Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/07/2018 | 13:00 uur
Duitsland heeft sindskort een SOF heli de H145M maar dat is ook maar het halve werk. Ik hoop dat onze toekomstige SOF heli capaciteit beter is vergelijkbaar met wat de Amerikanen inzetten zoals de MH-47G. Die stealth blackhawks gaan wat ver voor ons.

Je weet helemaal niet wat de behoefte is. Dus waarom dan roepen om chinook?

Volgens mij heeft Nederland voor haar grootte een uniek divers en kwantitatief helikopter bestand. Je haalt nu Duitsland, machtigste economie van Europa aan als peer level competitor.

De Cougar helicopter is een uitstekend apparaat, ik ben al blij dat er geen meer NH90's voor worden aangeschaft.

Op deze wijze kan de helikopter nood van 11 luchtmobiele brigade ook wat meer vorm krijgen. De chinooks zijn vooral voor hen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 19/07/2018 | 13:00 uur
Ik hoop dat onze toekomstige SOF heli capaciteit beter is vergelijkbaar met wat de Amerikanen inzetten zoals de MH-47G.

Niet voor elke SOF missie zal een grote helikopter zoals de Chinook nodig zijn. Wat is de behoefte en wat sluit hierop aan?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2018 | 12:07 uur
Wees blij dat SOF een dedicated heli krijgt. Hebbeb de landen om ons heen niet op VK na.
Duitsland heeft sindskort een SOF heli de H145M maar dat is ook maar het halve werk. Ik hoop dat onze toekomstige SOF heli capaciteit beter is vergelijkbaar met wat de Amerikanen inzetten zoals de MH-47G. Die stealth blackhawks gaan wat ver voor ons.

Huzaar1

Wees blij dat SOF een dedicated heli krijgt. Hebbeb de landen om ons heen niet op VK na.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 21:55 uur
Tja alles heeft een prijskaartje....

Idd en voor ons is dat prijskaartje, ook bijv. in de vorm van ondersteuning, van groot belang.

Het is een "mooi" toestel, maar niet realistisch (m.i.) voor ons land.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 19:26 uur
Idd dat klopt kwa grootte

Mijn voorkeur is groter
We hebben al de NH90, gelijkwaardig aan UH_60 kwam grootte

wil je groter bij de vervanging van de Cougars? Kies dan voor MH-47G export versie (aangepaste CH-47F voor SOF taken) als aanvulling op een toestel van gelijke grote aan de cougar 8 vervangers + 4 MH-47's o.i.d. Een andere optie zou kunnen zijn de HH-101A Caesar van de Italianen een slag groter dan de cougar specifiek voor SOF maar kleiner dan de chinook.

Harald

Tja alles heeft een prijskaartje....
Maar voor 2024 is de keuze voor een opvolger van de Cougar (helaas) nog niet aan de orde.
Maar als wij de Cougars voor SOF willen gaan inzetten. Zal zeker de vervanger van de Cougar in de basis een Special Operations toestel moeten gaan worden, in ieder geval een toestel welke in de basis al extra uitgerust is. Te denken aan extra bepantsering, extra brandstof, FLIR, extra beschermingsmiddelen en sensoren, mogelijkheden voor bewapening.
Ook een toestel welke zowel van land als maritiem echt te gebruiken is.

Mourning

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 19:26 uur
Idd dat klopt kwa grootte

Mijn voorkeur is groter
We hebben al de NH90, gelijkwaardig aan UH_60 kwam grootte

Te duur, goede alternatieven, etc.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Sparkplug op 18/07/2018 | 17:18 uur
Het zijn wel twee types van verschillende grootte. De V-22 verving o.a. de CH-46 en de V-280 is een kandidaat vervanger van de UH-60.

Moet de Cougar vervanger net zo groot zijn of kan het kleiner/groter?
Idd dat klopt kwa grootte

Mijn voorkeur is groter
We hebben al de NH90, gelijkwaardig aan UH_60 kwam grootte

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/07/2018 | 17:05 uur
Waarschijnlijk als wij de Cougar willen vervangen (2030+) is de V-22 al verouderd en zal de V-280 Valor interessanter zijn.

Het zijn wel twee types van verschillende grootte. De V-22 verving o.a. de CH-46 en de V-280 is een kandidaat vervanger van de UH-60.

Moet de Cougar vervanger net zo groot zijn of kan het kleiner/groter?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Parera op 18/07/2018 | 17:05 uur
Waarschijnlijk als wij de Cougar willen vervangen (2030+) is de V-22 al verouderd en zal de V-280 Valor interessanter zijn.
Daarnaast is de V-22 een enorm dure kist met een prijs van ruim 72 miljoen dollar per stuk.

Maar uitstekend vanaf land als op zee (vanaf schepen) te gebruiken ! en als in SOF uitvoering.
;)  even los van de kosten, maar idd (ik weet het) kunnen beter wachten ...   

Parera

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 16:56 uur
Dit lijk me een mooie kans/optie voor de vervanging van onze Cougar, gelijk naar SOF uitvoering ...  ;)   

Waarschijnlijk als wij de Cougar willen vervangen (2030+) is de V-22 al verouderd en zal de V-280 Valor interessanter zijn.
Daarnaast is de V-22 een enorm dure kist met een prijs van ruim 72 miljoen dollar per stuk.

Harald

Dit lijk me een mooie kans/optie voor de vervanging van onze Cougar, gelijk naar SOF uitvoering ...  ;)   

FARNBOROUGH: V-22 office urges foreign militaries to buy on shared bulk discounts

.../...

The bulk purchase came with a price reduction that the Joint Programme Office is able to pass on to foreign militaries, said Col Matthew Kelly, programme manager for the V-22 Joint Programme Office.

.../...

He noted that interested buyers would need to sign a letter of offer and acceptance for the aircraft before the end of fiscal year 2020 to take advantage of the expiring discounts.

To sweeten the deal, the V-22 Joint Programme Office is ready to offer indirect offsets to buying countries, such as contracts for supporting maintenance, repair and overhaul facilities, says Kelly.

"If in fact, countries in Europe, or frankly any area in the world – be that the Pacific – are interested in the V-22, we certainly with Japan got their industry involved in repair and overhaul on the V-22," he says. "We know that the same kind of set-up could work in Europe, similar to what's going on with the F-35 right now."

Kelly says Israel has expressed an interest in the V-22 and the UK has previously discussed the aircraft with his office, but he declines to name other prospective buyers.

https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-v-22-office-urges-foreign-militaries-to-450407/


StrataNL

Citaat van: JdL op 30/04/2018 | 20:52 uur
Toekomst van de Wildcats tot 2030 veiliggesteld, dat betekent dat de LUH capaciteit in ieder geval behouden blijft.
Nu afwachten of de Cougar langer blijft doorvliegen en er aanpassingen voor SOF gedaan gaan worden of dat er een vervanger gaat worden gezocht.

De toon van het artikel lijkt naar het eerste te gaan, en dat lijkt me financieel ook de voordeligste optie gezien het beperkte budget. Als de Cougar dan t/m 2030/35 opgerekt kan worden (lijkt me mogelijk met een SLEP als je kijkt naar de Puma's van de RAF) kunnen we dan kijken wat de de VS voor H-60 vervanger heeft gekozen en wat er van het airbus X6 project terecht is gekomen.
Mee eens!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: JdL op 30/04/2018 | 20:52 uur
Toekomst tot van de Wildcats 2030 veiliggesteld, dat betekent dat de LUH capaciteit in ieder geval behouden blijft.
Nu afwachten of de Cougar langer blijft doorvliegen en er aanpassingen voor SOF gedaan gaan worden of dat er een vervanger gaat worden gezocht.
De toon van het artikel lijkt naar het eerste te gaan.
De toonzetting neigt idd naar het eerste.