Laat je horen, kom ook naar de landelijke actiedag!

Gestart door -Peter-, 05/05/2011 | 09:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De ironie van het verhaal van vandaag: Ratko Mladic naait ons voor de 2e keer!  :hrmph:

Lex


Elzenga

#70
Citaat van: Lex op 26/05/2011 | 22:34 uur
Vanwege verplichtingen was i niet in staat aanwezig te zijn. Ik heb vanuit de diverse media berichten begrepen dat er wel politici aanwezig waren, maar behalve de namen Bosman en Eijsink is er geen nieuws.
Wie waren er nog meer?
Ik zag Pechtold, maar die kwam niet op het podium maar liep op een gegeven moment de menigte in. Van der Staaij was er van de SGP en Arie Slob van CU...wel op het podium met Knops van het CDA, Bosman VVD en Eijsink PvdA. Slob en Van der Staaij deden het natuurlijk goed met hun pro-defensie verhaal en kritiek op het CDA en met name de VVD...en Van der Staaij benutte dan ook de kans om de militairen op te roepen de volgende keer SGP te stemmen.

andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Vanwege verplichtingen was i niet in staat aanwezig te zijn. Ik heb vanuit de diverse media berichten begrepen dat er wel politici aanwezig waren, maar behalve de namen Bosman en Eijsink is er geen nieuws.
Wie waren er nog meer?

Elzenga

Citaat van: A.J. op 26/05/2011 | 20:45 uur
Gelukkig negeert de NOS (20:00 journaal) de demonstratie van vanmiddag... :sick:
ja...het zal niet de eerste keer zijn dat "ander nieuws" de hele aandacht weer weg trekt van.... bij de NRC.nl meldde ze net een tekstberichtje op basis van NOS teletekst!!...wel uitgebreid verslag bij NU.nl..maar die waren dan ook met cameraploeg aanwezig en hebben gewoon wel ruimte om er iets over te schrijven en afspelen.....de rest knudde tot nu toe!!. Teleurstellend....  

A.J.

Citaat van: Lex op 26/05/2011 | 20:50 uur
Het nieuws van Mladic overheerst de media.
Het RTL Nieuws heeft wel in het kort aandacht aan de manifestatie besteedt.
Klik hier.

Het illustreert weer prima hoe belangrijk men ons vindt...

Lex

Het nieuws van Mladic overheerst de media.
Het RTL Nieuws heeft wel in het kort aandacht aan de manifestatie besteedt.
Klik hier.

A.J.

Gelukkig negeert de NOS (20:00 journaal) de demonstratie van vanmiddag... :sick:

Lex

Citaat van: MINDEF op 26/05/2011 | 17:32 uur
Nog twee van zijn wensen zijn de krijgsmacht weer gezond te maken en een nieuw en fatsoenlijk arbeidsvoorwaardenakkoord af te sluiten. Hillen: "Daarom bij deze een uitnodiging aan de bonden. Wat mij betreft gaan wij morgen om tafel."
MINDEF heeft de bonden uitgenodigd om op 7 juni bijeen te komen, voor onderhandelingsgesprekken.
Hou daarbij wel in gedachten dat op 6 juni de behandeling in de Tweede Kamer is.

Lex


rom2007

Citaat van: Lex op 26/05/2011 | 17:32 uur

Hillen liet zich ontvallen dat ook hij vindt dat er te gemakkelijk op Defensie wordt bezuinigd.  

Waarom geeft hij dan geen tegengas???

Lex

Defensiemedewerkers in actie tegen bezuinigingen

Meer dan 6000 militairen en burgercollega's hebben vandaag actie gevoerd tegen de 1 miljard euro aan bezuinigingen op Defensie. Minister Hans Hillen, die zich in het hol van de leeuw waagde, werd niet met de gebruikelijke egards ontvangen. Hem wachtte in Den Haag een oorverdovend fluitconcert.

Hillen liet zich ontvallen dat ook hij vindt dat er te gemakkelijk op Defensie wordt bezuinigd, maar beloofde wel te werken aan een heel goed sociaal beleidskader. "Als Defensie zijn we een goed werkgever geweest en dat zullen we blijven", zei hij.

Onvrede
Veel actievoerend Defensiepersoneel kwam uit alle hoeken van het land naar Den Haag om een stem te laten horen tegen gedwongen ontslag, tegen de nullijn op het gebied van primaire arbeidsvoorwaarden en tegen de 1 miljard aan bezuinigingen die de krijgsmacht treft. Adjudant John Gierveld vertrok vanmorgen al om 06.30 uur bij het 1 Duits/Nederlands Legerkorps in het Duitse Münster om zijn onvrede over de gang van zaken bij Defensie te uiten. "Het is de moeite waard", merkt hij op. "Ik ben hier om te bekrachtigen dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen, maar vind ook dat er een goed sociaal beleidskader moet blijven en dat we niet twee jaar mogen stilstaan in ons salaris. We hebben het over 6000 mensen die worden ontslagen, maar het gaat eigenlijk om 6000 gezinnen die worden getroffen. Ik sta hier dus ook uit loyaliteit."

Zorgen
Cavalerist luitenant-kolonel Mike Bos heeft zich om andere redenen bij de actievoerende collega's gevoegd. "Ik maak me vooral zorgen over de geloofwaardigheid van de organisatie en over goed werkgeverschap."   Huzaar 1 Zeno Stobbelaar van 42 Tankbataljon uit Havelte ervaart de effecten van de bezuinigingen inmiddels aan den lijve. "We weten niet wat er gaat gebeuren", zegt hij somber. Sinds de tanks zijn stilgezet brengt hij de dagen door met steunverlening en onderhoud.

Bij het Instituut Defensie Geneeskundige Opleidingen is het tekort aan financiën volgens adjudant Berto Smit eveneens goed te merken. Dus kwam ook hij naar Den Haag, "omdat ik het niet eens ben met het huidige beleid."
Hillen bedankte zijn personeel voor de massale opkomst. "Ik zie dit als een ondersteuning van mijn inzet tijdens contacten met de bonden en de politiek."

En of het nou militairen van de landmacht, luchtmacht, marine of marechaussee betreft, allemaal delen ze de boodschap voor Nederland, die via een enorm spandoek werd gegeven "Onze loyaliteit, onze inzet en onze opoffering is uw veiligheid."

De minister voegde daar nog aan toe Nederland te willen overtuigen van het nut van onze krijgsmacht, "dat is míjn Mars voor Waardering", zei hij. Nog twee van zijn wensen zijn de krijgsmacht weer gezond te maken en een nieuw en fatsoenlijk arbeidsvoorwaardenakkoord af te sluiten. Hillen: "Daarom bij deze een uitnodiging aan de bonden. Wat mij betreft gaan wij morgen om tafel."

MINDEF,
26 mei 2011, 16.48 uur

Elzenga

#59
Citaat van: rom2007 op 26/05/2011 | 16:37 uur
De opkomst was groot en massaal, 6000 man. Alle voorzitters van de bonden waren aanwezig, behalve Jan Kleian, van de Hulst nam hem waar.
Ja en ik hoorde van militairen rond mij, dat het er veel meer waren geweest als er geen beperking qua aantal was geweest. Vooral de mars vond ik een goed onderdeel, dat wat mij betreft vaker mag worden gedaan in den lande...al begonnen mijn tenen te krommen toen de vakbondsvoorzitters welhaast de parade leken af te nemen vanaf het podium...vond ik jammer en onnodig. En ik mistte het Wilhelmus aan het einde, gespeeld door de aanwezige kapel...dat was toch wel een mooi extra signaal geweest. Gelukkig vielen de te lange praatjes mee...en deden vooral de fellere reacties van bepaalde vakbondsvoorzitters het goed..wat Kamerlid Eijsink van de PvdA blijkbaar op een idee bracht, maar die overschreeuwde zich eerder...en kreeg via een sneer van collega kamerleden nog even ingewreven wat de PvdA in zijn verkiezingsprogramma had staan. Natuurlijk veel verontwaardiging en boe-geroep bij de VVD en haar geschonden verkiezingsbelofte..het benadrukken van de 23 dienstjaren van VVD kamerlid Bosman mochten daar niet baten.

rom2007

De opkomst was groot en massaal, 6000 man. Alle voorzitters van de bonden waren aanwezig, behalve Jan Kleian, van de Hulst nam hem waar.