Recente berichten

#91
'De herontwikkeling van Europese defensieapparaten duurt nog wel tien jaar'

Het duurt nog een jaar of tien voordat de Europese defensieapparaten herbewapend zijn. Dat voorspelt Michelle Haas, onderzoeker aan de Universiteit van Gent. 'De defensie-industrie duurt er lang over om een nieuwe productielijn op te zetten.'

Op 24 februari 2022 veranderde de Europese perceptie van Rusland in één klap door de invasie van Oekraïne. Als gevolg daarvan sprak de Duitse bondskanselier Scholz van een 'Zeitenwende', oftewel een keerpunt. In heel Europa gingen we meer investeren in defensie.

Het defensieapparaat was in bijna alle Europese landen na de Koude Oorlog wegbezuinigd. De annexatie van de Krim in 2014 vormde een eerste keerpunt. Zeker in Oost-Europa is men toen weer langzaamaan meer gaan investeren in Defensie. In andere delen van Europa werd die noodzaak minder gevoeld. Nederland is hierop een uitzondering. Door het neerhalen van MH17 kwam het conflict in Oekraïne hier eerder dan in de rest van West-Europa op de politieke agenda te staan. 'Maar ook hier is het natuurlijk sinds 2022 veel urgenter geworden', zegt Haas.

Nog steeds verschillen landen van elkaar in hoe ze de oorlog in Oekraïne aanvliegen. Bijna iedereen heeft zijn defensiebudget opgeschroefd, maar waartoe dat gebeurt verschilt per land. Zo biedt de oorlog in Oekraïne Spanje de mogelijkheid meer te investeren in Defensie, maar doet Spanje dit vooral om Marokko af te schrikken. Dat geldt ook voor Griekenland, dat zich bewapent tegen Turkije. 'Voor hen is Rusland heel duidelijk geen existentiële dreiging.' Landen uit Oost-Europa en de Baltische staten vrezen op hun beurt wel dat het conflict zich uitbreidt naar hun grenzen, zegt Haas. 'Landen denken altijd aan hun eigen verdediging.'

Diversere productie-output
Er gaat meer geld naar de defensie-industrie. Toch is Europa twee jaar na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne nog lang niet op het punt waar het hadden willen zijn. Haas wijt dit onder meer aan problemen in de productiecapaciteit. De Europese productie-output moet diverser, zegt zij. Dit betekent dat Europese landen niet alleen meer wapens moeten produceren, maar ook daarvan meer soorten moeten produceren. 'Je bent kwetsbaar als je maar een paar defensiesystemen hebt. Als de tegenstander die uitschakelt, sta je met lege handen.'

Haas wijst op het feit dat het opnieuw opbouwen van defensie nou eenmaal een lange tijd duurt. Zeker omdat de meeste landen de afgelopen jaren 'wegkeken'. 'De defensie-industrie duurt er lang over om een nieuwe productielijn op te zetten.' Ons continent kampt bovendien met een beperkte industriële capaciteit. Hierdoor zijn we voor wapens grotendeels afhankelijk van de VS. De Europese kwaliteit is hoog, maar de kwantiteit laat nog op zich wachten. 'De herontwikkeling van de Europese defensieapparaten duurt nog wel tien jaar', verwacht Haas.

De Europese Unie kan een 'coördinerende rol' spelen in de heropbouw van de Europese defensie-industrie, Daar blijft het bij. Defensiebeleid is grotendeels belegd bij de lidstaten zelf. Wel kunnen ze via de Europese vredesfaciliteit hun bonnetjes van defensie-uitgaven declareren, zegt Haas.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10547277/de-herontwikkeling-van-europese-defensieapparaten-duurt-nog-wel-tien-jaar
#92
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by jurrien visser (JuVi op Twitter) - 19/05/2024 | 14:56 uur
Citaat van: Harald op 19/05/2024 | 10:10 uurhttps://www.kivi.nl/afdelingen/defensie-en-veiligheid/nieuws/artikel/vervanging-onderzeeboten-koninklijke-marine



Zinnige vragen waarbij ik punt 1 voor de gebruiker het meest relavant vind (voor de industrie is het een ander verhaal).

Knuppel in het hoederhok, punt 1. vervang SSK door SSN ... en door!
#93
KM / Re: LPX
Last post by Harald - 19/05/2024 | 12:59 uur
Citaat van: Huzaar1 op 19/05/2024 | 11:46 uurJullie zijn kampioen vooroordeel.

Dit betekent niets. Maar ga je gang hoor, jaren voordat we ook nog maar bij een definitief ontwerp zijn de huil smily inzetten omdat je 90% van de informatie mist.

Klopt helemaal, idd heb geen inside info en we hebben nog geen definitief ontwerp.

Maar... wat ik schreef klopt ook. De ideeën, wensen welke eerst gezegd werden, bijvoorbeeld in het hoogste geweldsspectrum is compleet losgelaten.
Dus wat er eerst gesuggereerd werd komt er niet, compleet andere insteek.
Dat vind ik jammer.
#94
KM / Re: LPX
Last post by Huzaar1 - 19/05/2024 | 11:46 uur
Citaat van: Harald op 18/05/2024 | 09:52 uurWat me opvalt is dat men vanuit Defensie niet meer spreekt van LPX, vrij vertaald Landings Platform voor de toekomst, maar nu steeds ATS, Amfibische Transport Schepen.
Tekstueel een downgrading en dit zal in de praktijk straks ook zijn gezien dat de schepen straks niet meer hun eigen broek op kunnen houden kwa zelfbescherming en afhankelijk zullen zijn van andere fregatten.
Jammer...  :'(  :mad:

Jullie zijn kampioen vooroordeel.

Dit betekent niets. Maar ga je gang hoor, jaren voordat we ook nog maar bij een definitief ontwerp zijn de huil smily inzetten omdat je 90% van de informatie mist.

#95
KM / Re: LPX
Last post by silvester herc - 19/05/2024 | 11:23 uur
Citaat van: Harald op 18/05/2024 | 09:52 uurWat me opvalt is dat men vanuit Defensie niet meer spreekt van LPX, vrij vertaald Landings Platform voor de toekomst, maar nu steeds ATS, Amfibische Transport Schepen.
Tekstueel een downgrading en dit zal in de praktijk straks ook zijn gezien dat de schepen straks niet meer hun eigen broek op kunnen houden kwa zelfbescherming en afhankelijk zullen zijn van andere fregatten.
Jammer...  :'(  :mad:
Misschien een idee om dit topic te versnderen in ATS  ;)
#96
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Harald - 19/05/2024 | 10:10 uur
https://www.kivi.nl/afdelingen/defensie-en-veiligheid/nieuws/artikel/vervanging-onderzeeboten-koninklijke-marine

Op 15 maart heeft Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat de voorlopige keuze van de demissionaire regering voor onderzeeboten van het Franse bedrijf Naval Group bekendgemaakt. Op 3 juni zal de Tweede Kamer haar standpunt bepalen over dit voorstel. Onze werkgroep Politiek en Techniek heeft een zestal "stoplichtvragen" over deze voorlopige keuze.

De werkgroep "Politiek en techniek" van de afdeling Defensie en Veiligheid analyseert actuele politieke ontwikkelingen in de defensiesector. Zij levert onafhankelijke feiten en duiding vanuit de technologische kennis en ervaring van ingenieurs. De werkgroep heeft opmerkingen en suggesties voor vragen over het DMP-D voor de vervanging van de Walrus-klasse onderzeeboten, waarover de Tweede Kamer op 3 juni 2024 een standpunt zal bepalen.

Zoals op 22 maart 2024 al aangegeven (link) stelt onze werkgroep vast dat het gevolgde keuzeproces tot nu toe de "Race to the bottom (link)" is geweest, waar wij in 2020 voor waarschuwden. Op basis van onze kennis en ervaring verwachten wij dat onze andere daarbij gegeven voorspellingen ook zullen uitkomen.
Dat stellen wij niet vanuit een belang bij een van de partijen, maar door een objectieve beschouwing van technologische aspecten, de doorlopen procedure en het resultaat daarvan op basis van de kennis en ervaring van onze leden.

Naar analogie van de Staatssecretaris geeft de werkgroep voor de behandeling van het voorlopige gunningsbesluit door de Tweede Kamer de volgende "stoplicht vragen" in overweging.  Alleen als deze alle 6 op "groen" staan is het voorgestelde besluit passend.

1. Past het voorgestelde besluit bij de huidige geopolitieke situatie?
Het DMP-A uit 2016 en DMP-B uit 2020 waarop de aanbesteding is gebaseerd gingen uit van langdurige vrede en een krimpende krijgsmacht. Moeten de ontwikkelingen sindsdien geen gevolgen hebben voor aantallen onderzeeboten en een grotere, meer gedifferentieerde nieuwbouwcapaciteit voor onderzeeboten in Europa?
Passen de technische en inzetbeperkingen van een "aangepast standaardontwerp van de plank" bij de grotere en meer flexibele behoefte van deze tijd? Naar mening van de werkgroep is er nu meer flexibiliteit en groeicapaciteit nodig. De behoeftestelling waarop het voorgenomen besluit is gebaseerd, is immers sinds 2016 niet meer bijgesteld.

2. Past het voorstel in het door het parlement goedgekeurde regeringsbeleid?
De Defensie Industrie Strategie (DIS), de Strategische agenda voor de Maritieme Maakindustrie (SaMMI), de Northern Naval Capability Cooperation (NNCC), het Open Strategische Autonomie beleid (OSA), etc. geven allemaal aan dat juist deze specifieke kennis en bijbehorende bedrijven die ook voor onderzeeboten wordt gebruikt moet worden behouden.
Nu dit voor een strategisch zeer belangrijk project aan de orde is wijkt de regering daar van af.

3. Zijn de risico's van een opdracht aan Naval Group voldoende afgedekt?
Opdrachten van andere landen aan Naval Group leiden structureel tot grote kostenverhogingen en vertragingen. Deze contracten met een zeer grote financiële omvang zijn ongetwijfeld (ook) zeer zorgvuldig opgesteld en voorzien van de nodige juridische zekerheden.
Bekendste recente voorbeeld zijn de Australische onderzeeboten van hetzelfde type die na 2 jaar in prijs waren verdubbeld. Daarnaast werd de inschakeling van de lokale industrie ook verregaand niet volgens afspraak ingevuld. Veel andere landen hebben een soortgelijke ervaring.
Begin mei 2024 werd door Naval Group ook alweer vertraging bij de oplevering van de Belgisch/Nederlandse mijnenjagers en de bijbehorende "toolkit" aangekondigd.
Het gaat hierbij niet alleen om korte(re) termijn risico's bij de initiële aanschaf, maar ook om grote kostenoverschrijdingen tijdens de verdere ontwikkeling, bouw en later tijdens onderhoud.
De ADR waarschuwt in haar rapport dat de risico's, risicomitigatie en de gevolgen daarvan door Defensie onvoldoende helder zijn gemaakt. Juist met de Australische en andere ervaringen met Naval Group lijkt dit van extra groot belang.

4. Zijn de gedurende 120 jaar in Nederland opgebouwde kennis en inzet doctrines geborgd?
Hoewel de omvang en inhoud van de industriële participatie nog onduidelijk is, blijkt uit de lijst van de 10 participerende bedrijven dat dit vnl. gericht is op platformtechnologie. Slechts 1 bedrijf werkt aan één van de vele sensoren.
De kennis van wapensystemen en wapensysteem-integratie waar Nederland met o.a. TNO, JIVC en de Onderzeedienst in excelleert wordt dus niet ingezet. Daarop zijn de Nederlandse doctrines en militaire inzet afgestemd. Nu deze niet meer wordt toegepast zal die kennis de komende jaren verdwijnen, want deze passen niet bij de Franse technologie.
Bovendien zal de wapensysteem technologie in de systemen van Naval Group zonder twijfel op grond van eigendomsrechten en Franse nationale veiligheid worden afgeschermd voor de gebruiker. Nieuwe kennis wordt dus niet opgebouwd. Geen inzicht, alleen gebruikershandleiding.

5. Kunnen de verlangde Amerikaanse wapensystemen worden ingebouwd?
Amerikaanse Mk48 torpedo's zijn al vele jaren in gebruik bij de onderzeedienst. Daarop zijn alle inzet en onderhoudssystemen afgestemd. De Amerikaanse Tomahawk kruisvluchtwapens worden daar nu voor de Walrusklasse aan toegevoegd. Integratie van deze wapens in een onderzeeboot van de Franse Naval Group is zeer complex, uniek voor Nederland en waarschijnlijk technisch onmogelijk.
Daarnaast zal de VS mogelijk geen exportvergunning voor de benodigde kennis naar Frankrijk verlenen. Als dat wel gebeurt is het onwaarschijnlijk dat de integratie binnen tijd en budget kan worden uitgevoerd.
Dit geldt ook voor het nieuwe sonarsysteem dat met grote betrokkenheid van TNO in het VK is ontwikkeld, met als doel dit ook in te bouwen in de nieuwe Nederlandse onderzeeboten.

6. Is de geboden prijs realistisch of is dit prijsdumping door de Franse overheid?
De prijs voor de Australische Barracuda Shortfin (4500 ton, 97 m lang, 8,8m diameter) liep al voordat de bouw begon op van 2,8 Mld € naar 4,7 Mld € per boot. De even complexe, maar iets kleinere Barracuda Blacksword voor Nederland wordt nu aangeboden voor ongeveer 1,25 à 1,5 Mld € per boot.
Nederland en Indonesië betalen ongeveer dezelfde prijs, maar Indonesië krijgt de kleinere en eenvoudiger Scorpène.
In de Nederlandse versie moeten dan ook nog eens de Amerikaanse Mk48 torpedo en Tomahawk kruisvluchtwapen en het Noorse Naval Strike Missile worden geïntegreerd.
Dit versterkt de aanwijzingen dat de Franse regering streeft naar monopolies op de Defensiemarkt en de industrie ondersteunt bij offreren onder de kostprijs om buitenlandse orders binnen te halen.
Na het plaatsen van de opdracht ontstaat een nieuwe situatie. Daardoor zijn de uiteindelijke kosten van het project niet te becijferen.
#97
Citaat van: Stoonbrace op 17/05/2024 | 19:29 uurDe kostprijs voor het op peil brengen van de munitievoorraden van de landmacht is 30 miljard. Momenteel zijn de stocks voor 7% gevuld.
PM sent
#98
Rutte wilde in 2017 al zijn opvolging regelen

De top van de VVD had al in 2017 een opvolger voor Mark Rutte willen aanwijzen. Het was de bedoeling dat Jeanine Hennis-Plasschaert fractievoorzitter zou worden, zodat ze bij volgende Kamerverkiezingen tot lijsttrekker kon worden gekozen. Rutte zou dan bij die verkiezingen plaatsmaken voor Hennis, zo was de afspraak.

Dat staat in het boek Het Raadsel Rutte, van politiek journalisten Ron Fresen (ex-NOS) en Wilma Borgman (NOS) dat morgen verschijnt.

Het plan mislukte: Hennis moest in 2017, tijdens de formatie van het kabinet-Rutte III, aftreden als demissionair minister van Defensie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in een rapport dat twee Nederlandse militairen in Mali waren omgekomen door een ongeluk dat het gevolg was van ernstige tekortkomingen bij Defensie.

Dat ze zo kort daarna zou overstappen naar het fractievoorzitterschap was politiek onmogelijk, oordeelde de leiding van de partij.

Geen alles opeisende baan
In plaats van Hennis werd Klaas Dijkhoff de nieuwe fractievoorzitter. Dijkhoff had niet de ambitie om partijleider te worden en al helemaal geen belangstelling voor het premierschap. Hij was vader van een jong gezin en wilde geen alles opeisende baan.

In het boek vertelt Dijkhoff hoe Rutte druk op hem uitoefende om het toch te doen: "Hij zei: hoe kun je dat nou niet ambiëren? Je bent een politicus, dit is toch het hoogst haalbare? Als ik in de weg zit moet je het zeggen, dan moet ik gewoon opzij stappen. En dan zei hij bijvoorbeeld dat ik toch in het Catshuis (ambtswoning premier, red.) kon gaan wonen, dan zie je je gezin elke dag en daar zijn ook scholen." Maar Dijkhoff had echt geen belangstelling en vertrok in 2021 uit Den Haag.

Intussen brak ook de coronacrisis uit en Rutte moest alle zeilen bijzetten om die in goede banen te leiden. Uiteindelijk gingen de liberalen voor de vijfde keer met hem als lijstrekker de verkiezingen van 2021 in. Opnieuw werden ze de grootste. Het kabinet-Rutte IV kwam met veel moeite tot stand.

Nadat dat kabinet al na anderhalf jaar was gevallen, kwam Rutte in een, naar eigen zeggen, "epifaan moment" tot de conclusie dat zijn rol is uitgespeeld. Dilan Yesilgöz werd in 2023 zijn opvolger als lijsttrekker.

Eerste vrouwelijke premier
Overigens speelde de opvolgingskwestie ook al in 2014, staat in het boek van Fresen en Borgman. De VVD stelde toen in allerijl een scenario op om Rutte te vervangen, mocht die naar Brussel vertrekken om EU-president Herman van Rompuy op te volgen. Rutte stond in alle belangrijke Europese hoofdsteden bovenaan het lijstje van gewenste kandidaten, hoewel hij zelf niet wilde.

Halbe Zijlstra, destijds VVD-fractievoorzitter, zegt in het boek hoe het plan van de partijtop eruitzag, als Rutte geen nee meer kon zeggen: "Het plan was dat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) hem dan zou opvolgen. Dan zouden we ook de eerste vrouwelijke premier leveren. Een prima uitgangspositie voor de volgende verkiezingen, tenzij zij er niks van zou bakken natuurlijk."

Zover kwam het niet, uiteindelijk werd de huidige Poolse liberale premier Donald Tusk de opvolger van Van Rompuy.

https://nos.nl/artikel/2520356-rutte-wilde-in-2017-al-zijn-opvolging-regelen
#99
Van alles en nog wat! / Re: Onzin-topic uitgave 24
Last post by Ace1 - 18/05/2024 | 15:38 uur
@Stoonbrace hoe vaak heb jij al iets gebroken?
#100
Van alles en nog wat! / Re: Onzin-topic uitgave 24
Last post by Ace1 - 18/05/2024 | 15:37 uur
Onze lunch is heel anders dan die van de Belgen, en zo merken we het verschil

Je wist het misschien niet, maar Belgen breken vaker hun botten dan Nederlanders. Ze zijn niet onhandiger, het heeft alles te maken met dna. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek naar wat dna over complete bevolkingsgroepen kan vertellen. ,,Kijk naar onze lunch: kaas en melk. Wij hebben van alle Europeanen het meeste calcium in ons lijf, wat de botten sterker maakt."

Hoe ingewikkeld wil je het hebben? ,,Als je alle dna van één mens achter elkaar zou leggen - er zit twee meter dna in elke cel en we hebben 120 miljard cellen - zou je van hier tot aan de zon en terug gaan. Zoveel dna-informatie hebben we in ons lichaam."

Het is een opmerking die Rotterdamse onderzoeksleider André Uitterlinden maakt om de ontelbare mogelijkheden van ons dna te schetsen. Hij is als professor Complexe Genetica aan het Erasmus MC een expert, maar in zijn vakgebied is nog veel onbekend. ,,Van de acht miljard mensen op aarde is de volgorde van het dna van zo'n vier, vijf miljoen mensen bepaald."

Door dna lijken we op elkaar
Het mag een bijna onbegrijpelijk onderwerp zijn, tegelijkertijd is het wel zo dat het doen en laten van ieder mens wordt ingegeven door zijn dna en de omgeving waarin hij verkeert. Dna is erfelijk en omdat je het meekrijgt van je ouders, lijken broers en zussen op elkaar maar ook bevolkingsgroepen.

Onze uiterlijke kenmerken zijn het zichtbare bewijs. Niet gek dus dat bijvoorbeeld de ene Italiaan op de andere lijkt en weinig weg heeft van een Fin.

Met een glaasje melk en met een biertje
Er zit, zegt Uitterlinden die in zijn werkkamer in het Erasmus MC een foto van hem met een breed lachende oud-president Obama heeft hangen, zelfs verschil tussen Nederlanders en Belgen. Hij toont twee beelden van zichzelf: een op z'n Hollands met een glas melk, de ander op z'n Vlaams met een pintje.

Het is ter illustratie bij zijn uitleg waarom een Belg gemiddeld sneller een botbreuk oploopt dan een Nederlander. ,,Kijk naar onze lunch: kaas en melk. Wij hebben van alle Europeanen het meeste calcium in ons lijf, wat de botten sterker maakt. Belgen lunchen anders, hebben veel minder calcium, waardoor botfracturen meer voorkomen."

Ander voorbeeld: ,,Sommige ziektes komen veel vaker of juist minder vaak voor, afhankelijk van de ethnische achtergrond. Zoals diabetes type 2 of hart- en vaatziekten. En recenter covid. De dna-verschillen tussen die groepen spelen daar een belangrijke rol in."

'Ziektes zijn een fout in het dna'
Ons dna en onze herkomst bepalen dus wie wij zijn en hoe gezond we door het leven trekken. Meer kennis van dna, en dan uitgesplitst naar bevolkingsgroep, is letterlijk van levensbelang. ,,Alle ziektes hebben te maken met afwijkingen in ons dna."

Herken je de afwijking tijdig, dan valt er preventief wat te winnen. Alleen, tot nu ontbreekt het in Europa aan goed 'vergelijkingsmateriaal'. Het heeft weinig zin het dna van een Griek met dat van een Deen te vergelijken.

Vandaar dat de Europese Commissie een subsidie van 20 miljoen euro heeft verstrekt om Genome of Europe van de grond te tillen. Dit onderzoeksproject wordt door Uitterlinden geleid en tweehonderd wetenschappers uit 29 landen werken eraan mee.

Over de grenzen heen
Over vier jaar moet het leiden tot een Europese databank vol informatie over alle mogelijke dna-variaties en genetische verschillen tussen bevolkingsgroepen. ,,De politiek heeft de grenzen van een land vastgelegd. Bevolkingsgroepen wonen echter overal. Europa telt ruim tachtig etniciteiten en kent een rijke koloniale geschiedenis", verduidelijkt de professor Complexe Genetica.

,,Volgens de wet zijn we allemaal Nederlanders. Maar de familie van de een is al generaties afkomstig uit Rotterdam, een ander komt van Indonesië, de Molukken, Curaçao, Suriname, Turkije of Marokko. Hoeveel nationaliteiten telt Rotterdam niet? Honderdzeventig. Iemands dna moet je wel met de juiste etniciteit vergelijken."

Daarom spreekt hij over bevolkingsgroepen, omdat het dna van dé Nederlander nu eenmaal niet bestaat. Tussen die etnische groepen bestaan genetische verschillen. Hij verwacht dat met die kennis van de Europese dna-variaties straks veel ziektes beter zijn te voorkomen.

Welk risico loop jij?
,,Dan kun je dna-profielen opstellen voor bijvoorbeeld de kans op borstkanker of voor erfelijke ziektes. Dan kun je zeggen: jij zit in een hoogrisicogroep voor diabetes, laag of juist normaal. Die informatie kan helpen om vroegtijdig maatregelen te nemen. Met een dieet, meer beweging of medicatie valt een ziekte dan te voorkomen. Onze gezondheidszorg zal een enorme boost krijgen."

In het geval van borstkanker, aldus Uitterlinden, zou je niet álle vrouwen van rond de 50 aan het bevolkingsonderzoek hoeven te laten deelnemen. ,,Doe rond je 30ste een genetische test. Val je in een hoogrisicogroep, dan gaan we je direct volgen. Zo niet, dan kan zo'n vervelende mammografie uitgesteld worden of onnodig blijken te zijn. Daar zijn een heleboel vrouwen bij gebaat denk ik."

Het is geen garantie dat iemand geen borstkanker krijgt, benadrukt hij. ,,Het is vooral preventief oogpunt. Je kunt er iets aan doen voor het te laat is." En als het voor borstkanker kan, kan dat ook voor andere ziektes. ,,Is er kans op darmkanker, prostaatkanker, longkanker - dan kun je daar naar handelen. Het mooie is dat je al die informatie uit één en dezelfde dna-test kunt halen. Efficiënt dus niet duur meer."

Het representatieve Europese dna
Prof.dr. André Uitterlinden spreekt steeds over 'representatief': de representatieve Nederlander, Fransman, Marokkaan. Bij dna is iemands achtergrond belangrijker dan de aanduiding welke nationaliteit iemand heeft.

Voor het Genome of Europe-project is aan elk land gevraagd de bevolkingssamenstelling te geven (naar het land van afkomst). Hiermee wordt een representatieve dna-bank van Europa gemaakt.

https://www.ad.nl/binnenland/onze-lunch-is-heel-anders-dan-die-van-de-belgen-en-zo-merken-we-het-verschil~ac9b42ed/#comments-anchor