Recente berichten

#21
Citaat van: Ace1 op 09/05/2024 | 14:01 uurHangt van de staat van de casco's af want Boeing vinkt tegenwoordig de checklists af zonder alles te controleren. Ook de 737-900 NG schijnt net als de 737 MAX 9 deur problemen te hebben.

https://nos.nl/artikel/2519580-weer-onderzoek-naar-boeing-nu-vanwege-overgeslagen-controles

https://www.upinthesky.nl/2024/01/22/mogelijk-ook-problemen-met-boeing-737-900/

Denk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.
#22
Citaat van: Zander op 09/05/2024 | 13:51 uurMisschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen..... ;D

Hangt van de staat van de casco's af want Boeing vinkt tegenwoordig de checklists af zonder alles te controleren. Ook de 737-900 NG schijnt net als de 737 MAX 9 deur problemen te hebben.

https://nos.nl/artikel/2519580-weer-onderzoek-naar-boeing-nu-vanwege-overgeslagen-controles

https://www.upinthesky.nl/2024/01/22/mogelijk-ook-problemen-met-boeing-737-900/
#23
Citaat van: ARM-WAP op 09/05/2024 | 13:14 uurIk deel die mening.
De Fransen hebben, m.i., in eigen voet geschoten door een ontwikkeling op basis van bv de Airbus A320Neo uit te stellen, goed wetende dat er een rist P-3C gebruikers was die een vervanger nodig hadden.
Ondertussen is de P-8 Poseidon een gevestigde waarde... in gebruik bij de Noren en de Britten.
Andere zullen ook nog wel volgen.
Maar wareom zou je "een tussenoplossing" met een volwaardig toestel als de P-8 vervangen voordat deze einde levensloop is?
Bizar.
Volgens mij zijn dit Duitse "politieke" geluiden voor de Franse partner en de industrie van beide landen.
De (financiele) realiteit zie ik de Duitsers 'dwingen' om bij de P-8 te blijven.
Misschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen..... ;D
#24
Citaat van: Sparkplug op 07/05/2024 | 22:30 uurVoor Duitsnland is de P-8A Poseidon wel een dure tussenoplossing. Juist met zoveel gebruikers wereldwijd kun je beter door blijven vliegen om de huidige en toekomstige mogelijkheden zoveel mogelijk te benutten.
Ik deel die mening.
De Fransen hebben, m.i., in eigen voet geschoten door een ontwikkeling op basis van bv de Airbus A320Neo uit te stellen, goed wetende dat er een rist P-3C gebruikers was die een vervanger nodig hadden.
Ondertussen is de P-8 Poseidon een gevestigde waarde... in gebruik bij de Noren en de Britten.
Andere zullen ook nog wel volgen.
Maar wareom zou je "een tussenoplossing" met een volwaardig toestel als de P-8 vervangen voordat deze einde levensloop is?
Bizar.
Volgens mij zijn dit Duitse "politieke" geluiden voor de Franse partner en de industrie van beide landen.
De (financiele) realiteit zie ik de Duitsers 'dwingen' om bij de P-8 te blijven.
#25
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by ARM-WAP - 09/05/2024 | 08:54 uur
Citaat van: Stoonbrace op 09/05/2024 | 06:27 uurKlopt. Maakt dus niet uit waar je schepen koopt. Nederland of Frankrijk, altijd rotzooi. Misschien de Britten eens proberen?
Oh my... please not British  ;D
Die hebben ook geen al te goed "track record".
#26
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 09/05/2024 | 08:45 uur
Gotcha
#27
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Parera - 09/05/2024 | 08:40 uur
Citaat van: Huzaar1 op 09/05/2024 | 08:33 uur?  We krijgen RAM op de nieuwe fregatten en worden zelfs op de (2) LCF'en geplaatst.

Ja dat klopt, maar in het begin wilde de marine alleen de RAM. Dit wilde ze al voor een hele lange tijd, maar toen was het budget het allergrootste probleem.

Zoals ik zeg een GK2.0 kan ook de combinatie zijn van 2 nieuwe systemen (35 mm + RAM) en de sensoren hoeven niet op het wapen te zitten maar geïntegreerd in het schip kan ook zoals de pharos en MIRADOR.

Interessant lijstje over de prijzen van verschillende raket systemen.
https://missiledefenseadvocacy.org/missile-defense-systems-2/missile-defense-systems/missile-interceptors-by-cost/
#28
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 09/05/2024 | 08:33 uur
Citaat van: Parera op 09/05/2024 | 08:22 uurDe marine wilde initieel de RAM als vervanger voor de GK, maar dit systeem is enorm duur (ruim € 850k per raket). Vanwege de prijs van de munitie is men opzoek gegaan naar een alternatief / aanvulling en zijn ze uitgekomen bij het reeds bekende kaliber 76 mm van een voor de marine bekende leverancier in geleide munitie variant.

En ja de lasers zijn een stuk goedkoper met een kostenpost van nog geen € 5,- per schot.

Dat we een GK 2.0 hadden moeten ontwikkelen dat is duidelijk, en of dit dan een gatling had moeten zijn of niet dat is weer een 2e vraag. Wat mij betreft hadden ze gewoon moeten kiezen voor de combinatie 35 mm Oerlikon enkel loops + RAM. Dat we vervolgens onze standaard 76mm kanons ook uitrusten met DART munitie is dan een mooie bijkomstigheid.

Deze 3 traps optie is overigens lang de keuze geweest voor de ASWF's, maar sinds de MCMV's uitgerust werden met 40 mm is de overstap gemaakt naar 40 mm.

?  We krijgen RAM op de nieuwe fregatten en worden zelfs op de (2) LCF'en geplaatst.
#29
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Parera - 09/05/2024 | 08:22 uur
Citaat van: Huzaar1 op 09/05/2024 | 08:09 uurWe gaan er vanzelf achterkomen dat we meer GK's nodig hebben en het systeem nog lang niet is afgeschreven. Maargoed de marine wil zooo graag de 76mm en dadelijk (over +-5-10 jaar pas) lasers.

De marine wilde initieel de RAM als vervanger voor de GK, maar dit systeem is enorm duur (ruim € 850k per raket). Vanwege de prijs van de munitie is men opzoek gegaan naar een alternatief / aanvulling en zijn ze uitgekomen bij het reeds bekende kaliber 76 mm van een voor de marine bekende leverancier in geleide munitie variant.

En ja de lasers zijn een stuk goedkoper met een kostenpost van nog geen € 5,- per schot.

Dat we een GK 2.0 hadden moeten ontwikkelen dat is duidelijk, en of dit dan een gatling had moeten zijn of niet dat is weer een 2e vraag. Wat mij betreft hadden ze gewoon moeten kiezen voor de combinatie 35 mm Oerlikon enkel loops + RAM. Dat we vervolgens onze standaard 76mm kanons ook uitrusten met DART munitie is dan een mooie bijkomstigheid.

Deze 3 traps optie is overigens lang de keuze geweest voor de ASWF's, maar sinds de MCMV's uitgerust werden met 40 mm is de overstap gemaakt naar 40 mm.
#30
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 09/05/2024 | 08:09 uur
We gaan er vanzelf achterkomen dat we meer GK's nodig hebben en het systeem nog lang niet is afgeschreven. Maargoed de marine wil zooo graag de 76mm en dadelijk (over +-5-10 jaar pas) lasers.