NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

oud_zijde

het wordt niet opeens duurder, het is duurder

als jij 2 landrovers in je garage hebt en graag een reserve motor hebt just in case dan kun je volstaan met 1 motorblok
als jij 1 landrover en 1 mercedes benz in je garage hebt staan kan dit niet meer want dan moet je 1 motorblok voor de laro en 1 voor de MB hebben, dit is geldverspilling

simpeler kan ik het niet uitleggen hoor

ofwel je vervangt daar alle mariniers of wel je doet het niet maar dit slaat nergens op en over die 120 arbeidsplaatsen heb ik het al gehad, als je mee had gelezen dan wist je dat
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: Mikemans op 09/06/2007 | 20:56 uur

?? oke waar staat de camera?

say what?

Citaat
Er staat letterlijk ALLE mariniers op curacao worden vervangen door landmachters. DUS: nee je hebt geen twee wagenparken nodig op curacao WANT er zijn straks ALEEN maar landmachters, 120 stuks namelijk.

De Benedenwindse Eilanden of Eilanden beneden de wind zijn een groep eilanden in de Caribische Zee, behorende tot de Kleine Antillen. Tot deze groep behoren de Nederlandse eilanden Aruba, Bonaire en Curaçao, ook wel de ABC-eilanden genoemd. De naam verwijst naar de ligging ten opzichte van de heersende noordoostelijke passaatwinden.

je hebt daar meer dan alleen Curacao en het blijft onhandig om er op zo'n gering aantal militairen zoveel verschillende spulletjes op na te houden, dat kost geld
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

120 man is ongeveer een compagnie, dus hebben we het hier volgens mij over 31INFCIE. Als je alle mariniers gelegerd op Curacao bij elkaar optelt, kom je ruim over die 120 man heen. Je denkwijze klopt dus niet helemaal. Daarbij maak je volgens mij nog een rekenfout; als 120 mariniers vanuit Curacao vacatures in Nederland gaan bezetten, betekent dit niet 120 salarissen in de maand minder, want die vacatures kostten geen salaris.... ;)

oud_zijde

natuurlijk is dat niet eenmalig

dat zou zo zijn als je alle mariniers vervangt door landmachtpersoneel, nu zit je met 2 totaal verschillende voertuigenparken (MB's/LaRo's) die elk hun onderdelen en elk hun reperateurs nodig hebben etc.

de enige manier die ik kan bedenken om met deze actie geld te besparen zonder die marinierscompagnie weg te bezuinigen (waar ik wel bang voor ben) is wanneer het niet om een gevechtscompagnie gaat maar meer een symbolische aanwezigheid van de een of andere administratieve compagnie ofzo
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Ik begin me af te vragen of je de situatie in de west wel kent, gezien je laatste reactie. Je kijkt nu alleen maar naar de 31INFCIE die op MBPARERA is gelegerd. Er lopen nog wel wat meer mariniers rond bij de vaste bemanning en op MKSUF. Het is dus niet zo dat "het gehele contingent mariniers" wordt vervangen. En de monteurs, je raadt het al, zijn bij de VB geplaatst. O, die gaan we dan ook van de KL halen. En zo gaat het balletje verder rollen. Haal dan gewoon de KM weg uit de west en laat de KL alles overnemen. Niet dat je dan ook maar iets bezuinigt (waar het toch allemaal om gaat,pffff....)....

Op MSKSAV blijven ze sowieso zitten, dus dat wordt nog lachen op eilandoverschrijdende oefeningen (HUREX e.d.).

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 09/06/2007 | 20:22 uur
Alles gaat toch verpaarsen. Als die wagens er uiteindelijk uit gaan, moeten ze het wagenpark maar standaardiseren. Scheelt een hoop kosten. En dan hadden ze niet zo veel materieel heen en weer hoeven te varen. En dan kun je ook nog eens onderdelen en personeel uitwisselen indien een onderdeel tijdelijk te weinig materiaal of spullen heeft. Maakt het niet uit of er KM of KL op staat.

Het gedoe met het wagenpark is maar een voorbeeld. Men heeft de mond vol van "verpaarsen"; ik heb tot vorige week 2,5 jaar in een paarse organisatie gezeten en neem van mij aan dat het hokjesdenken en -doen er nog steeds in zit en je krijgt dat er heus niet 1-2-3 uit. Alleen al het indien van een simpel verzoek gaat bij alle krijgsmachtdelen anders. Gaat nog leuk worden voor die landmachters als die op MBPARERA hun administratieve zaken willen gaan regelen.  En dan krijg je ook nog ranggedonder want de marinekorporaal is een onderofficier en de overige korporaals niet. En ga zo maar door. Ik kan een hele waslijst opstellen van zaken die in de soep gaan lopen. Natuurlijk kun je oplossingen verzinnen, maar dat betekent....juist: extra middelen/personeel. En daar gaat het hele zaakje toch om, geld besparen (en hoe is ook mij nog steeds niet duidelijk)!

Enforcer

Alles gaat toch verpaarsen. Als die wagens er uiteindelijk uit gaan, moeten ze het wagenpark maar standaardiseren. Scheelt een hoop kosten. En dan hadden ze niet zo veel materieel heen en weer hoeven te varen. En dan kun je ook nog eens onderdelen en personeel uitwisselen indien een onderdeel tijdelijk te weinig materiaal of spullen heeft. Maakt het niet uit of er KM of KL op staat.

KapiteinRob

Citaat van: Mikemans op 09/06/2007 | 15:48 uur
zucht , dat staat wel in het stukje. Het vereist een investering van 3.5 miljoen om een en ander gereed te maken. Lees ofwel het materieel verplaatsen/uitwisselen ofwel de desbetreffende landmachters opleiden om met het materieel ter plaatse te werken.

Zucht dan nog maar eens, waarde Mikemans, want die investering van 3,5 miljoen is voor eenmalige zaken. Als ik een voorbeeld geef over bv. het rollend materiaal dat de KL gebruikt, is dat niet iets wat eenmalig op te lossen is zonder heilige huisjes omver te trappen wat niet zal gebeuren. Dan praat je over structureel rondrijden met twee wagenparken, verschillende monteurs, dubbele onderdelenverzending en voorraadbeheer, etc. etc. En roep niet dat het niet zo is, want toen de KL de KM ging aflossen in Irak, werden alle LARO's ingescheept en kwamen er tig MB's vanuit Nederland. En zo zijn er nog legio verschillen die aan het licht zullen komen en die structureel zullen drukken op het budget. En dat weet jij net zo goed als ik...... ZUCHT.... ;)

oud_zijde

Citaat van: Mikemans op 08/06/2007 | 22:17 uur
zoals ik al schreef en zoals ook uit het stuk gelezen kan worden schrapt mindef de 120 arbeidsplaatsen voor de mariniers. Vervolgens worden er 120 landmachters neer gezet waarvoor GEEN nieuwe arbeidsplaatsen wordt gecreëerd. Er missen dan dus ergens in de organisatie 120 landmacht militairen.

De teruggehaalde mariniers gaan lege plekken bij het korps vullen in nederland. Zo zijn er 120 arbeidsplaatsen gesaneerd.

nee zoals je het nu zegt verdwijnt er helemaal niets er wordt dan gewoon een compagnie van de landmacht verplaatst naar de antillen vanaf waar ze nu zitten en de mariniers gaan van de Antillen naar Texel ofzo

maar goed dan wordt er dus niets bezuinigd dus zoveel geluk zullen we wel niet hebben
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Ik zie het al voor me, al die verschillende spullen die zometeen in de west staan en rijden. De KL rijdt bv. in MB's, niet in LARO's. En zo zijn er nog wel wat verschillen die geld gaan kosten waar de minister het nu niet over heeft en waarvan ik me afvraag of dat in het bezuinigingsplaatje is meegenomen.....

A.J.

Weer een lekker ontwijkend antwoord van onze MinDef. "De militaire aanwezigheid blijft" Ja, dat er militairen blijven zitten is prachtig, maar wat gaat er gebeuren met die 120 losgeweekte mariniers, dat is de vraag.

KapiteinRob

Citaat van: Mikemans op 08/06/2007 | 12:59 uur
Doorgaans zijn de vanwege het ministerie op bijvoorbeeld het eiland Curaçao uitgebate woningen te krap bemeten waardoor de militair zijn/haar heil moet zien te vinden op de stevig geprijsde particuliere huizenmarkt.   

Met name bovenstaand argument is onzin. Punt 1 zijn de huizen helemaal niet te krap bemeten en punt 2 moeten militairen die niet in defensiewoningen worden gehuisvest dezelfde bijdrage betalen als de defensiewoning-bewoners. Het resterende huurbedrag wordt namelijk door het ministerie vergoed.

De overige argumenten kan ik me in verschillende graduaties voorstellen. En laat een landmachtmilitair die wordt uitgezonden nu hetzelfde gaan ervaren....... ;)

KapiteinRob

Citaat van: Mikemans op 08/06/2007 | 10:31 uur
Gezien dat we nog voor deze werkgever werkzaam zijn zitten we al op dat niveau en hoeven we ons dus niet te verlagen. Moeten we ondanks hoe we behandeld worden het niveau ontstijgen?

Bovendien vindt ik dat mijn opmerking nauwelijks zo aanstootgevend was dat ie verwijderd moest worden. Beide termen kwamen niet eens in de buurt van de lijst met kleurvolle metaforen die ik eigenlijk van toepassing vindt op onze ambtelijke leiding.

Mikemans,

Gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens. Feit is echter dat we op het forum ons netjes, althans niet beledigend, uiten. Als ik de kwalificaties moet neerzetten die ik bepaalde bewindslieden toedicht, kan ik mezelf meteen een forumban opleggen..... ;)

Rob
Forumbeheerder

KapiteinRob

Ik ben het met Big-IE eens; we hoeven ons niet te verlagen tot het niveau waar we zelf schande over spreken!

Rob
Forumbeheerder

Big IE

#24
Citaat van: Mikemans op 06/06/2007 | 20:30 uur
Citaat van: Enforcer op 06/06/2007 | 19:40 uur
Als die naar Darfur gestuurd zouden worden, terwijl ze het geld voor Afghanistan niet willen uitgeven....... Dan is de zaak nog zieker dan dat het er nu al uitziet. Dan kunnen we net zo goed "en masse" naar het Binnenhof om daar onder hun ogen het arbeidscontract door midden te scheuren.

Misschien is het gezamelijk oefenen van de Mariniers goedkoper als ze het strand van Texel aanpakken?! ::)

Die kan ik trouwens niet onder de neus van den haag doorscheuren, daar moet ik toestemming voor vragen aan onze ****** *****.


Hoe je er ook over denkt: een beetje niveau houden hier lijkt mij niet verkeerd i.p.v. zulke puberale opmerkingen.