Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 15/08/2019 | 23:02 uur
Vreemd dat jij er niks van mee gekregen hebt,  jij bent binnen het forum waarschijnlijk het dichts bij de bron (DMO). In de oude kamerstukken kom ik allen de volgende info tegen, uit de C-brief DVOW (kamerstuk 26 396 / nr. 105):

12 kN

  • 12 kN Air Assault : 540x
  • 12 kN overig : 919x
  • Quad : 217x

Uit een ander kamerstuk (26396 / nr. 113)

Ik weet uit andere kamerstukken dat de originele behoefte aan 12 kn voertuigen rond de 2000 a 2500 stuks in totaal lag.

Er lag ooit een concept voor de ''Fennek 2'' op tafel, waarbij er 2 versies gepland waren:
- 4x4 zoals de huidige fennek maar met ruimte voor 2 personen
- 6x6 variant voor 6 personen



Ik heb lang verlof  8) , ik werk niet bij GWS  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#617
Citaat van: Huzaar1 op 15/08/2019 | 22:19 uur
Enorm welkome investering voor de krijgsmacht. meer dan duizend voertuigen. Maar eerlijk gezegd heb ik hier niets van mee gekregen en verbaasd dit me, het kost aardig wat maar zijn zeer capabele voertuigen. Ik dacht dat de nieuwe MB deze taak op zich zou nemen.

1275 stuks. Voor wie?

KCT heeft Vector
Luchtmobiele Infanterie krijgen nieuwe Mercedes Benzen.
Reguliere Infanterie en Cavalerie gebruiken de Mercedes Benz CDI met 1x mag en 1x .50

Dan de reguliere MB's verdeeld over eenheden, softtop en hardtop.
Ondersteunende eenheden en Reserve eenheden van Krijgsmachtsdelen en co. hebben vooral de Amarok.

Waarom dit voertuig erbij? Waar zit die nood? Bij de Marine of Kmar? Korps Mariniers?
Dit is namelijk nul additionele versterking van bijvoorbeeld de 13e lichte brigade. Die hebben al genoeg zwaar wiel.

Ik denk dat ze vooral de MB CDI gaan aanvullen, daar hebben we er maar 128 van gekocht.

Ik snap echt het getal 1275 niet. Wordt dit dan een soort leuk dienstvoertuig.
Vreemd dat jij er niks van mee gekregen hebt,  jij bent binnen het forum waarschijnlijk het dichts bij de bron (DMO). In de oude kamerstukken kom ik allen de volgende info tegen, uit de C-brief DVOW (kamerstuk 26 396 / nr. 105):

12 kN

  • 12 kN Air Assault : 540x
  • 12 kN overig : 919x
  • Quad : 217x

CitaatVoertuig 12 kN

De voertuigcategorie 12 kN wordt gescheiden in twee varianten. De variant 12 kN Air Assault moet vervoerd kunnen worden in een Chinook-helikopter en kent daarom beperkingen ten aanzien van gewicht en afmetingen. Dit voertuig kan worden voorzien van een lichte bepantsering en is geschikt voor inzet bij luchtmobiele operaties. Een beperkt deel van deze behoefte (25 stuks) moet versneld worden aanbesteed ter ondersteuning van de missie MINUSMA. Door het versneld aanbesteden (vierde kwartaal 2015) van deze voertuigen wordt voorzien in een urgente behoefte.

De tweede variant 12 kN Overig bestaat uit robuustere voertuigen die voorzien kunnen worden van zwaardere bepantsering. Hiermee zijn ze geschikt voor inzet in het hogere deel van het geweldspectrum.

Het beschermingspakket, voertuigwapenstation en affuit die zijn bestemd voor de 12kN-voertuigen worden gezamenlijk met deze voertuigen aangekocht. Uit kostenoverwegingen zijn de aantallen die daadwerkelijk worden gekocht verlaagd en de optionele aantallen verhoogd.

Om een verdere vermindering van 12 kN-voertuigen te kunnen realiseren, wordt een deel hiervan ingevuld met quads. Deze behoefte zal worden gecombineerd met een reeds bestaande behoefte aan quads.

Uit een ander kamerstuk (26396 / nr. 113)

Citaat
Achtergrond
Sinds het vaststellen van de behoefte in 2008 (Kamerstuk 26 936, nr. 72) heeft het programma DVOW te kampen gehad met stijgende prijzen. Als gevolg van een beperkt budget zijn in het verleden de prijsstijgingen vooral opgevangen door een vermindering van de aantallen en een verlaging van de eisen. Dit heeft geleid tot tekorten aan voertuigen en verhoudingsgewijs te veel civiele, goedkopere varianten van voertuigen die niet kunnen worden ingezet bij operaties.

In 2015 heeft Defensie de behoefte herzien (Kamerstuk 26 396, nr. 105). Daarbij is besloten dat operationele eenheden slechts beperkt de beschikking zouden krijgen over eigen voertuigen. De meeste voertuigen zouden deel uitmaken van een pool en de operationele eenheden zouden voor hun gereedstelling en inzet op deze pool een beroep moeten doen. Dit systeem, noodzakelijk door een tekort aan voertuigen, heeft praktische nadelen: het zorgt voor een complexe planning en tot veel wisselingen van materieel. Daarnaast gaat het ten koste van de reactiesnelheid en professionaliteit van de operationele eenheden en leidt het tot onbegrip bij het personeel. Vooral de kleinere eenheden in de organisatie lager dan bataljonsniveau hebben hier last van. Deze situatie is onwenselijk.

Herijking project

Naar aanleiding van de verhoging van het defensiebudget zoals afgesproken in het Regeerakkoord en een nieuwe afweging van prioriteiten is het project DVOW herijkt. Ik heb besloten om de aantallen voertuigen zodanig te verhogen dat het grootste deel van de poolvorming niet meer nodig is. Alleen bij de gereedstelling van eenheden op bataljons- en brigadeniveau blijft een aanvulling vanuit de pool noodzakelijk. Ook zal het aantal voertuigen in een civiele uitvoering worden verminderd terwijl het aantal operationele voertuigen zal toenemen. Het aantal pantserpakketten voor operationele voertuigen wordt eveneens vergroot.

Voor de extra aanschaffingen maakt Defensie gebruik van opties die in de contracten zijn of worden opgenomen. Voor deze behoeften hoeft Defensie daarom geen nieuw aanbestedingsproces te doorlopen en kan de verwerving relatief eenvoudig worden uitgevoerd. Bovendien blijft het aantal verschillende voertuigtypen gelijk, wat leidt tot schaalvoordelen en een eenvoudiger instandhouding.


Ik weet uit andere kamerstukken dat de originele behoefte aan 12 kn voertuigen rond de 2000 a 2500 stuks in totaal lag.

Citaat van: Huzaar1 op 15/08/2019 | 22:35 uur
Ik begrijp niet waarom we als NL het Fennek ontwerp niet verder hebben uitontwikkeld. Kunnen in de basis toch ongeveer hetzelfde bieden als de Iveco's? 4 wielen, stuur, gaspedaal.

Er lag ooit een concept voor de ''Fennek 2'' op tafel, waarbij er 2 versies gepland waren:
- 4x4 zoals de huidige fennek maar met ruimte voor 2 personen
- 6x6 variant voor 6 personen




Huzaar1

Ik begrijp niet waarom we als NL het Fennek ontwerp niet verder hebben uitontwikkeld. Kunnen in de basis toch ongeveer hetzelfde bieden als de Iveco's? 4 wielen, stuur, gaspedaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#615
Enorm welkome investering voor de krijgsmacht. meer dan duizend voertuigen. Maar eerlijk gezegd heb ik hier niets van mee gekregen en verbaasd dit me, het kost aardig wat maar zijn zeer capabele voertuigen. Ik dacht dat de nieuwe MB deze taak op zich zou nemen.

1275 stuks. Voor wie?

KCT heeft Vector
Luchtmobiele Infanterie krijgen nieuwe Mercedes Benzen.
Reguliere Infanterie en Cavalerie gebruiken de Mercedes Benz CDI met 1x mag en 1x .50

Dan de reguliere MB's verdeeld over eenheden, softtop en hardtop.
Ondersteunende eenheden en Reserve eenheden van Krijgsmachtsdelen en co. hebben vooral de Amarok.

Waarom dit voertuig erbij? Waar zit die nood? Bij de Marine of Kmar? Korps Mariniers?
Dit is namelijk nul additionele versterking van bijvoorbeeld de 13e lichte brigade. Die hebben al genoeg zwaar wiel.

Ik denk dat ze vooral de MB CDI gaan aanvullen, daar hebben we er maar 128 van gekocht.

Ik snap echt het getal 1275 niet. Wordt dit dan een soort leuk dienstvoertuig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Stoonbrace op 15/08/2019 | 19:17 uur
Meh. Ik begreep dat er na 2 jaar een aantal aanpassingen zijn gebeurd om tekortkomingen uit de fabriek op te lossen.

Ok, thx! Nou we gaan het zien. Eerst maar eens zien welke variant we krijgen: LMV1 of LMV2 en daarna hoeveel in welke uitvoering en of er lering is getrokken uit lessen van eerdere gebruikers, zoals Belgie .
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Stoonbrace

Citaat van: Mourning op 15/08/2019 | 15:34 uur
Ok, maar los daarvan is de Landcomponent er verder wel tevreden mee?

Meh. Ik begreep dat er na 2 jaar een aantal aanpassingen zijn gebeurd om tekortkomingen uit de fabriek op te lossen.

Parera

#612
Citaat van: StrataNL op 15/08/2019 | 15:30 uur
Varianten zijn toch al bekend? Hardtop, softtop, pickup, gwt, en KMar.

Hoop wel dat het de LMV-2 is geworden, meer hoofd en beenruimte in de cabine, naast verbeterde bescherming tegen IED's.

Variant in de vorm van LMV-1 / LMV-2 en de exacte uitvoering. Variant kan je heel breed zien.

Citaat van: StrataNL op 15/08/2019 | 17:21 uur
Problemen van de Britten komen ook deels door verkeerde keuzes van zichzelf...

Vind je het gek dat de Britten ze hebben verkocht? Kijk wat voor een gedrocht ze er van gemaakt hebben met die extra opbouw meuk.


DiepFries

Intersant Noors artikel (goed te lezen met translate) over hun (niet) usecase. Misschien kunnen we daar al wat van kopen voor onderdelen..

https://www.aftenposten.no/norge/i/jBQB9/Her-star-50-pansrede-kjoretoyer-som-Forsvaret-skal-skrote---de-kostet-tre-millioner-stykket

delarey

Citaat van: StrataNL op 15/08/2019 | 17:21 uur
Problemen van de Britten komen ook deels door verkeerde keuzes van zichzelf...
Correct, voertuig sloot niet erg goed aan bij hun wensen.

StrataNL

Problemen van de Britten komen ook deels door verkeerde keuzes van zichzelf...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

delarey

De Britten hebben hun hele LMV-vloot (daar Panther genaamd, lokaal geproduceerd door BAE Systems) in de verkoop gegooid. Verkoop had meerdere redenen; combinatie van hoge onderhoudsgevoeligheid, te weinig binnenruimte en het niet goed aansluiten bij de taken/vraag van het Britse leger. Valt natuurlijk te bezien of deze problemen ook van toepassing zijn op de door Iveco geproduceerde LMV's. Ook stapte de SFG van de Belgen destijds bij een vredesmissie in Afrika (Tsjaad geloof ik) van de LMV over op een omgebouwde Unimog vanwege de matige terreinvaardigheden die veroorzaakt werden door het relatief hoge gewicht van de gepantserde LMV. (Een deel van) deze gebreken zijn inmiddels ongetwijfeld verholpen, maar de ervaringen zijn in ieder geval niet onverdeeld positief.

Flyguy

Citaat van: Mourning op 15/08/2019 | 15:34 uur
Ok, maar los daarvan is de Landcomponent er verder wel tevreden mee?

De Russen zijn er wel happy mee

Mourning

Citaat van: Stoonbrace op 15/08/2019 | 15:20 uur
Wij faseren ze uit vanaf 2026. Voor iets Frans, vermoedelijk.

Ok, maar los daarvan is de Landcomponent er verder wel tevreden mee?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Citaat van: Parera op 15/08/2019 | 14:27 uur
Nee er hebben maar 2 bedrijven een offerte ingeleverd bij de aanbesteding dus de kans was 50/50 voor Iveco en ook voor de ander. Het is gokken wie de andere partij was maar zo een beetje wat je opnoemt zijn de mogelijkheden.

Dat is helemaal waar

Gewoon afwachten welk voertuig en in welke variant(en) het bekend gemaakt word bij een persbericht dat vandaag of morgen wel ergens gaat verschijnen is mijn verwachting. Tenzij iemand wat info heeft vanuit intranet / DMO die gedeeld mag worden natuurlijk.

Varianten zijn toch al bekend? Hardtop, softtop, pickup, gwt, en KMar.

Hoop wel dat het de LMV-2 is geworden, meer hoofd en beenruimte in de cabine, naast verbeterde bescherming tegen IED's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

Wij faseren ze uit vanaf 2026. Voor iets Frans, vermoedelijk.