Spanningen in Syrië

Gestart door Lex, 01/02/2011 | 14:07 uur

KapiteinRob

"We" namen de cijfers uit Libië toch ook serieus. Ach nee, daar ging het natuurlijk om grote hoeveelheden olie en een slap regime dat we "makkelijk aankonden".....

Elzenga

Ik zet mijn vraagtekens bij het aantal doden in Syrië...gezien de vaagheid wat betreft de bronnen...zoals het nogal vage "Syrische Observatorium"... Krijg indruk dat het bewust wordt aangedikt en dus in werkelijkheid lager ligt. Neemt niet weg dat het triest en alsnog veel blijft.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Al ruim 60.000 doden in Syrië

woensdag 2 jan 2013

Het aantal doden in de Syrische burgeroorlog is met 60.000 veel hoger dan Syrische activisten onlangs hebben gemeld. Het nieuwe cijfer is bekendgemaakt door Navi Pillay, de Hoge VN-Commissaris voor de Mensenrechten.

Het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten kwam tot een dodental van 45.000. Een grondige analyse van de VN leert nu dat tussen maart 2011 en eind november 2012 bijna 60.000 doden zijn gevallen.

Gezien het hoge dodental van de laatste weken ligt het werkelijk aantal doden inmiddels waarschijnlijk boven de 60.000, zei Pillay op een bijeenkomst in Genève. Dat aantal is "veel hoger dan we gedacht hebben en werkelijk schokkend", zei de Zuid-Afrikaanse.

Bron: NOS

dudge

Citaat van: Ros op 28/12/2012 | 16:19 uur
De inzet van de Patriots kan eerder meer gezien worden als symbolisch, als dat men er van uit gaat dat deze daadwerkelijk afgevuurd moeten worden, of het moet om een verdwaalde (foutieve) lancering vanuit Syrie gaan. Assad en de rebellen hebben er geen belang bij dat Turkije en de NAVO zich gaan bemoeien met de strijd. Als hetmeervoudige lanceringen vanuit Syrië betreft zal niet worden volstaan met de raketten uit de lucht te halen maar ook de lanceerinrichtingen uit te schakelen. Tenminste....lijkt mij logisch. Als iemand op je schiet mioet je proberen om het wapen onschadelijk te maken en niet alleen voorzieningen treffen om de kogels op te vangen.

Maar dat is niet altijd mogelijk. Zie de protesten die Israël over zich heen kreeg na het  aangrijpen van de launchers.

Elzenga

Citaat van: Ros op 28/12/2012 | 16:19 uur
De inzet van de Patriots kan eerder meer gezien worden als symbolisch, als dat men er van uit gaat dat deze daadwerkelijk afgevuurd moeten worden, of het moet om een verdwaalde (foutieve) lancering vanuit Syrie gaan. Assad en de rebellen hebben er geen belang bij dat Turkije en de NAVO zich gaan bemoeien met de strijd. Als hetmeervoudige lanceringen vanuit Syrië betreft zal niet worden volstaan met de raketten uit de lucht te halen maar ook de lanceerinrichtingen uit te schakelen. Tenminste....lijkt mij logisch. Als iemand op je schiet mioet je proberen om het wapen onschadelijk te maken en niet alleen voorzieningen treffen om de kogels op te vangen.
Ik zie geen belang voor Assad...maar wel voor een deel van de opstandelingen...die zo mogelijk Turks militair optreden in Syrië proberen uit te lokken. De vraag is echter of zij de raketten aan de praat krijgen als ze die ergens veroveren. Die kans acht ik niet zo groot. Als ook dat Assad ze zo voor het pakken ergens heeft geparkeerd.

Ik denk ook dat inzet Patriots meer symbolisch is...al denk ik dat het ook het begin van de opbouw van een missile defence is...met Iran in gedachte. Vandaar m.i. ook de Russische protesten...

Ros

De inzet van de Patriots kan eerder meer gezien worden als symbolisch, als dat men er van uit gaat dat deze daadwerkelijk afgevuurd moeten worden, of het moet om een verdwaalde (foutieve) lancering vanuit Syrie gaan. Assad en de rebellen hebben er geen belang bij dat Turkije en de NAVO zich gaan bemoeien met de strijd. Als hetmeervoudige lanceringen vanuit Syrië betreft zal niet worden volstaan met de raketten uit de lucht te halen maar ook de lanceerinrichtingen uit te schakelen. Tenminste....lijkt mij logisch. Als iemand op je schiet mioet je proberen om het wapen onschadelijk te maken en niet alleen voorzieningen treffen om de kogels op te vangen.

Elzenga

Hoe dit de inzet van de Patriot's rechtvaardigt is me nog steeds een raadsel gezien plaats stationering en het beperkte bereik van de PAC3. Het Assad-regime kijkt wel uit om een raket bewust richting de specifieke Turkse steden af te vuren. Of is men bang dat de rebellen dit zullen gaan doen als ze zulke raketten veroveren?!

Lex

'Troepen Assad gebruiken moderne Iraanse raketten'

AMSTERDAM - De troepen van de Syrische president Bashar al-Assad hebben de afgelopen week 2 ballistische raketten van Iraanse makelij afgevuurd op posities van de rebellen.

Dat melden medewerkers van het Amerikaanse leger tegenover CNN.

Het gaat om raketten voor korte afstand van het type Fateh A-110. Deze zijn veel accurater dan de Scud-raketten waarvan Assads strijdkrachten veel gebruik maken.

De Fateh heeft een bereik van omstreeks 200 kilometer. De Iraanse overheid heeft nog niet gereageerd op de aanwezigheid van Iraanse raketten in Syrië.

Hoewel de raketten niet in de buurt van de grens met Turkije kwamen, lijkt de inzet van Patriot-installaties van de NAVO door de verschijning van dergelijke moderne wapens op het Syrische strijdtoneel verder gerechtvaardigd.

Ook Nederland stuurt Patriot-raketten naar de NAVO-bondgenoot. Ze worden in januari ter plaatse verwacht en kunnen worden ingezet tegen ballistische raketten als de Scud en de Fateh.


Beschermen

Een woordvoerder van de NAVO kon niet bevestigen dat er de afgelopen dagen ballistische raketten zijn afgevuurd in Syrië, maar stelde wel dat er eerder in december veel Scud-raketten zijn gelanceerd.

"Daarom is eerder deze maand ook door de NAVO-bondgenoten besloten om Patriot-installaties naar Turkije te sturen", zei hij. "Het doel is om het Turkse grondgebied en de Turkse bevolking te beschermen tegen dergelijke bedreigingen."

De medewerkers van het Amerikaanse leger denken dat Assads troepen steeds meer gebruik maken van ballistische raketten om de luchtvloot te sparen. De Syrische luchtmacht leed de afgelopen maanden flinke verliezen nu de rebellen over steeds geavanceerdere luchtafweer beschikken.

NU.nl
28 december 2012 15:19

Lex

Druk overleg mogelijk overgangsbewind Syrië

DAMASCUS - De speciale VN-gezant voor Syrië Lakhdar Brahimi heeft donderdag gepleit voor een overgangsregering in Syrië die aanblijft tot er verkiezingen worden gehouden.

Hij zei dat in Damascus, waar hij eerder deze week een ontmoeting met de Syrische president Bashar al-Assad had. Daarna voerde hij nog een serie gesprekken met Syrische functionarissen en dissidenten. Hij riep op tot een ,,echte verandering" in het door de burgeroorlog verscheurde land.

Brahimi liet donderdag verder weinig los over de gesprekken die hij voerde. Zijn bezoek aan Moskou komende zaterdag volgt op besprekingen die de Syrische onderminister van Buitenlandse Zaken Faisal Makdad sinds woensdag voert op het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bronnen in Syrië en Libanon melden dat Makdad in Rusland details van een vredesplan van Brahimi bespreekt. Het Kremlin liet weten dat er elk geval nog geen vredesplan is waaraan Rusland en de VS hun fiat hebben gegeven. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov is een oplossing voor het bloedige conflict nog ver weg. ,,De kansen op een uitweg nemen af", zei hij. ,,Maar ze zijn er nog steeds, dus we moeten vechten. Het alternatief voor een vreedzame oplossing is bloedige chaos."

Brahimi probeert overeenstemming te bewerkstelligen over een regeling waarbij de Syrische president plaatsmaakt voor een overgangsregering. Die zou het land moeten leiden tot er verkiezingen kunnen worden gehouden. Over Assads rol zei Brahimi niets. Officieel eindigt de ambtstermijn van Assad in 2014.

Rusland, een trouwe bondgenoot van Assad, heeft laten weten dat de gesprekken met Makdad en Brahimi in het kader zijn van de pogingen van het Kremlin om de dialoog tussen alle partijen te bevorderen. ,,Het conflict in Syrië heeft geen militaire oplossing", beklemtoonde regeringswoordvoerder Aleksander Loekasjevitsj.

Frankrijk liet weten geen enkele rol te zien voor Assad in een overgang naar een ander bewind. Hij heeft te veel bloed aan zijn handen, zei een zegsman van het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Een overkoepelend orgaan van opposanten van Assad die zich de Nationale Coalitie noemt, heeft donderdag herhaald uitsluitend akkoord te gaan met een politieke oplossing als die Assad van tevoren uitsluit.

Telegraaf,
do 27 dec 2012, 17:46

Lex

De haven van Baniyas bezit een grote oil-terminal.

Lex

Russische diesel voor Syrië

LONDEN - Twee Italiaanse tankers met Russische diesel zijn deze maand naar een Syrische havenstad gevaren die in handen van de regering van president Basharal-Assad is. Dat heeft Paolo Cagnoni van het familiebedrijf Mediterranea di Navigazione, waarvan de tankers zijn, maandag gezegd.

Voor het eerst in maanden heeft het Syrische bewind daarmee een belangrijke hoeveelheid brandstof ontvangen, die het dringend nodig heeft voor zijn zware industrie en de strijdkrachten. Ook is de diesel nodig voor het opwekken van energie en de verwarming van huizen. Cagnoni wilde niet zeggen wie achter de leverantie zat. Ook is onduidelijk of het transport een schending is van de internationale sancties tegen het bewind van Assad. Cagnoni zei wel dat geen van de bij het transport betrokken bedrijven op een zwarte lijst van de Europese Unie staan.

Volgens Cagnoni ging het om ongeveer 42.000 ton diesel die bij de huidige marktprijzen een waarde heeft van ongeveer 40 miljoen dollar (ruim 30 miljoen euro). Het eerste schip, de Ottomana, was op 2 december geladen in de Russische stad Novorossiisk en kwam 5 dagen later aan in de Syrische havenstad Banias. Het tweede schip, de Barbarica, kwam het afgelopen weekeinde aan in Banias en lag daar maandagochtend nog steeds in een dok.

Telegraaf,
ma 24 dec 2012, 17:53

Elzenga

#1439
Citaat van: Ros op 24/12/2012 | 17:21 uur
Ik hoop stellig dat Obama dan niet thuis geeft en de Israeli's zelf de kastanjes uit het vuur laat halen.
Die kans acht ik zeer klein. Want in reactie op een Israëlische aanval op Iran zal die laatste terugslaan als ook Hezbollah waarschijnlijk sommeren haar raketten op Israël af te vuren. Ook geeft Iran steeds aan dan ook Amerikaanse doelen te gaan bestoken. De nogal pro-Israëlische Amerikaanse politiek en bevolking zal dan van Obama actie eisen om Israël te helpen beschermen en Iran ook aan te gaan pakken.

Ik denk dat het vooral belangrijk is nu hoe overtuigd de meerderheid van de Israëlische bevolking kan worden door iemand als Netanyahu, dat die aanval op Iran onvermijdelijk is. De burgeroorlog in Syrië, spanningen in Jordanië, spanningen met Hamas in Gaza, dreiging van raketten van Hezbollah en de opkomst van het Moslim Broederschap in Egypte kunnen hierin bijdragen. Het beeld van een klein zeer bedreigd Israël vergroten. Een soort existentieel moment creëren waar Israël op de kruising zou staan van overleven of ten onder gaan. Ik denk dat niemand anders dan Netanyahu dat beeld kan oproepen en versterken...en het zelfs de Amerikaanse&internationale politiek en bevolking kan doen geloven.

In die zin heeft Israel denk ik dus baat bij het conflict in Syrië, wat tot voor kort haar belangrijkste vijand was nog. 

Ros

#1438
Ik hoop stellig dat Obama dan niet thuis geeft en de Israeli's zelf de kastanjes uit het vuur laat halen. Heb trouwends nooit begrepen wat de VS met Israel heeft, behalve dan het stukje geloof.

Elzenga

Citaat van: Ros op 24/12/2012 | 15:34 uurAssad heeft de handen vol aan de binnenlandse problemen. Turkije en/of Israel erbij betrekken zal alleen maar in het voordeel zijn van Assad's tegenstanders en dat is het laatst wat hij kan gebruiken. Er is een redelijke kans dat de Russen de handen er van af trekken als het Syrisch conflict de grenzen over gaan.
Assad zal stevig bezig zijn met die binnenlandse problemen maar krijg niet het gevoel dat hij al zijn troeven inzet tot nu toe. En de door zijn bewapende opponenten bezet gebied laat "doodbloeden"...groot gebrek aan voedsel, brandstof e.d. en voortdurende bombardementen (zie reportage Brandpunt). Het zal mij niet verbazen als hij op de gelegenheid wacht tot de aandacht van Syrië wordt weggetrokken en hij dan nog steviger reageert....of binnen een groter conflict cq geheel. 
Citaat van: Ros op 24/12/2012 | 15:34 uurWie nog meer ?. De VS is zeer huiverig om grootschalig betrokken te geraken in welk conflict dan ook in de regie gelet op de binnenlandse economische ellende. Voorlopig krijgt Israel dus geen groen licht. Het zal wat de VS betreft voorlopig blijven met de deelname aan het Patriot avontuur, waarbij denk ik geen schot gelost zal worden.
Ik verwacht dat de nieuwe Israelische regering (waarschijnlijk Netanyahu weer) zich niet veel meer zal aantrekken van de Amerikanen en die (mogelijk ongewenst) zal betrekken bij een oorlog tegen Iran.
Citaat van: Ros op 24/12/2012 | 15:34 uurHet zal de komende maanden zaak zijn om Assad te isoleren tot hi uiteindelijk in het stof bijt. En dan is vraag of de volgende regering of wat er voor door moet gaan een pro westerse houding in neemt of juist aansluiting zoekt bij de andere zijde.
Ik vrees steeds meer dat Assad niet 1 2 3 weg is...Misschien valt Syrië wel uiteen in meerdere delen...

Elzenga

Citaat van: Lex op 23/12/2012 | 21:18 uur
....
6. En zo zijn er nog een aantal punten op te noemen, waar ik niet op in kan/mag gaan.

Laat het duidelijk zijn, dat een landopstelling efficiënter is.
Op de andere 5 punten zou ik kunnen reageren...maar dit laatste punt maakt verdere discussie onmogelijk...en daarom moet ik dus jouw eindconclusie als juist aannemen. Maakt de landopstelling van Patriots daarmee niet politiek minder beladen en neemt ook de vraagtekens niet weg wat betreft de plaatst van opstelling en de mogelijkheden van de systemen.