Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

Via @xaviervav
CitaatIn Limours, @ThalesDefence  unveiled today the first #SeaFire array ready for testing by DGA and @MarineNationale






Poleme

#615
Citaat van: Flyguy op 09/04/2019 | 12:39 uur
Relatief karige bewapening voor zo'n groot schip. Wel geïnteresseerd in hoe de Spanjaarden hun EW suite in gaan richten, daar valt m.i. voor ons ook veel te halen als het om de LCF'en en vMFF's gaat.
Wat heb je liever ?: een Mk.41 'Zwitsers Zakmes' Strike Length VLS met 16 cellen welke in totaal 64 ESSM's; of maximaal 16x SM-2 Standards, of bijvoorbeeld een combi van 8 Tomahawk kruisvluchtwapens en 32 ESSM's of 8 ASROC-VL's gecombineerd met 32 ESSM's.
Of ga je voor een Sylver A70 (strike length) met daarin een combi van slechts 16x Aster-15's en 16 SCALP kruisvluchtwapens of 16 Aster-30's, zoals in de FREMM's en Horizon AAW klasse.

Aan Australia werd het F-5000 ontwerp aangeboden als vervanger van de ANZAC klasse (M-fregat achtig schip).  Gebaseerd op het F100 AAW ontwerp, had het F-5000 ook 48 VLS cellen.  De CODOG voortstuwing werd ook overgenomen, dus geen stillere CODLOG elektrisch / hybride installatie.  De concurrenten, het Type 26 en FREMM hadden dit wel en de FREMM kan standaard 2 boordheli's meenemen.  Terwijl het Type 26 eventueel in zijn multi-mission bay nog een extra boordheli mee kan nemen, hoewel dit wel wat lastiger is voor de heli-ploegen.  De FREMM en F-5000 hadden geen multi-mission bay / deck.  Navantia stelde wel dat het ontwerp kon worden gemodificeerd, om toch twee boordheli's onder te kunnen brengen.
Het F-5000 ontwerp bleek het minst risico-vol en het goedkoopst, terwijl het Type 26 het duurst is.  Maar de Australians hadden geen trek in een AAW ontwerp aangepast aan de ASW taak.

  De Spaanse marine moet haar F80 Santa Maria's, klonen van de Oliver Hazard Perry klasse, vervangen.
Was de F100 romp nog ontworpen 'rondom' de 48 VLS cellen.  Het primaire ASW F110 fregat had veel minder VLS cellen nodig en kreeg een stillere Combined Diesel Electric and Gas (CODELAG) voortstuwing.  Dit had nogal veel gevolgen voor de gewichtsverdeling en stabiliteit, dus werd de romp hier door en de ASW rol aangepast.
Het F110 heeft zowel midscheeps als aan de stuurboord kant van de hangar multi-mission ruimtes, de achterste multi-mission ruimte kan omgebouwd worden tot tweede hangar.  Hoe zou dat bij het v-MFF zitten ?

De F100, Hobart AWD en F110 familie zijn uitvergrote en evolutionaire ontwikkelingen op het uiterst sterke en robuuste casco van de Oliver Hazard Perry klasse.
Dus geen zoveel mogelijk civiele bouwstandaarden, maar alleen een mil. standard bouw wijze, gebaseerd op dure ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog.
Zodat deze fregatten en torpedobootjager familie een goede overleefbaarheid hebben.  De F110's krijgen ook een bemanning van 150 koppen, aanzienlijk meer dan op de Franse FREMM varianten en v-MFF.   Maar ervaringen met 2 Exocet inslagen in de USS Starke; de USS Samuel B. Roberts die een 250 ponds zeemijn overleeft en de USS Cole die een kamikaze-speedboot overleeft, leren dat je bij battle damage control nooit genoeg handjes hebt.
Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het F110 nu al voldoet aan de hoge constructieve eisen die de US Navy stelt.  Stel dat de USN bijvoorbeeld het FREMM als basis voor haar FFG(X) zou kiezen, dan moet de FREMM constructie wel verstevigd worden.

De US Navy schat dat haar FFG(X) tussen de USD 850 / 900 miljoen en USD 1 miljard zal gaan kosten.   EUR 4,3 miljard / 5 schepen = EUR 860 miljoen voor 1 F110.
Wow !, ons v-MFF doet heden nog EUR 600 miljoen per schip, maar dit is dan ook een low-budget bak.

Navantia bouwde vijf F100 Alvaro de Bazan fregatten, een AAW schip met Combined Diesel Or Gas (CODOG) aandrijving.   Australia bestelde 3 Hobart Air Warfare Destroyers, lokale klonen van de F100 klasse.   Noorwegen kocht 5 Too Low Budget ASW F100 varianten, de F310 Fridtjof Nansen klasse.  Deze familie telt dus al 13 schepen en indien geen annuleringen, met vijf F110's wordt de familie 18 stuks groot.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

In for the long haul (part 1): good news and bad news about the frigate transition (van Anzac-klasse naar Hunter-klasse)

https://www.aspistrategist.org.au/in-for-the-long-haul-part-1-good-news-and-bad-news-about-the-frigate-transition/

In for the long haul (part 2): Can the Anzacs remain relevant?

https://www.aspistrategist.org.au/in-for-the-long-haul-part-2-can-the-anzacs-remain-relevant/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Meh, wij stellen onze schepen al in dienst voordat ze helemaal af zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Flyguy op 09/04/2019 | 13:40 uur
Cheers. Harpoons, interessant.

Als we kijken naar het tijdsschema zien we dat ze tussen '26 en '31 in de vaart moeten komen net als de vMFF's, maar voor deze units beginnen ze volgende maand al met het snijden van het staal. Vraag me af hoe wij dat gaan doen.

Sneller bouwen of uitstellen  ;D

Als ik kijk naar de bouw van de F-100 (Bazan) klasse en dan schip 5 werd de aankoop in Mei 2006 goedgekeurd, in Juni 2007 werd begonnen met de bouw van het schip. En pas in Februari 2009 werd de kiel gelegd, waarna in November 2010 het schip te water gelaten werd en Juni 2012 begonnen met proefvaarten waarna  het in Oktober 2012 in dienst genomen werd.

Dat betekend dat ze tussen Juni 2007 en Juni 2012 gebouwd is aan het schip dat komt uit op 5 jaar bouw. Onze Zeven Provincien is gebouwd in slechts 4 jaar tijd, de laatste Holland duurde maar 3 jaar.

Wij bouwen dus sneller dan de Spanjaarden.

Flyguy

Citaat van: Parera op 09/04/2019 | 12:48 uur
16 Cells VLS voor zover bekend alleen ESSM's. Het meest opvallende aan de buitenkant is de verandering van US 5'' kanon naar Leonardo 127 mm kanon.

Hier een impressie met daarop de systemen benoemd uit Oktober 2018 en HIER de presentatie waar de impressie uit komt (.pdf).


Cheers. Harpoons, interessant.

Als we kijken naar het tijdsschema zien we dat ze tussen '26 en '31 in de vaart moeten komen net als de vMFF's, maar voor deze units beginnen ze volgende maand al met het snijden van het staal. Vraag me af hoe wij dat gaan doen.

Parera

#610
Citaat van: Flyguy op 09/04/2019 | 12:39 uur
Relatief karige bewapening voor zo'n groot schip. Wel geïnteresseerd in hoe de Spanjaarden hun EW suite in gaan richten, daar valt m.i. voor ons ook veel te halen als het om de LCF'en en vMFF's gaat.

16 Cells VLS voor zover bekend alleen ESSM's. Het meest opvallende aan de buitenkant is de verandering van US 5'' kanon naar Leonardo 127 mm kanon.

Hier een impressie met daarop de systemen benoemd uit Oktober 2018 en HIER de presentatie waar de impressie uit komt (.pdf).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 09/04/2019 | 12:39 uur
Relatief karige bewapening voor zo'n groot schip. Wel geïnteresseerd in hoe de Spanjaarden hun EW suite in gaan richten, daar valt m.i. voor ons ook veel te halen als het om de LCF'en en vMFF's gaat.

Tonnage is exact gelijk aan vMFF.

Flyguy

Relatief karige bewapening voor zo'n groot schip. Wel geïnteresseerd in hoe de Spanjaarden hun EW suite in gaan richten, daar valt m.i. voor ons ook veel te halen als het om de LCF'en en vMFF's gaat.

Harald

Spain Approved Funding for Construction of new F-110 Frigates for the Spanish Navy

The Spanish Council of Ministers approved the EUR 4.3 billion funding for the construction of five new F-110 frigates for the Spanish Navy on March 29. The new frigates will be built by Spanish shipbuilder Navantia.



According to Spain's Council of Ministers, the F-110 program includes the following main objectives

• Construction of five frigates, along with their associated equipment and first installation parts of each vessel needed to ensure safe navigation without external support
•Obtaining Integrated Logistic Support for the F-110 class, which entails the logistic information of the ship, the logistic documentation (Maintenance Plan, Procurement Plan and Training Plan, technical manuals, maintenance documentation, support documentation to provisioning), as well as the necessary systems for the implementation of the Digital Model and Twin.
•Industrial training in operations and maintenance for the personnel of the Ministry of Defense involved in the construction of ships and equipment.

The delivery of the first F-110 is scheduled for the year 2026, and the last for the year 2031. Navantia should start construction on the first ship of the class in May.

F-110 frigates will be replacing the Spanish Navy's Santa Maria-class frigates which have been in service since 1986. The frigates will be fitted with a new evolution of Navantia's SCOMBA Combat Management System and a new solid-state S-band radar developed by Indra in cooperation with Lockheed Martin.

The F-110 Frigates will be capable of both blue water and green (littoral) water operations. Their design will be optimized for a reduced crew complement and lower operating and life cycle costs. Navantia engineers focused on the survivability of the design (reduced probability of detection / ability to withstand attacks and complete the mission). It will be capable of four dimensional warfare: AAW, ASW (with Thales CAPTAS-4 variable depth sonar), EW... and will be fitted with a modular mission bay as it is the norm nowadays for modern surface combatants.

F-110 frigates will measure 145 meters in length and displace 6,100 tons. They will be equipped with a 127mm main gun, anti-ship missiles, torpedo launchers, two 30mm guns and a 16-cell vertical launch system (VLS).

https://www.navalnews.com/naval-news/2019/04/spain-approved-funding-for-construction-of-new-f-110-frigates-for-the-spanish-navy/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#606
Citaat van: Lex op 08/04/2019 | 23:29 uur
Stop dan met dit geheel, of maak duidelijk dat dit pas ter sprake komt als het bestand fregatten op peil is.

LPD1 wordt pas vervangen na 2031, al is het al wel iets waar nu al over nagedacht dient te worden, 2031 is immers nog maar 12 jaar verwijderd van het heden. (er vanuit gaande dat LPD1 vervangen wordt)

Zie hoelang het JSS er sinds de marine studie uit 2005 er over gedaan heeft om aan de vloot toegevoegd te kunnen worden, we waren maar zo 10 jaar verder.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#605
Citaat van: Lex op 08/04/2019 | 23:27 uur
Alles leuk en aardig, maar dit gaat voorbij aan de vraagstelling. De fixatie van het merendeel is gericht op de aanschaf van LHD/LPD.
Is het niet van eerste belang om te zorgen voor adequate ondersteuning, middels zorgen voor voldoende Fregatten?

Het minimum aantal fregatten voor Nederland is wat mij betreft 12 (8 MFF en 4LCF), iets wat bij politieke wil geen onmogelijk verhaal is: (we komen tenslotte, op papier, van 22 fregatten)

In eerste instantie 2 vMFF + 2 als optie in de herijkingsnota 2020 (4)
LCF 1 op 1 vervangen (4)
OPV's 1 op 1 vervangen door batch2/Flyght2 vMFF (4)

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/04/2019 | 23:13 uur
Wat is klein... v.w.b. inwoners zijn we een middelgroot land en financieel zijn we (nog)een grootmacht.

Natuurlijk eerst vervangingen en uitbreiding van het fregatten bestand, ik zie een LHD ook pas in beeld komen als ons eerste LPD vervangen moet worden waarbij een LHD niet veel meer is dan LPD is met een plat dek.
Stop dan met dit geheel, of maak duidelijk dat dit pas ter sprake komt als het bestand fregatten op peil is.

Parera

#603
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/04/2019 | 23:23 uur
Ergens denk ik dat je met de JSS hull + 10% een heel eind komt en blijft het een betaalbare familie.

Zie mijn vorige post  ;D Enforcer 30000 +/- 216 m lengte. Dit is nog wel een ontwerp uit de oude serie toen het nog onder de Koninklijke Schelde viel, enkele jaren terug heeft Damen Schelde de hele serie gemoderniseerd hierbij zijn de afmetingen iets veranderd.

Zo is de grootste LPD uit de serie (22k) van 193,5 vergroot naar 198 m dus met 4,5 m verlengd, een kleine 2,5%. Dat komt voor de nieuwe 30k dan uit op 220 - 225 m lengte.


Citaat van: Lex op 08/04/2019 | 23:27 uur
Alles leuk en aardig, maar dit gaat voorbij aan de vraagstelling. De fixatie van het merendeel is gericht op de aanschaf van LHD/LPD.
Is het niet van eerste belang om te zorgen voor adequate ondersteuning, middels zorgen voor voldoende Fregatten?
Het antwoord op die vraag is simpel : Ja!

Maar het is heel goed mogelijk dat er bij de bestelling van de vMFF's niet 2 maar 4 NL schepen besteld gaan worden (geen idee of het ook gaat gebeuren) maar ik houd die optie nog wel open.

Dat we vervolgens met 8 fregatten nog weinig capaciteit hebben kan alleen opgelost worden als ook de OPV's vervroegd vervangen worden maar dat is iets voor de nota van 2024.

Lex

Citaat van: Parera op 08/04/2019 | 23:08 uur
Dat is precies de volgorde volgens de defensienota :angel:


  • Vervanging Multipurpose Fregat (MFF) 2024 - 2026
  • Vervanging Luchtverdedigings- en Commando Fregatten (LCF) 2029 - 2033
  • Vervanging Zr. Ms. Rotterdam (LPD-1) 2030 - 2031
  • Vervanging Zr. Ms. Johan de Witt (LPD-2) 2032 - 2033

Bij de studies rondom het JSS is er ook serieus overwogen om een helikoptercarrier aan te schaffen, dit is toen uiteindelijk afgevallen omdat de politiek het niet nodig vond (geen EU / NAVO behoefte) en te prijzig. Maar ik ga er vanuit dat het idee weer overwogen gaat worden bij de vLPD projecten.

Nu ben ik het met je eens dat het LHD Trieste van 33k ton heel groot is voor ons, maar een schip van iets kleiner formaat (25 - 30 k ton) is in mijn ogen wel een goede optie.
Dat betekend wel dat er naast de aankoop van het schip nog een hoop andere investeringen gedaan moeten worden (extra heli's, extra personeel, aanpassingen in de haven en noem het maar op). Maar het overwegen vind ik wel een goede optie, en als dit ook samen valt met de behoefte die er nationaal en/of EU/NAVO is dan moeten we er voor gaan.

De simpelste optie is natuurlijk zeggen we bouwen 1 klasse van 2 schepen voor het vLPD project maar 1 LHD + 1 LPD kan ook goed mogelijk maar is in mijn ogen niet handig.
2 stuks LHD is goed haalbaar voor onze marine, eigenlijk veranderd er weinig met wat we nu hebben. De schepen worden iets groter, er komt meer hangaar ruimte maar verder veranderd er weinig.
Alles leuk en aardig, maar dit gaat voorbij aan de vraagstelling. De fixatie van het merendeel is gericht op de aanschaf van LHD/LPD.
Is het niet van eerste belang om te zorgen voor adequate ondersteuning, middels zorgen voor voldoende Fregatten?