Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#817
Citaat van: Alkmaar op 03/07/2019 | 20:59 uur
Vergeet ook niet dat de Roemeense elite van oudsher erg gericht is op Frankrijk, het ziet zichzelf niet als Oost-Europees land maar als Romaans. Roemenië en Frankrijk hebben sterke banden, zo is Roemenië lid van de Francophonie en Frankrijk heeft een grote rol gespeeld bij Roemeense toetreding tot de NAVO in 2004. Dit kan net dat beetje verschil hebben gemaakt.

De Roemenen hebben ook budget ontvangen van de NAVO wat ik begreep om deze aankopen te kunnen doen, net als de Amerikaanse F-16's die ze gekocht hebben.
Wat ik begreep van de Roemeense defensie blog is dat het bod van Naval Group het goedkoopste maar ook het slechts bewapende schip was van alle voorstellen. Goedkoop is duurkoop?

Overigens ; Het Franse aanbod van 1,2 miljard is zonder de BTW meegerekend, als ze die meerekenen komt het op 1,6 miljard Euro uit. Het eerste schip moet binnen 3 jaar na contract ondertekening geleverd zijn (en word in Frankrijk gebouwd) de overige schepen moeten uiterlijk in 2026 geleverd worden en moeten dan wel lokaal gebouwd worden.

Naval Group heeft de eerste Gowind 2500 van Egypte ook in 2 jaar gebouwd en geleverd (30 Sept. 2015 - 22 Sept. 2017) maar bij de drie die in Egypte gebouwd worden gaat het allemaal een stuk minder snel:

Schip 1: Afgeleverd => 24 maanden
Schip 2: Te water gelaten => Start bouw April 2016, te water lating September 2018, in dienst stelling ?  (29 maanden en counting)
Schip 3: Te water gelaten => Start bouw Juli 2018, te water lating Mei 2019, in dienst stelling ?  (12 maanden maanden en counting)
Schip 4: Bouw moet nog beginnen.

Wel vreemd dat schip 2 zo extreem lang duurde en dat het 3e schip nu binnen 1 jaar al net zo ver is als schip 2 in 29 maanden.

Toegevoegd
Ik lees op een nieuws item dat de aanbesteding stil lag i.v.m. onderzoek naar corruptie maar de persoon die er voor gezorgd heeft dat het stil gelegd werd in Januari is nu zelf veroordeeld voor omkoping en de dag na de uitspraak van zijn straf is de order aan Naval Group goed gekeurd door de minister van Defensie van Roemenie.  :hrmph: Zoals Damen zelf aangaf was de procedure dus officieel geschorst maar is er nu blijkbaar besloten om op eens de order te gunnen nu de tegenstand ''opgeruimd'' is.

Sparkplug

Navy Completed Hellfire Tests on Littoral Combat Ship, Will Likely Deploy Later This Year (test met AGM-114L Longbow Hellfire)

https://news.usni.org/2019/07/03/navy-completed-hellfire-tests-on-littoral-combat-ship-will-likely-deploy-later-this-year
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Alkmaar

Vergeet ook niet dat de Roemeense elite van oudsher erg gericht is op Frankrijk, het ziet zichzelf niet als Oost-Europees land maar als Romaans. Roemenië en Frankrijk hebben sterke banden, zo is Roemenië lid van de Francophonie en Frankrijk heeft een grote rol gespeeld bij Roemeense toetreding tot de NAVO in 2004. Dit kan net dat beetje verschil hebben gemaakt.

Parera

Citaat van: Poleme op 03/07/2019 | 19:57 uur
Maar ehhh ... zo is Kommer Damen ook begonnen in 1967.  Kommer staat vooral bekend om zijn voor die tijd bijzondere aanpak, hij leverde schepen 'van de plank'.
Damen Shipyards fabriceert met gestandaardiseerde losse onderdelen, waardoor schepen relatief gemakkelijk in elkaar kunnen worden gezet.  De ruwbouwcasco's worden gebouwd in lagelonenlanden, de specialistische en ingewikkelde onderdelen worden in Nederland gebouwd.  Daardoor kan hij snel leveren en aan de wensen van zijn klanten voldoen.  "Het verbaasde mij altijd dat deze filosofie in de scheepsbouw geen toepassing vond. In de auto-industrie of bij de fabricage van bulldozers is het de gewoonste zaak van de wereld dat je zo produceert" aldus Damen tijdens een interview.

Hij had ook nog een andere bijzondere aanpak, in het geval zijn klanten te krap bij kas zaten.  Hij financierde de bouw van het schip op creatieve wijze.
Hetzij via een aannemingssom onder de kostprijs, waarbij de klant via een 'goud gerande' Onderhoud / Reparatie / Overhalen (revisie) contract het verschil met rente weer terug betaalde.  Of hij trad op als een soort van hypotheek verstrekker en deed dat met de Rabobank uit zijn geboortedorp, Hardinxveld-Giessendam.
Deze Rabo vestiging en een Rabo vestiging in Rotterdam hadden samen bijvoorbeeld in 2003 70 % van alle Nederlandse binnenvaart hypotheken in beheer.

In landen zoals de VS, Frankrijk en Duitsland spelen de Ministeries van Buitenlandse Zaken en Handel een belangrijke rol bij het binnen halen van export defensie-materieel orders.  Toen bijvoorbeeld M-fregatten aan werden geboden aan het buitenland,  was voor dit soort aspirant-klanten niet eens duidelijk bij welk 'overheid loket' zij zich konden melden voor de noodzakelijke ondersteuning van hun mogelijke deal.

En dat probleem heeft Nederland nog steeds, omdat de overheid niet betrokken is bij de defensie industrie (grotendeels private bedrijven) en de overheid verder ook niet actief lobby activiteiten doet voor export zoals Frankrijk dat bijvoorbeeld wel doet.

Een gemiste kans als je het mij vraagt, en een kans die Nederland de komende jaren moet aangrijpen en op dat vlak zal moeten veranderen. We hebben nu een gouden driekhoek maar met extra steun vanuit de overheid (inkopen van aandelen van de defensie industrie) kunnen we daar een platina driehoek van maken of misschien zelfs wel een ''diamanten driehoek''. Of om het beter te omschrijven ; we kunnen daar mee nog veel beter worden dan we nu zijn en onze export kansen vergroten.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/07/2019 | 17:00 uur
Aanname: als staatsbedrijf geef je simpelweg een lening, verkoopt dit als goedkoper dan wel als korting en pakt het vervolgens dubbel en dwars terug bij het eventuele meerwerk en/pf gedurende de service en onderhoudsperiodes gedurende de levensduur....
Maar ehhh ... zo is Kommer Damen ook begonnen in 1967.  Kommer staat vooral bekend om zijn voor die tijd bijzondere aanpak, hij leverde schepen 'van de plank'.
Damen Shipyards fabriceert met gestandaardiseerde losse onderdelen, waardoor schepen relatief gemakkelijk in elkaar kunnen worden gezet.  De ruwbouwcasco's worden gebouwd in lagelonenlanden, de specialistische en ingewikkelde onderdelen worden in Nederland gebouwd.  Daardoor kan hij snel leveren en aan de wensen van zijn klanten voldoen.  "Het verbaasde mij altijd dat deze filosofie in de scheepsbouw geen toepassing vond. In de auto-industrie of bij de fabricage van bulldozers is het de gewoonste zaak van de wereld dat je zo produceert" aldus Damen tijdens een interview.

Hij had ook nog een andere bijzondere aanpak, in het geval zijn klanten te krap bij kas zaten.  Hij financierde de bouw van het schip op creatieve wijze.
Hetzij via een aannemingssom onder de kostprijs, waarbij de klant via een 'goud gerande' Onderhoud / Reparatie / Overhalen (revisie) contract het verschil met rente weer terug betaalde.  Of hij trad op als een soort van hypotheek verstrekker en deed dat met de Rabobank uit zijn geboortedorp, Hardinxveld-Giessendam.
Deze Rabo vestiging en een Rabo vestiging in Rotterdam hadden samen bijvoorbeeld in 2003 70 % van alle Nederlandse binnenvaart hypotheken in beheer.

In landen zoals de VS, Frankrijk en Duitsland spelen de Ministeries van Buitenlandse Zaken en Handel een belangrijke rol bij het binnen halen van export defensie-materieel orders.  Toen bijvoorbeeld M-fregatten aan werden geboden aan het buitenland,  was voor dit soort aspirant-klanten niet eens duidelijk bij welk 'overheid loket' zij zich konden melden voor de noodzakelijke ondersteuning van hun mogelijke deal.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#812
Damen Galati heeft een reactie geplaatst (in het Roemeens, deze heb ik vertaald naar het Engels via Google Translate).

Citaat
PRESS RELEASE

Damen's reaction to the outcome of the auction of corvettes



Damen was announced by the Romanian authorities regarding the outcome of the essential endowment program "Multipurpose Corvette". We make the following statements on this subject:
- Yesterday, July 2, 2019, the Romanian authorities officially informed us about the results of the tender for the Essential Endowment Program "Multipurpose Corvette".
- Damen is determined to remain a partner for Romania: we are 25 years old in Romania, with over 90 years experience in the whole world. Damen invests long-term in Romania!
- Damen is more determined than ever and wants to remain a reliable partner for Romania; Damen has continuously invested in Galati and - this year - has brought back to life the Mangalia Shipyard and will continue to allocate important resources so that Romania becomes one of the most important hubs for the construction of ships from the Black Sea, Europe and world;
- Damen believes that his offer is the most appropriate solution for Romanian naval needs: it contains weapons systems in the United States that are interoperable at the level of the NATO alliance, bringing together the best defense industry companies in the United States of America (BOEING , RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) and the European Union. This solution can be built in Romania by a Romanian shipyard with a Romanian labor force - experienced in the field, ready to start the construction of the ships immediately after the award of the contract and within the established deadlines.
- Damen offers a globally recognized solution that can be used for decades, built on time in Romania. This contract would create additional jobs in both the Galati and Mangalia shipyards, in addition to the 4500 existing jobs and 1500 subcontractors; this would have maintained Romania as the most important country for Damen Shipyards and also from the Black Sea;
- Damen's offer is fully compatible with the entire Romanian Navy fleet renewal program, being confident in our extensive experience at the Damen Galati shipyard, offering not only an advanced technological product but also one built within the specified deadline and costs.
- The Naval Shipyard in Galati is the only exporter of Romanian naval vessels to many NATO and non-NATO naval troops. The Shipyard has benefited tremendously from the experience found in Galati, the managers being Romanian and relying on a long tradition of shipbuilding.
- Damen pursues with great interest and concern the MApN announcement regarding the award of the Multifunction Corvette product, especially as it comes at a time when multiple issues (including legality, breach of confidentiality, etc.) alleged by MapN as grounds for suspending the procedure are still unclear. Damen analyzes the next steps to follow.
*** FINAL ***

https://www.facebook.com/DamenShipyardsGalati/posts/2393717854025444


Duidelijk antwoord vanuit Damen, ze zijn het niet eens met de beslissing en gaan kijken naar vervolg stappen.  Zoals te lezen is lag het Damen voorstel er met veel Amerikaanse wapen systemen (mk41 VLS, ESSM en RAM) maar wat ik begreep droeg het wel Exocet raketten. En zo te zien op de Artist impressie was het geen samenwerking met Saab maar met Thales (Nederland).

Parera

#811
Citaat van: Harald op 03/07/2019 | 16:51 uur
Naval Group's aanbieding 10% goedkoper ..  ;) dat kennen we ...

Als je onderstaande bericht leest dan is Naval Group een dikke 4% goedkoper dan Damen ..   

Naval Group (France), Damen (Netherlands) and Fincantieri (Italy) competed in the tender organized by the Romanian state for the contract, initially expected to cost EUR 1.6 billion. According to information circulated by media and partly confirmed by defence minister Gabriel Leş, the Naval Group submitted a bid of EUR 1.2 billion, the other deals being higher: EUR 1.25 billion (Damen) and EUR 1.34 billion ( Fincantieri).

https://www.romania-insider.com/naval-group-contract-corvettes-romania

Weer die 10%, ik begin bij slechts 2 orders al een trend te zien  ;) Inside info om het zo maar even te omschrijven omdat omkoping bewezen moet worden.

Ik las toevallig een Roemeense defensie blog met de reacties over het besluit maar wat blijkt; Naval Group heeft (wederom) gekozen voor een werf die enkel ervaring heeft met de reparatie van civiele schepen net als bij de vMCMV order in Belgie. En daar hebben we gezien dat ze de boten compleet in Frankrijk bouwen en de laatste afbouw lokaal laten plaats vinden.

Ook opvallend is dat volgens de Roemenen de overheid aandelen heeft in de voormalige Daewoo werd die nu eigendom is van Damen, en de partij waar de Fransen nu mee werken een 100% privaat eigendom is. De werf heeft in het verleden wel reparaties uitgevoerd aan Roemeense marine schepen maar nog nooit nieuwbouw utigevoerd.

Naval Group bied een Gowind 2500 aan vergelijkbaar met die van Egypte, mogelijk zou er wel voor een andere voortstuwing gekozen zijn (CODLAD ipv CODAD). Volgens berichten op de Roemeense defensieblog gaat Roemenie niet alleen 4 korvetten kopen bij Frankrijk maar zouden ze ook een aantal kustbatterijen kopen van Exocet raketten.

Uiteraard is het gehele SEWACO pakket van de aangeboden schepen Frans, ook krijgen de schepen geen CIWS. Wat ik begreep is dat Damen een SIGMA aanbood i.c.m. Saab maar hierop wel een RAM had geplaatst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 03/07/2019 | 16:51 uur
Naval Group's aanbieding 10% goedkoper ..  ;) dat kennen we ...

Als je onderstaande bericht leest dan is Naval Group een dikke 4% goedkoper dan Damen ..   


Aanname: als staatsbedrijf geef je simpelweg een lening, verkoopt dit als goedkoper dan wel als korting en pakt het vervolgens dubbel en dwars terug bij het eventuele meerwerk en/pf gedurende de service en onderhoudsperiodes gedurende de levensduur....

Harald

Moreover, the French mass media reported in January this year that former PSD chairman Liviu Dragnea would have tried to discredit Naval Group, "by all means" and call of the auction. Dragnea would have favored the Dutch Damen.

"La Tribune" French newspaper reported that Romania, particularly Dragnea, did not want Naval Group win the auction for the four corvettes, although it would have offered a contract of EUR 1.2 billion, as against the EUR 1.25 bln put forward by Damen and as against EUR 1.34 bln by Fincantieri.


https://www.romaniajournal.ro/business/update-naval-group-wins-auction-on-multi-functional-corvettes/

Franse invloed uitgeoefend ? door media ?

Harald

Citaat van: Parera op 03/07/2019 | 16:31 uur
Naval Group chosen by Romania for the corvettes programme

Naval Group's aanbieding 10% goedkoper ..  ;) dat kennen we ...

Als je onderstaande bericht leest dan is Naval Group een dikke 4% goedkoper dan Damen ..   

Naval Group (France), Damen (Netherlands) and Fincantieri (Italy) competed in the tender organized by the Romanian state for the contract, initially expected to cost EUR 1.6 billion. According to information circulated by media and partly confirmed by defence minister Gabriel Leş, the Naval Group submitted a bid of EUR 1.2 billion, the other deals being higher: EUR 1.25 billion (Damen) and EUR 1.34 billion ( Fincantieri).

https://www.romania-insider.com/naval-group-contract-corvettes-romania

Parera

#807
Naval Group chosen by Romania for the corvettes programme

Today, on July 03, the Romanian authorities announced the selection of Naval Group and its partner Santierul Naval Constanta (SNC) for the programme to build four new Gowind multi-mission corvettes, to modernise the T22 frigates and to create a maintenance centre and a training centre in Romania.

The Naval Group and SNC teams are honoured by the trust of the Romanian authorities and look forward to working together to provide the Romanian Navy with the four state-of-the-art Gowind® corvettes.

With this programme, Romania will benefit from Naval Group's long tradition of excellence and experience. The Gowind® design has already been chosen by several countries. The platform and its combat system including the Setis® combat management system (CMS) offer a comprehensive set of state-of-the-art NATO-standard combat-proven capabilities for anti-surface warfare (ASuW), anti-submarine warfare (ASW) and anti-air warfare (AAW). The Gowind® is the perfect solution for Romania to carry out its strategic missions as a major NATO partner in the Black Sea and will also strengthen European Defence capabilities.

Naval Group and SNC's offer is based on the complementarities of their partnership, which will ensure Romania's sovereignty and autonomy since SNC will receive the necessary know-how to support the complete life cycle of the corvettes, from building to maintenance and modernisation.

[Source: Navy Recognition ]

En weer vist Damen achter het het net, zelfs in het land waar wij onze schepen laten bouwen gaan de Fransen er met de deal vandoor. Terwijl Damen lang op positie nummer 1 lag.
Naval Group mag niet alleen 4 nieuwe korvetten bouwen + een onderhouds en opleidings centrum voor de Roemeense marine maar mag ook de twee Type 22 fregatten moderniseren.

Die marine kunnen we afschrijven als mogelijke partner voor de komende 30 jaar. Misschien moet Nederland ook maar overwegen om de order van de vMFF, vLCF en CSS 100% in Nederland te laten uitvoeren in plaats van in Roemenie. Het is duurder maar het geld blijft wel in eigen land. En het is goed voor de werkgelegenheid.

Parera

Via @Gabriel64869839

CitaatTrieste's ski jump quickly taking shape on the bow, to the surprise of very few, even though back in the early phases of the programme her nature of aircraft carrier was denied again and again. Politics...




Parera

Citaat van: bergd op 02/07/2019 | 17:53 uur
Wat is het verschil met Damen's LST-120 behalve de heli capaciteit?

Over de nieuwe variant is nog weinig bekend dus het is afwachten tot er meer info naar buiten komt. Wat ik begrijp is het enkel een vergrote variant van de Ivan Gren klasse met extra helikopter ruimte.

Het huidige ontwerp bied ruimte aan 2 Ka-27 ASW of Ka-29 transport helikopters maar het nieuwe ontwerp moet ruimte bieden aan 4 Ka-52K gevechtshelikopters / Ka-29 transport helikopters.
Waarschijnlijk heeft het een wat grotere bemanning, extra ruimte voor de heli crews van de 2 extra helikopters. En ik verwacht ook extra munitie ruimte omdat het nu om gevechts heli's gaat.

We moeten niet vergeten dat de Russen 14 jaar nodig hadden om het 1e schip te bouwen, al deden ze over schip 2 een stuk sneller (4 jaar) maar die moet nog in dienst gesteld worden dit jaar.

bergd

Citaat van: Parera op 02/07/2019 | 02:11 uur
Yantar Shipyard Unveils Design Of Improved Ivan Gren-Class LST



Yantar Shipyard, based in Kaliningrad, unveiled the preliminary design of the improved or follow-on Project 11711 Ivan Gren-class LST (Landing Ship Tank) for the Russian Navy.

Wat is het verschil met Damen's LST-120 behalve de heli capaciteit?

Parera

Citaat van: Thomasen op 02/07/2019 | 17:12 uur
Nou, wat je zelf al zegt. Vooral dat personeel is geen klein dingetje. Het zijn niet die enkele honderden mensen die er op de schepen bij komen. Het is de hele wal-infrastructuur die er achter zit ook. Want ook DMI is gewoon nog steeds een stervende bedrijfstak volgens mij, en de kwaliteit moet ook gewoon nog omhoog.

En een vloot met twaalf fregatten is echt wel een stuk complexer dan de mix die we nu hebben. Het vervolg probleem van zo'n serie is dat je ook een bepaalde continuïteit in je ontwikkeling wil hebben, maar die spanning is er altijd. We zouden in ieder geval weer terug moeten naar een continue marinebouw, maar door alle opgelopen vertragingen is juist dat een probleem geworden.

En wat als DMI nu eens compleet afstapt van het onderhoud van de schepen en zich alleen bemoeit met het ontwikkelen van nieuwe systemen en/of het upgraden van de huidige systemen en bij nieuwbouw en onderhoud ''meekijkt & controleerd'' bij de industrie?

De expertise blijft op die manier wel binnen defensie maar het deel wat veel personeel vraagt (onderhoud en instandhouding) kan op die manier afvloeien naar de defensie industrie.
Ja het is iets wat binnen de KM waarschijnlijk niet gewaardeerd word maar als op die manier we een goede kwaliteit schepen kunnen produceren, onderhouden en in stant houden. Is het misschien nog niet zo'n gek idee.

Ga je spreken over het onderhoud van wapen systemen dan vind ik dat wel iets dat intern moet blijven bestaan.