Citaat van: Parera op Vandaag om 08:31En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.
Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.
Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.
Citaat van: bergd op 05/05/2024 | 20:38 uurMisschien kunnen ze bij VDL Born onderstaande in productie nemen
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 05:57Heb ze afgelopen week ermee zien schieten. Gaan nog als een kanon, het zijn ook niet dezelfde tows als in de jaren 90.
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:25CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).
Citaat van: Master Mack op 05/05/2024 | 23:05 uurWordt te kostbaar en te groot.
Citaat van: Parera op 02/05/2024 | 11:29 uurBijzonder dat die Amerikanen nog steeds vast blijven houden aan die TOW als ATGM.Heb ze afgelopen week ermee zien schieten. Gaan nog als een kanon, het zijn ook niet dezelfde tows als in de jaren 90.
Citaat van: Ace1 op 05/05/2024 | 18:13 uurBRIEVEN | Wat nou wapenproducent? Nederland maakt helemaal geen kogels en kanonnen
Wekelijks krijgt onze redactie meerdere lezersbrieven binnen. Hieronder een selectie van de in de afgelopen week ingestuurde lezersbrieven. Wilt u ook reageren? Als lezer kunt u een ingezonden brief van maximaal 200 woorden sturen naar meningen@bndestem.nl.
Wapenproductie
Dat Nederland als wapenproducent wereldwijd op nummer twaalf staat klinkt indrukwekkender dan het in werkelijkheid is (BN DeStem, 30 april). In Nederland worden namelijk geen geweren, kanonnen, kogels, granaten of raketten gemaakt, maar slechts onderdelen voor voertuigen, schepen en vliegtuigen die hiermee zijn uitgerust. Defensie-industrie is hiervoor een betere benaming dan wapenindustrie, waarvan er in Europa sowieso maar weinig bedrijven zijn. Dat is dan ook de reden dat onze wapenleveranties aan de Oekraïners zo tegenvallen en dat zij het daarom vooral van de VS moeten hebben. De Europese defensie-industrie is sterk versnipperd en concurreert liever onderling om lucratieve projecten, die met enorme kostenoverschrijdingen jarenlang uitlopen, dan dat ze zich richten op wapens en munitie voor de traditionele oorlogsvoering waarmee tot voor kort aanzienlijk minder winst te behalen viel. De miljardenorder om de Nederlandse marine met nieuwe onderzeeboten uit te rusten is maar één voorbeeld van dat soort langslepende projecten. Institutionele beleggers, zoals onlangs in deze krant door sommigen geopperd, zullen daar weinig aan veranderen, omdat ook zij bij voorkeur zullen investeren in dure hightech wapensystemen, dan in fabrieken die granaten maken zoals dat nog tijdens beide Wereldoorlogen gebeurde.
Marc Busio,
Chaam
https://www.bndestem.nl/opinie/brieven-wat-nou-wapenproducent-nederland-maakt-helemaal-geen-kogels-en-kanonnen~a60e6fc6/
Citaat van: bergd op 05/05/2024 | 20:38 uurMisschien kunnen ze bij VDL Born onderstaande in productie nemen
Citaat van: Sparkplug op 05/05/2024 | 17:52 uurEn dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.Wordt te kostbaar en te groot.
Page created in 0.034 seconds with 16 queries.