Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Huzaar1

we hebben die ook wel, dat weet ik, maar niet een bewegende.
Maargoed, ik kan me helemaal voorstellen dat op Duitse subs scheef varen een heel belangrijk thema  is  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Lex

Citaat van: Thomasen op 04/07/2018 | 17:39 uur
Hebben wij geen simulatoren voor de OZD dan?
I am surprised (a).
Gebouw Waalhaven en NL/BE OPSCHOOL.

Huzaar1

het gaat in een onderzeeërs om procedures... dat kan zelfs met kartonnen dozen op elkaar gestapeld geoefend worden.
Als dit nodig was hadden we het wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/07/2018 | 16:37 uur
Waarom moet het bewegen? geloof me, als het op Sims aankomt weet NL heel goed wat het doet.
We hebben wat nodig is en vaak meer op dit gebied. Fancy bewegen is vrijwel never van toegevoegde waarde

Het voegt realisme toe maar daar houd het ook bij op, de vraag is wel wat de extra kosten zijn inderdaad. En natuurlijk staat het ook leuk he zo'n bewegende sim.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 04/07/2018 | 16:33 uur
Ik hoop dat wij dan ook een mooie sub-sim krijgen met een bewegend platform. En ik bedoelde met het koppelen dat de bewegingen van de verschillende simulatoren gelijk zijn aan elkaar.
Bijvoorbeeld dat in de CC de helling op het zelfde moment gelijk is aan die in de boegbuis kamer als de boot duikt. Dit is mogelijk met de techniek en niet heel ingewikkeld.
Ik vermoed dat Van Halteren hier in een belangrijke rol kan spelen. Mooi om dat systeem te gebruiken en zo de echte boten meer vrij te houden voor operaties i.p.v. opleidingen en trainingen.

Waarom moet het bewegen? geloof me, als het op Sims aankomt weet NL heel goed wat het doet.
We hebben wat nodig is en vaak meer op dit gebied. Fancy bewegen is vrijwel never van toegevoegde waarde
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/07/2018 | 16:25 uur
Ik wens ze heel veel plezier met die BMW's. Sims loopt Nederland praktisch voorop in.

Ik hoop dat wij dan ook een mooie sub-sim krijgen met een bewegend platform. En ik bedoelde met het koppelen dat de bewegingen van de verschillende simulatoren gelijk zijn aan elkaar.
Bijvoorbeeld dat in de CC de helling op het zelfde moment gelijk is aan die in de boegbuis kamer als de boot duikt. Dit is mogelijk met de techniek en niet heel ingewikkeld.
Ik vermoed dat Van Halteren hier in een belangrijke rol kan spelen. Mooi om dat systeem te gebruiken en zo de echte boten meer vrij te houden voor operaties i.p.v. opleidingen en trainingen.

Huzaar1

Ik wens ze heel veel plezier met die BMW's. Sims loopt Nederland praktisch voorop in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Singapore gaat een simulator bouwen voor de nieuwe onderzeeboten, misschien is dit ook wel iets voor Nederland.
1 simulator voor de CC, 1 voor de machinekamer en 1 voor de boegbuis kamer. Die eventueel gekoppeld kunnen worden waardoor het lijkt alsof het 1 simulator is van de gehele boot.
De simulator word gebouwd door Rheinmetall voor Singapore.


Parera

'Submarines Like BMWs': A closer Look at the Navy's Newest, Custom-Made German Submarine

SINGAPORE: More than 30m under the waters around Singapore, where light hardly penetrates the murky depths, noise is perhaps the last thing you would expect.
But the Republic of Singapore Navy's (RSN) latest submarine, the Type 218SG, hears and senses a cacophony of chatter. Not of people, but of the 2,000 ships that sail through the Singapore Strait every day.

"Many of the boats in the world are not designed for such environments: Warm, shallow, noisy, crowded," RSN's head of naval operations Cheong Kwok Chien told Channel NewsAsia in an exclusive interview on Saturday (Jun 30). The operating environment makes a lot of difference to a submariner, and if you design a boat meant for this type of environment, you can make a lot of difference to whoever you're up against." And so the RSN searched all over the world for a submarine that could replace its ageing Archer-class and Challenger-class predecessors. A submarine that could truly be made for Singapore from scratch. "We've operated second-hands for 20 years," Rear-Admiral (RADM) Cheong said of the retrofitted Swedish submarines. "Over 20 years, we've built up knowledge of what a submarine would be that's designed for local waters." In the ​​​​​​​end the Germans, masters of the submarine craft, "offered the best deal" in terms of technology, logistics, training and knowledge exchange. It has been reported that the contract for the first two Type 218SGs is worth more than 1 billion euros (S$1.6 billion).

The deal clincher? "The Germans were also very willing to listen to our requirements and change a lot of the original design to suit what we need in our waters," RADM Cheong said. The manufacturer, ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), also prepared high-resolution, virtual reality goggles for Singapore officials to put on and "walk" through the submarine, allowing them to tweak even the smallest details. "We can actually know the ergonomics," RADM Cheong said. "For a Singaporean's height, can I reach the top? We could also make the pathways smaller and put more equipment because we are smaller in size." The Defence Ministry said Singapore will get four Type 218SGs, with delivery from 2021. The programme is "progressing well", with the first two and remaining two submarines having commenced construction and steel-cutting, respectively.

LIGHTING UP THE UNDERWATER WORLD

But perhaps the most crucial customisations are in the Type 218SG's combat system. Its improved sonar, which listens to sounds like propeller noises and water flow, locates enemies faster and identifies them more accurately. "That's when digital audio recognition comes in. We will hear frequency, sound wave profiles, and compare to known sounds that we have," RADM Cheong said. "That basically helps us light up the underwater world." With the waters around Singapore so shallow and congested, the Type 218SG can tell whether it's facing a merchant ship, cruise liner or warship better than RSN's current submarines. "It's like going into a disco and picking up the sweetest voice," RADM Cheong added. "You need to be quite capable. If not you will be blasted, and in our environment everybody gets blasted."

Once the target is locked on, then come the torpedoes. A Type 218SG model that TKMS had displayed at an exhibition last year indicated that the submarine will be fitted with eight forward-firing torpedo tubes for heavyweight torpedoes. The "big improvement", however, lies in the submarine's electronics and computers that enable fewer crew members to do more with the weapons. "If you watch the old war movies, it's a whole bunch of people trying to hear (the enemy) then get the torpedo ready; there's a whole lot of activity on the boat," RADM Cheong said. "No, what we are going for now is one guy pressing a button to release the torpedo." Another improvement is the Type 218SG's air-independent propulsion (AIP) system, which RADM Cheong said is more efficient than the one in the Archer-class submarine. The AIP allows submarines to stay underwater longer before surfacing to recharge the battery that powers its systems. The battery is charged by a diesel engine that needs air to operate. As such, the Type 218SG can last underwater two times longer than RSN's current submarines. "That makes the submarine even more stealthy and mysterious because it can be all over the place without coming up," RADM Cheong said.

SHIP KILLERS
This stealth is what makes the Type 218SG so lethal, as RADM Cheong spoke in broad terms about how the submarines fit into RSN's overall strategy. "All over the world, submarines are what we call strategic capabilities," he said. "Because they are stealthy, can go to a lot of places and deliver a very impactful strike. So, most navies will use the submarine to deliver these effects."



Besides hunting ships, submarines can do surveillance, deliver special forces, unmanned underwater vehicles and high-end weapons like nuclear missiles. "Sometimes, you have to strike at the Achilles heel of the adversary, somewhere he thinks he's quite safe and doesn't expect anybody to come," RADM Cheong said, highlighting the "psychological threat" a submarine poses. When RSN's submariners go for exercises, they typically train in some of these skills. "It makes all the seagoers, especially people on ships, quite fearful because you don't know where it is," RADM Cheong added. "Surface ships dislike submarines a lot, because most egos are broken by submariners." In a one-on-one situation with conventional warships, RADM Cheong stated that submarines "always win". "When the submarine hears you, with the range that it shoots, there's not much you can do about it."

INVISIBLE, NOT INVINCIBLE
However, submarines are not invincible. RADM Cheong pointed out that they lack speed and are prone to being spotted when they surface. "So, these are inherent vulnerabilities," he added. "Fast things and aircraft hunt submarines. To hunt a submarine, you must operate out of its element. If you operate in water, you must be something that it cannot or doesn't want to kill." One example of a low-value target is an unmanned underwater vessel.



Nevertheless, RADM Cheong said a good submariner can remain undetected if he knows where to position the vessel in relation to how sound waves travel underwater. "If he exploits all these black holes underwater, nobody can hear him and he can hear everybody else," he added. "He can be quite silent and maybe even invisible." For the Type 218SG, RSN's submariners will train in simulators and abroad with their German counterparts, who RADM Cheong described as some of the best in the world. "They like to have a worthy partner to spar with," he said. "We also take this opportunity to learn from them."

BMW FOR SINGAPORE ROADS

RADM Cheong said the Germans were also grateful that the RSN wanted to fully customise its submarine, pointing out that they gained "a lot of interesting insights". "They said not many customers are so forthcoming in saying that this doesn't work." To that end, RADM Cheong said the Type 218SG answers a lot of challenges. "German submarines are like BMWs, so we are very glad we decided on this class of submarine," he added. "This new build is designed for Singapore roads, tailored to our ergonomics, size and driving range. Even the horn sounds better."



The RSN also ensured that the internal systems, like the engine and electronics, were cost-efficient and maximised the crew's capabilities. "On board, every submariner you bring is a huge investment," RADM Cheong said. "So in terms of combat fighting, you want the submarine to be able to do a lot but not by putting in a lot of people." RADM Cheong said this is crucial to tackle the "ever-present" threat of terrorism at sea with an increasingly constrained manpower base. The saying is that one US aircraft carrier carries more people than the number of active personnel the RSN has. "Almost everything that we wear, eat and the energy that we consume every day comes through the sea," he added. "So, what the Navy has done is to look at this environment and recognise that we need to defend our lifelines."

[Source: https://www.channelnewsasia.com ]

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 26/06/2018 | 13:55 uur

Daarvan mogen we zeggen en denken wat we willen, maar ze brengen wel aardig wat mee op de mat:
- als enige Europese marine een CVN (zelfs al is die kleiner dan de Amerikaanse evenknietjes) met cats en traps en degelijke AEW&C. (jammer dat ze het idee van een tweede VCN hebben laten varen)
- 4 SSBNs
- 6 SSNs waarvan de vervangers nu gebouwd worden
- 2 AAW-destroyers
- een rist escortes (fregatten van verschillende klasses die nu vervangen dan wel geupgradet worden)
- MCMVs waarvan met ook aan vervangers werkt
- 3 LHDs
- een redelijke vloot auxiliaries die ook vervangen/vernieuwd worden.

Wat mij betreft is de tweede plaats gedeeld door de Italianen en de Britten (die een voordeel hebben met SSBNs maar op escorte-vlak tekort komen
(die Britse SSBNs kunnen ook gezien worden als een blok aan het been of molensteen rond de nek wegens budget opslokken).

Ze brengen heel wat materiaal op de zee maar om nu te zeggen dat ze de beste van NAVO zijn? Absoluut niet. Dat zijn ten alletijden de Yanks met hun 11 carriers.
Frankrijk heeft de beste marine van Europa/EU? Dat komt eerder in de buurt.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 26/06/2018 | 09:37 uur
Die fransen zijn ook niet vies van zelf verheerlijking;
Citaat''Like the French Navy, that is the most important NATO navy''
Daarvan mogen we zeggen en denken wat we willen, maar ze brengen wel aardig wat mee op de mat:
- als enige Europese marine een CVN (zelfs al is die kleiner dan de Amerikaanse evenknietjes) met cats en traps en degelijke AEW&C. (jammer dat ze het idee van een tweede VCN hebben laten varen)
- 4 SSBNs
- 6 SSNs waarvan de vervangers nu gebouwd worden
- 2 AAW-destroyers
- een rist escortes (fregatten van verschillende klasses die nu vervangen dan wel geupgradet worden)
- MCMVs waarvan met ook aan vervangers werkt
- 3 LHDs
- een redelijke vloot auxiliaries die ook vervangen/vernieuwd worden.

Wat mij betreft is de tweede plaats gedeeld door de Italianen en de Britten (die een voordeel hebben met SSBNs maar op escorte-vlak tekort komen
(die Britse SSBNs kunnen ook gezien worden als een blok aan het been of molensteen rond de nek wegens budget opslokken).

Parera

#173
Interessante video van Navy Recognition, helaas van zowel TKMS als Saab geen woord over mogelijke samenwerking voor Polen met de partners en Nederland.
Saab bied dus de VLS module aan voor Polen, iets wat wij helaas niet gaan krijgen tenzij het een wens is van de KM.

Opvallend ook dat de Fransen hun Scorpene aanbieden i.p.v. een aangepaste barracuda zoals voor Nederland. Nu zoeken de polen voornamelijk een boot die in de Baltic gaat varen dus zal Barracuda te groot zijn (net als A26 VLS). Die Naval Cruise Missile heeft zich recentelijk ''bewezen'' in Syrië en daar zijn ze (bijna) allemaal neer gehaald door Syrisch luchtafweer dus zo goed zijn ze nu ook weer niet.

Ik dacht heel even dat Lockheed Martin een AIP versie van de Virginia klasse ging aanbieden :cute-smile:

Om nog even te laten zien wie er de sponsor is van navy recognition hebben ze nog een aparte lange video gepost van het aanbod van Naval Group;



Die fransen zijn ook niet vies van zelf verheerlijking;
Citaat
''Like the French Navy, that is the most important NATO navy''

Harald

Balt Military Expo 2018 Video Corage: Orka Submarine Programme

Navy Recognition's day 1 video coverage at the 15th Baltic Military Fair BALT-MILITARY-EXPO 2016 held in Gdansk, Poland. Orka submarine programme for the Polish Navy.

In this video, we are focusing on:
- TKMS 212CD Submarine
- Naval Group Scorpene submarine
- MBDA Naval Cruise Missile
- Saab Kockums A26 Submarine
- Lockheed Martin antennas for submarines

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 25/06/2018 | 14:36 uur
Het zij Duitsers. Overleven het wel. Ik denk dat de overheid dit ook niet ten onder zal laten gaan.

Dat realiseer ik me... maar op dit moment zullen potentiële TKMS die hun handtekening nog niet gezet hebben zeer vermoedelijk een (zeer) afwachtende houding aannemen.