Recente berichten

#1
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 01:55Exact, en alsof ze de FCAS gaan afnemen. Ze hebben nog 30 jaar te gaan met de F-35.

Zeg nooit nooit natuurlijk. Misschien kunnen ze het showroom model meenemen voor een zacht prijsje
#2
Zuid-Amerika / Re: Brazilaanse industrie expa...
Last post by Ace1 - Vandaag om 22:26
Indien Embraer een nieuwe 737- en A320-concurrent gaat bouwen dan heeft Boeing zo en zo een probleem.
Ik vermoed dat men gebruik gaat maken van de techniek van de C-390 dit in combinatie met de techniek van de  Embraer E-Jet E2 family.

Mocht Embraer er ook een MPA versie en een AEW&C aircraft  gaan bouwen en Frankrijk kiest bijvoorbeeld voor een MPA versie van Dassault gaat Airbus dit voelen want alle potentiële klanten gaan dan bij Embraer kijken.

Van de zakenjets die Embraer zijn ook een MPA versie en AEW&C aircraft versie, hierdoor hoeft Embraer niet vanaf 0 te  beginnen.
#3
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Benji87 - Vandaag om 22:19
Er wordt gevreesd voor een doorbraak van significante proporties bij Chasiv Yar. Het zwaartepunt van het Russische offensief lijkt daar te gaan liggen. De komende weken worden zeer spannend voor Oekraïne.
#4
Zuid-Amerika / Brazilaanse industrie expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 22:15
Embraer overweegt nieuwe 737- en A320-concurrent te bouwen

Embraer overweegt te beginnen met de ontwikkeling van een nieuw narrowbody-vliegtuig. Met het eventueel te bouwen toesteltype zou de fabrikant de strijd aan willen gaan met de marktdominantie van Airbus en Boeing.

De Wall Street Journal meldde woensdag dat Embraer interne studies heeft uitgevoerd en vastgesteld heeft dat het bedrijf over de technologische- en productiecapaciteit beschikt om een volgende generatie narrowbody-vliegtuig te ontwikkelen. Het type zou qua grootte vergelijkbaar moeten worden met de Boeing 737. Daarmee zou het voor Embraer, dat zich voornamelijk toelegt op regionale en zakelijke toestellen, het eerste vliegtuig in dat segment worden. Hoewel er nog geen definitieve beslissing is genomen, heeft Embraer al wel de basis gelegd voor het project. Zo zou de fabrikant al bezig zijn met richtlijnen voor de laadcapaciteit en het vliegbereik van het toestel. Desalniettemin zou de daadwerkelijke ontwikkeling, mocht Embraer daartoe besluiten, nog vele jaren in beslag nemen.

Met de juiste specificaties en timing zou er wel potentie zijn voor een nieuwkomer op de markt. Boeing kampt nog altijd met veel productieproblemen bij de 737 MAX en de verwachting is dat het nog jaren zal duren voordat de productielijnen helemaal op orde zijn en de leveringsachterstanden zijn ingehaald. Airbus doet daarentegen goede zaken, maar kan de vraag naar vliegtuigen uit de A320-familie amper aan. De Europese fabrikant heeft momenteel nog bestellingen openstaan voor bijna 8.000 vliegtuigen.

https://www.upinthesky.nl/2024/05/01/embraer-overweegt-nieuwe-737-en-a320-concurrent-te-bouwen/
#5
Embraer ziet nieuwe kansen, breidt flink uit

De Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer wil dit jaar 900 nieuwe werknemers aantrekken. In 2023 wierf het bedrijf al 1.500 nieuwe krachten. Het bedrijf heeft versterking nodig om de productie op te schalen en te investeren in nieuwe ontwikkelingen op de mark

Een van die ontwikkelingen is de technologie achter eVTOL's, kleine elektrische vliegtuigen die horizontaal kunnen opstijgen en landen. Embraer wil met het eigen dochterbedrijf Eve Air Mobility de opkomende markt voor eVTOL's bestormen.

Een andere marktontwikkeling is de conversie van passagiers- naar vrachtvliegtuigen. Begin april maakte de eerste door Embraer omgebouwde E-190 een eerste vlucht.

Embraer maakt zich bovendien op voor de bouw van C-390's voor klanten wereldwijd. De nieuwe aanwinst in de klantenkring wordt waarschijnlijk buurland Colombia, dat het militaire vliegtuig net als Nederland als opvolger voor de C-130 Hercules geselecteerd heeft. Colombia kocht eerder bij Embraer de EMB 314 Super Tucano, een licht aanvalsvliegtuig.

Op dit moment heeft Embraer wereldwijd ongeveer 19.000 mensen in dienst.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/04/29/embraer-ziet-nieuwe-kansen-breidt-flink-uit/

#6
Zuid-Amerika / Corruptie in Columbia
Last post by Ace1 - Vandaag om 21:53
Tienduizenden wapens en miljoenen kogels van Colombiaans leger verdwenen

Bij inspecties van meerdere Colombiaanse legerbases in februari en april bleek dat er ruim vier miljoen kogels, granaten en raketten ontbraken. Volgens president Gustavo Petro is interne corruptie de grote oorzaak.
De zaak kwam aan het licht na inspecties van de legerbases Tolemaida en La Guajira, meldt BBC News.

Bij Tolemaida ontbraken ruim 800.000 kogels en bijna 10.000 granaten. De situatie bij La Guajira was nog ernstiger: daar bleken 4,2 miljoen kogels en meer dan 9.300 granaten spoorloos te zijn. Ook zouden bij die legerbasis bijna 40 raketten en 550 raketgranaten ontbreken.

Petro stelt dat de wapens zijn verkocht aan wapenhandelaren. Het leger zou al langer betrokken zijn bij commerciële wapenhandel. Daarbij "wordt gebruikgemaakt van wapens van de Colombiaanse staat", zei de president dinsdag op een persconferentie.

Volgens Petro zijn de wapens waarschijnlijk verkocht aan rebellengroepen in Colombia. Maar het kan ook dat ze naar Haïti zijn gesmokkeld of op de internationale zwarte markt zijn verhandeld.

https://www.nu.nl/buitenland/6311160/tienduizenden-wapens-en-miljoenen-kogels-van-colombiaans-leger-verdwenen.html
#7
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 21:49
Oekraïne negeert Amerika, gaat door met drone-aanvallen in Rusland

Oekraïne negeert Amerikaanse verzoeken om te stoppen met drone-aanvallen diep in Rusland. Washington vreest niet alleen hogere olieprijzen nu Kyiv de ene na de andere Russische olieraffinaderij in brand schiet met drones, de Amerikanen zijn ook bang voor een oncontroleerbare escalatie. Intussen krijgt de eigen Oekraïense industrie voor langeafstandsdrones steeds meer tractie. 

Kyiv heeft inmiddels honderden miljoenen dollars geïnvesteerd in het opzetten van een eigen industrie voor de productie van langeafstandsdrones, een reactie op de westerse aarzeling om het land van langeafstandswapens te voorzien. Intussen produceren zo'n zes Oekraïense bedrijven drones die diep in Rusland doelen kunnen aanvallen. Een van de nieuwste modellen heeft zelfs een bereik van 3.000 kilometer en is daarmee in staat om doelen in zelfs Siberië aan te vallen.

Washington niet blij
Maar de Verenigde Staten zijn niet blij met deze ontwikkelingen dringen er bij de Oekraïners op aan om terughoudend te zijn met diepte-aanvallen met drones. De Amerikanen doen dat omdat ze bang zijn voor een verdere stijging van de olieprijs wanneer de Russische olie-industrie verder ontwricht raakt. Maar ook vreest Washington een lik-op-stuk-escalatie vanuit Rusland.

Eind maart beschadigde Rusland voor miljoenen dollars de Oekraïense energie-infrastructuur door massale aanvallen waarmee het pijnlijk aantoonde hoe poreus en kwetsbaar de Oekraïense luchtverdediging is. Zo vernietigden Russische kh-69-raketten op 11 april de Trypilska-elektriciteitscentrale in Oekraïne, op 40 kilometer van de hoofdstad – een doelwit dat desondanks binnen het bereik ligt van de Patriot-luchtverdedigingssystemen van de hoofdstad.

Kyiv negeert Washington
Tot nu toe negeert Oekraïne het Amerikaanse advies om de aanvallen af te blazen. Tegenover The Economist verklaart een Oekraïense inlichtingenofficier, deels verantwoordelijk voor het programma, dat hij 'geen instructies heeft ontvangen om de operaties af te bouwen. Volgens één van de droneproducenten is de Amerikaanse houding dubbelzinnig; een van zijn Amerikaanse contacten 'knipoogde' terwijl hij tegelijkertijd een waarschuwing af gaf. 'Ze vertellen ons privé dat we door moeten gaan', zei de producent die erop wees dat het Oekraïense droneprogramma de komende maanden sterk zal worden uitgebreid. 'Rusland verschroeit de Oekraïense aarde. Het wordt tijd dat wij hetzelfde doen met Europees Rusland.'

Begin april waarschuwde de bezorgde Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin tijdens een hoorzitting van een Senaatscommissie Oekraïne tegen aanvallen op Russische olieraffinaderijen. Austin benadrukte toen dat het van strategisch belang is dat Oekraïne zijn militaire inspanningen richt op tactische en operationele doelen die rechtstreeks van invloed zijn op het huidige conflict.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545751/oekraine-negeert-amerikaans-verzoek-gaat-door-met-drone-aanvallen-op-rusland
#8
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 21:46
Zorgen Oekraïense mannen in Nederland over gevolgen mobilisatiewet

Oekraïense mannen in Nederland maken zich zorgen over de gevolgen van de nieuwe mobilisatiewet in Oekraïne. Mannen tussen de 18 en de 60 jaar kunnen vanaf 18 mei geen paspoort of identiteitsbewijs meer aanvragen bij het Oekraïense consulaat.

Alleen als ze willen terugkeren naar Oekraïne worden ze geholpen. Dat heeft de regering in Kyiv vorige week bepaald, in de hoop gevluchte landgenoten te motiveren om terug te komen en in het leger te vechten. Het land kampt met een tekort aan soldaten om tegen Rusland te vechten.

De afgelopen week stonden lange rijen voor het Oekraïense consulaat in Berlijn, Warschau en Praag. Honderden mannen hoopten nog een paspoort of ID te kunnen krijgen.

Meestal was dat tevergeefs en werden ze niet geholpen. Een aantal Oekraïners werd boos of emotioneel. "Ze laten me niet binnen, omdat ze bang zijn dat ik niet wegga tot ik mijn paspoort heb", zei een man in de rij in Warschau tegen persbureau AFP.

'Ik voel me staatloos'
In de rijen stonden ook Oekraïners die in Nederland verblijven, omdat het consulaat in Nederland sinds een jaar geen paspoorten meer vernieuwt. De 28-jarige Vladimir reisde naar Berlijn om een paspoort aan te vragen.

Vorige week werden zijn papieren gestolen in de metro. "Ik heb niks meer", zegt hij. Hij moest uren in een lange rij staan, maar niemand werd geholpen. "Ik kan niet meer aantonen dat ik in Nederland verblijf, maar ook geen nieuw paspoort aanvragen."

Voor zijn werk moet hij veel naar het buitenland reizen. Dat durft hij nu niet meer, uit angst dat de politie hem staande houdt. Ook in Nederland vermijdt hij het liefst de politie. "Ik voel me stateloos."

Voor een nieuw paspoort zou hij, sinds de maatregel is ingegaan, naar Oekraïne moeten. "Daar laten ze me nooit meer gaan". zegt hij. In het leger wil hij absoluut niet. "Ik heb al genoeg mensen zien sterven voor een oorlog waar ze nooit voor hebben gekozen."

De 21-jarige Herman vertelt dat zijn paspoort nog enkele jaren geldig is. "Maar ik maak me zorgen. Ik ben gevlucht om niet te sterven, maar nu kan ik geen nieuw rijbewijs en paspoort krijgen."

Verblijfsvergunning
Oekraïners in Nederland krijgen zolang de oorlog duurt geen verblijfsvergunning, maar een sticker, die ze samen met hun paspoort moeten laten zien wanneer de politie daarom vraagt. Dan hebben ze een zogenoemde beschermde status. Het ministerie van Justitie en Veiligheid onderzoekt nu wat het voor Oekraïners betekent als ze geen geldig paspoort meer hebben.

Niet alleen mensen die tijdens de oorlog naar het buitenland zijn vertrokken, worden geraakt door de wetgeving. "Sommige Oekraïners verlieten het land al in 1990, of 2000," vertelt de Poolse politicoloog en historicus Łukasz Adamski aan Radio Free Europe. "Deze wet zou alleen moeten gelden voor de Oekraïners die het land illegaal hebben verlaten."

Eerlijke behandeling
De maatregel kwam een week nadat president Zelensky een nieuwe wet had ondertekend die meer mankracht voor het leger moet opleveren. Deze mobilisatiewet bepaalt dat ook 25- en 26-jarigen nu kunnen worden opgeroepen voor militaire dienst. Voorheen gold de dienstplicht vanaf 27 jaar.

In Oekraïne zelf zijn de meningen over de mobilisatiewet verdeeld. Een deel van de bevolking begrijpt dat de mannen die in het buitenland wonen niet in het leger willen. Maar een ander deel vindt het oneerlijk dat mannen in Oekraïne geen keuze hebben en de mannen in het buitenland wel.

In een post op X omschrijft minister Koeleba van Buitenlandse Zaken de nieuwe maatregel als "eerlijke behandeling". "Een verblijf in het buitenland ontslaat een burger niet van zijn of haar verplichtingen aan het thuisland."

https://nos.nl/artikel/2518785-zorgen-oekraiense-mannen-in-nederland-over-gevolgen-mobilisatiewet
#9
KM / Re: LPX
Last post by silvester herc - Vandaag om 21:01
Citaat van: Master Mack op Vandaag om 19:02Saai ;D
Ik heb begrepen dat er al de type Helikopters van onze Engelse vrienden vanaf de ATS moeten kunne opereren dus dan worden het ook de Chinooks,EH-101en Apaches enzovoort gewoon een flinke lift en een hangaar beneden deks er staat wel de lengte plus minus 150 M maar niet de breedte dus dan kan men er nog aardig wat van maken men wil dat de Mariniers meer zelfstandig kunnen operen dus maak er wat van Parera heeft zeker het Portugese ontwerp voor zich😉!!
#10
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by bergd - Vandaag om 20:51
De Democraten hadden in mijn ogen gewoon een jong fris kandidaat naar voren moeten schuiven i.p.v. Biden.