Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie snoert luchtmacht de mond over Nederlands droneprogramma

Het ministerie van Defensie heeft de top van de luchtmacht verboden publiekelijk over het Nederlandse droneprogramma te praten. De luchtmacht wil graag Amerikaanse drones kopen, en die ook bewapenen. Minister van Defensie Jeanine Hennis (VVD) heeft de aanschaf juist uitgesteld en wil voorlopig geen wapens.

Door: Huib Modderkolk 16 april 2016

http://www.volkskrant.nl/binnenland/defensie-snoert-luchtmacht-de-mond-over-nederlands-droneprogramma~a4283380/

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 16/11/2015 | 13:28 uur
Hoe zit het met de bewapening van die Hammerhead? Want intern zal ruimte zat zijn, maar als ik zo naar die plaatjes kijk is heel de buik volgeplakt, m.a.w., wordt er dan nog wel rekening mee gehouden?
De interne draaglast wordt nu rond de 500 lbs gehouden. Poleme heeft in een ander topic hierover geschreven (antwoord #422).
http://www.defensieforum.nl/Forum/alternatief_defensiebeleid_by_elzenga_deel_2-t26594.0.html;msg370494#new

Info van Piaggio.
http://www.p1hh.piaggioaerospace.it/
http://www.p1hh.piaggioaerospace.it/pdf/Piaggio-Aero-P.1HH.v2.pdf
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Hoe zit het met de bewapening van die Hammerhead? Want intern zal ruimte zat zijn, maar als ik zo naar die plaatjes kijk is heel de buik volgeplakt, m.a.w., wordt er dan nog wel rekening mee gehouden?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 15/11/2015 | 21:12 uur
De US Air Force heeft de Avenger / Predator C aan de tand gevoeld.  En ze zijn helemaal niet onder de indruk, want de Avenger biedt op zijn best maar een bescheiden verbetering in prestaties vergeleken met de MQ-9 Reaper.  Zo neemt de Avenger een wapenlast mee van 1.588 kg, welke slechts 227 kg meer dan de MQ-9 kan dragen.
De Avenger kan net als de Predator B / Reaper en MQ-1 Predator (A) niet tegen slecht weer en kan geen gevecht schade weerstaan.  Want een fragiel airframe (casco).  De steelsheid van de Avenger is ook onder de maat. En de communicatie apparatuur is niet robuust / snel genoeg.  Zodat de grondstations niet snel genoeg kunnen ingrijpen bij problemen. 
De US Air Force had als toekomstige vervanger voor de Reaper eerst de MQ-X op het oog.  Een 360 graden rondom steelse vliegende vleugel, die ook moest kunnen opereren in luchtruim, waar een dreiging van SAM raketten en jachtvliegtuigen was.  De Avenger is hiervoor absoluut niet geschikt !
De MQ-X werd echter geannuleerd.  De US Air Force verklaarde toen (rond 2012) dat een opgewaardeerde Reaper vloot de MQ-X specificaties moest vervullen.  Echter, nu kijkt men naar de X-47C, een steelse B-2 achtige UCAV vliegende vleugel van de US Navy of een verder ontwikkeling van de geheime RQ-170 en RQ-180 UAV's.  Maar deze steelse en turbofan aangedreven vliegende vleugels vallen in een totaal andere prijs klasse dan een MQ-9 onbemand 'motor zweefvliegtuig'.

De Hammerhead is afgeleid van de Avanti en die heeft zich in totaal 700.000 vlieguren bewezen dat hij ook slecht weer aan kan.
En is aanzienlijk tot meerdere malen goedkoper in exploitatie dan een Avenger of X-47C.

Goede argumenten om verder te kijken.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2015 | 12:57 uur
Vergeet Elzenga's Hammerhead: bij uitstel tot 2024: kunnen we beter gaan voor de Avenger, zeker i.c.m. de F35A.
De US Air Force heeft de Avenger / Predator C aan de tand gevoeld.  En ze zijn helemaal niet onder de indruk, want de Avenger biedt op zijn best maar een bescheiden verbetering in prestaties vergeleken met de MQ-9 Reaper.  Zo neemt de Avenger een wapenlast mee van 1.588 kg, welke slechts 227 kg meer dan de MQ-9 kan dragen.
De Avenger kan net als de Predator B / Reaper en MQ-1 Predator (A) niet tegen slecht weer en kan geen gevecht schade weerstaan.  Want een fragiel airframe (casco).  De steelsheid van de Avenger is ook onder de maat. En de communicatie apparatuur is niet robuust / snel genoeg.  Zodat de grondstations niet snel genoeg kunnen ingrijpen bij problemen. 
De US Air Force had als toekomstige vervanger voor de Reaper eerst de MQ-X op het oog.  Een 360 graden rondom steelse vliegende vleugel, die ook moest kunnen opereren in luchtruim, waar een dreiging van SAM raketten en jachtvliegtuigen was.  De Avenger is hiervoor absoluut niet geschikt !
De MQ-X werd echter geannuleerd.  De US Air Force verklaarde toen (rond 2012) dat een opgewaardeerde Reaper vloot de MQ-X specificaties moest vervullen.  Echter, nu kijkt men naar de X-47C, een steelse B-2 achtige UCAV vliegende vleugel van de US Navy of een verder ontwikkeling van de geheime RQ-170 en RQ-180 UAV's.  Maar deze steelse en turbofan aangedreven vliegende vleugels vallen in een totaal andere prijs klasse dan een MQ-9 onbemand 'motor zweefvliegtuig'.

De Hammerhead is afgeleid van de Avanti en die heeft zich in totaal 700.000 vlieguren bewezen dat hij ook slecht weer aan kan.
En is aanzienlijk tot meerdere malen goedkoper in exploitatie dan een Avenger of X-47C.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2015 | 12:57 uur
Vergeet Elzenga's Hammerhead: bij uitstel tot 2024: kunnen we beter gaan voor de Avenger, zeker i.c.m. de F35A.
Lijk me geen verstandige keuze...omdat de Avenger al veel te veel weg heeft..ook qua kosten...van de volgende generatie..de nEUROn...en X-47B. En hoewel (operationeel) beschikbaar zie ik nog geen orders staan. Ik zou nu inzetten op een model als de Reaper of Hammerhead (mijn voorkeur) en dan meedoen in de ontwikkeling van een model als de X-47B (of opvolger) of de nEUROn (mijn voorkeur). Ik denk dat men..ook de Amerikanen..vervolgens vrij lang die mix zal handhaven..goedkope en tragere UCAVS als de Reaper...en duurdere, more stealthy en snellere UCAVs als de X-47B. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2015 | 12:57 uur
Vergeet Elzenga's Hammerhead: bij uitstel tot 2024: kunnen we beter gaan voor de Avenger, zeker i.c.m. de F35A.
Laat dan tegen die tijd ook duidelijk worden wat de taak/doelstelling en de kwantiteit zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/11/2015 | 12:54 uur
Ja, en Fiat Nederlands.
Daar gaat het helemaal niet om!

Je statistiek over Fiat busjes heeft gewoon weinig te maken met Elzenga's HammerHead. 

Vergeet Elzenga's Hammerhead: bij uitstel tot 2024: kunnen we beter gaan voor de Avenger, zeker i.c.m. de F35A.

dudge

#248
Citaat van: Ace1 op 15/11/2015 | 12:42 uur
Ducati is van Audi en het eerste wat die hebben gedaan toen men Ducati overnam was het management te vervangen.

http://www.autoblog.nl/officieel-audi-koopt-ducati

Ja, en Fiat Nederlands.
Daar gaat het helemaal niet om!

Je statistiek over Fiat busjes heeft gewoon weinig te maken met Elzenga's HammerHead.  
Kijk dan eerder naar vergelijkbare producten, voorgangers en onderliggende technologieën. Of, indien het een bestaand product is, beoordeel het product op zijn eigen waarde.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 15/11/2015 | 12:30 uur
Dat het gaat om producten, en niet om landen.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

Ducati's zijn betrouwbaarder dan BMW's, dus zijn alle Italiaanse producten betrouwbaarder dan alle Duitse producten.
Zie je in dat er een klein probleempje is met die stelling?

Ducati is van Audi en het eerste wat die hebben gedaan toen men Ducati overnam was het management te vervangen.

http://www.autoblog.nl/officieel-audi-koopt-ducati

dudge

Citaat van: Ace1 op 15/11/2015 | 12:08 uur
Volgens de statieken van de ADAC (Duitse zusterorganistie van de ANWB) hebben auto's en bestelwagens van Fiat de meeste pech onderweg. Waar baseer jij je dan op?

Dat het gaat om producten, en niet om landen.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

Ducati's zijn betrouwbaarder dan BMW's, dus zijn alle Italiaanse producten betrouwbaarder dan alle Duitse producten.
Zie je in dat er een klein probleempje is met die stelling?


dudge

Citaat van: Huzaar1 op 14/11/2015 | 21:46 uur
Eh.. ooit verder dan Rome gereden? Totaal geen modern en westers land, politiek zo onstabiel.. past in het rijtje noord afrika. De economie van het noorden is sterk, in het zuiden erg zwak. Het noorden is ontwikkeld, het zuiden agrarisch en zwak en dan nog niet gesproken over de corruptie, regelmatige ondermijning van het rechtssysteem, afrekeningen onderling en als toetje de wijdverbreide mafia.


Uhu, heel modern en westers.

Niet vaak genoeg, maar ja, ben er wel eens geweest. Maar in dit geval, laat je niet leiden door dat beeld, maar kijk naar de cijfers. Ja, er is zat plebs, daar gaat het niet om. De stelling dat Italië geen goede technische producten kan voortbrengen omdat het Italië is klopt niet. De meeste industrie zit in het noorden in de industrial triangle, en dat is geen enkel probleem.
Nederland is economisch meer afhankelijk van de landbouw dan Italië.




Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 14/11/2015 | 21:16 uur
Italië maakt prima producten. Het is ook in het westen een modern en geïndustrialiseerd land. Het verschil per bedrijf is groter dan het verschil per land.

Eh.. ooit verder dan Rome gereden? Totaal geen modern en westers land, politiek zo onstabiel.. past in het rijtje noord afrika. De economie van het noorden is sterk, in het zuiden erg zwak. Het noorden is ontwikkeld, het zuiden agrarisch en zwak en dan nog niet gesproken over de corruptie, regelmatige ondermijning van het rechtssysteem, afrekeningen onderling en als toetje de wijdverbreide mafia.


Uhu, heel modern en westers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Enforcer op 14/11/2015 | 20:53 uur
:crazy: Fyra en andere Italiaanse ellende vergeten....?!  :sick: Het is dat ik je hier op het forum anders ken, want anders zou ik denken dat je de Krijgsmacht zou willen slopen.

Italië maakt prima producten. Het is ook in het westen een modern en geïndustrialiseerd land. Het verschil per bedrijf is groter dan het verschil per land.