21:22 uur
Ik ga er vanuit als men troepen had gestuurd dat de  RAAF (Royal Australian Air Force) wel een of twee Squadrons  F/A-18 Hornets had gezonden als luchtdekking.

Dat zou dan 1/3 tot 2/3 van RAAF Hornet squadrons zijn. Er waren in 2014 maar drie operationele RAAF squadrons met de Hornet (No. 3, No. 75 en No. 77 Squadron). Ook was er in 2014 het begin van de Australische Operation Okra tegen IS.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Kornet43 op 14/11/2020 | 20:35 uur
MH17 - A CIA false flag that didn't fly?
https://www.mole.my/mh17-a-cia-false-flag-that-didnt-fly/

Beste kerel, als jij wil dat je hier serieus genomen gaat worden moet je toch echt met wat beters komen dan al die alu-hoedje fake news schimmige websites...
Kom gewoon met fatsoenlijke bronnen.

Ace1

Citaat van: Parera op 03/03/2020 | 13:00 uur
Nederland en Australië hebben volgens dit artikel dus deze troepenmacht samen opgezet maar ik ga er wel vanuit dat als dit plan door gegaan was dat er extra troepen bij hadden gekomen maar dat die 2000 man de eerste inzet waren geweest.

We kunnen er vanuit gaan dat zeer kort naar de ramp ook SOF eenheden naar het land en/of regio zijn afgereisd als voorbereiding op dit plan. En Amerikaanse troepen had misschien geen goed idee geweest i.v.m. de Russische aanwezigheid maar bijvoorbeeld Britse troepen van 16 Air Assault Brigade had goed kunnen aansluiten bij onze 11 LMB.

Ik denk eerder aan de Australische 16th Aviation Brigade

https://en.wikipedia.org/wiki/16th_Aviation_Brigade_(Australia)

Nu heeft de RAAF de beschikking over 8 C-17's hierdoor hadden ze helikopters over kunnen  vliegen vanuit Australië  naar Nederland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Australian_Air_Force#cite_note-World_Air_Forces_2019-67

bergd

Citaat van: Kornet43 op 14/11/2020 | 20:35 uur
MH17 - A CIA false flag that didn't fly?
https://www.mole.my/mh17-a-cia-false-flag-that-didnt-fly/
Artikel is doordrenkt met een politieke boodschap en dat Komt de waarheidsvinding niet te goede, dus gauw de prullenbak in.