Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#941
Citaat van: Harald op 20/01/2015 | 10:51 uur
Damen en Saab vormen dus een samenwerkingsverband voor de vervanging van de huidige Walrussen.
Beter gezegd de ontbrekende kennis en bouwvoorzieningen worden door Damen bij Saab Kockum gevonden en ingebracht voor de bouw van de vervanger. Buigen, lassen, cascobouw in Zweden, afbouw in Nederland.

Hierdoor is een samenwerking en bouw met Duitsland uitgesloten. Was toch eigenlijk al zo ivm uiteenlopende vervangingsplanningen.

Ik zie hierdoor de kans op een type als Walrus NG stijgen, door de samenwerking met Saab zou een verlengde A26 ook tot de mogelijkheden behoren. Maar heeft (voor mij) minder kans omdat het een (in de basis) een brown-water boot is, te klein tonnage en enkel hull-desgin is.
Tevens zou door het A26 ontwerp te kiezen de inbreng van eisen en wensen van NL/NO op een bestaand ontwerp de nodige problemen en wijzigingen/aanpassingen ontstaan. Tevens de inbreng van NL-bedrijven wordt beperkt.    

Aangezien de mondiale vraag naar grotere schepen met blue water capaciteit sterk toeneemt en de producenten van diesel subs beperkt zijn, zou een gezamenlijke ontwikkeling van een groter type dan de A26 best wel eens gunstig kunnen uitpakken voor beide bedrijven, de A26 voor brown water ops  (feestje voor Saab) en een 2.500-3.000 ton sub, noem het de Walrus NG of een A27?, voor het samenwerkingsverband.

Als Noorwegen binnenboord blijft is de eerste serie, een serie van 10.

Harald

Damen en Saab vormen dus een samenwerkingsverband voor de vervanging van de huidige Walrussen.
Beter gezegd de ontbrekende kennis en bouwvoorzieningen worden door Damen bij Saab Kockum gevonden en ingebracht voor de bouw van de vervanger. Buigen, lassen, cascobouw in Zweden, afbouw in Nederland.

Hierdoor is een samenwerking en bouw met Duitsland uitgesloten. Was toch eigenlijk al zo ivm uiteenlopende vervangingsplanningen.

Ik zie hierdoor de kans op een type als Walrus NG stijgen, door de samenwerking met Saab zou een verlengde A26 ook tot de mogelijkheden behoren. Maar heeft (voor mij) minder kans omdat het een (in de basis) een brown-water boot is, te klein tonnage en enkel hull-desgin is.
Tevens zou door het A26 ontwerp te kiezen de inbreng van eisen en wensen van NL/NO op een bestaand ontwerp de nodige problemen en wijzigingen/aanpassingen ontstaan. Tevens de inbreng van NL-bedrijven wordt beperkt.   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

20-01-2015

Damen Shipyards, Saab onderzoeken samenwerking bouw onderzeeboten

STOCKHOLM (Dow Jones)--De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards en het Zweedse vliegtuigbouw- en defensieconcern Saab AB (SAAB-B.SK) gaan mogelijkheden onderzoeken voor samenwerking voor de ontwikkeling en bouw van een nieuwe generatie onderzeeers, meldt het Zweedse bedrijf dinsdag.

De twee bedrijven gaan samen kijken naar een potentieel vervangingsprogramma voor de bestaande Nederlandse Walrus-generatie, en andere bestaande onderzeeertypes.

Saab kocht vorig jaar voor SEK340 miljoen (EUR36 mln) de Zweedse onderzeeerfabrikant Kockums van het Duitse ThyssenKrupp.

http://www.wallstreetweb.nl/beursnieuws/33363430393032.shtml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Saab and Damen Team for Walrus Future Submarine Replacement Programme

Tuesday, 20 January 2015

Swedish defence and security company Saab is teaming with Dutch shipbuilder Damen Shipyards Group to explore future opportunities in the international submarine market. The companies have signed an exclusive teaming agreement to work together in pursuit of the potential Walrus-class submarine replacement programme for the Netherlands. In addition to this project, Saab and Damen will also explore ways in which they might bid jointly on other submarine procurement programmes. 

Swedish defence and security company Saab is teaming with Dutch shipbuilder Damen Shipyards Group to explore future opportunities in the international submarine market. The companies have signed an exclusive teaming agreement to work together in pursuit of the potential Walrus-class submarine replacement programme for the Netherlands. In addition to this project, Saab and Damen will also explore ways in which they might bid jointly on other submarine procurement programmes.
   
Through the acquisition of Kockums Saab has extensive experience in the design and manufacture of submarines and surface vessels for a global customer base, integrating advanced systems and using a range of ultra-modern materials and construction techniques. Key technology includes Saab's unique Air Independent Propulsion System based on the Stirling engine. In addition, Saab delivers many complex defence programmes in cooperation with governmental and commercial partners in customer nations worldwide.

Damen delivers about 160 vessels annually and is known for its unique ship-design concepts, due to its sharp focus on research and development, standardisation and modularisation. Its defence and security portfolio includes vessels ranging in size from 7 m to over 200 m. Damen Schelde Naval Shipbuilding (established in 1875) supplies major surface vessels to navies worldwide.

Saab and Damen, both independently-owned companies, are confident that their combined skills, expertise and substantial R&D capacity will accelerate submarine development.

Hein van Ameijden, managing director of Damen Schelde Naval Shipbuilding, says:"we are convinced that with Saab we have found the ideal partner to realise a successor to the present Walrus class; a vessel that will set a new standard for non-nuclear submarines. The complementarity of both our companies opens up the potential for a successful cooperation in more submarine programmes worldwide."

GunillaFransson, head of Saab business area, Security and Defence Solutions says:"Saab Kockums is looking forward to cooperating with the experienced shipbuilders at Damen Schelde Naval Shipbuilding. We have the full support of our Swedish customer in broadening our customer base to include a new demanding high-end customer."

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2343


 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Via Twitter 6/1/15

Rob Verkerk ‏@GeneraalVerkerk  · 19 uur19 uur geleden 
Op bezoek bij Noorse collega om te praten over nauwere samenwerking op gebied van onderzeeboten, amfibische operaties en mijnenbestrijding


Harald

VVD-woordvoerder Blaauw wees dinsdag een eventueel Taiwanees verzoek niet bij voorbaat van de hand. Hij voerde aan dat het twintig jaar oude schepen betreft en geen nieuw materiaal. Bovendien hebben zowel Frankrijk als de VS in het recente verleden Taiwan modern materieel kunnen leveren (fregatten respectievelijk F16-straaljagers). In beide gevallen was er geen sprake van substantiële Chinese sancties. "Als China blaast, hoeven wij niet met de staart tussen de poten weg te lopen", vindt Blaauw..

Een stukje uit het onderstaande artikel uit Trouw in 1995.
Een opmerkelijke opmerking van de VVD woordvoerder dhr (Dirk Jan) Blaauw, maar helaas zijn we (de Politiek) dan weer zo mak als schapen en is er alleen geblaat en weinig wol.

Ik denk dat Dhr. Blaauw (ex-marine-man) ook deze opmerking meer uit persoonlijk titel en denkwijze gedaan heeft toen, hij heeft mijnsinziens wel gelijk !

J.D. (Jan Dirk) Blaauw
http://www.parlement.com/id/vg09llm76fya/j_d_jan_dirk_blaauw

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2015 | 22:45 uur
leg uit, je maakt me nieuwsgierig.

De voorganger van de Walrus, de Zwaardvis, hebben we nog geëxporteerd naar Taiwan. Die waren er blijkbaar zo tevreden over dat ze meer wilden. Dat is niet door gegaan. China vertelde Nederland dat we geen OZB'en aan Taiwan mochten verkopen, dus hebben we dat niet gedaan. Dat ging later ook op voor tweedehands schepen. De kans dat er nu alsnog een programma komt waarin ofwel wederom NL tekeningen ofwel zelfs hele schepen geëxporteerd worden, is uiterst klein.


Onderzeeërs gaan niet naar Taiwan
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2698736/1995/12/28/Onderzeeers-gaan-niet-naar-Taiwan.dhtml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2015 | 22:45 uur
leg uit, je maakt me nieuwsgierig.

Iets met shit in broek en een Chinees nee.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/12/2014 | 19:31 uur
Forget it, al was het maar om dezelfde reden waarom Spanje en Duitsland dit idee afwijzen: iets met foe yong hai

leg uit, je maakt me nieuwsgierig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het opknappen van een onderzeeër is net een puzzelspelletje

Yteke de Jong / donderdag 1 januari 2015

Op terrein van de Koninklijke Marine in Den Helder wapperen in de straffe wind een aantal Imtech-vlaggen op een stel tijdelijke kantoren. De geplaagde technisch dienstverlener heeft sinds een jaar een eigen plek in de haven in Den Helder in verband met een langjarig project bij één van de grootste klanten van Imtech Marine. Twee onderzeeërs staan op het droge in een dok, ontdaan van verf, klaar voor een onderhoudsbeurt, waar Imtech Marine ook een rol in speelt.

Het bedrijfsonderdeel van Imtech uit Gouda geldt nog altijd als één van de kroonjuwelen van het bedrijf en houdt zich bezig met de automatisering, bekabeling en technische installaties van schepen, jachten en cruiseschepen. Verder doet Imtech Marine ook de installatie en onderhoud op offshoreplatforms. Het bedrijfsonderdeel had het de afgelopen jaren moeilijk, niet door de omvangrijke fraude die Imtech aan de rand van de afgrond bracht, maar als gevolg van grote concurrentie uit binnen- en buitenland. 'Het zijn spannende tijden: de klassieke spanning tussen verdiencapaciteit en het orderboek', zegt Meijer.

Hard werken

De omzet van Imtech Marine daalde in 2013 nog van € 492 mln naar € 413 mln, waarbij een verlies werd gedraaid van € 62 mln. De reorganisatie werpt zijn vruchten af, stelt directeur André Meijer, want in het derde kwartaal van dit jaar was het verlies teruggebracht tot een marge van -1,6%. 'Over een paar jaar is de verwachting dat we een marge van boven 4% kunnen halen. Het is hard werken.' Houdt Meijer rekening met een eventuele verkoop van het bedrijfsonderdeel, waar hij de baas van is? 'Daar is nooit sprake van geweest, hoewel er wel interesse was van andere partijen', zo stelt Meijer. Bij Imtech Marine werken 2.500 mensen, in zo'n 30 landen en in belangrijke maritieme centra zoals Rotterdam, Dubai, Houston, Singapore, Sjanghai en Istanboel.

Imtech is onderaannemer bij de grote Koreaanse scheepswerven zoals Hyundai en Daewoo, die de hele wereld als klant hebben. Wordt Meijer door hen aangesproken op de financiële problemen van Imtech? 'Ze weten alles, dus daar wordt vanzelfsprekend wel naar gevraagd', aldus de Imtech Marine-directeur. 'De wereld is klein geworden door internet. En zij willen ook in zee met onderaannemers die zeer solide zijn. We hebben laten zien dat we nog steeds mee doen als Imtech Marine; zeker nu we onze financiering op orde hebben.' Onlangs haalde Imtech € 600 mln op aan nieuw kapitaal.

Levensduur verlengen

Op dit moment wordt Zr.Ms.Zeeleeuw, één van de vier onderzeeboten van de Walrus-klasse van de Koninklijke Marine helemaal gestript en voorzien van de moderne apparatuur. Imtechs rechtsvoorganger, Van Rietschoten & Houwens, bouwde de schepen eind jaren '80. Een paar jaar geleden is het besluit genomen om de levensduur van de vier onderzeeboten te verlengen — een project dat sinds vorig jaar in uitvoering is. Vanuit Imtech werken er gemiddeld 20 mensen aan het project, waarvan de totale kosten voor de Koninklijke Marine € 180 mln bedragen. 'Vroeger ontwierpen en bouwden we alles zelf', zegt kapitein ter zee Hugo Ammerlaan. 'Tegenwoordig werken we nauw samen met de defensie-industrie en kennisinstituten, zoals TNO.'

Gerard Bijvank, hoofduitvoerder van Imtech bij het onderzeebotenproject, werkte bij de bouw in de jaren '80 destijds als installateur mee aan de onderzeeërs. 'Het is mooi om dit ook mee te maken in plaats van dat je werk naar de schroothoop zou gaan', zegt Bijvank zichtbaar trots. De onderzeeër krijgt nieuwe digitale schermen voor heel precieze beelden van de omgeving, zowel boven, als onder de zeespiegel. Deze schermen maken onderdeel uit van het gevechtssysteem om onder meer torpedo's mee af te kunnen vuren. De klassieke periscoop wordt vervangen door een zogeheten optronische mast. Zo'n mast werkt met camera's die razendsnel, en ook in het donker, in beeld kunnen brengen wat zich boven de golven en aan de kust afspeelt. 'Het opnieuw inrichten van een onderzeeboot kun je vergelijken met een Tetris-spelletje (een digitaal puzzelspel, red), waarin de apparatuur uiterst nauwkeurig in elkaar moet passen', zegt Danny van den Bosch, die projectleider is van het Walrus-project namens de Koninklijke Marine. De onderzeeërs worden over de hele wereld ingezet, onder meer bij piraten- en vredesmissies.

De mensen van Imtech werken in ploegendiensten in de onderzeeër, omdat de installatie van de bekabelingen heel precies werk is en de ruimte waarin alles moet gebeuren ongeveer acht vierkante meter is. Logistieke problemen zijn er ook, omdat alles naar binnen gebracht moet worden door een gat van met een diameter van 80 cm. Als er per ongeluk iets omvalt, kan een monteur weer opnieuw beginnen. Verschillen met dertig jaar geleden zijn er ook. 'Deze kasten maakten we zelf', zegt Bijvank, wijzen op de ombouw waarin de computers worden geplaatst. Dit werk laat Imtech inmiddels aan andere partijen over.

Superjachten

De ervaring die Imtech Marine op doet bij de Walrus, leidt tot nieuwe opdrachten, want ook de Britse marine heeft besloten Imtech een grote opdracht te gunnen. Waar ziet Meijer nog meer perspectief? Vooral de rederijen, die Imtech altijd kan bellen als er 'hoofdpijn' dreigt, zegt Meijer. Een andere groeimarkt betreffen de installaties op superjachten voor miljardairs, die steeds hogere eisen stellen aan de techniek aan boord. Nederland heeft een aantal van deze scheepsbouwers binnen de grenzen. Meijer: 'Het draait steeds vaker om hightech en daar ligt een kans voor ons. Zo kunnen we ons naar een goede positie in de markt knokken.'

http://fd.nl/ondernemen/1086402/het-opknappen-van-een-onderzeeer-is-net-een-puzzelspelletje


Harald

Citaat van: Ace1 op 29/12/2014 | 20:19 uur
Harald lees deze site eens goed door,Dutch Export Submarines Chien Lung/Hai Lung type for Taiwan, R.D.M. subs for Taiwan, MORAY

http://www.dutchsubmarines.com/index.htm

Hoef ik niet te lezen, weet wel hoe het is gegaan toen, helaas.

Alles heeft te maken met keuzes, politieke keuzes, wie het hardst schreeuwt en dreigt met sancties wint. ?

Ace1

Citaat van: Harald op 29/12/2014 | 19:20 uur
Taiwan als design-partner in het ontwerp voor de Walrus-vervanging ?

Harald lees deze site eens goed door,Dutch Export Submarines Chien Lung/Hai Lung type for Taiwan, R.D.M. subs for Taiwan, MORAY

http://www.dutchsubmarines.com/index.htm


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 29/12/2014 | 19:20 uur
( Taiwan als design-partner in het ontwerp voor de Walrus-vervanging ? )


Forget it, al was het maar om dezelfde reden waarom Spanje en Duitsland dit idee afwijzen: iets met foe yong hai

Harald

Taiwan kicks off plan to build its own submarines   ( Taiwan als design-partner in het ontwerp voor de Walrus-vervanging ? )

Taiwan said Monday it was launching a project to build a fleet of its own submarines, after years spent waiting in vain for US models.

Deputy Defence Minister Chiu Kuo-cheng told parliament the ministry has approved guidelines for the design contract for an Indigenous Defence Submarine.

"This means the military has officially kicked off the self-built submarine project," legislator Lin Yu-fang, who sits on parliament's defence committee, said in a statement.

Under a four-year contract, work on the design is slated to begin in 2016 and cost an estimated Tw$3 billion ($94.46 million). Preparatory work will begin in 2015 with an approved budget of Tw$10 million.

It was unclear when work would start on building the submarines.

Vice Admiral Hsiao Wei-min, also speaking in parliament, ruled out a recent suggestion from a US think tank that Taiwan could build a fleet of 42 120-ton mini-submarines.

Hsiao said that "at present the navy's demand is submarines ranging from 1,200-3,000 tons".

Chiu did not specify who was in line for the design contract. But military sources said it should be given to a team composed of Taipei-based Ship and Ocean Industries R&D Center, the CSBC Corporation Taiwan and foreign technology advisers.

In April 2001 then-US president George W. Bush approved the sale of eight conventional submarines as part of Washington's most comprehensive arms package to the island since 1992.

Since then, however, there has been little progress. The United States has not built conventional submarines for more than 40 years and Germany and Spain have reportedly declined to offer their designs for fear of offending Taiwan's rival, China.

Taiwan is running out of patience over the long-stalled US offer to supply eight submarines, since China has been fast expanding its own military.

The Taiwanese navy currently operates a fleet of four submarines, but only two of them can be deployed in the event of war (ex-NL boten). The other two were built by the United States in the 1940s and are too old for combat.

Tensions between Taiwan and China have eased markedly since President Ma Ying-jeou came to power on a platform of strengthening trade links and allowing more Chinese tourists to visit. Ma was re-elected in January 2012.

But Taiwan, which has governed itself since 1949, still sees a need to modernise its armed forces because China regards the island as part of its territory awaiting reunification -- by force if necessary.

http://www.globalpost.com/dispatch/news/afp/141229/taiwan-kicks-plan-build-its-own-submarines

Hai Lung-class submarine
http://en.wikipedia.org/wiki/Hai_Lung-class_submarine

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 19/12/2014 | 13:33 uur
Ik lees het artikel ook net anders. De kennis en ervaring is grotendeels verloren. Die opnieuw verkrijgen gaat geld kosten, maar dat is het volgens hen wel waard.

In ieder geval is de Nederlandse Maritieme industrie best geavanceerd. We doen al complexe zaken als baggerschepen en voor de off-shore. Dat is een relatief goede basis om op te bouwen qua vaardigheden. 

Hij geeft als enige uitdaging de staal en wals capaciteit aan. De rest komt aan op vakmanschap waarbij het trial&error zal zijn, dan verwijs ik naar de perfecte rondingen die zijn vereist bij het lassen. Hij spreekt erover alsof het een discipline is welke teruggehaald kan worden door investeringen. De rest komt vanzelf. Ik lees in zijn tekst dat hij aanraad ze in Nederland te ontwerpen en zelf de apparatuur aan te schaffen om het staal te walsen en bewerken.

"Piet van Hal: "De maatvoering is heel belangrijk. Het meest cruciale van een onderzeeboot is dat hij rond is en dat hij rond moet zijn binnen heel nauwe grenzen. Dat is ontzettend moeilijk. En je wil dat bereiken met zo weinig mogelijk extra hulpmiddelen, manipulaties, of wat dan ook. Want elke behandeling van het staal die je niet wil... forceren, verhitten... komt de kwaliteit niet ten goede."

"De daadwerkelijke bouw begint met de ringen. Die moeten perfect rond zijn. En elke ring heeft z'n eigen afmetingen. Een heleboel van die ringen moeten aan elkaar gelast worden. En dat lassen geeft vervormingen. Maar ook na het lassen van twee ringen moet het nog perfect rond zijn, na drie ringen ook, enz. Dat is héél moeilijk. Dat heeft de RDM uiteindelijk perfect gedaan."

Ook Jan Jaap van Rijn wijst op het belang van goede lassers. Maar er wordt toch heel veel gelast in Nederland? Van Rijn: "Ja gewoon lassen, maar hoge rekgrensstaal lassen is iets heel specifieks. De Walrusklasse is gelast door vooral Marokkanen die speciaal waren opgeleid voor dat staal. Het is een heel precies werkje: de voorverwarming moest op exacte (hoge) temperatuur bijvoorbeeld. Daardoor was het altijd erg warm. Zij konden daar tegen. Je moet bijvoorbeeld zorgen dat je zweet niet op de las valt. Zo erg is het. Als je een fout maakte met het lassen, dan kun je je werk weggooien."

"Maar die ervaring is weg. Iedereen is met pensioen of dood. De laatste die nog iets over lassen wist, is er vorig jaar mee opgehouden. Met pensioen gegaan. En daar is niemand voor teruggekomen."

Terug naar de ringen. Zou Damen Schelde Naval Shipbuilding dat kunnen? Zij bouwen al sinds jaar en dag marineschepen.

Van Rijn: "Ze kunnen het leren. Maar ze moeten onder andere een hele zware wals hebben. En ik denk niet dat de Schelde die heeft. Die moeten ze kopen en leren om de platen zodanig te buigen dat ze de perfecte rondte hebben. De marine moet daar ook op afnemen: deze is niet rond, eventueel corrigeren of anders maar weg gooien."

Van Hal denkt dat Damen het wel wil proberen. "Ik zou me kunnen voorstellen dat de Schelde roept van: 'Ja, kunnen wij ook. Wij hebben het weliswaar nooit gedaan, maar we hebben een paar goeie lassers, we hebben een paar goeie ijzerwerkers; dat lukt ons wel.' Goed... mogen ze een jaar oefenen. Wie gaat dat betalen? Natuurlijk zullen ze het na de nodige mislukkingen wel onder de knie krijgen. Maar dat vraagt een hoop extra ontwikkelingen."
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"