Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 19/06/2014 | 15:29 uur
Nu begrijp ik ook waarom 4 miljard niet genoeg zou zijn voor 4 opvolgers van de Walrus klasse. Een U216 kost 1,2 miljard EUR, ex btw en is daarmee evenduur als de nucleaire Barracuda class van de fransen.

Nu is een maatje 4K ton, wellicht niet iets te groot voor de KM, maar bij een serie van 20+ kan er vast een aanzienlijk bedrag van de prijs af.

Welk concept het ook gaat worden, in aanschafprijs (ex btw) vermoed ik dat we per schip over de 750 mjn euro gaan. Er circuleert een onofficieel rekenmodel van 3.85 mjd euro voor 4 schepen waarbij nog geen behoeftestelling naar de Kamer is gegaan en zeker nog geen (officieel) planbudget. Hierover wordt in Q1/2015 meer duidelijk.

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2014 | 12:57 uur
Germans submarines now appear the safer replacement bet (Australië)

Hier duikt de U216 weer eens op: Aus 12+NL/NO 8-10 maakt toch een interessante serie van 20-22 subs.

Misschien is de U216 te groot voor NL en No, de U214 is te klein, dus wellicht is een niet bestaande U215 wel de juiste oplossing?

http://www.afr.com/p/germans_submarines_now_appear_the_GB2ZKVWdhcmmlnRJB6BpqI

Waarom zou de U216 te groot zijn voor Nederland? Dat die een stuk groter is dan de Walrus dat klopt, maar te groot?

mandaje

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2014 | 12:57 uur
Germans submarines now appear the safer replacement bet (Australië)

Hier duikt de U216 weer eens op: Aus 12+NL/NO 8-10 maakt toch een interessante serie van 20-22 subs.

Misschien is de U216 te groot voor NL en No, de U214 is te klein, dus wellicht is een niet bestaande U215 wel de juiste oplossing?

http://www.afr.com/p/germans_submarines_now_appear_the_GB2ZKVWdhcmmlnRJB6BpqI

Nu begrijp ik ook waarom 4 miljard niet genoeg zou zijn voor 4 opvolgers van de Walrus klasse. Een U216 kost 1,2 miljard EUR, ex btw en is daarmee evenduur als de nucleaire Barracuda class van de fransen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#716
Germans submarines now appear the safer replacement bet (Australië)

Hier duikt de U216 weer eens op: Aus 12+NL/NO 8-10 maakt toch een interessante serie van 20-22 subs.

Misschien is de U216 te groot voor NL en No, de U214 is te klein, dus wellicht is een niet bestaande U215 wel de juiste oplossing?

http://www.afr.com/p/germans_submarines_now_appear_the_GB2ZKVWdhcmmlnRJB6BpqI

Lex

Citaat van: jurrien visser op 16/06/2014 | 21:52 uur
En dan te bedenken dat ik het in het echt heb mogen ervaren (niet voor oefening) al bleek het achteraf een verloren boei (van een NL sub  ergens tussen 1988 en 89 in Noorse wateren)... alom stress en voor o.a. de VBD bergen aan flash berichten.
Maart 1989 Hr.Ms. Zwaardvis in de Vestfjord.
Citaat van: jurrien visser op 16/06/2014 | 21:52 uur
Terug naar het topic.
Yep.

Lynxian

Citaat van: Ros op 16/06/2014 | 11:52 uur
Vaak genoeg ?  In het bedrijfsleven kost het klauwen met geld als je iemand op een plaats zet waar hij/zij niet geschikt voor is. Ik kan je verzekeren dat het bij  de meeste bedrijven in 99,8% van de gevallen niet aan de orde is. En in de 0,2% waar dat zo is worden mensen door hun leidinggevenden onvoldoende gesteund of door wanbeleid tegengewerkt.
Kant-en-klare onzin. Heb je ooit wel eens in 't bedrijfsleven gewerkt? Ik wel, al m'n hele leven. Er zijn zat incompetente mensen op verkeerde posities. Bij de meeste valt 't echter niet zo op omdat er een verschil is tussen iemand die voor 50% z'n werk doet en iemand die 't maar voor 10% doet. Die 50% gasten komen er echt wel mee weg tenzij ze een keertje grandioos tegen de lamp aanlopen.

Natuurlijk is het niet zo dat hele organisaties door idioten worden bemand, maar iedereen in een middelgrote organisatie kan zo wel een persoon op zijn afdeling aanwijzen die er vrij weinig heeft te zoeken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#713
Citaat van: Lex op 16/06/2014 | 21:49 uur
Valt me tegen dat je de volgorde niet meer weet: Sublook-Submiss-Subsunk.  :angel:

is ook zo...  :cute-smile:

En dan te bedenken dat ik het in het echt heb mogen ervaren (niet voor oefening) al bleek het achteraf een verloren boei (van een NL sub  ergens tussen 1988 en 89 in Noorse wateren)... alom stress en voor o.a. de VBD bergen aan flash berichten.

Terug naar het topic.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 16/06/2014 | 20:03 uur
.... duiken gaat prima, maar om nu meteen met nieuwe schepen van sub mis naar sub search en sub sunk te gaan...
Valt me tegen dat je de volgorde niet meer weet: Sublook-Submiss-Subsunk.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 16/06/2014 | 19:30 uur
Dus? Geen garantie dat defensie zich daar door laat tegenhouden, bovendien, ander model.

Laagste prijs is laagste prijs, en defensie is defensie. Hopen dat de Marine het initiatief kan behouden.

Het wordt idd zeker geen S-80 of  afgeleide.... duiken gaat prima, maar om nu meteen met nieuwe schepen van sub mis naar sub search en sub sunk te gaan...

Het ontwerp zal hoogstwaarschijnlijk van Nevesbu zijn met NL/NO wensen en eisen, de segment of casco bouw zal wellicht naar de meest attractieve bieder gaan (welke niet per definitie de goedkoopste hoeft te zijn).

Ace1

Citaat van: Thomasen op 16/06/2014 | 19:30 uur
Dus? Geen garantie dat defensie zich daar door laat tegenhouden, bovendien, ander model.

Laagste prijs is laagste prijs, en defensie is defensie. Hopen dat de Marine het initiatief kan behouden.

De KM dacht goedkoop uit te zijn met de Amsterdam door deze te voorzien  van Bazan-Man diesels
Dit zijn Dieselmotoren die van Man die onder een licentie worden gebouwd door Bazan (oude naam van Navantia) Dit heeft de nodige problemen veroorzaakt heeft en inmiddels zijn deze motoren versleten. Toen de Rotterdam gebouwd moest worden heeft de KM bewust weer voor Werkspoor motoren gekozen. Gezien de problemen met Bazan-Man diesels zal de KM nooit meer een Spaans produkt kopen.

dudge

Citaat van: Ace1 op 16/06/2014 | 19:25 uur
De Spaanse onderzeeers die gebouwd zijn door Navantia, kampen met grote technische problemen.

Dus? Geen garantie dat defensie zich daar door laat tegenhouden, bovendien, ander model.

Laagste prijs is laagste prijs, en defensie is defensie. Hopen dat de Marine het initiatief kan behouden.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 14/06/2014 | 08:55 uur
Mwa, met de ervaring van de laatste jaren zou ook Navantia ofzo me niet verbazen. Laagste offerte wint.... :neutral:

De Spaanse onderzeeers die gebouwd zijn door Navantia, kampen met grote technische problemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 16/06/2014 | 12:53 uur
De Minister heeft toch een nota gepubliceerd?

Als het goed is gaat nog voor het a.s. zomerreces de "onderzeebootvisie van Mindef naar de kamer en volgt in Q1/2015 de behoeftestelling.

DvdW

Citaat van: Ros op 16/06/2014 | 12:57 uur
Bij Defensie is het een "bende", en worden mensen taken toebedeeld waar zij de ballen verstand van hebben ? Kijkend naar de ministerie zou je het bijna gaan geloven  :devil:
In de overheid in het algemeen, ja.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: DvdW op 16/06/2014 | 11:55 uur
En laten wij het hier nu net niet hebben over het bedrijfsleven.... Juist ja....  :angel:

Bij Defensie is het een "bende", en worden mensen taken toebedeeld waar zij de ballen verstand van hebben ? Kijkend naar de ministerie zou je het bijna gaan geloven  :devil: