Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

ridivek

#48
De C-brief is gepubliceerd: Link
Erg interessant, er is weer veel verandert. een samenvatting en wat het volgens mij gaat worden.
Het project bestaat uit zeven onderdelen en er worden vijf aanbestedingen opgestart. Ook las ik hier) dat de  MB's, LaRo's Unimog's LSV's en DAF trucks hierbij vervangen worden. (de scania WLS'en dus niet?!)

Het eerste onderdeel is de Amarok 7,5kN (750kg laadvermogen). Het aantal is verhoogd van 1667 naar 2079 en vanaf september wordt een andere configuratie geleverd. (PON heeft een bedrijfje opgericht wat maatwerk oplossingen produceerd/ gaat produceren;  DRV Special Products) [geen idee wat de verandering inhoudt.]

De andere projecten zijn:
2] 12kN Air Assault, 540 stuks. Voor MINUSMA worden met een versnelde aanbesteding 25 stuks aangeschaft. Dit is de eerste aanbesteding.
[waarschijnlijk is dit de Defenture ATTV, ook bekend als Vector (dus al 75 stuks), of (een combinatie met) de Duitse Mungo]

3] 12kN overig. 919 stuks. Dit is een zwaarder bepantserd voertuig waar bij de aanbesteding ook:
550 beschermingspakketten, 120 voertuigwapenstations en 478 affuiten worden aangeschaft. (aanbesteding 2)

Om het aantal 12kN-voertuigen te verminderen worden 217 Quad's aangeschaft. De aanschaf wordt gecombineerd met een bestaande behoefte aan quads. [Waarschijnlijk vervangen de quads de Luchtmobiel Speciale Voertuigen (LSV's). voor het KCT zijn recent nieuwe quads aangeschaft. Als ik mij niet vergis waren dat Diesel Quad's van Rond/VDL/Defenture, dus misschien wordt dit gecombineerd met de vector's.]

4] Vrachtwagens van 50kN, 100kN en 150kN samen 2037 stuks, waarvan het minimale aantal van bescherming wordt voorzien. [waarschijnlijk zijn dit vrachtwagens met 2, 3 en 4 assen.] Worden samen met: de beschermingspakketten voor de vrachtwagens en laadbakken aanbesteed.
[In volgoorde van waarschijnlijkheid zijn dit vrachtwagens van: (Rheinmetall) MAN, Scania of DAF/Ginaf.  Ik vindt Ginaf met zijn Dakar ervaring leuk, alleen is dit niet waarschijnlijk omdat van de plank wordt gekocht.]

De vierde aanbesteding zijn: 
5] 1432 containers. en
6] 36 brandstof containers.

7] 68 Containerhefmiddelen [reach stackers] worden met een civiele aanbesteding aangeschaft.

Bij de projecten kon niet internationaal worden samengewerkt. Doordat het onderhoudt samen met de industrie uitgevoerd gaat worden, daalt het benodigde onderhouds-personeel. En alleen voor de 12kN voertuigen [GDELS/Defenture/VDL], de containers [VDL] en het onderhoudt wordt samenwerking met de Nederlandse industrie/ NIDV gezocht.
De D-brief wordt in 2017 verwacht, dan worden ook de contracten getekend. De levering staat gepland tussen 2018 en 2022.

Tot zo ver mijn nieuws bericht en [speculatie].

edit: ik vergat de link naar een filmpje van de diesel Quad toe te voegen.
   

DvdW

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 20:52 uur
Maar heeft dus ook 170 LMV's in de sterkte...blijkbaar is een mix wenselijker. Ook Oostenrijk heeft zo'n mix. Als dus ook België..en de Tsjechen..
Daarbij heeft bijvoorbeeld de Bundeswehr in 2013 176 Eagle V aangeschaft voor 109.41 miljoen euro. Ook zij kiezen voor een mix tussen o.a. de DINGO, de Eagle en de Enok
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

#46
Citaat van: DvdW op 17/06/2014 | 20:45 uur
Noorwegen kocht in 2010 20 Dingo's 2 voor 25 miljoen dollar...
Maar heeft dus ook 170 LMV's in de sterkte...blijkbaar is een mix wenselijker. Ook Oostenrijk heeft zo'n mix. Als dus ook België..en de Tsjechen..

DvdW

Citaat van: Thomasen op 17/06/2014 | 18:16 uur
Ik weet niet wat de prijs doet, maar die dingo is een mooi ding. Ongeveer even groot en het zelfde gewicht, met in ruil een betere bescherming, groter bereik en meer draag vermogen.
Noorwegen kocht in 2010 20 Dingo's 2 voor 25 miljoen dollar...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 14:08 uur
Dat is weer een aparte categorie. Interessant als we weer een stapje hoger moeten in de IED-bescherming. Belgen hebben die naast de LMV. Goede mix lijkt mij.

Ik weet niet wat de prijs doet, maar die dingo is een mooi ding. Ongeveer even groot en het zelfde gewicht, met in ruil een betere bescherming, groter bereik en meer draag vermogen.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 16:51 uur
juist met die andere zaken heb ik hier rekening gehouden. Zij het wel vanuit de wens en hoop dat Nederland nu eindelijk eens serieus werk gaat maken van standaardisatie binnen EU verband. Dat steeds maar weer het eigen wiel uitvinden moet eens over zijn.

(maar natuurlijk is het gewoon mijn voorkeur uiteindelijk..wat "het beste" is is vaak toch niet objectief vast te stellen).

Precies, en zo zal het altijd blijven, net zoals Europese standaardisatie er nooit zal komen. Hooguit wat landen die onderling samenwerking zoeken, ja, zoals bijvoorbeeld NL en Duitsland nu, misschien nog een aantal buurlanden erbij. Maar in EU verband? Forget it. Laten ze eerst maar een gemeenschappelijk asielbeleid, bankenunie etc. etc. voor elkaar krijgen, zelfs dat lukt niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Strata op 17/06/2014 | 16:36 uur
Het zal gerust een prima voertuig zijn. Maar je weet zelf ook dat veel andere zaken een belangrijke rol spelen. Dus die stelligheid dat het dan een beter voertuig zou zijn ontgaat me  ;)
juist met die andere zaken heb ik hier rekening gehouden. Zij het wel vanuit de wens en hoop dat Nederland nu eindelijk eens serieus werk gaat maken van standaardisatie binnen EU verband. Dat steeds maar weer het eigen wiel uitvinden moet eens over zijn.

(maar natuurlijk is het gewoon mijn voorkeur uiteindelijk..wat "het beste" is is vaak toch niet objectief vast te stellen).

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 14:38 uur
Mix van zaken. In gesprekken elders begrepen dat het een prima voertuig is... plus dat meerdere EU landen hem invoeren (als ook Rusland tot voor kort) lijkt me ook een positief signaal. 

Het zal gerust een prima voertuig zijn. Maar je weet zelf ook dat veel andere zaken een belangrijke rol spelen. Dus die stelligheid dat het dan een beter voertuig zou zijn ontgaat me  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Strata op 17/06/2014 | 14:30 uur
Waar baseer jij op dat het een betere kandidaat zou zijn?? Puur omdat het breed Europees ingevoerd is? Dat is de Eagle ook. Hawkei veel COTS onderdelen  en overeenkomsten met de buma. Dus snap jou stelligheid niet.

...
Mix van zaken. In gesprekken elders begrepen dat het een prima voertuig is... plus dat meerdere EU landen hem invoeren (als ook Rusland tot voor kort) lijkt me ook een positief signaal. 

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 13:52 uur
Ik mag toch hopen van niet. De Iveco LMV lijkt me een betere kandidaat..Europees breed ingevoerd..

Waar baseer jij op dat het een betere kandidaat zou zijn?? Puur omdat het breed Europees ingevoerd is? Dat is de Eagle ook. Hawkei veel COTS onderdelen  en overeenkomsten met de buma. Dus snap jou stelligheid niet.

Mijn shortlist (willekeurige volgorde):
KMW/Rheinmetall AMPV
BAE RG Outrider (RG32)
Thales/ADI Hawkei
GDELS/MOWAG Eagle V

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 17/06/2014 | 14:00 uur
Dingo  :heart:

Ook handig als we toch als bunderslander Niederlande op gaan treden.
Dat is weer een aparte categorie. Interessant als we weer een stapje hoger moeten in de IED-bescherming. Belgen hebben die naast de LMV. Goede mix lijkt mij.

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 13:52 uur
Ik mag toch hopen van niet. De Iveco LMV lijkt me een betere kandidaat..Europees breed ingevoerd..

Dingo  :heart:

Ook handig als we toch als bunderslander Niederlande op gaan treden.

Elzenga

Citaat van: Strata op 17/06/2014 | 00:39 uur
Thales ADI doet een poging.
Eurosatory: Hawkei positioned for export
"Alex Cresswell, executive VP of Thales Land and Air Systems, said: 'We would certainly consider the UK as a possible export market for the Hawkei, alongside the Dutch and maybe two or three other European interests.'"

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-hawkei-positioned-export/
Ik mag toch hopen van niet. De Iveco LMV lijkt me een betere kandidaat..Europees breed ingevoerd..

DvdW

Citaat van: Strata op 17/06/2014 | 00:39 uur
Thales ADI doet een poging.
Eurosatory: Hawkei positioned for export
"Alex Cresswell, executive VP of Thales Land and Air Systems, said: 'We would certainly consider the UK as a possible export market for the Hawkei, alongside the Dutch and maybe two or three other European interests.'"

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-hawkei-positioned-export/
Is er al wat meer bekend over de verwerving van het 12Kn voertuig? Mogelijke kandidaten, aantal, tijdspad, etc?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Citaat van: ridivek op 26/10/2013 | 00:19 uur
...
Ra RA RA wat wordt het 12kN voertuig?!  :hrmph:

Thales ADI doet een poging.
Eurosatory: Hawkei positioned for export
"Alex Cresswell, executive VP of Thales Land and Air Systems, said: 'We would certainly consider the UK as a possible export market for the Hawkei, alongside the Dutch and maybe two or three other European interests.'"

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-hawkei-positioned-export/
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation