Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Ace1

Citaat van: Lex op 25/11/2020 | 18:31 uur
Waarom niet voor de Bovenwindse eilanden?

Ik denk dat Reinier met Caribisch Nederland ook de  Bovenwindse eilanden als Sint Eustatius en Saba bedoeld?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Caribisch_Nederland

Parera

#846
Citaat van: Lex op 25/11/2020 | 18:31 uur
Waarom niet voo de Bovenwindse eilanden?

1. Hoog risico gebied als je kijkt naar orkaan seizoen, je wilt dit soort middelen niet midden in een gebied hebben waar jaarlijks meerdere orkanen langs/over trekken. CUR ligt buiten dit hoog risicogebied.
2. Het ontbreekt op de bovenwinden (SXM) aan de (militaire) structuur om dit te plaatsen, dit is op Curacao wel aanwezig (HATO).

De Sky Guardian kan voor NL prima in de west (forward) deployed worden en zelfs het control station kan in Nederland geplaatst zijn, het toestel kan maximaal 30 uur rondvliegen met een bereik van ruim 9000 km.

Ik zie een NL-BE aankoop van Sky Guardians wel zitten, voor de Belgen 1 systeem met daarin 2 toestellen en voor Nederland 2 a 3 Systemen met 4 a 6 toestellen.

Lex

Citaat van: Reinier op 25/11/2020 | 18:29 uur
Die unmanned MPA (lijkt mij de SkyGuardian) is een goed idee. Zouden wij ook moeten doen; 2 hier en 2 voor Caribisch Nederland, Aruba en Curaçao.
Waarom niet voo de Bovenwindse eilanden?

Reinier

Citaat van: Stoonbrace op 25/11/2020 | 17:05 uur
Wat de Belgische NH-90 situatie betreft zijn er vandaag een paar interessante tweets verstuurd naar aanleiding van de Commissie Defensie.

https://www2.openvld.be/kamerlid-jasper-pillen-pleit-voor-inzet-drones-aan-de-kust/

Naast het klaarblijkelijk pleiten voor unmanned MPA was 1 van de suggesties om de 4 TTH's in te ruilen voor NFH's en voor de landmacht mee te doen aan jullie vCougar.
Die unmanned MPA (lijkt mij de SkyGuardian) is een goed idee. Zouden wij ook moeten doen; 2 hier en 2 voor Caribisch Nederland, Aruba en Curaçao.

Parera

#843
Citaat van: Sparkplug op 25/11/2020 | 17:36 uur
Er is v.w.b. vCougar nog niets in de openbaarheid gebracht. Knap als de Belgische wensen/eisen nu al aansluiten op de Nederlandse.
Op zich is daar niks knaps aan, je kan wel raden dat er achter de schermen (binnen de KLU en/of DMO) al wel word nagedacht over wat we zouden willen als vCougar. Dit is op dit moment dan niks meer dan een ''verlanglijstje'' zonder enig budget er aan vast verbonden, maar deze kisten moeten over een kleine  10 a 15 jaar ook vervangen gaan worden.

En het is goed mogelijk dat de Belgen gaan kijken of het haalbaar is om aan te sluiten bij dit project, de TTH van de Belgen heeft in de basis de zelfde rol als onze Cougars. Dat is het ondersteunen van land troepen en deels ook de SOF eenheden. Daarnaast zitten we samen met de Belgen en Denen ook sinds 2018 in het ''C-SOCC'', een gezamenlijke eenheid voor speciale operaties, dus zullen de wensen redelijk gelijk lopen op dat gebied.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/11/2020 | 17:27 uur
Interessant maar.... helaas heb ik nog geen plannen gezien in Nederland voor vGougar, heb ik iets gemist?

Er is v.w.b. vCougar nog niets in de openbaarheid gebracht. Knap als de Belgische wensen/eisen nu al aansluiten op de Nederlandse.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 25/11/2020 | 17:05 uur
Naast het klaarblijkelijk pleiten voor unmanned MPA was 1 van de suggesties om de 4 TTH's in te ruilen voor NFH's en voor de landmacht mee te doen aan jullie vCougar.

Interessant maar.... helaas heb ik nog geen plannen gezien in Nederland voor vGougar, heb ik iets gemist?

Stoonbrace

Wat de Belgische NH-90 situatie betreft zijn er vandaag een paar interessante tweets verstuurd naar aanleiding van de Commissie Defensie.

https://www2.openvld.be/kamerlid-jasper-pillen-pleit-voor-inzet-drones-aan-de-kust/

Naast het klaarblijkelijk pleiten voor unmanned MPA was 1 van de suggesties om de 4 TTH's in te ruilen voor NFH's en voor de landmacht mee te doen aan jullie vCougar.

Stoonbrace

#839
https://www.diamondaircraft.com/en/about-diamond/newsroom/news/article/belgian-defence-trials-dart-basic-trainer/

In the course of Belgian Defence's Military Prospection Phase for Basic Flight Training Capability, a delegation of three from the Belgian Air Force and the Directorate of Material Resources visited Diamond's Headquarters in Wiener Neustadt, Austria from October 21 to 22.

The purpose of the visit was to have a first impression of the DART aircraft, not only in flight, but as well to explore the possibilities of the Ground Based Training System and the Support Package that comes with the aircraft.

Colonel Aviator Patrick "Goose" Goossens, Head of Work Group Future Pilot Training & new Basic Training Aircraft and former Head of Training of the Belgian Air Force, did an introductory flight on the DART, together with a Diamond Test Pilot. After "Goose" got off the aircraft, he was positively surprised of how stable and how easy to handle the aircraft is. During the debriefing the delegation pointed out that the DART-550 training system is certainly a candidate for the replacement of the existing fleet of Marchetti SF-260s. As well known in the commercial flight training market, Diamond now also offers a turn-key training system as a one-stop-shop to military training organizations or service providers.

"Belgium is in this stage keen to keep the competition for the new Basic Training Aircraft as open as possible. This visit, the flight and the constructive exchange of information confirmed that the DART-550 earns his place in that competition", says Colonel Aviator Patrick Goossens.

"We are pleased that the Belgian Air Force is considering the DART-550 as an option for their new Basic Training Aircraft, which is going to educate future pilots of the Air Force. We are glad to see that the DART is already considered for many programs all over the world, which proves once again that the DART is right at the sweet spot of the future basic training requirements for military pilots", says Mario Spiegel, Sales Manager DART.

"The concept of the DART program and its success so far is showing very impressively that Diamond was hundred percent correct in investing into such new state-of-the-art product to finally meet new upcoming training requirements. The feedback so far is absolute positive, another impressive milestone in the history of Diamond to produce super-efficient, full composite airplanes for all different market segments", says Markus Fischer, Director Special Mission Aircraft.

Despite current COVID measures, both sides managed to allow safe and productive meetings, under strict compliance with the set rules of conduct.


Meer info over het toestel zelf:
https://www.diamondaircraft.com/en/special-mission/aircraft/dart/overview/

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 28/10/2020 | 19:34 uur
Kan je aangeven waar men aan denkt? Bij de KLU loopt ook het vervangingstraject van de PC-7's waarbij (volgens de defensienota 2018 ) in 2023 ook het contract ondertekend gaat worden met levering in 2025 & 2026. Het klinkt allemaal redelijk aansluitend op elkaar en misschien dus mogelijk om samen de vervangers aan te kopen en misschien zelfs een gezamenlijk squadron op te zetten.

Een mogelijke kandidaat bij ons is de PC-21 wat ik begrepen heb.

Kan er weinig over zeggen behalve dat NL en BE dezelfde pistes bestuderen.

Parera

#837
Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2020 | 17:40 uur
Ja, een paar ideeën maar nog niets concreet. Het wordt waarschijnlijk ook gewoon een leasing hoor. Niets spannends verwachten.

Kan je aangeven waar men aan denkt? Bij de KLU loopt ook het vervangingstraject van de PC-7's waarbij (volgens de defensienota 2018 ) in 2023 ook het contract ondertekend gaat worden met levering in 2025 & 2026. Het klinkt allemaal redelijk aansluitend op elkaar en misschien dus mogelijk om samen de vervangers aan te kopen en misschien zelfs een gezamenlijk squadron op te zetten.

Een mogelijke kandidaat bij ons is de PC-21 wat ik begrepen heb.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robster

En ik las dat anders, namelijk dat het een ander toestel dan genoemde toestellen zou worden, vanwege de SOF component, maar wel een toestel met beide kwalificaties. Het is maar hoe je het leest en verder niet belangrijk. Blijkbaar hebben we het over twee verschillende toestellen die onze Belgische vrienden gaan aanschaffen. Ik blijf benieuwd!!

Harald

Citaat van: Sparkplug op 28/10/2020 | 15:55 uur
Zie reactie #839. Daarin werd de SOF connectie gemaakt door Harald.

en dit werd gelijk ontkracht door de reactie van Stoonbrace

Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2020 | 14:50 uur
Zal een ander toestel worden. SOF aviation heeft ook een cargo/passagiers aspect.

Sparkplug

Citaat van: Robster op 28/10/2020 | 15:46 uur
Ik reageerde juist omdat jij die connectie maakte, maar we gaan het zien!

Zie reactie #839. Daarin werd de SOF connectie gemaakt door Harald.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.