De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

#1296
Citaat van: Thomasen op 17/11/2020 | 13:06 uur
Blijkbaar zelfs C-ZSK niet. Zie pagina 2 van de bijlage van het document dat ik je stuurde.

Dmo krijgt t.b.v kl3 financiering vanuit DH. Dmo verdeelt intern budgetten over directies  Enig idee hoe vaak er budget overgeheveld wordt van het een om het ander te kunnen betalen? Er is een giga delta tusswn behoefte en capaciteit. Ik weet niet precies hoe DMO hier beter van gaat worden, wellicht kan het geld wat nu niet wordt uitgegeven aan F75 en 76 uitgegeven worden aan wat munitie voor de OPCO's. Maar meer niet. Grootste kosten die worden gemaakt en in dit geval bespaard zijn toch echt voor CLSK.

Het is niet alsof we nu eindelijk genoeg geld hebben om met DMO op hockeyweekend te kunnen gaan ofzo. Minder geld voor brandstof benodigd betekent grofweg meer geld voor munitie of kogellagers om wat te noemen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/11/2020 | 11:44 uur
Omdat die blijkbaar (grotendeels) de brandstof betalen.

Ja sorry maar dit is wel zo van een andere planeet. Snapt werkelijk dan niemand hoe finance & control binnen het ministerie verloopt?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1294
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/11/2020 | 11:24 uur
Ik vind het prima als de OPV's, zowel in de West als tbv Noordzee ops, het veld moeten ruimen voor een andere, wellicht meer geschikte, optie. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat het fregatten bestand met 2-4 schepen wordt uitgebreid. (anders wordt de KM slechts verder afgebroken).

We mogen immers niet vergeten waarvoor de de OPV's in de plaats zijn gekomen inclusief de bijbehorende conclusie dat deze schepen slechts een bezuinigingsdoelstelling hebben gerealiseerd.

Geheugensteuntje: 6 M fregatten voor 4 OPV's.

+1

De beste oplossing is 4 OPV's vervangen door 4 OPC's en de bezuinigde 2 MFF's terug te brengen bij het vMFF project waarbij we er dus gewoon 4 kopen + 2 voor Belgie.

Dit brengt de vloot terug op 12 grote oppervlakte schepen. Wat voldoende is voor de taken.

De grote vraag echter is of we dit kunnen bemannen, misschien lost automatisering een hoop problemen op maar lang niet alles.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1293
Citaat van: Parera op 17/11/2020 | 11:03 uur
Uit het artikel van marineschepen.nl

Ik heb het al vaker gezegd, er is 1 ding dat de Belgen beter doen dan wij dat doen en dat is hun Noordzee vloot. De Castor klasse is een mooi voorbeeld van wat je nodig hebt voor de dagelijkse Noordzee taken. De klasse van 2 patrouille schepen hebben eigenlijk de exacte taken van waar wij onze Kustwacht voor inzetten maar het zijn toch schepen die net iets groter zijn dan onze KW schepen.

Het zijn geen schepen waar je te veel taken aan wilt geven maar de basis taken kunnen ze perfect uitvoeren. Voor Nederland heeft Damen in mijn ogen een bijna perfect off the shelf product ; OPV 950. Met een klein aantal aanpassingen (waaronder het toevoegen van een UAV deck + UAV hangar en het toevoegen van een slipway) heb je een goede OPV in je handen met een (zeer) kleine bemanning 20 a 30 koppen.

Misschien toch maar overwegen om 2  OPV's af te stoten en te vervangen door schepen specifiek voor de basis Noordzee taken. :angel:  Waarbij de overige 2 volledig focussen op operaties in de West. Al heb ik ook het idee dat het vervangen van de 4 OPV's door 4 nieuwe OPC's in de (nabije) toekomst een goede mogelijkheid is voor de KM, dan kan e.v.t. de taak op de Noordzee overgenomen worden door grotere KW schepen. En wat ik dan bedoel met het OPC is een ''Offshore Patrol Corvette'' eigenlijk een schip bewapend en uitgerust als een korvet maar met de specifieke middelen die onze OPV's zo goed maken in hun taak waaronder de 2 FRISC's, de helikopter en de ruimte voor het opvangen van mensen en de ruimte voor hulpmiddelen.

Ik vind het prima als de OPV's, zowel in de West als tbv Noordzee ops, het veld moeten ruimen voor een andere, wellicht meer geschikte, optie. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat het fregatten bestand met 2-4 schepen wordt uitgebreid. (anders wordt de KM slechts verder afgebroken).

We mogen immers niet vergeten waarvoor de de OPV's in de plaats zijn gekomen inclusief de bijbehorende conclusie dat deze schepen slechts een bezuinigingsdoelstelling hebben gerealiseerd.

Geheugensteuntje: 6 M fregatten voor 4 OPV's.

Parera

#1292
Uit het artikel van marineschepen.nl

Citaat
Patrouilleschepen minder op de Noordzee
Het uitstellen van onderhoud van Zr.Ms. Zeeland betekent dat er minder taken kunnen worden volbracht door de patrouilleschepen. De West blijft de prioriteit voor deze OPV's, die taken zal de marine kunnen blijven doen. Maar de OPV's waren ook actief op de Noordzee, dat zal de marine met een OPV tegen de kant, minder kunnen doen.

BRON

Ik heb het al vaker gezegd, er is 1 ding dat de Belgen beter doen dan wij dat doen en dat is hun Noordzee vloot. De Castor klasse is een mooi voorbeeld van wat je nodig hebt voor de dagelijkse Noordzee taken. De klasse van 2 patrouille schepen hebben eigenlijk de exacte taken van waar wij onze Kustwacht voor inzetten maar het zijn toch schepen die net iets groter zijn dan onze KW schepen.

Het zijn geen schepen waar je te veel taken aan wilt geven maar de basis taken kunnen ze perfect uitvoeren. Voor Nederland heeft Damen in mijn ogen een bijna perfect off the shelf product ; OPV 950. Met een klein aantal aanpassingen (waaronder het toevoegen van een UAV deck + UAV hangar en het toevoegen van een slipway) heb je een goede OPV in je handen met een (zeer) kleine bemanning 20 a 30 koppen.

Misschien toch maar overwegen om 2  OPV's af te stoten en te vervangen door schepen specifiek voor de basis Noordzee taken. :angel:  Waarbij de overige 2 volledig focussen op operaties in de West. Al heb ik ook het idee dat het vervangen van de 4 OPV's door 4 nieuwe OPC's in de (nabije) toekomst een goede mogelijkheid is voor de KM, dan kan e.v.t. de taak op de Noordzee overgenomen worden door grotere KW schepen. En wat ik dan bedoel met het OPC is een ''Offshore Patrol Corvette'' eigenlijk een schip bewapend en uitgerust als een korvet maar met de specifieke middelen die onze OPV's zo goed maken in hun taak waaronder de 2 FRISC's, de helikopter en de ruimte voor het opvangen van mensen en de ruimte voor hulpmiddelen.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/11/2020 | 00:08 uur
Wel iets meer dan dat. Maar wat wel opvalt is dat het stilleggen van schepen weinig oplevert. De effecten nu zijn zeker tot 2027 voelbaar.
Van het bespaarde budget is zo'n 40% brandstof, en dat is winst voor DMO, niet de marine.

Wacht..whut? Leg uit.. hoezo is dit winst voor DMO?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Hogere kosten marine zijn structureel, meer over de getroffen maatregelenen voor 2021

http://disq.us/t/3sxi3w7

Huzaar1

Citaat van: artemivanov op 16/11/2020 | 19:24 uur
Helder, alhoewel het verwonderlijk blijft dat er dan dit jaar problemen optreden. Zo heel veel bijzonders staat er niet op het programma zou je zeggen, maar bij elkaar is het dus net teveel.
(en de maatregelen die getroffen zijn, zijn ook niet echt van de categorie 'onrealistische behoeftestelling')

Elk jaar traden er problemen op. Werd met alles en nog wat opgelapt. Er is sprake van meer zakelijlheid en realisme in de organisatie. Dit hoort daarbij. Daarom is dit ook geen bezuiniging.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

artemivanov

Citaat van: Huzaar1 op 16/11/2020 | 15:37 uur
Nee, zo werken de financiele processen en bedrijfsvoering niet. De AGDEF is nooit door een sanity check van de HDFC gegaan. En de CDS stuurt niet genoeg.

Helder, alhoewel het verwonderlijk blijft dat er dan dit jaar problemen optreden. Zo heel veel bijzonders staat er niet op het programma zou je zeggen, maar bij elkaar is het dus net teveel.
(en de maatregelen die getroffen zijn, zijn ook niet echt van de categorie 'onrealistische behoeftestelling')

pz

Via twitter JuVi (@SciteCito)

Zojuist is de motie van @chris_stoffer over steun voor het maritiem herstelplan en het mogelijk naar voren halen van Defensieopdrachten met ruime Kamermeerderheid aangenomen. De maritieme sector kijkt uit naar de uitvoering van de motie door het kabinet!

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2020Z20796&did=2020D44550


Lex

Citaat van: Huzaar1 op 16/11/2020 | 18:38 uur
Toch wel een beetje de basis elementen en begrippen van de organisatie.
Dat zal best zo zijn, maar bear in mind dat het Defensie Forum ook is opengesteld voor niet Krijgsmacht gebonden personen, waardoor dit soort vragen terecht gesteld worden.

Huzaar1

Citaat van: Sandgroper op 16/11/2020 | 17:43 uur
AGDEF, sanity check, HDFC  ?

Toch wel een beetje de basis elementen en begrippen van de organisatie. Alles draait om de AGDEF, heette eerst de AGCDS (Aanwijzing gereedstelling commandant de strijdkrachten) komt elk jaar uit en bevat de 'opdracht' voor zijn Defensie. De HDFC is de Hoofd Directie Finance&Control, onderdeel van de bestuursstaf. Gaan over het geld van de organisatie. Aparte club, machtig.

AGDEF wordt opgesteld zonder dat de HDFC er een final say over heeft, vrijwel nooit matcht de door de KMD gestelde behoeftes, voortkomend uit de AGDEF, met het budget. Binnen het VAM proces staan de behoeftestellingen van de KMD'en centraal. Dit geschied binnen Defensie middels VAM 1, 2 en 3 (VAM = Vraag en aanbod management, wijze waarop binnen assortimentsgewijs werken de behoeftes de capaciteiten matchen) 1,2 en 3 staan respectievelijk voor termijnen van een behoeftestelling tot invullen behoefte, waarop de langste termijn +5 jaar is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ros op 16/11/2020 | 16:58 uur
Doet niet af aan het feit  dat een begroting een begroting is. Kan je er niet binnen blijven moet je ingrijpen of om meer budget vragen. En zou er een sanity check zijn geweest was er ook ingegrepen, met dezelfde gevolgen voor de uitgaven in 2021.

Wat? Ik heb je post nu 3 keer gelezen maar echt geen idee wat je nu probeert te zeggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sandgroper

Citaat van: Huzaar1 op 16/11/2020 | 15:37 uur
Nee, zo werken de financiele processen en bedrijfsvoering niet. De AGDEF is nooit door een sanity check van de HDFC gegaan. En de CDS stuurt niet genoeg.
AGDEF, sanity check, HDFC  ?

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 16/11/2020 | 16:38 uur
Ik leg het net uit

Doet niet af aan het feit  dat een begroting een begroting is. Kan je er niet binnen blijven moet je ingrijpen of om meer budget vragen. En zou er een sanity check zijn geweest was er ook ingegrepen, met dezelfde gevolgen voor de uitgaven in 2021.