De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 30/04/2018 | 16:18 uur

Ik weet nu niet of het een spelvout is in de documenten, of dat er verwarring wordt gemaakt door de CV90120-T en CV90120 mortieren door elkaar te halen, maar aangezien er gsproken wordt over de invoering van het DFP apart.. denk ik dat het om een heel nieuw system gaat.

en het mortier systeem CV90 120 heet : BAE Systems Hagglunds is set to conduct manned firing trials of a prototype/demonstrator of the 120 mm Mjolner twin mortar system that it is developing for integration into CV90 infantry fighting vehicle (IFV) in Swedish Army service.

Mjolner, en zowel Mortier lijkt me geschikt als dragen voor de afkorting MR.

De enigste andere omschrijving van MR die ik kan bedenken kan zijn ''Medium Range'' maar ik zou niet weten wat ze daar mee bedoelen.
Het zou iets te maken kunnen hebben met ATGM's omdat die als medium range omschreven worden?

Moeten we dan denken aan zoiets?

Mortier klinkt in mijn ogen logischer binnen onze eenheden omdat ook de 120 mm mortieren vervangen moeten worden onder de naam ''Licht Indirect Vurend Wapensysteem'' in de nota.
Staat op de planning voor A brief in 2019 en instroom in 2022 -2027 maar dit heeft slechts een budget van 25 tot 100 miljoen en daar zal je niet veel mee kunnen doen verwacht ik.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 30/04/2018 | 15:30 uur
Nieuwste updates wijzen op gigantische wijzigingen voor 13 Lt brig.

Iemand een idee wat ze bedoelen met een CV90120MR ?
In hoe het hier staat valt die onder het kopje vuursteun/mortieren , er is verder geen duiding. Deze zou bij 13X geimplementeerd worden.

Verder wordt in deze presentatie 13X voorzien van een DFP bat. Waarbij er opties op tafel liggen, schijnbaar is de NAVO druk zo hoog om er een gevechtswaardige club van te maken dat er echt sneller wordt gewerkt om dit te realiseren. De in opslag staande CV90's worden toegevoegd aan de bestaande Inf. bats, de Boxer 35mm wordt dan niet aangekocht en het DFP bat krijgt dan 4 esks waardoor de samenstelling eruit komt te zien

A, B, C en D compagnie
A & B cie boxers
C cie Cv9035mm met MLU update
D cie DFP eskadron

deze club maal 2 en dan als 3e club een bataljon met 4 eskadrons DFP.

In ieder geval hele dikke grote kans dat er binnen tien jaar weer CV90's rondrijden daar.
2020 invoer CV9035 + CV90120MR
2023 MLU cv9035 ( inc SPike etc )
2024 invoer DFP
2026 13X omgetoverd tot capabele club

Die CV90120MR ... ik zie nergens verder staan ' aanschaf'  ... enkel oprichten.
Boxer 35mm is in dit verhaal wel endex, inc een volledige MLU Fennek. Allemaal om aan NAvo eisen te voldoen.
Ja CV90120MR daar zijn natuurlijk slechts 3 echte opties voor:

De Zweedse CV90 met dubbele 120 mm mortier ingebouwd, deze is ''van de plank'' te koop

De niet in gebruik zijnde CV90 AMOS 2x/ NEMO 1x 120 mortier

Of de CV90 Multicarrier, waar de Noren naar kijken /keken voor hun 120 mm mortier zoals we dat kennen van de M113.

Harald

Russian army unveils new BMPT fire support armored vehicle at military parade rehearsal

https://www.armyrecognition.com/april_2018_global_defense_security_army_news_industry/russian_army_unveils_new_bmpt_fire_support_armored_vehicle_at_military_parade_rehearsal.html

voor groot formaat :
http://armyrecognition.com/images/stories/news/2018/april/Russian_army_unveils_new_BMPT_fire_support_armored_vehicle_at_military_parade_rehearsal_925_001.jpg
Bewapening ; 2x 30mm, 2x 2 ATGW

De Russische eenheden worden steeds meer voorzien van nieuwe betere voertuigen. Dit zijn de eenheden waar de NL zich tegen moet weren met de CV90-35 en de Boxer(-35).
Het lijkt me goed dat NL eenheden voorzien worden van APS, gezien dat er steeds meer ATGW wapens op het "slachtveld" gebruikt zullen worden.
Invoering van nieuwe MBT is eigenlijk de beste manier om tegengewicht te creĆ«ren op de weegschaal tegen de steeds zwaarder bewapende eenheden. En misschien nog wel een extra Fire Support wapen naast de MBT. 

meer info omtrent BMPT ;
https://www.armyrecognition.com/russia_russian_army_light_armoured_vehicle_uk/bmpt-72_terminator_2_tank_support_armoured_fighting_vehicle_technical_data_sheet_specifications.html

StrataNL

35x228mm heeft net iets minder dan twee keer zoveel mondingsenergie dan 30x173.
40x255 CTWS heeft ongeveer net zoveel mondingsenergie als de 40mm Bofors, ongeveer 25% meer dan de 35mm.
50x330 Supershot, welke we met een modificatie aan het kanon ook met de CV90 kunnen verschieten, heeft weer c.a. 20% meer mondingsenergie dan de 40mm.

Dat terwijl een 40mm HE CTA patroon ongeveer 2x zoveel weegt dan de 35mm HE.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 01/04/2018 | 01:23 uur
Dit kanon heeft volgens jou toch een maximum effectieve dracht van 1.500 meter ?

Neen.. wel icm de optiek en hoe de Belgen gaan gebruiken. Althans volgens hun eigen documentatie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Poleme op 01/04/2018 | 01:23 uur
Dit kanon heeft volgens jou toch een maximum effectieve dracht van 1.500 meter ?

Dat zou best eens kunnen kloppen want men rekent mop die tekening alles uit met ''op 1500 m''.
CTA intl. geeft zelf aan dat het effectief is tot op 2500 m en maximaal 5000 m bereik heeft.

De brochure van het kanon geeft wel interessante data met voor een aantal munitie soorten een maximaal bereik van 8500 m (oefen munitie)

http://www.cta-international.com/v2/wp-content/uploads/2016/10/BrochureCTAIJune2016BAT.pdf

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 01/04/2018 | 01:14 uur
Jep dit komt in het Belgische pantservoertuig. Indrukwekkend kanon op papier, met veel voordelen maar ik moet het ook nog zien. Zal wat kinderziektes hebben. 1st of its kind.

Wel erg gaaf.. maar de 35/50 heeft ook mijn voorkeur.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Jep dit komt in het Belgische pantservoertuig. Indrukwekkend kanon op papier, met veel voordelen maar ik moet het ook nog zien. Zal wat kinderziektes hebben. 1st of its kind.

Wel erg gaaf.. maar de 35/50 heeft ook mijn voorkeur.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Dacht ik al, ja, maar bedankt voor de bevestiging  ;).

Ik denk dat ik wat betreft liever compatibiliteit met onze eigen CV9035MkIII's heb en  voor de 35mm ga.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Mourning op 31/03/2018 | 17:45 uur
Dit is neem ik aan ook het wapensysteem welk in de nieuwe Belgische voertuigen gaat komen? Niet die bepantserde bussen, maar dat andere voertuig welke het faalproject met de 90mm moet vervangen. Toch?

Als ik het goed begrijp wel ja het kanon is ontwikkeld door CTA international een combinatie van het Franse Nexter en Brits/Amerikaanse BAE systems.
Misschien wel interessant voor onze Boxer IFV's samen met de Britten nu die ook kiezen om weer toe te treden tot de Boxer samenwerking.

Frans/Belgische voertuig dat je bedoeld heet de Jaguar  :P

Mourning

Dit is neem ik aan ook het wapensysteem welk in de nieuwe Belgische voertuigen gaat komen? Niet die bepantserde bussen, maar dat andere voertuig welke het faalproject met de 90mm moet vervangen. Toch?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

We hebben het hier regelmatig gehad over het 35 mm kaliber en of dat nu beter was dan 30 mm. Dan komt nu de vraag is (deze nieuwe) 40 mm beter dan 35/50 mm?

CitaatThe US Army is looking to put a massive 40mm cannon on its Bradleys and Strykers
BAE Systems showed off its new 40mm cannon at Fort Benning in Georgia last week, as the US Army looks to add more fire power to its Strykers, Bradleys, and perhaps other combat vehicles, according to Defense News.

"Everything went perfectly," Rory Chamberlain, a business development manager at BAE Systems, told reporters after the cannon was fired, Defense News reported. BAE Systems is one of the largest defense companies in the world.

CTA International, a joint venture between BAE Systems and Nexter, began developing the weapon in 1994, and the gun was recently chosen by the UK and France for their new Ajax and EBRC Jaguar armored vehicles, according to The War Zone.

The cannon has six kinds of cased telescoped ammunition (meaning the projectile is in the cartridge with the charge), including aerial airbust rounds, airbust rounds, armor piercing rounds, point detonating rounds, and two more designated for training.

http://www.businessinsider.com/army-40mm-cannon-bradleys-strykers-2018-3

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/03/2018 | 21:03 uur
Dat snap ik.  En het stukje wat jij snel even "makkelijke integratie noemt"  bedoel ik. En een dergelijk systeem jntegreren is alles behalve makkelijk.

Makkelijk is ook maar hoe je het bekijkt, een systeem waar al kennis van in huis is is altijd makkelijker te integreren dan een compleet nieuw systeem. Maar ik begrijp wat je bedoeld

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/03/2018 | 20:26 uur
De MELLS is niets meer dan een in Duitsland geproduceerde SPIKE-LR dus die hebben we gelukkig al :) makkelijke integratie in onze systemen en geen aankoop van een nieuw duur systeem.

Dat snap ik.  En het stukje wat jij snel even "makkelijke integratie noemt"  bedoel ik. En een dergelijk systeem jntegreren is alles behalve makkelijk.

Ace1

Citaat van: JdL op 21/03/2018 | 20:12 uur
Waarom gaan de Duitsers nog aan de Marder sleutelen als de Puma IFV er al aankomt?

De Marder is  een produkt van Rheinmetall en de  Puma IFV is een produkt van Krauss-Maffei Wegmann.