De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#652
Citaat van: StrataNL op 20/03/2019 | 07:57 uur
Dat zie je goed  ;)

Die hydrografen boot is een mooi prototype... nu maar hopen op een vervolgorder voor de mariniers.
Voor één bootje ga je de moeite niet nemen om een totaal nieuw vaartuig te ontwikkelen.

Is het maar 1 bootje? :hrmph:

Ik ben benieuwd of ze straks ook inzetbaar zijn vanaf de vMFF's vanuit de multimission bay. We weten dat de bay's geschikt worden voor containers (40 voets?) en Rhibs / FRISC's (12m).
De huidige LCVP heeft een afmeting van 15,70 x 4, 27 m en een gewicht van 24.000 kg, dat is ook ongeveer wat dit nieuwe vaartuig mag gaan wegen. Daarom dacht ik gelijk aan het FA 1604 van Damen dat is namelijk volgens de Damen omschrijving 16 x 4 m (ruw weg).

En ik ga er wel vanuit dat het als het om slechts 1 vaartuig gaat een prototype is voor verdere testen binnen de KM / KMARNS. De huidige LCVP's staan op de planning voor vervanging  2020 (A-brief) en Instroom 2024 - 2026. Dit loopt ongeveer gelijk met het vFRISC project en aansluitend (2024 - 2033) loopt het vLCU project.

StrataNL

Vaartuig is net als LCVP, FRISC en CB90 geschikt om aan boord van de LPD's/JSS vervoerd te worden.

Gaat gebouwd worden bij Damen Shipyards Den Helder (voorheen scheepswerf Visser).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 07:30 uur
:hrmph: een CB90 achtige vaartuig ??

Dat zie je goed  ;)

Die hydrografen boot is een mooi prototype... nu maar hopen op een vervolgorder voor de mariniers.
Voor één bootje ga je de moeite niet nemen om een totaal nieuw vaartuig te ontwikkelen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

 :hrmph: een CB90 achtige vaartuig ??

Parera

#648
Via @Inkoop_DMO
Citaat
Vandaag is het contract voor de Expeditionary Survey Boat tbv @kon_marine getekend door #DMO & @damen. Hiermee kunnen tijdens toek. expeditionaire operaties flexibel en langduriger hydrografische surveys worden uitgevoerd onder operationele omstandigheden. #Defensie #marine



Het ziet er in mijn ogen uit als wat Damen eerder omschreef als het ''Damen Fast Assault 1604''. Dit ziet er wel uit als iets aangepaste variant van wat er omschreven werd door Damen.

Citaat
Vaartuig geoptimaliseerd voor het landen van 15 mariniers of Special Forces. Tevens geschikt voor maritime security operations, optioneel uitgerust met hitrole 12,7 mm en gepantserd tot lvl 3 pantser. Topsnelheid van 50 knopen en inzetbaar t/m sea state 4.

Is het bekend hoeveel er aangekocht gaan worden? Ik zeg niet dat dit de Damen FA 1604 is maar ik verwacht dat het wel de basis is en dat deze is aangepast voor andere werkzaamheden.
Mogelijk volgen er later nog wel echte assault vessels.

Parera

#647
Citaat van: StrataNL op 19/03/2019 | 14:53 uur
Gewoon meer M-fregatten aanschaffen. OPV semi-permanent in de West met NH90 of AW139, probleem opgelost.
Het zijn evengoed wel nuttige schepen als je ze inzet waar ze voor bedoeld zijn.

Ja meer M-fregatten ( 2 vMFF's + 2 extra) en de OPV's vervangen door een extra klasse fregatten / 4 extra vMFF's (totaal 8 stuks). En daarnaast een apart permanent schip van de wacht in de West.
De AW139's zijn niet geschikt om op schepen te landen dat gaat helaas niet werken, maar die heli's worden ergens rond 2020 - 2025 ook vervangen als het allemaal goed gaat.

Daarom tegen die tijd kiezen voor een nieuw type heli onder KLU/MLD vlag, in mijn ogen is de H160M een goede optie (4 heli's allemaal multirole inzetbaar [x KW + 1x KM + 1x reserve]) en dan het ''Zwitserse zakmes'' schip. Dan kijk ik naar een schip met de capaciteiten van de Crossover maar misschien juist wel op basis van de Omega / vMFF's om zoveel mogelijk overeenkomst te krijgen.

Het idee is dan om de bemanning voor 3 a 4 jaar geplaatst word in de West, dit is dan natuurlijk niet 1 complete bemanning maar er kan telkens een deel of zelfs individueel gewisseld worden.
De roulatie is hetzelfde als de huidige versie van hoe het kazerne personeel gewisseld word, op 1 of 2 momenten in het jaar word er gewisseld en dan verhuisd het bemanningslid (incl. gezin) naar de West en na 3 of 4 jaar (4 jaar is de nieuwe variant van de plaatsingen) verhuizen ze weer terug naar Nederland (of andere plaatsing).

Zie het schip in de west dan dus echt als een apart schip buiten alle scheepsklasses om, net zoals de PELI nu een compleet apart schip is waarvan er maar 1 in de KM aanwezig is.
Grotendeels moet de focus liggen op het tegenhouden van drugs, wapen en mensen handel maar ook een belangrijk deel op noodhulpverlening. Een beperkt deel moet de focus liggen op de verdediging van de eilanden en op het ondersteunen van de eenheden in de West.

De PELI moet in mijn ogen veranderd worden in een schip dat ingezet word voor het transport tussen de eilanden en het leveren van noodhulp en ondersteuning van operaties /oefeningen van eenheden in het gebied. Daarbij is amfibisch optreden een belangrijk punt i.v.m. de vele eilanden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 19/03/2019 | 14:53 uur
Gewoon meer M-fregatten aanschaffen. OPV semi-permanent in de West met NH90 of AW139, probleem opgelost.
Het zijn evengoed wel nuttige schepen als je ze inzet waar ze voor bedoeld zijn.

Mee eens. Voorwaarde is dan wel dat we als NL teruggaan naar 10 maar bij voorkeur 12 fregatten (8M en 4LC).

Tien jaar voor die tijd dat de OPV uit de sterkt worden gehaald maar eens zien wat dan een goed alternatief is...

StrataNL

Citaat van: Parera op 19/03/2019 | 13:51 uur
En de 4 OPV's kunnen op dat moment in de vloot vervangen worden door korvetten of fregatten van nut voor NAVO taken.

Ik zelf dacht aan een schip vergelijkbaar met wat Damen nu aanbied als Crossover maar dan een combinatie van laag-geweldsspectrum taken oplopend tot middelhoge geweldsspectrum taken waarmee we zelfstandig een dreiging kunnen afslaan en ons beperkt kunnen verdedigen. Daarnaast moet het schip goed uitgerust zijn voor counter-drugs, wapen en/of mensen smokkel operaties maar ook noodhulp operaties. Eigenlijk moet het schip in de West een zwitsers zakmes zijn waar de KM alle taken mee kan uitvoeren.  Verder moet het schip in mijn ogen verder integreren met de KWCARIB, daarom ook beschikken over een vliegdek en hangaar waar in de toekomst een nieuw type heli in kan dat speciaal aangekocht is voor de West (Zowel marine als KWCARIB heli's).


Dan kan de PELI daarnaast volledig bij vervanging ingericht worden op transport taken met als neven taak ondersteunen van noodhulp operaties en/of amfibische operaties (LST).
Gewoon meer M-fregatten aanschaffen. OPV semi-permanent in de West met NH90 of AW139, probleem opgelost.
Het zijn evengoed wel nuttige schepen als je ze inzet waar ze voor bedoeld zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Ik zat te na te denken over de invullen van de functie ''Stationsschip'' in de toekomst.

Het is duidelijk dat de 4 Holland klasse OPV's de komende jaren steeds minder gaan passen binnen de nieuwe focus van de KM, die gaat zich richten op NAVO operaties en dan ook het optreden in NAVO taakverbanden met bijbehorende specialistische taken. Daarnaast verleggen we met het Korps Mariniers de focus terug richting de koudweer gebieden. Binnen dit taken pakket vervalt grotendeels het anti-piraterij / counter drugs deel van de huidige taken, maar in de West zal het counter-drugs gewoon blijven bestaan.

Ik vroeg me af waarom gaan we niet naar een schip in de West dat net als de PELI permanent in de West aanwezig is? De bemanning kan dan ook voor langere periode (met gezin) uitgezonden worden en het onderhoud van het schip word toch extern uitbesteed aan een werf in de regio (Damen Curaçao). Met een permanent schip in de West drukt het ook niet op de ''Europese vloot'' van de marine en kan het een schip zijn dat compleet is aangepast voor taken in de West. En de 4 OPV's kunnen op dat moment in de vloot vervangen worden door korvetten of fregatten van nut voor NAVO taken.

Ik zelf dacht aan een schip vergelijkbaar met wat Damen nu aanbied als Crossover maar dan een combinatie van laag-geweldsspectrum taken oplopend tot middelhoge geweldsspectrum taken waarmee we zelfstandig een dreiging kunnen afslaan en ons beperkt kunnen verdedigen. Daarnaast moet het schip goed uitgerust zijn voor counter-drugs, wapen en/of mensen smokkel operaties maar ook noodhulp operaties. Eigenlijk moet het schip in de West een zwitsers zakmes zijn waar de KM alle taken mee kan uitvoeren.  Verder moet het schip in mijn ogen verder integreren met de KWCARIB, daarom ook beschikken over een vliegdek en hangaar waar in de toekomst een nieuw type heli in kan dat speciaal aangekocht is voor de West (Zowel marine als KWCARIB heli's).


Dan kan de PELI daarnaast volledig bij vervanging ingericht worden op transport taken met als neven taak ondersteunen van noodhulp operaties en/of amfibische operaties (LST).

Flyguy

Joe Den Helder. Altijd apart om te zien hoe hongerig gemeentes zijn op Defensieterrein, wel begrijpelijk, maar toch apart.

Enig idee wat er in het oude P&O gebouw gaat komen? Dacht dat Neptunes binnekort tegen de vlakte gaat, dat is al een kans. Plus er is nog een redelijk legeringstekort op het Nieuwe Haven, vooral met het gehalte choller gebouwen waar nu in geslapen wordt zou je dat mooi kunnen oplossen daar.

Lex

Toekomst Buitenveld in Den Helder is nu nog ongewis

Door Arie Booy

DEN HELDER
Wordt de toekomst van Buitenveld bepaald door de gemeente en het havenbedrijf of door het ministerie van defensie? Het college van b en w in Den Helder hoopt dat het dit voorjaar duidelijk wordt.

Het kan raar lopen in een marinestad als Den Helder. Wanneer de zeemacht krimpt, komen allerlei gronden en gebouwen beschikbaar, maar wanneer de zeemacht gaat groeien, worden oude toezeggingen ingetrokken en staat de gemeente met lege handen.

Die situatie lijkt in ieder geval op te gaan voor Buitenveld; de centraal gelegen plek in het havengebied die misschien toch eigendom van de landelijke overheid blijft. Tenminste dat is de situatie zoals die er momenteel voor staat.

Raadsfractie D66 stelde vragen over de kosten die reeds gemaakt zijn voor verwerving en herbestemming van het terrein tussen buiten- en binnenhaven. Gisteren kwam daar antwoord op. 'De gesprekken en de voorbereiding hebben ambtelijke inzet gevergd', schrijft het college over de onderhandelingen met het Rijks Vastgoedbedrijf.

Onduidelijk is echter wat dat gekost heeft: 'De sinds de start van de gesprekken (zomer 2016) hieraan bestede uren zijn niet geregistreerd', stellen burgemeester en wethouders. Ook het havenbedrijf is heel wat uurtjes met planvorming bezig geweest: 'Daarnaast heeft Port of Den Helder een plan voorbereid om het gebied te kunnen vullen met bedrijfsmatige activiteiten.'

De illustraties hierboven komen uit een folder die Port of Den Helder afgelopen najaar heeft laten drukken. Het is wervingsmateriaal voor op beurzen en dergelijke. Naast diverse schetsen voor hoe bedrijven zich op deze plek aan het water kunnen vestigen, staat er in het Engels op de achterzijde van de folder: 'Er is meer ruimte voor ambitie in de Noordzee Energy Gateway'.

Een miljoen
Of dat ook voor Buitenveld opgaat valt dus nog te bezien. De gemeente heeft een bedrag van een miljoen euro gereserveerd voor de verwerving en ontwikkeling van het terrein. Het geld is ook bestemd voor gebouwen en kades.

Vorig jaar meldde de Koninklijke Marine al dat in ieder geval het kazernegebouw, dat haaks op de Zeedoksluis staat, weer in gebruik zal worden genomen. Maar de marine kan ook veel meer claimen, waarschuwt het college in het antwoord op de vragen van D66: 'De kans bestaat dat Defensie Buitenveld geheel of gedeeltelijk in bezit zal houden. Hierover verwachten wij voorjaar 2019 duidelijkheid te verkrijgen.'

Voorzitter Bob Haitsma van de Haven en Scheepvaart Vereniging trad begin deze week naar buiten met kritiek op het voornemen van de gemeente om het stadhuis in de zuidoosthoek van Willemsoord te vestigen.

Haitsma: ,,Ik heb begrepen dat de gemeente er op rekent extra parkeerruimte voor ambtenaren te maken op Buitenveld. Dat gaat echter ten koste van de ontwikkeling van onze haven", vreest de belangenbehartiger van het havenbedrijfsleven. Op de tekening hierboven is geheel rechts de brug te zien over het Boerenverdriet. Op een steenworp afstand liggen de gebouwen waar de gemeente inmiddels een oogje op heeft laten vallen.

Niet volledig
Wat de uitkomst van de onderhandelingen met het Rijk ook wordt, het ziet er naar uit dat de ambities van havenbedrijf en gemeente niet volledig gerealiseerd kunnen worden op Buitenveld.

Het terrein is immers nog steeds van de rijksoverheid en die zal de belangen van de Koninklijke Marine naar verwachting zwaarder laten wegen dan die van de gemeente. Mogelijk komt er op termijn een uitruil met de locatie van scheepswerf Damen even verderop aan de Binnenhaven. Er zijn immers plannen om Damen naar de Nieuwe Haven te brengen.

NHD, 20-02-2019, 16:27

Parera

Citaat van: Ace1 op 16/02/2019 | 13:11 uur
Zowel de NH90 als de C-295 MPA maken gebruik van Fully Integrated Tactical System (FITS) En wat mij betreft verhuizen de 3 KWNL van Schiphol naar de Kooy.
+1

The return of the MLD!  :angel: fixed wing maar in lichtere vorm en voornamelijk kustwacht taken, maar indien nodig ook inzetbaar in conflicten.

Ace1

#640
Citaat van: Parera op 16/02/2019 | 12:59 uur
Dat is zeker een goede optie, maar onafhankelijk van welke kist je neemt. En zowel de NH90 als C-295 zijn toestellen van Airbus dus daar zal het probleem ook niet liggen, waar mogelijk moeten we kijken om zoveel mogelijk systemen hetzelfde te kopen.

Ik denk dat het een goede optie is om te kijken naar de C-295 voor de KWNL en KWCARIB, toestellen onder beheer van defensie en uitgeleend aan de verschillende KW's.
Defensie levert personeel (in de West kun je hier deels lokaal personeel voor opleiden). Een aankoop van 3 voor KWNL + 2 KWCARIB maakt een geschikte vloot en gebruik maken van de NH90 consoles, eventueel op pallet systemen zodat wanneer het nodig is (in de West) de kisten omgebouwd kunnen worden voor transport taken.

Overgiet de eenheid met een paars sausje waarbij de KM en KLU personeel leveren en klaar.

Zowel de NH90 als de C-295 MPA maken gebruik van Fully Integrated Tactical System (FITS) En wat mij betreft verhuizen de 3 KWNL van Schiphol naar de Kooy.

Parera

#639
Citaat van: Ace1 op 16/02/2019 | 12:52 uur
Dat zo en zo maar kijk ook bij de aanschaf of het ook mogelijk om hetzelfde  sensor operator station te nemen wat ook in gebruik is bij de NH90 dat scheelt een hoop geld.

Dat is zeker een goede optie, maar onafhankelijk van welke kist je neemt. En zowel de NH90 als C-295 zijn toestellen van Airbus dus daar zal het probleem ook niet liggen, waar mogelijk moeten we kijken om zoveel mogelijk systemen hetzelfde te kopen.

Ik denk dat het een goede optie is om te kijken naar de C-295 voor de KWNL en KWCARIB, toestellen onder beheer van defensie en uitgeleend aan de verschillende KW's.
Defensie levert personeel (in de West kun je hier deels lokaal personeel voor opleiden). Een aankoop van 3 voor KWNL + 2 KWCARIB maakt een geschikte vloot en gebruik maken van de NH90 consoles, eventueel op pallet systemen zodat wanneer het nodig is (in de West) de kisten omgebouwd kunnen worden voor transport taken.

Overgiet de eenheid met een paars sausje waarbij de KM en KLU personeel leveren en klaar. Uitgevoerd in NH-90 grijs met een KWNL of KWCARIB striping.

Ace1

Citaat van: Parera op 16/02/2019 | 12:42 uur
Je kan ook kiezen voor 1 compleet dezelfde kist? Waarbij dus alles uitwisselbaar is, in de basis zijn de taken grotendeels hetzelfde : SAR en handhaving waarbij in de West counter-drugs een grote rol speelt in de handhavingstaak maar dit kan in Nederland ook nodig zijn.

Dat zo en zo maar kijk ook bij de aanschaf of het ook mogelijk om hetzelfde  sensor operator station te nemen wat ook in gebruik is bij de NH90 dat scheelt een hoop geld.