Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip

Gestart door Harald, 08/02/2018 | 10:40 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 20/08/2018 | 13:38 uur
Een vervanger voor de CdG zie ik nog komen... maar de bouw van deze indachtig zullen de Fransen zich mogen reppen: besteld Feb '86, kielleging Apr '89, te water '94, in gebruikstelling Mei 2001...).
2040 lijkt me wat te ver weg...

V.w.b. 2040 zie reactie #1.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

M.i. zullen de Fransen niet hetzelfde pad inslaan als de Britten en twee carriers bouwen (en dan door gebrek aan budget elders op de Maine Nationale moeten besparen).
De tijd van twee carriers is daar "passé".
Wanneer er écht stront aan de knikker dreigt te komen stellen ze een onderhoud gewoon uit of doen ze er eentje waardoor men niet te ingrijpend moet werken (geen droogdok etc) aan vitale onderdelen.

De huidige staat en nabije toekomst van de Royal Navy moet menigeen toch tranen in de ogen doen krijgen. In tien jaar tijd is men er werkelijk met een grove borstel doorgegaan.
Ocean wel degelijk de verkoop in... Albion en Bulwark - nog niet bekend.

De Italianen zie ik ook geen volbloedcarrier bouwen... Kost bakken geld dat ze er niet voor over hebben. Hun inzetgebied is nog steeds de "Mare Nostrum" - de Middellandse Zee.
Een groot deel van mogelijke inzet (zoals boven Libie en Adriatische Zee/voormalig Joegoslavie) kan door toestellen vanop LuM-basissen afgedekt worden.

De Duitsers... een carrier... neuh.


Sparkplug

Citaat van: Parera op 08/02/2018 | 15:12 uur
De CdG is ''maar'' 1/3 groter als de huidige Cavour, door de samenwerking tussen Fincantieri & Naval Group zou met gemak een samenwerking kunnen ontstaan voor een nieuwe klasse Europese vliegkampschepen. Ook door het vertrek van de Britten uit de EU ontstaat daar een gat in het aantal carriers binnen de EU, dat waren er met de EU samen 3 (2x QE + 1x CdG) maar nu blijft alleen de Franse over. En ik zie eerder de Italianen in dat gat springen dan de Duitsers.

Echter blijft het aantal vliegkampschepen bij de Europese NAVO landen op peil. Daar verandert de Brexit niets aan.

Citaat van: Parera op 08/02/2018 | 15:12 uur
Daarnaast is de trend ook dat nieuwere schepen steeds groter worden, zo bouwt Italie nu een LHD die groter en zwaarder is dan de Cavour dus een vervanger van de Cavour zal zeker groter zijn dan het huidige schip.

De CdG is met haar 265 x 64 m een stuk breder dan de Cavour met haar 244 x 39 m maar op tonnage gebied valt dat verschil reuze mee 42,500 t vs 30,000 t .
Ik zie hier mogelijkheden en ik zie de Fransen niet meer dan 2 carriers bouwen. Ook op gebied van de vliegtuigen kunnen de Italianen goed aansluiten samen met de Duitsers voor de EF Typhoon vervanging.

Dat de Italiaanse LHD een grote wordt, zegt helemaal niets over de Cavour vervanger. Het zegt wel iets over de amfibische capaciteit waar naar wordt verlangd. De Italiaanse marine moet het voorlopig doen met 15 stuks F-35B en de F-35B's van de Italiaanse luchtmacht worden niet maritiem ingezet. Het aantal AV-8B Plus zit rond datzelfde aantal.

Het kostte de Italiaanse marine in de jaren 80 al heel veel moeite om jachtvliegtuigen te mogen gebruiken. Gelukkig kwam het in de jaren 90 er toch nog van. Een CATOBAR vliegkampschip staat al zeker niet hoog op de prioriteitenlijst.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 08/02/2018 | 15:04 uur
De Fransen zouden wellicht een nieuwe kernreactor kunnen ontwerpen. Was het niet zo dat de CdG een toen al bestaand ontwerp gebruikten?

Waarom zou de vervanger van de Cavour groter moeten worden?

De CdG is ''maar'' 1/3 groter als de huidige Cavour, door de samenwerking tussen Fincantieri & Naval Group zou met gemak een samenwerking kunnen ontstaan voor een nieuwe klasse Europese vliegkampschepen. Ook door het vertrek van de Britten uit de EU ontstaat daar een gat in het aantal carriers binnen de EU, dat waren er met de EU samen 3 (2x QE + 1x CdG) maar nu blijft alleen de Franse over. En ik zie eerder de Italianen in dat gat springen dan de Duitsers.

Daarnaast is de trend ook dat nieuwere schepen steeds groter worden, zo bouwt Italie nu een LHD die groter en zwaarder is dan de Cavour dus een vervanger van de Cavour zal zeker groter zijn dan het huidige schip.

De CdG is met haar 265 x 64 m een stuk breder dan de Cavour met haar 244 x 39 m maar op tonnage gebied valt dat verschil reuze mee 42,500 t vs 30,000 t .
Ik zie hier mogelijkheden en ik zie de Fransen niet meer dan 2 carriers bouwen. Ook op gebied van de vliegtuigen kunnen de Italianen goed aansluiten samen met de Duitsers voor de EF Typhoon vervanging.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 08/02/2018 | 11:40 uur
De grote vraag is : Gaat de nieuwe klasse carrier(s) van Frankrijk weer een CVN worden of kiest men alsnog voor een gasturbine / diesel-electric aandrijving, als je ziet hoevaak de CdG in onderhoud is geweest is een franse CVN niet bepaald een succesvol project te noemen. En de prijs van een normale carrier is natuurlijk een stuk lager dan die van een CVN. Ik zie ook een potentiele samenwerking tussen Frankrijk en de Italianen bij een conventionele carrier als vervanger van de CdG en Cavour klasses. Bijvoorbeeld samen 3 stuks (2x FR/ 1xIT).

De Fransen zouden wellicht een nieuwe kernreactor kunnen ontwerpen. Was het niet zo dat ze voor de CdG een toen al bestaand ontwerp gebruikten?

Waarom zou de vervanger van de Cavour groter moeten worden?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 11:27 uur
Aangezien de Fransen zeer vermoedelijk nooit voor een F35B gaan zullen ze wel moeten.

Bedenk hierbij dat de opvolger van de Rafale en Typhoon, zo als de schaarse plannen tot nu toe hebben laten zien, een flinke 2 pitter gaat worden waardoor voor  de vermoedelijke marine variant ook voldoende ruimte aan boord moet zijn.

De CVN zal een maatje UK of groter worden.

We weten dat de nieuwe carrier waarschijnlijk EMALS & AAG zal krijgen geleverd vanuit de VS, op de Navy League's Sea-Air-Space 2017 exposition werd bekend dat de Franse marine interesse had in de systemen van General Electric. En Naval Group heeft tussendoor nog de CdG door ontwikkeld voor export en deze kan ook dienen als basis voor de nieuwe carrier waardoor het ontwerp risico verkleint word. En we zien dit ook bij de Amerikanen : de basis blijft hetzelfde maar wel flink aangepast.

De grote vraag is : Gaat de nieuwe klasse carrier(s) van Frankrijk weer een CVN worden of kiest men alsnog voor een gasturbine / diesel-electric aandrijving, als je ziet hoevaak de CdG in onderhoud is geweest is een franse CVN niet bepaald een succesvol project te noemen. En de prijs van een normale carrier is natuurlijk een stuk lager dan die van een CVN. Ik zie ook een potentiele samenwerking tussen Frankrijk en de Italianen bij een conventionele carrier als vervanger van de CdG en Cavour klasses. Bijvoorbeeld samen 3 stuks (2x FR/ 1xIT).


Sparkplug

Wat ik her en der lees over Advanced Arresting Gear (AAG), maakt het deklandingen wel gemakkelijker en veiliger.

En dat EMALS de stoomcatapult zal vervangen, zie ik ook wel gebeuren. Of het beter is, weet ik niet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 08/02/2018 | 11:20 uur
idd, ook "gewoon" met catapult. De Fransen maken niet de fout die de Britten gedaan hebben met hun "QE carriers".

Aangezien de Fransen zeer vermoedelijk nooit voor een F35B gaan zullen ze wel moeten.

Bedenk hierbij dat de opvolger van de Rafale en Typhoon, zo als de schaarse plannen tot nu toe hebben laten zien, een flinke 2 pitter gaat worden waardoor voor  de vermoedelijke marine variant ook voldoende ruimte aan boord moet zijn.

De CVN zal een maatje UK of groter worden.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 10:48 uur
Goede zaak, hopelijk gaan ze uiteindelijk voor twee!

idd, ook "gewoon" met catapult. De Fransen maken niet de fout die de Britten gedaan hebben met hun "QE carriers".


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 08/02/2018 | 10:55 uur
Dat ze deze keer het vliegdek wel goed ontwerpen. Het oorspronkelijke vliegdek van de CdG was te krap voor gebruik van de E-2C

Een E-2D is in mijn ogen een no-brainer voor de toekomstige air wing.

De lessen zijn kostbaar geweest, ik neem aan dat fouten uit het verleden zorgvuldig zullen worden vermijden. (al realiseer ik mij dat aannames levensgevaarlijk kunnen zijn).

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 10:48 uur
Goede zaak, hopelijk gaan ze uiteindelijk voor twee!

Dat ze deze keer het vliegdek wel goed ontwerpen. Het oorspronkelijke vliegdek van de CdG was te krap voor gebruik van de E-2C

Een E-2D is in mijn ogen een no-brainer voor de toekomstige air wing.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 08/02/2018 | 10:40 uur
France to Launch Studies on Charles de Gaulle Aircraft Carrier Replacement


Goede zaak, hopelijk gaan ze uiteindelijk voor twee!

Harald

France to Launch Studies on Charles de Gaulle Aircraft Carrier Replacement

France is set to launch studies on the replacement of the sole aircraft carrier of the French Navy (Marine Nationale). The Charles de Gaulle will be decommissioned by 2040, according to the 2019-2025 military planning law which will be presented tomorrow in the ministerial council.


Naval Group (Formerly DCNS) Evolved Aircraft Carrier (DEAC). This design could serve as a base for the (yet to be started) Charles de Gaulle    aircraft carrier replacement programme. This design is also being offered to India.

"We reserve the possibility of having an aircraft carrier at the same time as the Charles de Gaulle or after" a source close to the Minister of Armed Forces Florence Parly told AFP.

According to AFP, France plans to allocate 295 billion euros to its military between 2019 and 2025, with the objective of increasing defense spending to 2% of GDP in 2025, according to the draft military programming law to be presented tomorrow in the ministerial council.The French defense budget, of 34.2 billion euros in 2018, will benefit of a 1.7 billion euros increase per year until 2022, followed by increments of 3 billion per year from of 2023, after the next presidential election, according to the future military planning law.

Navy Recognition understands that both the French Navy and Naval Group (formerly DCNS) were hopefull for new aircraft carrier studies to be funded as early as possible because there is a very slim window of opportunity: If studies were/are funded between the end of 2017 and the end of 2018, there is a chance for the potential "Charles de Gaulle replacement" to be ready in time for the next refit of Charles de Gaulle. France's sole aircraft carrier is currently undergoing its mid-life refit. Refits are scheduled every 7 years on average. For comparison, the Royal Navy's HMS Queen Elizabeth first steel cut took place in July 2009, she was launched in July 2014 and started sea trials in June 2017.

As we reported several times in the past, France's future aircraft carrier (if funded and built) will feature EMALS by General Atomics. Discussions between DGA, the French Navy, Naval Group and General Atomics have been taking place for a while now and are still ongoing. The French Navy was even briefed by NAVAIR on both EMALS and AAG at the test facility in Lakehurst last summer.

More recently, during the SNA 2018 tradeshow held in Washington D.C. in January, Navy Recognition learned that the French Navy has been briefed on E-2D Advanced Hawkeye by Northrop Grumman. We contacted a French Navy PAO who confirmed to us that procurement of E-2Ds is being considered as part of the 2019-2025 military planning law. The French Navy Naval Aviation currently deploys three E-2C Hawkeyes acquired in 1998, 1999 and 2004.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/february-2018-navy-naval-defense-news/5933-france-to-launch-studies-on-charles-de-gaulle-aircraft-carrier-replacement.html