Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Huzaar1

#1060
Het is natuurlijk een hosanna pers verhaal van Rheinmetall, en er zijn echt nog genoeg beren op de weg maar het startschot is gegeven.

Het onderstel is nog steeds van KMW. Deze zullen op een manier in de deal betrokken moeten zijn.

Een feit is, als de fabriek binnen een twee jaar gaat produceren, NAVO landen het opnemen in hun bewapening, we n.m.m. het beste voor de KF51 kunnen gaan. Op papier een veel beter product en deelt genoeg met de Leopard2 dat het compitabel maakt om onder de 1e duitse panzerdivision te functioneren.

Dat er maar 3 paxen nodig zijn om een tank te bedienen, en alle sensoren die erop zitten, maakt het echt heel aantrekkelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz


Hungary awards Rheinmetall contract to develop Panther KF51 tank

https://www.rheinmetall.com/en/media/news-watch/news/2023/12/2023-12-15-panther-developement-contract-hungary?s=09
   
-Development in cooperation with N7   
-Contract worth around € 288 million
-Demonstrator vehicle to be built and qualified
-Panther KF 51 EVO to feature L55A1 smoothbore gun and autoloader


The Hungarian government has joined forces with Rheinmetall to develop the Panther KF51 through to production maturity. A contract to this effect has now been signed in Zalaegerszeg, Hungary. The development contract is worth around €288 million. A demonstrator vehicle will be constructed and qualified, paving the way to full-scale production. Rheinmetall is cooperating in the project with the state-owned Hungarian holding company N7, which also holds a 49 percent stake in the joint venture Rheinmetall Hungary.

"We're delighted to have reached another important milestone on the path to producing next-generation fighting vehicles in Hungary", declares Armin Papperger, CEO of Rheinmetall. "The Panther KF51 is the world's most advanced main battle tank. It sets a new standard for the combat effectiveness of mechanized formations, while delivering a high degree of future adaptability. At the same time, in our accustomed manner, we'll be empowering our local Joint Venture Rheinmetall Hungary and further strengthen the national defence industrial capabilities of our partners."

Moving forward together as partners, Hungary and Rheinmetall will jointly develop and prepare for full production the next-generation tank whose concept Rheinmetall first presented to the world public at Eurosatory 2022 trade fair.  Unlike the system demonstrator on show at Eurosatory, the Panther KF51 EVO will be armed with Rheinmetall's tried-and-tested L55A1 120mm smoothbore gun, which also features in the latest variants of the Leopard 2. This will ensure logistical homogeneity with Hungary's existing fleet of Leopard 2 tanks. Nevertheless, the Panther KF51 EVO will already be equipped with an autoloader. Moreover, the turret architecture will enable subsequent retrofitting of Rheinmetall's new 130mm gun. 

The Panther K51 possesses a high degree of digitalization and networkability. Furthermore, new force protection technologies like the standoff protection system StrikeShield will enable a low aggregate weight. Its chassis is based on the Buffalo armoured recovery vehicle, supplied by Rheinmetall. In combination with the tank's low total weight, this contributes to the Panther KF51's high mobility, while simultaneously resulting in synergy effects in logistics, maintenance and training owing to commonalities with the Leopard 2 family.

The basic crew of the Panther KF51 consists of three soldiers: the commander, gunner and driver. A fourth station, in front on the lefthand side of the bow, is reserved for a subsystem operator. A company or battalion commander can also use it as a mobile command post.



Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 15/12/2023 | 12:02 uurLijkt me dat je dit ook moet kunnen koppelen met de radars en targeting van je APS. 

Kan, maar hoeft niet. Een APS is voor binnenkomende kinetische dreigingen, enkel bepaalde suïcide drones vallen daaronder.  Een RCWS is veel goedkoper en meer geschikt omdat het op grotere afstand ook sensor drones kan uitschakelen.

Zo te zien heeft de hongaarse Leopard2A7HU geen APS systeem trouwens.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 15/12/2023 | 11:45 uurIk wist niet dat de Panther een Drone radar heeft. Weet je waar de radar is gesitueerd Huzaar?

Geen idee of het een radar heeft of het systeem dit met 'reguliere' optiek doet en hulp AI of een algoritme. Maar RM claimt anti drone capaciteit middels RCWS.

Wat waar precies zit op de tank, geen idee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 15/12/2023 | 11:15 uurIk vind de A8 totaal niet geschikt voor het moderne gevecht.

Ik heb ook geen idee waar de AX op is gebaseerd.

Een tank in 2023 MOET zich effectief kunnen verdedigen tegen drones. Dus radar, waarneming en een RCWS.

Alleen de Panther heeft dat nu. Ik vind KMW echt belachelijk traag meelopen in ontwikkelingen.

Ik wist niet dat de Panther een Drone radar heeft. Weet je waar de radar is gesitueerd Huzaar?

Huzaar1

#1055
Ik vind de A8 totaal niet geschikt voor het moderne gevecht.

Ik heb ook geen idee waar de AX op is gebaseerd. Details zijn onduidelijk. 

Een tank in 2023 MOET zich effectief kunnen verdedigen tegen drones. Dus radar, waarneming en een RCWS.

Alleen de Panther heeft dat nu. Ik vind KMW echt belachelijk traag meelopen in ontwikkelingen. De Panther is volgens claims van RM een kwart goedkoper dan een leopard2A8. Ik geloof hier geen snars van.

Grootste probleem van de Kf51 panther is en blijft dat ze alleen een toren hebben gebouwd en gebruikmaken van een leopard2 onderstel. Rheinmetall heeft geen productie capaciteit om aan de lopende band grote aantallen KF51's eruit te poepen. De beschikbaarheid van leopard2 onderstellen is enorm beperkt.

Als NLD nu iets zou moeten kopen zou ik deze schaal aflopen.

Op een qua spec sheet: de kf51.
-valt af wegens beschikbaarheid en geen launching customer rol voor NLD.

* caveat - indien een (groot) NAVO land deze in flinke aantallen afneemt voordat NLD beslissing heeft gemaakt veranderen de omstandigheden. Kans is klein door populariteit Leopard2A8 en beperkte productie capaciteit en de toch dringende behoefte van NLD.

Op twee de leopard AX
-valt af indien de beschikbaarheid niet binnen zeer korte tot korte termijn wordt verduidelijkt. De specs blijven onduidelijk. Ook is niet duidelijk of dit conflicteert met de MCGS

Op drie de Leopard2A8
Leopard2 platform blijft ruimte bieden voor ontwikkeling. Gebrek aan sensoren en drones vragen op korte/middellange termijn om update.

-Op vier de Hyundai K2. Maar deze kan evengoed op 3, waarschijnlijk is dit systeem goedkoper en heeft meer ontwikkelingen in het ontwerp gevoegd dan de leopard2. Pantser, motor en kanon zijn top, VLS ook. Probleem hierin is dat logistiek een uitdaging kan zijn, ook duur. We zullen iemand moeten vinden die onze motoren en versnellingsbakken gaat onderhouden..of bereid zijn dit op te sturen naar korea. (Lange looptijden). Maar wellicht allemaal prima te overkomen.

De Nederlandse tank behoefte staat en deze zal worden ingevuld. De oorlog in Oekraine veranderende de Defensienota van 22 zodanig dat de tanks uit behoeftestelling werden geschrapt ten faveure van deep strike capabilities voor alle opco's en versterking van de Luchtmacht en luchtverdediging. De tank behoefte is verpakt in de NAVO eis om 43mechbrig zwaar te maken en de twee brigades te versterken zodat zij vierkant zijn.

Binnen Defensie wordt rekening gehouden met een conflict met Rusland op aardig korte termijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2023 | 21:44 uurGaat hem niet worden nee.

Wat zou dan een meer realistische levering zijn voor nieuwe A8's ? 2027 ? 2028 ?
Je zult toch achteraan moeten aansluiten en voordat de derde productielijn in Italie kan produceren ben je ook ca. 2 jaar verder voor mijn gevoel. 

En dan heb je nog de ontwikkelingen van Rheinmetall, als deze wel een productie gaat opstarten in Oekraïne en/of Tsjechië, dan kan het zomaar zijn dat de KF51 wel het levenslicht gaat zien.

En de doorontwikkelig na de A8 ... versie AX.. wat zou daar de levering van zijn ? natuurlijk eerst nog brainstorm- / ontwikkelingtijd van wat willen we, wat zal er gewijzigd kunnen worden.

Persoonlijk, denk ik bij een AX versie, meer aan een Leopard 2A8++ met vernieuwde (hybride) motor, nieuwe /aangepaste toren met RWS, loitering munitie.
Die RWS in de geest van de EOS "Slinger" counter UAV/drone met een 30mm M230LF kanon.
https://eos-aus.com/defence/counter-drone-systems/ 
 

Loitering munition, iets als de HERO 90. De 120-versie wordt in de KF51 aangeboden maar is weer groter. De HERO30 is te klein, prima tegen anti-personeel en lichte voertuigen , maar niet tegen gepantserde voertuigen. Ik denk dat de Loitering munitie wel een Anti-Tank capaciteit moet hebben.
  https://uvisionuav.com/loitering-munitions/hero-90/

Harald

de eerste Leopard 2A7HU-tanks van de Hongaarse strijdkrachten werden overgedragen
(Leopard 2A7HU, Wisent 2HU, Leguan 2HU)

https://honvedelem.hu/hirek/uj-idoszamitas-a-magyar-haderofejlesztes-torteneteben.html






Huzaar1

Citaat van: Harald op 14/12/2023 | 18:37 uurDacht ik alwel, snap het idd ook wel.
Mijn keus zou AX ontwikkeling zijn, duurt wel wat langer maar goed.
Op korte termijn 1 a 2 jaar kunnen A8's voor mijn gevoel toch nog niet geleverd worden.
Of zie ik het verkeerd?

Gaat hem niet worden nee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Misschien in het diepe springen en 100 KF51 Panthers bestellen dan kunnen we een aantal schenken aan Oekraïne

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2023 | 17:24 uurDoe mij Zweden maar, 100%. Maar de KL wil Duits. En ik snap dat.
Dacht ik alwel, snap het idd ook wel.
Mijn keus zou AX ontwikkeling zijn, duurt wel wat langer maar goed.
Op korte termijn 1 a 2 jaar kunnen A8's voor mijn gevoel toch nog niet geleverd worden.
Of zie ik het verkeerd?

Huzaar1

Doe mij Zweden maar, 100%. Maar de KL wil Duits. En ik snap dat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 14/12/2023 | 14:52 uurLaat men bij COMMIT nu maar snel een contract sluiten met KNDS-Leonardo voor een z.s.m. levering van onze eigen 52 Leopard 2A8NLD's.

Ik vind dit persoonlijk best een lastige keuze.
Wel gelijk instappen/ kopen van Leopard 2A8, dan heb je je MBT gelijk aan Noorwegen, (gedeeltelijk Duitsland, Tsjechië, Italië. Versie A8 voor nu wel goed, maar voor de toekomst ?
Of...
Samen met Zweden instappen naar AX versie (Zweden gaan hun Strv 122 opwaarderen naar 123, gaan denk ik niet nu voor A8 versie.) AX versie zie ik meer als een KF51 achtige versie, meer toekomst gericht.
Welke keuze is de beste keuze ...    

Harald

Citaat van: Parera op 14/12/2023 | 14:52 uurNou daar is de zo nodige extra productielijn in Europa.

4 vliegen in 1 klap ? ..  :hrmph:

1) idd, extra productie lijn voor MBT, eerst Leopard 2a8 later voor MCGS.
2) verkoop van 300 stuks Leopard 2A8 aan Italie.
3) extra Leopard gebruiker erbij en straks (hoogst waarschijnlijk) ook aankoop van MCGS door Italie.
4) door toetreding Italie, andere "machts" verhouding, verdeling in het voordeel van Frankrijk. Duitsland met KMW + RM, Leonardo Italie en Nexter Frankrijk.     

CitaatIn addition, Leonardo and KNDS have also signed an agreement to jointly implement a main battle tank (MBT) procurement programme with a solution based on the Leopard 2A8. The companies will collaborate in the development, manufacturing and maintenance of the Leopard 2A8 as the future MBT solution for the Italian Army, as well as its support platforms.

The alliance between Leonardo and KNDS aims to create further production and development capabilities in Italy and to use these for future European and export projects.


Parera

Nou daar is de zo nodige extra productielijn in Europa. Laat men bij COMMIT nu maar snel een contract sluiten met KNDS-Leonardo voor een z.s.m. levering van onze eigen 52 Leopard 2A8NLD's.