Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Robert2

Citaat van: Ros op 23/06/2017 | 16:14 uur
Ik kwam tot een paar jaar geleden vaak op de MOB's, en ik weet redelijk waar de gesprekken daar o.a. over gingen en nog steeds gaan. De beleving op de vloer is dat er waarschijnlijk maar 24 toestellen zullen komen. Dat in combinatie met het opheffen van de MOB status van een van de velden.
Een paar jaar geleden was die informatie van nog actueel, ja. Nu allang niet meer. Neem dat voor de verandering eens aan van iemand die op de werkvloer staat waar jij het over hebt.

Citaat van: Ros op 23/06/2017 | 16:14 uur
En je kent, neem ik aan, de houdbaarheidsdatum van een kabinetsbesluit ? Er is nog steeds, en gaat ook niet gebeuren, een koopcontract afgesloten voor 37 toestellen. De intentie is er om er 37  stuks aan te schaffen. Gaat het nieuwe kabinet, als die er komt, besluiten nemen kan het zo maar ineens anders worden.
Zomaar ineens, natuurlijk. Goede onderbouwing dit, vooral je bronnen ook. En er komt links- of rechtsom een nieuw kabinet, dat is geen "als".

Citaat van: Ros op 23/06/2017 | 16:14 uur
Ik reageer als lid en niet als beheerder, dus dit soort opmerkingen slaan de plank volledig mis.
Als je die titel onder je leden naam hebt staan, zou je juist meer je woorden moeten afwegen. Je zit opzettelijk desinformatie te verspreiden en beweert daarnaast allerlei dingen zonder bronnen te vermelden o.i.d., dat hoort niet. Stop eens met dat getrol in dit topic, je leidt het af van waar het daadwerkelijk om gaat.

Ros

Citaat van: Robert2 op 23/06/2017 | 13:26 uur
Het is politiek besloten, er wordt gewerkt aan de infrastructuur van hoog tot laag. Dat "ja, maar" is enorm irritant en voegt ook helemaal niks toe aan deze discussie. Kom jij überhaupt weleens op een MOB?

Ik kwam tot een paar jaar geleden vaak op de MOB's, en ik weet redelijk waar de gesprekken daar o.a. over gingen en nog steeds gaan. De beleving op de vloer is dat er waarschijnlijk maar 24 toestellen zullen komen. Dat in combinatie met het opheffen van de MOB status van een van de velden.

En je kent, neem ik aan, de houdbaarheidsdatum van een kabinetsbesluit ? Er is nog steeds, en gaat ook niet gebeuren, een koopcontract afgesloten voor 37 toestellen. De intentie is er om er 37  stuks aan te schaffen. Gaat het nieuwe kabinet, als die er komt, besluiten nemen kan het zo maar ineens anders worden.

Citaat
Een forum beheerder die zit te trollen,

Ik reageer als lid en niet als beheerder, dus dit soort opmerkingen slaan de plank volledig mis.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 23/06/2017 | 15:11 uur
Ik denk ook dat we naar de 45 toestellen zullen gaan voor de Kon Luchtmacht....dat extra geld gaat er toch wel komen met een verhoging van het Defensie budget !

Ik verwacht (hoop) dat we uiteindelijk uitkomen op 48-54 exemplaren, waarvan 6 standaard in de VS gestationeerd zullen zijn en 48 in NL om hiermee over 4 sqn van elk 12 toestellen te kunnen beschikken.

Daarmee moeten we toch 8 kisten beschikbaar kunnen hebben voor uitzending....

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/06/2017 | 23:08 uur
Beste doncadena, als he citeert doe het dan goed...

Nergens zie je mijn commentaar op het bericht van BNR, maar om jou te plezieren: Ik ben voor meer F35 voor de KLu en ik ben tegen een verdringingseffect die additionele F35's zullen veroorzaken op andere zaken die van belang zijn.

Conclusie, meer F35 zijn wat mij betreft noodzaak, net zoals het noodzaak is om het defensiebudget structureel te verhogen zodat niet alleen additionele F35 gekocht en geëxploiteerd kunnen worden  maar dat ook andere onderdelen van de krijgsmacht kunnen innoveren en uitbreiden.

Nutteloos onze "visionaire" na politici papegaaien levert geen bijdrage, immers zij zijn het die de krijgsmacht bewust in deze palliatieve status hebben gemanoeuvreerd, aan hun dan ook de taak om deze reanimeren.

Tenslotte: brullen dat iets niet kan, daarmee bewijs je de Nederlandse krijgsmacht resp. de koninklijke luchtmacht geen dienst mee, daarmee ben je happy met de status quo....

Je hebt gelijk als het defensiebudget geen significante verhoging zal kennen in de komende jaren, in dat geval vreet elke diepte investering in innovatie de krijgsmacht kaal, want het huidige budget is niet eens voldoende om op de winkel te passen met middelen uit de vorige eeuw.
Ik denk ook dat we naar de 45 toestellen zullen gaan voor de Kon Luchtmacht....dat extra geld gaat er toch wel komen met een verhoging van het Defensie budget !

Robert2

Citaat van: Ros op 23/06/2017 | 13:00 uur
Een groot deel van het geld dat je kan 'besparen' op de aanschafprijs zou zo maar op kunnen gaan in de hogere exploitatiekosten, extra investeringen in infrastructuur en extra personeel.
Aannames, aannames.
Citaat van: Ros op 23/06/2017 | 13:00 uurEn eerst maar zien of wij de beoogde  37 toestellen daadwerkelijk aan gaan aanschaffen. Ik bespeur nog niet echt de politieke wil om de nodige keuzes te maken en daar ook het budget voor ter beschikking te stellen. Als het nu dan toch echt gaat lukken met de 4 partijen die weer aan tafel zitten zie ik in de komende 3-4 jaar geen spectaculaire ontwikkelingen tot stand komen.
Een forum beheerder die zit te trollen, het moet niet gekker worden hier. Of wíl je het gewoon niet snappen? Het is politiek besloten, er wordt gewerkt aan de infrastructuur van hoog tot laag. Dat "ja, maar" is enorm irritant en voegt ook helemaal niks toe aan deze discussie. Kom jij überhaupt weleens op een MOB?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 23/06/2017 | 13:00 uur
Een groot deel van het geld dat je kan 'besparen' op de aanschafprijs zou zo maar op kunnen gaan in de hogere exploitatiekosten, extra investeringen in infrastructuur en extra personeel. En eerst maar zien of wij de beoogde  37 toestellen daadwerkelijk aan gaan aanschaffen. Ik bespeur nog niet echt de politieke wil om de nodige keuzes te maken en daar ook het budget voor ter beschikking te stellen. Als het nu dan toch echt gaat lukken met de 4 partijen die weer aan tafel zitten zie ik in de komende 3-4 jaar geen spectaculaire ontwikkelingen tot stand komen.


De eventuele keuze voor additionele toestellen zal niet eerder vallen dan in 2022 derhalve zal het aanstaande kabinet er geen risico mee lopen.

Ros

#1667
Een groot deel van het geld dat je kan 'besparen' op de aanschafprijs zou zo maar op kunnen gaan in de hogere exploitatiekosten, extra investeringen in infrastructuur en extra personeel. En eerst maar zien of wij de beoogde  37 toestellen daadwerkelijk aan gaan aanschaffen. Ik bespeur nog niet echt de politieke wil om de nodige keuzes te maken en daar ook het budget voor ter beschikking te stellen. Als het nu dan toch echt gaat lukken met de 4 partijen die weer aan tafel zitten zie ik in de komende 3-4 jaar geen spectaculaire ontwikkelingen tot stand komen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1666
Beste doncadena, als he citeert doe het dan goed...

Nergens zie je mijn commentaar op het bericht van BNR, maar om jou te plezieren: Ik ben voor meer F35 voor de KLu en ik ben tegen een verdringingseffect die additionele F35's zullen veroorzaken op andere zaken die van belang zijn.

Conclusie, meer F35 zijn wat mij betreft noodzaak, net zoals het noodzaak is om het defensiebudget structureel te verhogen zodat niet alleen additionele F35 gekocht en geëxploiteerd kunnen worden  maar dat ook andere onderdelen van de krijgsmacht kunnen innoveren en uitbreiden.

Nutteloos onze "visionaire" na politici papegaaien levert geen bijdrage, immers zij zijn het die de krijgsmacht bewust in deze palliatieve status hebben gemanoeuvreerd, aan hun dan ook de taak om deze reanimeren.

Tenslotte: brullen dat iets niet kan, daarmee bewijs je de Nederlandse krijgsmacht resp. de koninklijke luchtmacht geen dienst mee, daarmee ben je happy met de status quo....

Je hebt gelijk als het defensiebudget geen significante verhoging zal kennen in de komende jaren, in dat geval vreet elke diepte investering in innovatie de krijgsmacht kaal, want het huidige budget is niet eens voldoende om op de winkel te passen met middelen uit de vorige eeuw.

doncadena

#1665
Citaat van: Thijs Baas op 19/06/2017 | 18:43 uur
Nederland kan mogelijk meer JSF's kopen

Thijs Baas - 19 juni 2017

Nederland kan waarschijnlijk meer dan de geplande 37 Joint Strike Fighters kopen dankzij een gunstige prijsontwikkeling. Defensie wil nog niet speculeren over het aantal extra JSF's.

Het besluit over de hoeveelheid extra toestellen valt pas rond 2022, als alle 37 geplande jachtvliegtuigen besteld zijn - in tranches en tegen verschillende tarieven. In de tussentijd kan er nog veel aan de prijs veranderen. Nederland gaat officieel uit van een stuksprijs van 94,6 miljoen euro, terwijl de prijs volgens bronnen van persbureau Reuters inmiddels gezakt is naar 76 miljoen euro. In de toekomst dalen de kosten mogelijk nog verder.

Prijsverlaging

Steeds meer landen kiezen voor de JSF en door het toestel met minstens negen landen gezamenlijk aan te schaffen, kan kwantumkorting worden bedongen. Ook is het Amerikaanse ministerie van Defensie, het Pentagon, succesvol in het omlaag praten van de prijs nadat president Donald Trump zijn beklag deed over de hoge prijs die producent Lockheed Martin vraagt voor het toestel. Ook de koersverhouding tussen de euro en de dollar kan van invloed zijn op de prijs.

Nederland heeft een budget van 4,7 miljard euro voor ontwikkeling en aankoop. Defensie wil liever meer dan 37 toestellen, om meer dan vier exemplaren in te kunnen zetten voor internationale missies. Met een aantal JSF's wordt het luchtruim beveiligd, andere zijn nodig voor trainingen en een aantal is in onderhoud. Als Defensie geld overhoudt, mag het meer toestellen kopen. De Joint Strike Fighter - die tegenwoordig F-35 genoemd wordt - maakt deze week zijn debuut op Luchtvaartshow van Parijs.

Prijskaartje

Nederland koopt de jachtvliegers samen met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Denemarken, Italië, Noorwegen en Turkije. Afgelopen week kwamen vertegenwoordigers van de landen bijeen in het Amerikaanse Baltimore, waar ze onder meer spraken over het prijskaartje voor de aanschaf van 440 toestellen. België overweegt ook mee te doen, wat handig is voor Nederland, omdat de landen samen het Benelux-luchtruim beveiligen

Thijs Baas kan het blijkbaar niet schelen dat de onderhoudskosten bij nog meer F-35's enorm zullen toenemen, dat ten koste gaat van het defensiebudget resp. andere krijgsmachtonderdelen weer moet bezuinigen, besparen of buitendienst moeten stellen, zie de discussies over CV 90 en de Boxer, de PHZ2000 enzovoorts.
Thijs Baas droomt van dalende prijzen, dat is al eerder verzekerd, eerst eens zien en dan pas geloven.
.
Dat defensie, luchtmachtstaf, meer F-35's wil, ja..... hoe verzin je het.Destijds werd een aantal van 121 wenselijk geacht, dat daalde naar ca. 87, die toch echt nodig waren om de taken ( onze requirement!) te kunnen uitvoeren. Het worden er misschien hoogstens 37 en ipv naar een ander betaalbaarder toestel om te zien, u weet wel vanwege onze requirement, werd doodleuk verklaard dat het met 37 wel kon. Daarmee maakte de luchtmachtstaf zich zeer ongeloofwaardig, in feite volkomen belachelijk.
Bovendien wat krijgen we dan bij die pakketverkoop voor een toestel, een inferieure versie van de F-35, waarbij nog steeds niet alle software problemen zijn opgelost?
De Block 4 versie waarbij gedacht wordt aan een andere motor en andere computers en andere software structuur, zoals bijvoorbeeld bij de Gripen E, dat gaat extra geldjes kosten.
Kritiekloos na papegaaien wat de Lockheed Martin mensen en hun lakeien beweren, daarmee bewijs je de nederlandse krijgsmacht resp. de koninklijke luchtmacht geen dienst mee.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nederland kan mogelijk meer JSF's kopen

Thijs Baas - 19 juni 2017

Nederland kan waarschijnlijk meer dan de geplande 37 Joint Strike Fighters kopen dankzij een gunstige prijsontwikkeling. Defensie wil nog niet speculeren over het aantal extra JSF's.

Het besluit over de hoeveelheid extra toestellen valt pas rond 2022, als alle 37 geplande jachtvliegtuigen besteld zijn - in tranches en tegen verschillende tarieven. In de tussentijd kan er nog veel aan de prijs veranderen. Nederland gaat officieel uit van een stuksprijs van 94,6 miljoen euro, terwijl de prijs volgens bronnen van persbureau Reuters inmiddels gezakt is naar 76 miljoen euro. In de toekomst dalen de kosten mogelijk nog verder.

Prijsverlaging

Steeds meer landen kiezen voor de JSF en door het toestel met minstens negen landen gezamenlijk aan te schaffen, kan kwantumkorting worden bedongen. Ook is het Amerikaanse ministerie van Defensie, het Pentagon, succesvol in het omlaag praten van de prijs nadat president Donald Trump zijn beklag deed over de hoge prijs die producent Lockheed Martin vraagt voor het toestel. Ook de koersverhouding tussen de euro en de dollar kan van invloed zijn op de prijs.

Nederland heeft een budget van 4,7 miljard euro voor ontwikkeling en aankoop. Defensie wil liever meer dan 37 toestellen, om meer dan vier exemplaren in te kunnen zetten voor internationale missies. Met een aantal JSF's wordt het luchtruim beveiligd, andere zijn nodig voor trainingen en een aantal is in onderhoud. Als Defensie geld overhoudt, mag het meer toestellen kopen. De Joint Strike Fighter - die tegenwoordig F-35 genoemd wordt - maakt deze week zijn debuut op Luchtvaartshow van Parijs.

Prijskaartje

Nederland koopt de jachtvliegers samen met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Denemarken, Italië, Noorwegen en Turkije. Afgelopen week kwamen vertegenwoordigers van de landen bijeen in het Amerikaanse Baltimore, waar ze onder meer spraken over het prijskaartje voor de aanschaf van 440 toestellen. België overweegt ook mee te doen, wat handig is voor Nederland, omdat de landen samen het Benelux-luchtruim beveiligen.

https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10324997/nederland-kan-mogelijk-meer-jsf-s-kopen

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 18/06/2017 | 01:22 uur
We zijn er dit jaar 0.01% op achteruit gegaan qua uitgaven tov BNP las ik  een paar dagen geleden. Extra geld dekt de inflatie nog niet eens.
De (verwachte) afspraken in het volgende kabinet staan nog niet op papier. We moeten wel op blijven passen dat we niet té optimistisch worden.
Zeker, daarom schreef ik ook niet "meer" maar "terug". 

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 21:48 uur
Dat er bijna een miljard terug is gekomen voor Defensie kwam toen niet in jouw vocabulaire voor, noch dat we nu verder richting de 2% BBP gaan...

We zijn er dit jaar 0.01% op achteruit gegaan qua uitgaven tov BNP las ik  een paar dagen geleden. Extra geld dekt de inflatie nog niet eens.
De (verwachte) afspraken in het volgende kabinet staan nog niet op papier. We moeten wel op blijven passen dat we niet té optimistisch worden.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 21:48 uur
Ik zeg ook nergens dat ik het precies weet. Ik heb ook geen glazen bol. Jij suggereert hier vind ik echter allerlei zaken met vrij grote stelligheid, terwijl je voorspellingen eerder dus duidelijk niet klopten of uitkwamen. Dat er bijna een miljard terug is gekomen voor Defensie kwam toen niet in jouw vocabulaire voor, noch dat we nu verder richting de 2% BBP gaan...en zelfs partijen als GL dat inmiddels onderkennen en hun wens tot verdere bezuinigingen lieten varen. Dan kun je blijven roepen dat het allemaal onzin is en niet gaat gebeuren, maar de feiten laten duidelijk iets anders zien. Ook ten aanzien van de F-35. Die aanschaf nu afblazen slaat nergens meer op en lijkt erg op de SP houding van "ik heb gelijk - ik krijg geen gelijk - maar ik blijf gelijk hebben!!". Zeer verstandig dat men de SP buiten de deur houdt of beter nog, ze zichzelf diskwalificeert voor regeringsdeelname in de meest waarschijnlijke samenstelling.

+ ONEINDIG (!!!!!!)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Volgens mij weet niemand in dit topic de echte ins en outs, van zowel de gripen als de F-35. Dus waar lullen we over.
Daarnaast is de F-35 gekozen. Om af te sluiten is dit het F-35 instroom topic. Lijkt me niet de plek om de Gripen weer uit de sloot te halen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 16/06/2017 | 21:28 uur
stevig investeren ? Van welke centen ?

De economische groei is best stevig... dat er per direct een claim uit "rupsje nooit genoeg" (de zorg- en welvaartsstaat) komt is natuurlijk voorspelbaar.

Het (aanstaande) Kabinet zou een afweging moeten maken...  het bestaansrecht van de de zorg- en welvaartsstaat is immers het veiligheidsfundamant....